51

Sv: TRE mot TRE

ja eller snarare nja.
drei3 har tidigare gett rabatt på abg som inte ger normal internet upplevelse för användaren.

tre liksom alla andra operatörer anlitar billigaste "callcenter", pris före kunskap tyvärr... så svaren från dessa är ibland inte värda mer än sten...
vem du får prata med beror på tid på dagen, m-f dagtid är bäst, har man egen säljare så underlättar det...

tele2 åtgärdade detta för ett år sedan, så det funkar tele2 mot tele2, så det är möjligt att åtgärda om dom blir motiverade...

annan lösning är är att tunnla trafiken till en merkostnad.

52 Senaste redigerad av Prylman (2011-01-26 08:43:33)

Sv: TRE mot TRE

FiRREN

Som synes tidigare i denna tråd, så råkade jag själv ut får samma problem som du beskriver. Det jag kom fram till då, var:
Hi3G (3) har, vad det kallar en "pollicy" i sitt nät. Detta spärrar (enkelt uttryckt) acces mellan två punkter i deras eget nät. Lösningen är är köpa till tjänsten "tast IP" för 49:-/mån (minns inte om det var inkl el exkl moms.) Var också otydligt ifall man var tvunget att ha denna extratjänst i båda ändar.
Telia har en liknande begränsning, men de säljare och supportpersonal jag talat med, har haft full koll och hänvisar till sina lösningar för företag. Dessa lösningar är tänkta för ex automatisering och fjärrloggning. Skulle alltså bli tokigt dyrt vid större datamängder för en privatperson.
Telenor har liksom 3 och telia samma "spärr", men hos dem var det ingen som visste något om något alls... Lika illa som tre mao.
Tele2 har inga begränsningar för acces what so ever, (vad vi märkt ännu) och vi har använt dem sedan i oktober förra året. Även deras "små" abonnemang räcker för att fjärrstyra eller övervaka servrar och aplikationer som av olika anledning inte går att ansluta via det fasta nätet.

Ang att häva köp hos 3, så är det lättast om du ser till att vara "påläst" när du anger orsak. Ex så säljer de paket med bredband tillsammans med Dovado 3GN. En utmärkt router om du vill köra DNS tjänster ex Dyn-DNS... Dovado
har en egen iPhone app för fjärrinloggning. Funkar ganska "inte alls" om du har 3abnm i båda ändar.
Läs på och var tydlig med orsaken till att du vill häva avtalet, så kan det funka. De ifrågasatte ingen av mina argument, och då hade jag löst 2 st abonnemang

Lycka till smile

53

Sv: TRE mot TRE

Tre anlitar inte callcenter för deras kundservice, de sitter i samma byggnad och har en för företag och en annan för privat.
Det är rätt stor skillnad på supporten för företag vs privat, i alla fall när jag hade med dem att göra.

Det där med tre mot tre borde det ha kunnat upplysa dig om så fort du ställde frågan.

54

Sv: TRE mot TRE

Intressant Prylman, det med fasta IPt. Det borde vara så att den sidan med "fast" IP kan taemot anslutningar men inte tvärt om. Kan kanske försöka få dom dra igång det gratis för mig.. Man kan testa.

Andy78, enligt abbonemangsavdelningen sitter inte supportpersonalen i samma hur som "teknikerna tex.". Han på abb. ville inte säga call center även om det var det han menade.

55

Sv: TRE mot TRE

Beror ju lite på vad man menar med "teknikerna" ..
Det sitter routing folk i byggnaden, men de tar ju inte emot samtal från kunder.

56

Sv: TRE mot TRE

Jag själv tycker att detta är ett väldigt störande problem de få ggr jag ska ansluta Tre mot Tre

57

Sv: TRE mot TRE

3 -3 är ett problem som försvan på vanliga internet på tidiga 90talet.
vissa operatörer i usa med trafik gränser hadde dessa fel ända fram till 2000 talet pga gammal utrustning eller fel segmenterade nät.
kan bara anta att tre har dessa fel i sina nät...
tele2 löste det...

58

Sv: TRE mot TRE

Tänk också på att vissa operatörer gör sånt på flit för att minska spridning av virus och fildelning. Sånt tar otroligt mycket kapacitet i nätet.

59

Sv: TRE mot TRE

Alltså 3 måste vara värsta skit företaget någonsin. Ringde och beställde statisk ip tjänsten. Hon skulle bara trycka på en knapp. Några timmar senare hade jag inte fått tjänsten, ringde igen.

"Nej jag ser inget om det här" han fixade fick ett ip. Jag frågade "det är inget jag behöver göra på min sida?"

Han "nej då bara att vänta 15-30min så ska det funka" 30 minuter senare är mitt internet dött...

Ringde supporten när det var en timme innan dom stängde. Fick prata med en snubbe som satt med manualen på skärmen och ville att jag skulle köra setup wizard i dovadon TVÅ ggr.

lade på luren efter 40min. ringde igen fick prata med en tjej som hörde med hennes coach. som sa att det inte ska behövas fylla i något det ska funka.

Jag bad om subnet mask, gateway osv. Men det var inget dom supportade.

Blir så matt. Dom är så inkompetenta!!

Ringe min polare med 3 bad om uppgifterna men det går inte att ställa in i dovadon 3gn. är gråmarkerat.

Tänkte då uppdatera firmwaren i dovadon så kanske det vart tillgängligt. MEN eftersom routern kommer från tre så får man inte uppdatera firmwaren, man ska kontakta tres support. OH NOES!!

60

Sv: TRE mot TRE

X-act sam,
men jag vill påstå att dessa 'fel' är är just fel och ska åtgärdas...

som kund om jag vore drabbad,
- ifrågasätt funktionen hos operatör, om dom ej löser detta till ingen kostnad
- kontakta konsumentvägledaren i kommunen (om din kommun har det) och fråga om rättsliga läget i detta fallet... annars
- kontakta PTS och fråga om detta anses som normal funktion på internetanslutningen...

annars gnäll till din politiker, dom lyckades "förbjuda" harmlösa kakor... då kanske dom kan fixa detta med några nya § i samma veva som att isp skall logga allt som görs...

fail.

61

Sv: TRE mot TRE

imorgon klockan 10 ska jag ringa tre.. återkommer med resultatet..

Prylman hur gjorde du när du fick statisk ip?

62

Sv: TRE mot TRE

AHA, det finns ett "tredje" APN static.tre.se då funkade det bra. att INGEN på supporten vet om det är ju PINSAMT!!

63

Sv: TRE mot TRE

tyckte det gick långsamt efter byte till statiskt ip..

http://www.speedtest.net/result/1132184158.png

Kul... varför?

64

Sv: TRE mot TRE

Är det företag eller privat?

65

Sv: TRE mot TRE

privat, bredband max

66 Senaste redigerad av Micke (2011-01-31 19:27:58)

Sv: TRE mot TRE

FiRREN skrev:

privat, bredband max...

Bästa mobila bredbandstäckningen. http://img121.imageshack.us/img121/1381/smiliehappy251.gif

"Vi är den operatör som kommit längst i utbyggnaden av 3G-nätet. I dagsläget kan ca 9,1 miljoner svenskar surfa på vårt mobila bredband där de bor."

Ja kanske...om de har mycket tid / tålamod med det hmm

Testade förrut "Hi3G-max" i tre dagar och fick då ungefär samma värden som du.
De kan inte hålla vad deras oseriösa försäljare lovar sad

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

67

Sv: TRE mot TRE

Det har alltid gott fort hemma hos mig, jag kan inte klaga på varken täckning eller hastighet. Eller a just nu går det trögt men de ska skicka nytt simkort så skulle vi se om det blir bättre, hur kan ett nytt simkort göra skillnad kan jag inte förstå?

tres enda nackdel är just att det inte går tre mot tre. annars är det det absolut bästa jag har testat i enköping. Telia dålig täckning, tele2 USEL täckning, telenor känns så det har jag inte testat..

68

Sv: TRE mot TRE

Micke skrev:
FiRREN skrev:

privat, bredband max...

Bästa mobila bredbandstäckningen. http://img121.imageshack.us/img121/1381 … ppy251.gif

"Vi är den operatör som kommit längst i utbyggnaden av 3G-nätet. I dagsläget kan ca 9,1 miljoner svenskar surfa på vårt mobila bredband där de bor."

Ja kanske...om de har mycket tid / tålamod med det hmm

Testade förrut "Hi3G-max" i tre dagar och fick då ungefär samma värden som du.
De kan inte hålla vad deras oseriösa försäljare lovar sad

Har TRE Bredband Max och bor i Katrineholm och kan inte klaga på hastigheten!

I Nedlänk har jag enligt Bredbandskollen.se 10.89Mbit/s
Och Upplänk 3.34Mbit/s

Mät resultatet är gjort vid 08:00 tiden på morgonen.

Annars brukar jag ligga på runt 8.10Mbit/s i Nedlänk och 1.79 i Upplänk

Bor man på landet är TRE inget att ha!

Då är det Telia, Tele 2, Comviq och Net1 som gäller vid 3G uppkoppling!

69

Sv: TRE mot TRE

Det där var ett riktigt bra resultat, du ska helt klart vara nöjd.

70 Senaste redigerad av Sam (2011-02-02 22:42:29)

Sv: TRE mot TRE

Moraeu,

1) Comviq ÄR Tele2.
2) Net1 kör CDMA Revision A, dvs max 3.1 Mbps.
3) 8 Mbps ner och 2 Mbps upp är bättre än de flesta får inne i storstäderna.
4) Have a Coke and relax....

71

Sv: TRE mot TRE

Det går inte att hårddra det om du bor på landet så är Tre inget att ha, då det beror helt på vart man befinner sig, har varit med om att tre haft täckning där tex telia bara har haft gprs.

Man får prova sig fram vilket abonnemang som fungerar bäst.

72 Senaste redigerad av Moraeu (2011-02-03 04:59:42)

Sv: TRE mot TRE

Sam skrev:

Moraeu,

1) Comviq ÄR Tele2.
2) Net1 kör CDMA Revision A, dvs max 3.1 Mbps.
3) 8 Mbps ner och 2 Mbps upp är bättre än de flesta får inne i storstäderna.
4) Have a Coke and relax....

Vet att Comviq är Tele2 men finns även Comviq Kontant Surf att köpa i affärerna!
Samma bolag vet redan det! Är inte helt bakom flötet!

Take a Valium and calm yourself down cause Mother's Little Helper the one you know best will help you to relax better than a fucking coke! cool

73

Sv: TRE mot TRE

andy78 skrev:

Det går inte att hårddra det om du bor på landet så är Tre inget att ha, då det beror helt på vart man befinner sig, har varit med om att tre haft täckning där tex telia bara har haft gprs.

Man får prova sig fram vilket abonnemang som fungerar bäst.

Håller med dig "andy78" om att man får prova sig fram men vad jag har upplevt fungerar inte TRE Mobila Bredband något vidare vart än på landet man befinner sig.
Säger inte att någon annan operatör skulle ha sämre hastighet på någon mindre landsort.
Finns väll så klart platser där andra operatörer är bättre än just TRE!

Tar rätt ofta tåget då jag bor i Katrineholm och åker till andra orter.
Telia har bäst täckning då man i varje fall åker med säg X2000 och hamnar utanför städerna, än vad TRE har! TRE fungerar utmärkt i städer men inte något vidare utanför dem!

74

Sv: TRE mot TRE

Fick ett nytt simkort idag, blev om möjligt ÄNNU långsammare.

http://www.speedtest.net/result/1148739437.png

75

Sv: TRE mot TRE

Det hade inget med simkortet att göra, vad har du för operatör på mobilen också tre?