76

Sv: TRE mot TRE

FiRREN skrev:

Fick ett nytt simkort idag, blev om möjligt ÄNNU långsammare.

http://www.speedtest.net/result/1148739437.png

din mast ser överbelastad ut,
eller så hämtar din tex dator uppdateringar/torrents i bakgrunden.
ger samma symtom, hög ping + låg bandbredd.

kan givetvis vara något annat också

77

Sv: TRE mot TRE

Ringde TRE i samma ärende idag. Satt i telefon med en tjej som gjorde sitt bästa i 40 minuter. Det var tyst för det mesta då hon pratade med en kollega. Hon kom tillbaks 3 gånger och bedyrade varje gång att det ska fungera att ha en server på TREs mobila bredband och nå det från ett mobilabonnemang hos TRE. Hon kopplade upp sig mot min webkamera från sitt fasta nät utan problem, men från min mobil (direkt eller utdelat WLAN till PC) fungerar det inte.

Hennes sista försök vara att påstå att inställningarna i min Dovado 4GR är fel. Det "bevisade" hon genom att be mig koppla upp mig mot canyouseeme.org och se om port 53 var öppen, vilket den inte är. Öppna den i Dovadon, var svaret!

Enligt wikipedia har port 53 med DNS att göra. Dessutom finns det virus som fixar med denna port. Hon blev i alla fall av med mig för en stund innan jag hittade denna tråd  mad

Kan det ligga något i detta med port 53? Jag hittar i alla fall inga sätt att öppna porten, möjligtvis att forwarda den till en dator... Vad ska i så fall den datorn göra?

78

Sv: TRE mot TRE

theSwede skrev:

Ringde TRE i samma ärende idag. Satt i telefon med en tjej som gjorde sitt bästa i 40 minuter. Det var tyst för det mesta då hon pratade med en kollega. Hon kom tillbaks 3 gånger och bedyrade varje gång att det ska fungera att ha en server på TREs mobila bredband och nå det från ett mobilabonnemang hos TRE. Hon kopplade upp sig mot min webkamera från sitt fasta nät utan problem, men från min mobil (direkt eller utdelat WLAN till PC) fungerar det inte.

Hennes sista försök vara att påstå att inställningarna i min Dovado 4GR är fel. Det "bevisade" hon genom att be mig koppla upp mig mot canyouseeme.org och se om port 53 var öppen, vilket den inte är. Öppna den i Dovadon, var svaret!

Enligt wikipedia har port 53 med DNS att göra. Dessutom finns det virus som fixar med denna port. Hon blev i alla fall av med mig för en stund innan jag hittade denna tråd  mad

Kan det ligga något i detta med port 53? Jag hittar i alla fall inga sätt att öppna porten, möjligtvis att forwarda den till en dator... Vad ska i så fall den datorn göra?

Skapa en ny egen tråd så blir det inte så rörigt.
Förklara vad du vill uppnå och utrustning och operatör och apn

79 Senaste redigerad av theSwede (2011-08-27 16:30:22)

Sv: TRE mot TRE

G-Man skrev:

Skapa en ny egen tråd så blir det inte så rörigt.
Förklara vad du vill uppnå och utrustning och operatör och apn

Mitt inlägg hade med TRE mot TRE att göra precis som rubriken och de flesta av inläggen i tråden (förutom de senaste 20-talet inläggen innan mitt inlägg) så jag tycker det är helt relevant att bygga på här utan att skapa ny tråd.

Operatör är naturligtvis TRE i och med att jag skriver i denna del av forumet. Allt fungerar utom mellan TRE till TRE.

Jag kan alltså inte nå servrar bakom min router (Dovado 4GR) ansluten med tre bredband från mitt ordinarie tre-abonnemang (Samsung Galaxy).

Dels ville jag ge utlopp för min frustration kring TREs okunskap/ovilja att få deras bredbandsabonnenters servar vara tillgängliga även för TREs abonnenter och inte bara för alla andra på internet.

Dessutom var det KANSKE en ny infallsvinkel kring port 53, även om jag inte tror på det själv. Här finns utrymme att ge förslag på möjliga lösningen på det problem som jag och många andra i tråden har.

Läs gärna hela tråden och inte bara de sista 20-talet felplacerade inläggen. Du har ju själv kommenterat just det problem som tråden handlar om så jag förstår intevarför du missuppfattar mitt inlägg.

80

Sv: TRE mot TRE

Tolkade som du ville få hjälp med annat än 3 mot 3.
Lösningen ä att byta operatör eller köpa 3parts tjänst vpn för att komma runt det.

81

Sv: TRE mot TRE

Prylman skrev:

FiRREN

...
Telenor har liksom 3 och telia samma "spärr", men hos dem var det ingen som visste något om något alls... Lika illa som tre mao.
Tele2 har inga begränsningar för acces what so ever, (vad vi märkt ännu) och vi har använt dem sedan i oktober förra året. Även deras "små" abonnemang räcker för att fjärrstyra eller övervaka servrar och aplikationer som av olika anledning inte går att ansluta via det fasta nätet....

Lycka till smile

Stämmer att Telenor mot Telenor inte fungerar utan VPN. Ska bli spännande och se om Tre (Bredband Max) mot Telenor (Surfa Bas) fungerar, utan vpn, när jag få mitt Tre-kort imorgon. Skulle göra mitt liv lättare att leva smile

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

82

Sv: TRE mot TRE

Ser ingen anledning varför tre<>telenor inte skulle funka. Så länge man inte har låst abb hos telenor då de tidigare sålde publik acc för 49kr extra i månaded. Men de spelar bara roll om man skall serva nått från telenor delen.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

83

Sv: TRE mot TRE

Om du använder APN "internet.telenor.se" på ett 3G abbonemang, då funkar det inte.

84 Senaste redigerad av ruva (2011-08-28 19:08:10)

Sv: TRE mot TRE

Inte använder jag Telenors AP till Tre. Just nu fungerar Telenor till Telenor eftersom jag kör APN. Anonine kör jag med och funkar till allt jag vill att det ska fungera till. Kör visserligen genom standarport 8080 men starkt lösenordskyddat. Går o-forwart genom två routrar.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

85

Sv: TRE mot TRE

Jag mailade Tres support med detta ärende: "Alla kan nå min webserver utom andra Tre-abonnenter". Svaret kom snabbt: "Det är inte möjligt att att andra tre användare kan ansluta till din web- och mailserver. Din bindningstid går ut den 2012-06-23."

Hursomhelst, Telenor mobilt bredband 16 med tjänsten "statisk IP-adress" är kontaktbar för alla, även för andra telenorkunder utan extratjänsten. Så nu kör jag med Telenor och väntar ut Tre...

86

Sv: TRE mot TRE

Har du försökt lägga webservern på VPN med statisk IP?

87

Sv: TRE mot TRE

Nej, jag har ingen VPN-tjänst. Men det borde fungera. Det är nog en bra lösning på det problemet. Tack för tipset!

Tyvärr har jag också fått latency-problem med Tre på sista tiden. Vid högtrafik är ping > 200 ms för mer än 10 procent av paketen. Då hackar min IP-telefoni så att den inte går att använda. Även i det fallet är Tre-supporten tydlig: "Vi har inte IP-Telefoni." Just nu är telenor bättre på ping just där jag bor. Men jag har förstått att det varierar mycket.

88

Sv: TRE mot TRE

Skaffa kontantsurf SIM kort innan du tänker byta operatör. Det är bästa sättet att göra en survey.

89

Sv: TRE mot TRE

Sam skrev:

Skaffa kontantsurf SIM kort innan du tänker byta operatör. Det är bästa sättet att göra en survey.

Precis detta gjorde jag i söndags. Höll på med ett "projekt" och behövde en modemsticka billigt. Valet föll på 3kontant för 199:- och upplåsning av Huawei367modemet för 7euro. Idag fick jag för mig att testa nå mina servrar som tillfälligt ligger bakom tres mobila kontantkort och jag fick svar på första försök!
Fattar ingenting, då detta ju enligt tidigare försök och övriga inlägg här, ska vara omöjligt!?
Kör Dovado Tiny och DYNDNS med 20sTTL med bara "standardportar" öppna typ 21, 80 osv

Någon som hört, läst eller sett ifall tre hittat på något konstigt det senaste?

90

Sv: TRE mot TRE

Ja, har sett konstiga saker med kontantsurf som man brukar inte se med vanliga abbonemang; även om det är samma APN man använder.

91 Senaste redigerad av Prylman (2011-11-08 22:41:19)

Sv: TRE mot TRE

kjellorix skrev:

Ursäkta ! jag har 3+ och har aldrig åkt på någon begränsning, kanske för jag inte kör torrent normalt, bara möjligen i slutet på någon månad (kan va ett speltest närmare 15 gig, no problem) ta risken att bli begränsad någon dag, aldrig hänt efter många år med 3.
Skulle inte sagt detta !.
Har upptäckt att om jag startar utorrent efter 24 då är det alltid klart när jag vaknar 6 på morgonen.
Men ontopic, jag kör dongeln med antenn i fönstret, direkt usb utan router.

Vad jag ville säga är att 3 är cool, funkar alltid för mej. ser online kitesurf-filmer wimeo direkt högupplöst , no problem.

i underskriften syns vad jag har; Ha ha 15dbi, ingen som tror på. men jag har den och självklart alltid kopplad i dongeln.
Har prövat utan antenn, men såg ingen stor förändring, kanske aningen försämring utan antenn, därför permanent antenn inkopplad.
Kanske bra att veta, både dongel och antenn är mitt i fönstret, 100m rak sikt till 3-masten.
Och jag är inte bunden till 3, kan avsluta på 3 månader.

Svarade du verkligen i rätt tråd nu?  roll

Diskussionen här gäller huruvida det är möjligt att som (flera med mig) ha en dator, server, kameror etc med ett ab från tre och sedan kunna surfa in på dessa från ett annat tre ab.

Sam:
Att jag idag kom åt mina servrar berodde tydligen inte på att det är ett kontantkort jag använder. Däremot har har tre "lättat" på restriktionerna och det ska (för det mesta!?) gå att ansluta till server med tre bredband, om man gör det från en mobil?! Något som inte gått tidigare (se mina tidiga inlägg i denna tråd).
Vill man ha full tillgänglighet är det ett bredband max med tjänsten fast ip som gäller. Tjatade på dem för att få fram om det verkligen är fri trafik som gäller och har fått samma svar vid alla 4 tillfällena - det är bara att köra så det ryker tongue
Så för 249:- + 59:-/ månad får man ett mobilt bredband max 32mb med fast ip och full tillgänglighet samt total frihet att surfa tills routern smälter... Frestande om man bor på plats utan möjlighet till annan anslutning!

92

Sv: TRE mot TRE

Coolt! Du menar att du fick byta APN till static.tre.se? Det är väl den som kostar 59kr extra/mån, yeah?

93

Sv: TRE mot TRE

För några månader sedan skaffade jag tillägget "fast ip" på tre mobilt bredband max. Jag fick då använda apn "static.tre.se". Ip-adressen blev mycket riktigt konstant, portarna var öppna, men inkommande anrop från annat tre-kontant-abonnemang gick ändå inte fram. Däremot gick anrop från andra ISP fram utan problem.

En lustig bieffekt med "static.tre.se" var att anslutningen avslutades och fick förnyas exakt var 20:e timma. Detta bekräftades av tres tekniska support som sade att "vi startar om med vissa intervall för att flusha ut hängande sessioner". Detta intervall kanske skulle ändras under hösten (dvs nu) sa de också. Jag har avbeställt "fast ip-adress" och kan inte prova nu. Tre gav tillbaka de pengar den kostat eftersom den inte löste mitt problem (tre mot tre).

Prylman, har du provat "fast ip" själv map "tre mot tre" eller har du bara frågat tre? Jag undrar eftersom vi uppenbarligen får olika besked.

Det kan ju vara så att funktionen ändras med tiden eller varierar mellan olika basstationer. Då blir det svårt att få någon ordning på vad som gäller...

94

Sv: TRE mot TRE

Sam:
Nej jag använde apn: bredband.tre.se
Tyvärr slutade det fungera efter ett dygn och idag har jag inte hunnit testa så mycke, men de gånger jag gjort har det inte blivit svar. Även då jag prövat från mobilen! Något de på tre kundtjänst sa att det skulle, så sent som igår eftermiddag  hmm

jonasekmark:
Första gången jag stötte på bekymmer var för typ 1,5 år sedan. Då var min ärendelogg flera sidor, såg jag när jag tjuvkikade bakom disken i trebutiken. Vid det tillfället fick jag först inga svar alls angående varför min utrustning inte svarade när jag försökte nå den från annat tre bredband/mobil. Efter för många inkompetenta samtal med tre, så skickade jag tillbaka 3st ab + modem.
Denna gången har jag varit i kontakt med tre företagskundtjänst och bara pratat med dem då de tydligt annonserar tjänsten fast ip och helt fri trafik. Privatkundtjänst har inte en susning när jag pratat med dem och jag blev mest förvånad över att helt utan vidare nå utrustningen som var uppsatt bakom kontantabonnemanget. Egentligen är jag inte alls intresserad av att köpa fast ip. Mest eftersom jag redan använder DynDNS på flera andra platser och ändå betalar för den tjänsten.
Tele2 har, och fungerar fint på två av de mobila installationerna jag sköter. Tyvärr börjar de nog snart jaga mig då det ab som finns i min bostad har trafik på 150-400gb/månad och deras policy är 80gb/mån och kommer bli det "tak" jag åker på när det snart är dags att förnya avtalet.

Därför är jag tokigt nyfiken på hur/om det kommer fungera med deras bredband max och fast ip. Det verkar ju lovande om man läser på deras hemsida http://www.tre.se/Foretag/Tjanster1/Tja … tatisk-IP/

Fick du inte svar från några andra tre ab under den tid du hade "fast ip" eller var det bara kontant som inte fick access?

95

Sv: TRE mot TRE

Prylman, jag provade bara en gång. Jag satte servern bakom Tre Max med tjänsten statisk IP. Jag provade att nå web och mail från telenor kontant (funkade), en Iphone med telenor (funkade), datorn på jobbet (funkade) och en laptop med E367 och tre kontant (funkade inte). Detta var i augusti i år. Jag testade inte med andra Tre-abonnemang, bara kontant.

Tidigare har jag fått samma resultat med Tre Max utan statiskt IP. Även då provade jag bara med kontantabonnemang som klient.

96

Sv: TRE mot TRE

jonasekmark:
Duktigt rörigt med alla besked de på tre ger.
Roade mig med att leta fram noteringarna från några av samtalen jag hade med dem i oktober förra året.
"Tre har en policy som spärrar trafik mellan de egna noderna i nätet".
Har inte hört med någon som kan det här, men gissningsvis spärrar de all intern ip-trafik rakt av. Vill man kommunicera mellan två punkter, så måste serversidan ha ip -nummer med "vip-kort i undantagslistan".. På detta sätt har de full koll på den interna trafiken, samt slipper jobb med att blockera portar, något jag inte kunnat se att de gör när jag testat.

Någon som kan det här är välkommen att rätta/förklara.
Är ju sugen på att försöka mig på ett tre ab pga den fria trafiken.
Fast anslutning är tyvärr bara en dröm här sad

På min fråga hur mycket det skulle kosta att köpa fri trafik hos tele2, blev svaret:
-Om du har två ab, så kan du ju byta sticka eller simkort när du ser att du börjar nå taket.

Stackarn måste ha slagit i alla grenarna på vägen ner från toppen av dumträdet!  tongue

97 Senaste redigerad av theSwede (2011-12-04 15:15:32)

Sv: TRE mot TRE

Jag upptäckte av en slump för ett par dagar sedan att det nu fungererar från en TRE-mobil mot en Dovado 4GR med E367 med TRE mobile broadband.  big_smile

98

Sv: TRE mot TRE

theSwede skrev:

Jag upptäckte av en slump för ett par dagar sedan att det nu fungererar från en TRE-mobil mot en Dovado 4GR med E367 med TRE mobile broadband.  big_smile

Det var för snabbslutsats mad
Det verkar fungera ibland, men för det mesta fungerar det inte. Ska kartlägga vilka par av IP-adresser som fungerar resp inte fungerar för att se om det finns något samband med subnät etc.

99

Sv: TRE mot TRE

Har ni fått någon lösning på det hela?jag har tre bredband nu å kommer inte åt ip kameran utifrån å då har jag  fast ip nummer :-(

100

Sv: TRE mot TRE

Allvarligt, kan man fortfarande inte köra trafik mellan två tre abb? Jag höll på och bråkade med det här år 2007... haha...

Chuck Norris doesn't get wet. Water gets Chuck Norris.