1

Tråd: Barcelona

Tänkte bara passa på och säga att jag och Samir har överlevt resan ner till Barcelona.
Vi kommer försöka skriva lite rapporter på vad vi sett.

Just nu kan vi meddela att spanska rödviner smakar gott :-)

Mvh
Mathias och Samir

2

Sv: Barcelona

Yup. Vinet smakade otroligt gott. Jag glömde dricka nån vatten under kvällen. Ay Caramba!

3

Sv: Barcelona

Igår kom vi till stan under eftermiddan och försökte hitta nån öppen WiFi eftersom det fanns inget Internet in i lägenheten vi hyr under veckan. Till slut så hittade vi en som hette "WLAN".

Vi packade med oss i resväskan en supergammal D-Link Access Point AP-2000-nåt och konfade om den till en mode som heter Wireless Client. Den kunde koppla upp sig mot "WLAN", men uppkopplingen gick upp och ner ganska mycket, även med den stora WLAN antenn vi tog med oss.

Anyway, vi satte in en Ethernet kabel mellan LAN porten på AP'n och WAN porten på DOVADO UMR'n. I UMR'n, vi ändrade om den primära Internet anslutningen från USB till Ethernet WAN port (under INTERET fliken).

Då konfade vi upp Connection Tracker'n så att den pingar varje minut OCH byter över till 3G så fort den har märkt att Internet svarar inte genom WAN porten.

Lite senare så dök upp min lillsyrra med pojkvännen (de bor i Madrid) med hans farsas Vodafone SIM kort, som vi satte in våran Huawei E180 modem och sen in i UMR'n.

Jag skickade SMS till routern två gånger under kvällen när vi var ute för att kolla STATUS på uppkopplingen, och den första svarade med IP: 192.168.1.36 (den IP som WAN porten fick), och nån timme efter skickade jag igen och fick IP 212.73.49.19, som var en Vodafone IP.

Då fattade man direkt att när Internet dog på WAN interfacet, att den byte över till 3G.

Hastigheten på grannens "WLAN" visade 1.0Mbps ner och 0.25Mbps upp. Det var exakta siffror, så jag misstänker att det är kabel-tv baserad anslutning eftersom det finns ingen overhead som på ADSL. Vodafone 3G däremot är mycket mer lovande här. Vi har en signal nivå på 89% och fick in 3.75Mbps ner samt 0.52Mbps upp!

4

Sv: Barcelona

Kul detta, Kevin Spacey, Actor and Director  smile
Att han skall vara en Keynote Speakers där.

Rapportera vidare

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Sv: Barcelona

Kort status:

Ont i fötter ont i ryggen men härlig stämning :-)

//Mathias

6

Sv: Barcelona

Vad kul ni verkar ha det, ser fram emot fler spännande rapporter smile

|ZTE MF880|Sierra Wireless 306|Dovado Pro|Tiny|4GR|3GN|UMR|3Maxfart Total|

7

Sv: Barcelona

En monter bredvid våran föll 5 meter.....som tur blev ingen skadad, men det var jättemycket metal o glass......ska skicka upp video länken senare.