1

Tråd: TRE mot TRE

Halloj,

Har nån av er 2 mobilabb abb. från TRE? Jag upptäckte att det går inte köra direkt IP trafik mellan dessa två abbonemang. Det går bra hos Tele2, men inte på TRE. Man kan inte pinga eller surfa mot addressen.  mad

Tänkte sätta upp en webcam bakom min DOVADO UMR som sitter på en TRE abbonemang och sen testa med ett annat TRE abb. att titta på den.

Sam

2

Sv: TRE mot TRE

Hmm har inte 2st Tre abb men kan ju alltid testa ansluta mot dig från mitt tre abb.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: TRE mot TRE

Vi har nu testat och kan bekräfta att de inte funkar mellan TRE - TRE.
Testat med Tele2 mobilt bredband mot Tre och de funka.
Samt fast lina mot Tre och de funka.

Så de måste ha satt en regel att de inte tillåts.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4

Sv: TRE mot TRE

Deras tankar bakom det är kanske för att minska risk för sniffing, port scanning, virusar (främst) och sen fildelning, tror jag.

5

Sv: TRE mot TRE

Försökt få lite klarhet i det hela så ringde TRE och satt i telefon i 44 minuter, effektivt pratande kanske var nått i stil med 5 minuter, resterande var "hold".

Men idag resulterade det inte i något svar, skulle bli uppringt inom 48 timmar.
Så det återstår att se.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

6

Sv: TRE mot TRE

Det här fenomenet har jag märkt av för länge sen, ytterst störande. Har inte orkat ringa supporten för jag vet hur det blir "vänta så ska jag kolla.. nej tyvärr så hade han som kan det här gått på lunch, vi återkommer till dig.. bla bla".
Det är säkert något cp med TREs nät som begränsar, eller är låst.
Skulle gärna vilja kunna gå till grannen som kör tre mobiltbredband och kunna logga in därifrån på min mailserver hemma hos mig, men det skiter knäck. Sitter jag på jobbet eller på någon annan leverantör så går det fint.

Störande...

Chuck Norris doesn't get wet. Water gets Chuck Norris.

7

Sv: TRE mot TRE

tre börjar mer och mer påmina om telia när dom hade login för att kuna surfa, telia sa det var för säkerheten dom hade det, men jag är säker på det va total skit snack

// Ursekta Min Stavning Jag Är Dyslectiker //

// Sorry About My Spelling Im Dyslectic //

8

Sv: TRE mot TRE

Jag menar, tänk om man vill byta ut all ADSL och KaTV internet mot bara TRE. Och tänk om man har en liten privat företag nånstans som man pendlar till och vill kunna koppla upp hemifrån för att ladda ner alla viktiga filer och sånt. Det går inte, helt enkelt. Helt absurd. Man kan inte precis använda Tele2 på ena och Tre på andra eftersom Tele2 har sin 5GB/mån begränsning på 7.2Mbps (iofs, dem har ingen koll på upplänken!!!!!).

kookoo!

9

Sv: TRE mot TRE

Om 3 timmar har det gått 48H som de sa att de skulle ringa upp inom.
Inte för att jag tror/trodde de skulle ringa direkt, då de som jobbar i kundservice inte direkt har koll på nätet.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

10

Sv: TRE mot TRE

Inget svar en men försöker igen.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

11

Sv: TRE mot TRE

om man bara ska kolla så kan man ju tunnla via anonymouse.ws.
för FTP och andra protokol vet jag inte riktigt något bra och gratis.
Man kan ju altid köra TOR igenom.
Men best är ju om man inte behöver krångla med VPN och annat shit.

12

Sv: TRE mot TRE

Ingen som fått något vettigt ur supporten? jag fick bara höra att jag skulle uppgradera modemet så skulle allt bli bra.

Chuck Norris doesn't get wet. Water gets Chuck Norris.

13

Sv: TRE mot TRE

Nope, tror de vill ignorera frågan då den är jobbig att svara på.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

14 Senaste redigerad av G-Man (2009-04-18 14:57:30)

Sv: TRE mot TRE

Samir skrev:

Halloj,

Har nån av er 2 mobilabb abb. från TRE? Jag upptäckte att det går inte köra direkt IP trafik mellan dessa två abbonemang. Det går bra hos Tele2, men inte på TRE. Man kan inte pinga eller surfa mot addressen.  mad

har flera tre och tele2, inga felia kvar


krilluri skrev:

Det här fenomenet har jag märkt av för länge sen, ytterst störande. Har inte orkat ringa supporten för jag vet hur det blir "vänta så ska jag kolla.. ...

samma som medflyttningen till tre svar som inte går att plockabort själv!
gör supporten detta så funkar inte deras webbsida mer = kraschar direkt.
verkar vara lite host host på tre...


Skaven skrev:

...telia sa det var för säkerheten dom hade det, men jag är säker på det va total skit snack

ja det var det,
var för DERAS säkerhet då utrustningen var kass tills någon svensk fixade buggen smile


(efter lite klipp Å klistra så vart det ett svar, där av edit)

15

Sv: TRE mot TRE

Hallå..

Drar liv i den här gamla tråden igen. Någon som hört något mer? Har just satt upp en Axis nätverkskamera hos svärföräldrarna som också har ett Tre abbonemang (dessvärre), vore kul att kunna titta på den hemmifrån utan att behöva tunnla trafiken via jobbet.


/krille

Chuck Norris doesn't get wet. Water gets Chuck Norris.

16

Sv: TRE mot TRE

Jag har också samma problem och fler med mig. Jag sa upp mitt comhem abonnemang och har nu två 3 abonnemang, ett hemma och ett i sommarstugan där jag har en WLAN kamera och dator m.m.

Pratade med supporten idag men dom fattade inte vad det handlade om, det är nog större chans att få ett "vettigt" svar på en vardag.

Jag skulle tro att det är av säkerhets skäl det inte fungerar. Det kan ju också vara en router som ställer till det så man inte kan gå ut och in i samma nät.

Vore GULD värt om någon kan komma fram till en lösning, det bästa skulle vara om man kunde få tar i rätt person på TRE / Hi3g. Tror inte den vanliga supporten kan svara på sådana frågor...

Net1 D35 - Mastmonterad LTE router Mikrotik - Comhem 50

17

Sv: TRE mot TRE

Ja, det är nog vettigare att försöka få tag på någon vettig supportmänniska på en vardag, tvivlar på att "Frida 19 år" förstår vad man menar. Tror jag har något ÅF supportnummer till Tre på jobbet , ska testa den supporten i veckan, den kanske är vassare.

/krille

Chuck Norris doesn't get wet. Water gets Chuck Norris.

18

Sv: TRE mot TRE

det var tidigare utrustningen som räknar trafik quota och agerar begränsare som går i samma 'lan nät' som skapade problem då den ej klarade att routa tillbaka i egna nätet, dålig firmware helt enkelt i min värld.

bara att ringa och gnälla, samt felanmäla. ange "adressen som inte funkar" så brukar det plötsligen funka...
gör en traceroute när det inte funkar så kan man hitta den felande routern, om flera gör det samtidigt... wink då kan dom inte skylla ifrån sig mer !

19

Sv: TRE mot TRE

Pratat med 3 idag igen. Nu fick jag tag i någon som fattade vad jag menade, han pratade men en annan avdelning inom 3 och svaret han fick var att dom inte supportade den funktionen.

Men jag tror fortfarande att man kan få ett vettigare svar om man kan få tag i rätt person inom 3 / Hi3G. Möjligt att dom som sköter driften på nätet kan ha ett svar på varför det inte fungerar och om det går att lösa...

Net1 D35 - Mastmonterad LTE router Mikrotik - Comhem 50

20

Sv: TRE mot TRE

Jag har fått bekräftat från 3's support att 3 inte tillåter IP-paket mellan egna IP-adresser, dvs mellan sina egna kunder. Detta gäller både privat- och företagsabonnemang. Och oavsett tillvalet fast IP på företagsabonnemanget.

Jag har spenderat ett par timmar igår och idag med flera olika supportpersoner och svaret har till slut blivit detsamma; sådan trafik är blockerad av tre. Skälet är att den skulle orsaka höga kostnader. Ingen av supportpersonerna har kunnat förklara vad som skulle orsaka de höga kostnaderna, men tillägger att det finns inget jag kan säga eller göra som ändrar på saken. Jag stod på mig för att få prata med någon som kunde förklara. Det samtalet slutade med att supportpersonen lade på luren.

Husomhelst lyckades jag få en månadsavgift avskriven (249:-) för att jag var missnöjd med att ha köpt ett kontant mobilt bredband som inte fungerade mot min mail- och web-server. Alltid något...

Jag har ett 3-Max-abonnemang med Huawei E182E i en Dovado UMR (som fungerar kanonbra!). Jag kör egen webserver (apache), mailserver (hMail) och IP-telefoni (cellip) genom det mobila bredbandet. Jag har ett par hundra meter till basstationen och det fungerar bra och stabilt; det är tillgängligt månader i sträck utan problem. Jag har en power-timer på Dovadon som slår av strömmen en minut vid 03:00 varje natt för att få ny IP-adress vid en bestämd tidpunkt. Jag använder DynDNS för att peka om adressen till domänen.

Till laptopen har jag en Huawei E1550 där jag kan prova med både Telenor- och Tre-kontantabonnemang. Båda fungerar bra i övrigt men med tre-abonnemanget är min egen server blockerad.

Konsekvensen av tre's blockering är för mig:
1. Jag kan inte använda ett tre-kontantabonnemang i laptopen för att hämta mail på min egen mailserver. Däremot fungerar Telenor bra (eller vilken annan ISP som helst...)
2. Detta är värre: Min websida kan nås av alla, utom andra tre-abonnenter. Detta innebär problem för min fru som marknadsför sin firma via webben.

Problem #1 ovan är lätt fixat; jag kör med telenor kontantkort på laptopen.
Men problem #2?

Min egen webserver körs via ett tre mobilt bredband. Adressen är:
http://www.ekmarks.net/

Min gissning är att alla kan nå den utom de som har tre-abonnemang...

Jag tycker filtreringen är obegriplig. Finns det någon som har en idé om hur jag kan gå vidare?

21

Sv: TRE mot TRE

Om du skaffar dig en VPN konto, då har du löst det hela med TRE. På det sätter har din web-server en 3rd-party IP address som alla kan nå.

Kan vara nåt att prova iaf.

22

Sv: TRE mot TRE

lös det med annan isp på din webbserver, ingen trafik gräns på tele2 large fnv.
dina . kunder ska inte tvingas till vpn för att se en webbsida...

23

Sv: TRE mot TRE

Eller så tycker jag att du borde hosta sidan på någon annan plats.
Just för tillgänglighetens skull.

Finns gratis hotell eller för några kronor i månaden, då slipper du tänka på problem #2.
Sen kan du ju köra mailen osv på hotellet också vilket hjälper problem #1

Annars om du "måste" köra det på hemmaplan så är det nog operatörsbyte som ligger närmast, t.ex. Tele2. Telenor får man ingen publik ip med fullt spröt fram och tillbaka som standard.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

24

Sv: TRE mot TRE

Tack Samir, G-man och Andreas!

Jag tror att det bara finns Tre och Telenor i masten nära mitt hus. Så länge som PTS publicerade sin basstationskarta var det så.

Men Tele2 anger att det finns Turbo-3G+-täckning. Jag tror detta blir nästa steg.

Webhotell är förstås en lösning. Men det retar mig att behöva ge upp efter att ha fått servern att funka, bara för att TRE inte verkar förstå betydelsen av att noder i nätet kan kommunicera med varandra. Tänk om Tre gjorde likadant med telefonerna; man kan ringa till alla, utom andra tre-abonnenter?

VPN låter som en tänkbar lösning. Utgående post kanske är ett problem? VPN-operatörerna som jag kollat på erbjuder inte smtp-server.

Angående stabilitet: Dovadon gjorde underverk. Innan jag köpte den använde jag TRE mobile connect + Internet Connection Sharing i Vista. Jag hade flera problem som kom och gick. Jag trixade med script för att få anslutningen att starta om vid behov, men ändå låste den sig helt emellanåt. När kopplade in Dovadon försvann alla problem både på det mobila bredbandet och på mitt lokala LAN.

Jag återkommer efter att ha provat Tele2. Tack!

25

Sv: TRE mot TRE

Hur ser det ut idag??

Någon som har testat om det fungerar mellan Tele2 - Tele2?

Net1 D35 - Mastmonterad LTE router Mikrotik - Comhem 50