101

Sv: TRE mot TRE

är ett bevis på nät kompetens hos tre !


köp en vpn tjänst/eller skapa egen med wrt så kommer du runt det.

102

Sv: TRE mot TRE

Nä verkar inte som det...helt sjukt

krilluri skrev:

Allvarligt, kan man fortfarande inte köra trafik mellan två tre abb? Jag höll på och bråkade med det här år 2007... haha...

103

Sv: TRE mot TRE

Någon som vet hur det är idag ?

Har 3 löst detta problem ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

104

Sv: TRE mot TRE

Får 10. Ip så spelar ingen roll. Iaf för mig.
Sip funkar ej. Så inte provat igen.

Det var trafikräknaren som var problemet hos de andra, intern trafik räknades ej, då blockerade de helt sonika intern trafik helt så det ej skulle bli som hos bbb med fri intern trafik.

105

Sv: TRE mot TRE

Discover skrev:

Någon som vet hur det är idag ?

Har 3 löst detta problem ?

Stämmer att 3 inte löst detta och samma med fler operatörer tror jag.

106

Sv: TRE mot TRE

idgforum skrev:
Discover skrev:

Någon som vet hur det är idag ?

Har 3 löst detta problem ?

Stämmer att 3 inte löst detta och samma med fler operatörer tror jag.

Tre kommer inte lösa detta då det är uppsatt så medvetet.

107

Sv: TRE mot TRE

Japp - för att minimera P2P och spridning av virus.

108

Sv: TRE mot TRE

Sam skrev:

Japp - för att minimera P2P och spridning av virus.

Syftet är gott synd bara att det sätter stopp för annat som tex knappt drar resurser ansluta till sin dator via ssh m.m.

109

Sv: TRE mot TRE

Sam skrev:

Japp - för att minimera P2P och spridning av virus.

Men det är ju bara P2P mellan TRE konton som stoppas, inte till övriga världen... eller tänker jag fel?

110

Sv: TRE mot TRE

idgforum skrev:
Sam skrev:

Japp - för att minimera P2P och spridning av virus.

Men det är ju bara P2P mellan TRE konton som stoppas, inte till övriga världen... eller tänker jag fel?

Du tänker rätt bara inom det egna nätet.

111

Sv: TRE mot TRE

Okej, va tråkigt då jag hade tänkt gå över helt till mobilt bredband och säga upp fibern.

Detta problem går att lösa med VPN från t.ex Anonine ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

112

Sv: TRE mot TRE

Discover skrev:

Okej, va tråkigt då jag hade tänkt gå över helt till mobilt bredband och säga upp fibern.

Detta problem går att lösa med VPN från t.ex Anonine ?

Det borde inte vara nnåt problem då det inte är en direktförbindelse.
Men varför säga upp fiber och gå helt över till mbb är det inte bättre att ha kvar den och skaffa en anslutning för mobilt?

113

Sv: TRE mot TRE

A-Man skrev:
Discover skrev:

Okej, va tråkigt då jag hade tänkt gå över helt till mobilt bredband och säga upp fibern.

Detta problem går att lösa med VPN från t.ex Anonine ?

Det borde inte vara nnåt problem då det inte är en direktförbindelse.
Men varför säga upp fiber och gå helt över till mbb är det inte bättre att ha kvar den och skaffa en anslutning för mobilt?


Okej, tänkte ha min server över 3, och vill ju komma åt den från mobilen (FTP), dock använder jag idag en egen VPN lösning mellan server & mobil vid anslutning, hur det fungerar med en till VPN (för att ansluta 3 mot 3) vet jag inte.

Behåller nog fibern tills vidare, men ska testa mig fram å testa med dubbla Tiny-routrar för 2 olika abonnemang,
ett natt & ett dagabonnemang & låta en timer stänga av & på den ena av dem, blir ju dock ett litet avbrott vid växlingen.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

114

Sv: TRE mot TRE

Hej

Jag använder 3 mobilt bredband med fast IP. Fungerar utmärkt att köra mot den från min mobil (också 3).

Hittade för första gången en förklaring på problemet när jag sökte på något annat...

"Anledningen att våra dynamiska IP-adresser ej kan kommunicera med statiska IP-adresser är för att de dynamiska adresserna är NAT:ade. Med detta menas att den publika IP-adressen skiljer sig från den verkliga IP -adressen. Detta betyder att när den verkliga IP-adressen byts kan den publika ligga kvar vilket resulterar i att från andra enheters ögon ser det ut som att den ligger kvar på samma IP-adress när den i själva verket har bytts till en annan.

Ytterligare en anledning att våra system ej stöder detta är av säkerhetsskäl. Vi har ett begränsat antal IP-adresser vilket gör att det händer att två enheter under en period kan använda sig av samma IP-adress. Detta kan resultera i att fel enhet får tillgång till information som ej är menad för offentligheten."

Net1 D35 - Mastmonterad LTE router Mikrotik - Comhem 50

115

Sv: TRE mot TRE

Vpn med "virtual cable" från Proxicast löser nog problemet. Se Pocketport2. Jag har dock inte hunnit testa aktuell fw.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

116

Sv: TRE mot TRE

Nu verkar 3 gjort något i nätet - igen. Har under ett års tid kommit åt mitt mobila bredband (med 3) från min mobiltelefon (3) men det verkar inte fungera längre. Eller så är det bara ett tillfälligt fel...

Net1 D35 - Mastmonterad LTE router Mikrotik - Comhem 50

117

Sv: TRE mot TRE

Nu har min autossh fungerat ganska bra i nästan en vecka (pepppar, peppar ...). Ifall nätanslutningen fungerar alltså. Och den stänger av sej då och då. Modemet verkar ha kontakt (blå lampa lyser stabilt) så det är tydligen ROOter som tappar kontakten. Omstart fungerat för det mesta.

Nån sorts 4G verkar ge 74% signal  eller så är det bara felmätning för jag får ingen kontakt annat än på Telia 2G som har bra signal 54% (-78 dB). Men det ger bara ca. 150 kbit/s och är ingen höjdare.

E392 (upplåst Telia) fungerade tidigare med Tre men nu fungerar det bara med Telia. Borde låsas upp på nytt ?

118

Sv: TRE mot TRE

ett upplåst modem är väl upplåst så vida du inte kört in någon fw efter upplåsningen.

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

119

Sv: TRE mot TRE

Jag vet inte vad det beror på men det fungerade med Tre och upplåst E392. Sedan körde jag en tid mot Telia med samma modem och nu fungerar det inte alls med Tre så man undrar om Telia laddat ned nånting till modemet ...

120 Senaste redigerad av svenix (2014-10-12 16:20:04)

Sv: TRE mot TRE

nhu skrev:

Jag vet inte vad det beror på men det fungerade med Tre och upplåst E392. Sedan körde jag en tid mot Telia med samma modem och nu fungerar det inte alls med Tre så man undrar om Telia laddat ned nånting till modemet ...

Det är ju enkelt att kolla med DC-Unlocker klienten huruvida modemet är låst eller inte.
Men jag har svårt att tro att det skulle blivit låst igen om det varit upplåst, utan att du kört på någon fw-uppdatering.

https://www.dc-unlocker.com/

121

Sv: TRE mot TRE

Petade in ett telia sim i ett upplåst telia modem som körts med annat sim.
Fick liknande problem. Bla ny fw.

Petade in telia sim i mobil, simkortet installerade "spyware" dvs telia app bla.

122

Sv: TRE mot TRE

Jo, jag har hört att vissa operatörer installerar "bättre" program i modemen utan att fråga eller meddela.

Tyvärr kan jag inte köra DC Unlocker eftersom jag inte har någon Windowsmaskin (bara Linux).

Men jag tror jag håller mej till Tre som är ca. 20 gånger snabbare. Jag har inte fått tag på ett Telia Mobilt bredband kontantkort för att kolla in 4G. Just nu har jag bara Halebops årskort som ju är förmånligt och ger tillräckligt med trafik. Problemet är bara att det fungerar enbart på 2G i praktiken. Tre krånglar men jag får syssla litet med strömmen bort, strömmen på  ...