1 Senaste redigerad av Bengt (2009-03-03 21:23:39)

Tråd: Ingen uppkoppling till internet.

Hej.

Har nyligen köpt ett Huawei E169 modem från TRE.

På min bärbara kan jag inte ansluta till Internet.
Får "Anslutningsåtgärden misslyckades. Vill du försöka igen?"

Gjorde en installation på min stationära dator, där fungerade det perfekt.

Jämförde inställningar mellan datorerna, den skillnad jag kunde märka, som skulle ha någon betydelse, var att i Enhetshanteraren "RAS Async Adapter" var igång på den stationära medan den kunde hittas som dold o grå å den bärbara och först efter att ha kört följande under "cmd".:

C:\Documents and Settings\Administratör>

set devmgr_show_nonpresent_devices=1 devmgmt.msc    (Enter)

devmgmt.msc    (Enter)

Letade på nätet efter lösning och hittade något som hette, reparationsverktyg för RAS Asynk Adapter. Eller något liknande.
Klantigt nog körde jag detta på den dator som var uppkopplad på nätet, den stationära förstås, för att testa.
Resultat: även på den stationära datorn blev iconen grå, och det gick inte att koppla upp, samma meddelande som å den bärbara.

Har nu försökt att återställa datorerna men utan resultat.
Någon som kan hjälpa.

Bengt

2 Senaste redigerad av Bengt (2009-03-03 21:15:23)

Sv: Ingen uppkoppling till internet.

Lite kompletering:

Under egenskaper för RAS Async Adapter står det:

"Den här maskinvaruenheten är inte ansluten till datorn. (Kod 45)

Du kan rätta till problemet genom att åter ansluta enheten till datorn."

Tyvärr finns det inget "anslut", det går inte heller att avinstallera från datorn, försöker jag uppdatera får jag beskedet att att det inte finns bättre drivrutiner.

Inf-filen "netrasa.inf" har tydligen något att göra med det hela märkte jag när jag sökte på "AS Async Adapter" i registret.

Bengt

3

Sv: Ingen uppkoppling till internet.

Kan du hämta nya RAS drivisar och installera?
http://www.soft32.com/download_170548.html

Eller vad händer om du avinstallerar enheten och startar om och kör en "leta efter ny maskinvara", om den får för sig att hitta RAS'en igen och installera om den snällt.

Handen på hjärtat, har aldrig stött på nått RAS Async Adapter problem tidigare, tror inte jag hört begreppet tidigare heller.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4 Senaste redigerad av Bengt (2009-03-04 13:12:59)

Sv: Ingen uppkoppling till internet.

Hej.

Har varit på länken ovan, när man klickar framåt för att ladda ner hamnar man till slut på microsoft.com eller på windowsupdate.microsoft.com. Hittar ingen hjälp eller filer där.

RAS Async Adapter går inte att avinstallera.

Har försökt att uppdatera enhetens filer men utan resultat.



Har nu märkt att mitt trådlösa nätverk inte heller fungerar.
"Inga trådlösa nätverk som är nära nog hittades."

Kommer inte tillrätta med detta heller. Bl.a. avinstallerat nätverkskortet och återinstallerat igen.

Är mycket intresserad av vad filen rarepair.exe egentligen gör.
Microsoft Corporation copyright.
Beskrivning: Microsoft Remote Access Repair Tool
Filversion: 5.1.3602.0

Det här är allt jag lyckats få fram: Repairs RAS when clients connected the SBS cannot get an Internet connection.

5

Sv: Ingen uppkoppling till internet.

Vid installation av italienska Tim's programvara från CD 0 på deras e 169 (som är helt olåst) ligger filerna i Documents ...temp files. Borde gå att kopiera dem därifrån och ladda upp dem till forumets filbibliotek. Efter installation försvinner de.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6 Senaste redigerad av Bengt (2009-03-10 02:01:16)

Sv: Ingen uppkoppling till internet.

Förstår inte riktigt vad du menar.
Kan du förklara lite tydligare.

bengt

7 Senaste redigerad av jonasolof (2009-03-10 11:39:06)

Sv: Ingen uppkoppling till internet.

Jag skulle kanske kunna ladda upp en annan klientprogramvara som du skulle kunna använda och på så vis kringgå det problem du haft. Men det beror på om modemet tillåter access från programvara som inte är branded 3. Skulle kanske kunna testa med ett 3 E220 modem som jag har liggande, fortfarande låst till den operatören.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Ingen uppkoppling till internet.

Rensade i datorn, installerade om XP.

Fickdet att fungera. Mycket nöjd med uppkoplingen

Bengt

9 Senaste redigerad av lennart68 (2009-07-04 19:58:35)

Sv: Ingen uppkoppling till internet.

Hej Expertpanelen!
Jag har ett liknande problem. Jag har skaffat Tele2 mob.bredband och fick ett Huawei E169 modem. När jag kör det i den Bärbara med Windows XP prof SP2 . kommer ett meddelande upp att "connection terminated". Jag antar att det är detsamma som Bengt talar om.
http://www.geting.se/image.php/181319-modem_dump.JPG

Modemet installerat på Bärbar problemdator i Enhetshanteraren
http://www.geting.se/image.php/181324-Tele2_modem_egenskaper.JPG


När jag installerar på den stationära fungerar allt bra. XP home SP3.
jag har ingen lust att formatera om datorn för att få modemet att fungera.

Jag ringde Tele2 supporten och berättade om problemet och gissa vad de svarade. Vi har inte support på dator problemen endast modemet. Jag sa att det är ett problem att installera deras modem men jag fick ingen hjälp- Tack för den!

Jag har haft 3's Huawei 220 installerat på problem datorn tidigare och då fungerade modemet utan problem. Jag av installerade det när jag lämnade tillbaka det efter provtid.

Vad kan det vara för fel.
/Lennart