1

Tråd: sätta upp trådlöst nätverk baserat på 3G

Hej,

Har flyttat till villa och behöver nytt trådlöst nätverk med skrivardelning och internet för flera datorer. (bredband finns ej och via fast tellina ej möjligt). Har ok mobiltäckning och funderar på att basera allt på 3G genom att ta ut ett tvillingkort till min mobil som jag har fri surf 7,2 Mbit på.

Har en hemdator med Vista och en jobbdator med XP som båda måste kunna surfa och använda skrivaren (skrivaren är en nätverksskrivare som kan anslutas trådlöst). Vill också att nätverket ska vara skyddat (dvs man måste skriva lösen för att kunna använda). Jag har också en extern hårdisk som ansluts via USB som jag gärna velat nå direkt i nätverket men detta är inget krav.I framtiden vill jag också kunna ansluta stereo/hemmabioanläggning men inte heller detta är något krav nu.

Vill ha så snabbt internet som möjligt idag och gärna möjlighet att uppgradera utan att behöva köpa allt nytt när snabbare hastigheter kommer.

Vad tycker ni är bäst att satsa på?

Har hittat
http://www.infoferenda.com/webbshop/3g- … outer.html

Räcker dessa produkter (tillsammans med tvillingsimkort) för att det ska fungera? Kan man ansluta extern antenn till PC-kortet för att få bättre mottagning? Antar att man bara sätter i simkort i PC-kortet men vet ej då jag inte jobbat med PC-kort innan?

2

Sv: sätta upp trådlöst nätverk baserat på 3G

Frågan är vad som är bäst för dig.

Dovado WRG är bra men de där paketet kanske inte är vad du behöver.
WRG'n har 2 tele linjer för ip tele vilket är trevligt om man har en sådan tjänst.

Men annars så en dovado umr och ett billigt usb modem, t.ex. huawei e220 borde räcka långt.
Beror sen också på lite om du får ut HSUPA med ditt abb.
För då kan de vara trevligt att hoppa över E220 modemet och ta något med HSUPA stöd.

Som du sa så var din skriva trådlös vilket då borde funka till vilket nätverk som helst.

Alternativ är att om du skaffar t.ex. Wippie's, och tar deras homebox så har den stöd för usb disk, webcam, skrivare.
Dock är stödet för övriga modem väldigt avskalat och supporten är obefintlig.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: sätta upp trådlöst nätverk baserat på 3G

Jag tipsar om en router med USB-anslutning för modemet, då det nästan uteslutande är USB-modem som gäller i dag. I synnerlighet som du vill ha det framtidssäkert. Det finns ett flertal routrar på marknaden i dag som har USB-anslutning.

Vill du dock både ha ett 3G modem och en USB-hårddisk anslutna till routern, så är den enda routern jag vet om som klarar det denna, och dessutom har 802.11n standarden av WLAN:
http://www.dustin.se/pd_5010224321.aspx

4

Sv: sätta upp trådlöst nätverk baserat på 3G

Hej. Har löst lite av det mesta genom att ha en Airport Extreme kopplad till UMR:en och därmed få tillgång till printer, extern HD, mm via Extreme router. Den har dessutom bättre räckvidd än vad UMR:en har och nu når jag alla enheter i huset utan problem. Enda nackdelen är väl att det inte är den billigaste lösningen, Extreme går på en 1600-1700 kr..