1

Tråd: TRE mobilt bredband PRO 7.2mbit kopplar ner konstant!

Hej!

Jag har ett stort bekymmer!
Jag har införskaffat en ny Sony Vaio med TRE mobilt bredband PRO 7.2mbit. ( operativsystem VISTA )

Problemet är att internet och MSN kopplar hela tiden ner! Det kan ske allt från 5ggr/dag till 50ggr/dag. Det kopplar inte ner i samband med något speciellt, det räcker att datan är igång o jag tittar på den en längre stund så kopplar den ner! Jag kan vara uppkopplad allt från 5min till några timmar innan den kopplar ner. Så problemet har defenitivt inget med nerladdning att göra.
Har ringt till TRE o felanmält det hela men inte fan hjälper det......
Jag har även provat att stänga av alla branväggar, även windows egna och även samtidigt stängt av alla virusprogram. Men det hjälper inte!
Har provat detta internet på min stationära dator också och där kommer samma problem....
Jag har Turbo 3G täckning på modemet.
Modemet jag har är ett Huawei E180.
Kan även tillägga att modemet stänger inte av sig, dvs det lyser blått hela tiden och uppkopplingen är kvar enligt 3Connect. Men inte fan kan jag surfa. Går jag in på nätverksinställningarna o kollar så ser jag att det endast är det lokala nätverket som är igång!
För att få igång internet igen så måste jag antingen koppla ner och koppla upp 3connect eller så får jag snällt vänta X antal minuter innan den själv kopplar upp!

Snälla hjälp mig någon!!! Har haft dator o modemet i bara några veckor och det har varit på detta viset hela tiden.... Börjar bli trött på det nu....
Ni får jätte gärna adda mig på msn o guida mig igenom problemet :-)
richardberlin [Snabela] hotmail.com

tack på förhand!

2

Sv: TRE mobilt bredband PRO 7.2mbit kopplar ner konstant!

Japp, det här är just exakta anledningnen varför vi la in våran Connection Tracker på UMR'n http://www.dovado.com/se

Din dator tror att den är uppkopplad mot nätet, men IP trafiken svarar inte. Vi hade samma problem på routern i fjol tills vi fixade det senare, som sagt, med hjälp av Connection Tracker. Den kollar varje x-antal minuter med att pinga olika destinationer. Om dem svarar inte, då kör vi en redial på USB modemet. Om den misslyckas efter 3 försök, då gör vi en hel restart av routern.

Du kan läsa mer här: http://www.dovado.com/hspa

3

Sv: TRE mobilt bredband PRO 7.2mbit kopplar ner konstant!

Jo men ska man verkligen behöva köpa saker för att få det o fungera?

4 Senaste redigerad av Samir (2009-02-23 14:25:52)

Sv: TRE mobilt bredband PRO 7.2mbit kopplar ner konstant!

Absolut inte, men en sån router underlättar hela uppsättningen och uppkopplingen mot din mobilabredbands operatör. Den hjälper dig också med att koppla upp flera andra datorer och trådlösa klienter.

5

Sv: TRE mobilt bredband PRO 7.2mbit kopplar ner konstant!

okej!
Men fungerar inte tres egna router lika bra?
För den har jag nämligen fast den är ej inkopplad än!

6

Sv: TRE mobilt bredband PRO 7.2mbit kopplar ner konstant!

Det är bara köra och uppleva själv. Vi har nämligen infört denna funktion (Connection Tracker) för just såna här situationer.

7

Sv: TRE mobilt bredband PRO 7.2mbit kopplar ner konstant!

okej då testar jag nästa gång internet kopplar ner!
Finns det ingen annan här som vet om det hjälper med tres router? eller som har en annan lösning??

8

Sv: TRE mobilt bredband PRO 7.2mbit kopplar ner konstant!

Andra lösningen är just "omringaren", den andra tråden i forumet.
Då den ligger och kollar om internet är fungerande.

Annars tycker jag du borde testa din router från tre och känna om den funkar bättre.
Kan vara så att E180't inte får tillräckligt med ström så det är tjinkigt eller liknande.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

9

Sv: TRE mobilt bredband PRO 7.2mbit kopplar ner konstant!

ja den andra tråden har jag faktiskt kollat in o laddat ner programet :-)
Fungerar sådär.... Internet är uppe längre stunder nu men msn kopplar ner fast inte lika ofta!
Sen förstår jag inta var jag hittar loggfilen! dvs där jag ser hur ofta den ringer upp.

10 Senaste redigerad av Alexander (2009-02-24 21:52:13)

Sv: TRE mobilt bredband PRO 7.2mbit kopplar ner konstant!

Det är inte möjligtvis power down (sleep) inställningen i Vista som spökar.
D.v.s. att du inte får detta problem om du med jämna tidsmellanrum (hela tiden) skriver på tangentbordet eller använder musen?

För att spara batteriet på laptops är det ofta inställt på ganska kort "put computer to sleep" tid.

Ställes in i Start > Control Panel
Välj "Classic View" i Vänstra "ramen".
Klicka på Power Options
klicka på "Change plan settings" på den valda "preferred plan"
Välj "Put the computer to sleep:" Never

Det kommer kanske att dra mer batteri men testa om du blir av med problemet på det sättet.

Klicka på "Change advanced power settings" (du ska vara i den preferred plan som du valt att använda). De andra (power plan) ska ställas in i deras egna "avancerade inställningar".

Här finns flera andra intressanta inställningar. Testa om du blir av med problemet genom att t.ex. disabla "USB selective suspend setting" eller sätta Wireless Adapter Settings/Power Saving Mode:" till  Maximum performance.

Eftersom jag kör en desktop har jag bara skärmsläckning igång (20 minuter).
Det mesta andra är typ sleep after: Never eller Maximum Performance för annars störs jag av att datorn stup i ett sackar ner (sleep) så fort jag inte rör tangentbord eller mus på ett tag. Det är störande om du laddar torrents. yikes

Själv har jag satt Power button action > Start menu power button Setting: Shut down. Sedan kan man stänga av datorn genom att direkt klicka på den röda (på/av knappen) till vänster om hänglåset.

Default var Sleep och man tvingas då att klicka upp en meny till (pil till höger om hänglåset) och välja shut down för att stänga av då.
Tack Microsoft för den användarvänligheten sad


Försöker bara hjälpa dig.:/
Hoppas du förstår min beskrivning även om du händelsevis kör med en svensk Vista.

11

Sv: TRE mobilt bredband PRO 7.2mbit kopplar ner konstant!

tack så jätte mycket för din hjälp :-)
( har en svensk vista ) :-)
Dock hade jag redan allt inställt på aldrig....
Fast inne på avancerat har jag inte varit innan så där ändrade jag lite :-)
Känns tveksamt att de kommer fungera nu men vi får se hehe...

Det är även mycket konstigt eftersom jag blir oftast nerkopplad under dagtid! surfar jag tidig morgon eller natt så blir jag näästan aldrig nerkopplad....
Och innan blev jag nerkopplad utan att modemet slocknade... nu slocknar modemet i 5-20sek o sen blir jag uppkopplad igen och ibland så kopplar även msn ner då detta sker!

12

Sv: TRE mobilt bredband PRO 7.2mbit kopplar ner konstant!

Tidigare upplevt likadant ang modemet att de "dör" fast de lyser och säger att de är uppkopplat.

Jag brukade få det om jag stressade linan och skapade många anslutningar.
Då haka det upp sig mer eller mindre, sluta svara.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!