26

Sv: TRE mot TRE

Tele2 - Tele2 har jag inte haft nått problem med.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

27

Sv: TRE mot TRE

Ytterligare tillägg. Jobbar med en kund som vill ha möjlighet att snabbt kunna sätta upp mobila servrar med åtkomst via ex VNC, ftp eller http. Tvärstopp med mobilt bredband från tre. Enda möljighet till kommunikation mellan två uppkopplingar, är att köpa tres tjänst "fast ip". 59 kronor/månad för privatperson och 49 för företag. Efter harvande med kundtjänst, högre blodtryck och andnöd pga av ilska och frustration, så är mina privata bredband från tre uppsagda med omedelbar verkan. Nya är beställda från tele2, som "lovat" att de inte skall ha de begränsningarna (eller säkerhetspolicys, som de kallade det på tre) i sitt nät. Vet inte hur många gånger jag frågade säljarna om hurvida det skulle fungera med dns-tjänster osv, när jag löste abonnemangen från 3. Inkompetens i alla led! Pratade även med en anna kund idag, som inte ens fått teknikern på företagskundtjänst, att förstå vad problemet var. Min kund var vänlig nog att ge mig direktnummret han fått, så på måndag blir det grillad tretekniker till lunch. smile

Har någon testat tele2, så är jag väldigt angelägen att höra erfarenheter från det. De har ju tyvärr en lägre upphastighet, något som är väsentligt när det handlar om mobila serverapps, som de mina kunder önskar köra.

28 Senaste redigerad av G-Man (2010-10-09 02:04:24)

Sv: TRE mot TRE

Prylman skrev:

....

Telia har funkat sämst, påstog att allt var "torrents" och begränsade sin 7mbit till 0,01mbit.... = FAIL och helt värdelöst.
TRE, funkade hyffsat men saknade täckning med mer än 0,38mbit samt hög ping = FAIL
Telenor, struliga = FAIL
Tele2(som telia lånar) = Bra fart, stabilt, går nu mellan T2 till T2 som ej funkade tidigare. Tele2 har "juxxat" med sina mail servrar så kolla att det är kompatibelt med dina saker (konstiga portar m.m.). öppna portar(dom flesta men vissa begränsningar finns), Ingen trafikgräns(inom rimliga mängder?) = OK.


edt.
tänk på att 'vissa' operatörer ändrar i villkoren lite då och då, så saker kan sluta att fungera plötsligen UTAN förvarning!

29

Sv: TRE mot TRE

Märkligt att tre inte erbjuder detta på sina företagsabonnemang, tanken är väl från företagets sida att kunden ska köra tre only.

De kommer förlora kunder på det helt klart.

30

Sv: TRE mot TRE

Jag hade tänkt att byta till Tele2 men har hört skrämmande exempel på dåligt bemötande från Tele2's försäljning och kundtjänst. Även om 3 inte kan svara på allt så slänger dom inte på luren som Tele2s kundtjänst gör... ;-) Eller "tvångsansluter" folk genom att säga att dom skall ta över telestationen... *suck*

Prylman skrev:

Enda möljighet till kommunikation mellan två uppkopplingar, är att köpa tres tjänst "fast ip". 59 kronor/månad för privatperson och 49 för företag.

Ahhh... det finns alltså en lösning även om den kostar. Vet du om man måste ha fast ip på båda sidor eller räcker det med en...??

Net1 D35 - Mastmonterad LTE router Mikrotik - Comhem 50

31

Sv: TRE mot TRE

Håller med är själv tele2 kund sedan 15 år, ber man om att bli kopplad till teknisk support så får man oftast svaret att det inte finns någon sådan.
Har man tur så blir man kopplad till någon som kannske kan svara på frågor.

Det är telecom i ett nötskal, för mig är alla oepratörer samma skrot och korn, man får själv vara bäste dräng.

32 Senaste redigerad av Prylman (2010-10-09 09:47:18)

Sv: TRE mot TRE

Andy
Re: TRE mot TRE
Märkligt att tre inte erbjuder detta på sina företagsabonnemang, tanken är väl från företagets sida att kunden ska köra tre only.

De kommer förlora kunder på det helt klart.


Var precis min frågeställning i samtalen med deras kundtjänst. De säljer paket med en telefon och en usb sticka. Ett scenarion är just nu: Kund har köpt 4st sådana paket. Tekniker på fält skall kunna sätta upp en laptop med modemet och övriga skall kunna logga på för att kunna få del av insamlad data. Dels via sina laptops, men även från iPhone. Eftersom det är viktigt att kunna ta del av informationen i realtid, så är uppladdning till extern lagringsplats, inget alternativ. I förstå beskedet jag fick av tre igår, så verkade det dessutom som om att det inte skulle räcka med fast ip i ena ändan. Har inte hunnit dubbelkolla, men det låter ju inte rimligt (som om annat varit solklart...). Ekonomisk belastning: Ytterligare 49kronor x 4/månad och 2352 kronor per helår. Ingen jättesumma, men som med allt annat, "många bäckar små".

33

Sv: TRE mot TRE

Prylman skrev:

Andy
Ekonomisk belastning: Ytterligare 49kronor x 4/månad och 2352 kronor per helår. Ingen jättesumma, men som med allt annat, "många bäckar små".

Jag har fått uppfattningen att det är ganska lätt att förhandla med 3 om man har många abonnemang och binder dom på längre tid, det borde gå att förhandla bort den kostnaden. Men det kanske har förändrats sedan jag pratade med dom senast...

Net1 D35 - Mastmonterad LTE router Mikrotik - Comhem 50

34

Sv: TRE mot TRE

andy78 skrev:

Håller med är själv tele2 kund sedan 15 år, ber man om att bli kopplad till teknisk support så får man oftast svaret att det inte finns någon sådan.
Har man tur så blir man kopplad till någon som kannske kan svara på frågor.

Det är telecom i ett nötskal, för mig är alla oepratörer samma skrot och korn, man får själv vara bäste dräng.

jo det är det, men tre och telia är inte på något vis bättre.

tre svarar direkt i tlf när jag ringer, telia är hopplösa och lagar ensak när man ringer samtidigt som dom sabbar två andra saker...

tele2 åker man till kista och går in...

sitter inte i polen som telia gör iaf...


det ena priset är med moms, det andra är plus moms 25%....

35

Sv: TRE mot TRE

SM6VTT skrev:

Jag hade tänkt att byta till Tele2 men har hört skrämmande exempel på dåligt bemötande från Tele2's försäljning och kundtjänst. Även om 3 inte kan svara på allt så slänger dom inte på luren som Tele2s kundtjänst gör... ;-) Eller "tvångsansluter" folk genom att säga att dom skall ta över telestationen... *suck*

Prylman skrev:

Enda möljighet till kommunikation mellan två uppkopplingar, är att köpa tres tjänst "fast ip". 59 kronor/månad för privatperson och 49 för företag.

Ahhh... det finns alltså en lösning även om den kostar. Vet du om man måste ha fast ip på båda sidor eller räcker det med en...??

Måste säga att kundtjänst på tre inte låter ett dugg bättre... Är det inte ett totalt miffo som svarar, så ligger deras sälj och kundsystem nere. Har suckat djupt, många gånger de senaste veckorna.
Väntar med spänning att få svar ang ip i båda ändar eller ej. Är det ett måste, så skiter det sig i vilket fall. Du kan ju inte kräva att dina användare/kunder skall betala extra för att kunna nyttja dina tjänster. Har de bara en annan operatör, än tre, så flyter det i dagsläget på fint. "Köp våran lösning - dock ej om du är kund hos tre" smile

36 Senaste redigerad av A-Man (2010-10-09 10:02:50)

Sv: TRE mot TRE

SM6VTT skrev:
Prylman skrev:

Andy
Ekonomisk belastning: Ytterligare 49kronor x 4/månad och 2352 kronor per helår. Ingen jättesumma, men som med allt annat, "många bäckar små".

Jag har fått uppfattningen att det är ganska lätt att förhandla med 3 om man har många abonnemang och binder dom på längre tid, det borde gå att förhandla bort den kostnaden. Men det kanske har förändrats sedan jag pratade med dom senast...

Nu har jag en ok hastighet så jag orkar inte tjafsa jag har bundit mig på 12 månader, och säger upp det i god  tid innan, och skaffar 4G eller fiber/ethernet.


Lite synd att betala bara för att man kan, men det tar för mycket tid att bråka.

Det ska mycket till om jag ska vara kvar efter 12 månader.

37

Sv: TRE mot TRE

SM6VTT skrev:
Prylman skrev:

Andy
Ekonomisk belastning: Ytterligare 49kronor x 4/månad och 2352 kronor per helår. Ingen jättesumma, men som med allt annat, "många bäckar små".

Jag har fått uppfattningen att det är ganska lätt att förhandla med 3 om man har många abonnemang och binder dom på längre tid, det borde gå att förhandla bort den kostnaden. Men det kanske har förändrats sedan jag pratade med dom senast...

Fans ingen som helst vilja att förhandla vid de samtalen jag hade med dem igår. Ville man få det att funka, så var det bara att betala. :s

38

Sv: TRE mot TRE

Prylman skrev:
SM6VTT skrev:
Prylman skrev:

Andy
Ekonomisk belastning: Ytterligare 49kronor x 4/månad och 2352 kronor per helår. Ingen jättesumma, men som med allt annat, "många bäckar små".

Jag har fått uppfattningen att det är ganska lätt att förhandla med 3 om man har många abonnemang och binder dom på längre tid, det borde gå att förhandla bort den kostnaden. Men det kanske har förändrats sedan jag pratade med dom senast...

Fans ingen som helst vilja att förhandla vid de samtalen jag hade med dem igår. Ville man få det att funka, så var det bara att betala. :s

Jo så är det sötbrödsdagarna är förbi, de har redan skapat sig en produkt och ett namn.

Blir kul å se vad som händer när de andra operatörera lanserar 4g.
Hur intressant är det då med ett upptill 16mbit abonnemang som i praktiken ger 4 -5

Tiden får utvisa.

39

Sv: TRE mot TRE

Bara lite info för de som vill komma åt TRE<->TRE med remote desktop som mstsc eller vnc osv så går de bra att köra med logmein så trafiken går via deras servrar. Då spelar de ingen roll om de är NAT'at osv då den tar sig förbi de. Kan vara bra att veta för vissa som behöver komma åt fast inte kan byta abb.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

40

Sv: TRE mot TRE

Andreas skrev:

Bara lite info för de som vill komma åt TRE<->TRE med remote desktop som mstsc eller vnc osv så går de bra att köra med logmein så trafiken går via deras servrar. Då spelar de ingen roll om de är NAT'at osv då den tar sig förbi de. Kan vara bra att veta för vissa som behöver komma åt fast inte kan byta abb.

Synd bara att man måste gå ut på någon annas nät och tillbaka igen för att få det att fungera, men det är nog bara att gilla läget.

41

Sv: TRE mot TRE

VPN är ett bra lösning till det hela också.

42

Sv: TRE mot TRE

andy78 skrev:

[
Synd bara att man måste gå ut på någon annas nät och tillbaka igen för att få det att fungera, men det är nog bara att gilla läget.

Ställ en vpn-låda på firmans 'vanliga nät' och loopa runt det via den,
men enklare att byta isp så man får internet som det är avsett.

tele2 löste det.... då kan tre lösa det också om dom blir motiverade...

43

Sv: TRE mot TRE

G-Man skrev:
andy78 skrev:

[
Synd bara att man måste gå ut på någon annas nät och tillbaka igen för att få det att fungera, men det är nog bara att gilla läget.

Ställ en vpn-låda på firmans 'vanliga nät' och loopa runt det via den,
men enklare att byta isp så man får internet som det är avsett.

tele2 löste det.... då kan tre lösa det också om dom blir motiverade...

Fick förslaget att testa att använda extern dns, dvs ej tre. Typ google. Detta är dock utanför mitt område, men vet någon HUR tre gör när de spärrar? Vpn i all ära, men det är 100% mobilt som är önskan. Ju fler omvägar man tar, desto slöare borde det väl bli?

44

Sv: TRE mot TRE

Prylman skrev:
G-Man skrev:
andy78 skrev:

[
Synd bara att man måste gå ut på någon annas nät och tillbaka igen för att få det att fungera, men det är nog bara att gilla läget.

Ställ en vpn-låda på firmans 'vanliga nät' och loopa runt det via den,
men enklare att byta isp så man får internet som det är avsett.

tele2 löste det.... då kan tre lösa det också om dom blir motiverade...

Fick förslaget att testa att använda extern dns, dvs ej tre. Typ google. Detta är dock utanför mitt område, men vet någon HUR tre gör när de spärrar? Vpn i all ära, men det är 100% mobilt som är önskan. Ju fler omvägar man tar, desto slöare borde det väl bli?

tror inte annan dns löser grund problemet med att ip# ej går att komma åt.
dns lookup funkade ok, men 'någon router på isp lan loopar ej trafiken tillbaka internt på lokala ip#'
tex dovado umr routern uppför sig på samma sätt, om du vill prova vad jag menar och har en sådan.

45

Sv: TRE mot TRE

Nu har jag två abonnemang med statisk IP och det fungerar utmärkt. Det kostar ju några kronor extra men det är det kanske värt. Det finns ju fördelar med att ha statisk ip också.

Net1 D35 - Mastmonterad LTE router Mikrotik - Comhem 50

46

Sv: TRE mot TRE

SM6VTT skrev:

Nu har jag två abonnemang med statisk IP och det fungerar utmärkt. Det kostar ju några kronor extra men det är det kanske värt. Det finns ju fördelar med att ha statisk ip också.

Men hur bär du dig åt för att upprätta kontakt när ens endan är en iPhone eller Android? Det går (enl vad de så till mig) inte att ha statisk IP på abonnemang till en telefon.

47

Sv: TRE mot TRE

Prylman skrev:

Men hur bär du dig åt för att upprätta kontakt när ens endan är en iPhone eller Android? Det går (enl vad de så till mig) inte att ha statisk IP på abonnemang till en telefon.

Vet inte om det går att gå en statisk IP till mobilen. Det borde ju inte vara omöjligt om man har någon av surf abonnemangen.

Mitt primära behov är två fasta abonnemang i dagsläget.

Net1 D35 - Mastmonterad LTE router Mikrotik - Comhem 50

48

Sv: TRE mot TRE

Vill bara meddela att lösningen med att byta till tele2, verkar funka fantastiskt. Dovado 4gr är snart färdigkonfigurerad och jag kommer åt server och allt annat bakom via VNC, Teamviewer m.fl. Testade platformar vid remote så här långt: iOS, Symbian och Android. Full mobil åtkomst smile
Hi3G åker ut på alla plan nu...
Beröm till tele2s bemötande och servicevilja.

49

Sv: TRE mot TRE

Prylman skrev:

Hi3G åker ut på alla plan nu...
Beröm till tele2s bemötande och servicevilja.

var inte så länge sedan som även tele2 inte funkade... wink  <1år

50 Senaste redigerad av FiRREN (2011-01-25 23:36:43)

Sv: TRE mot TRE

Om ni visste vad jag har slitit mitt hår av frustration innan jag hittade den här sidan. Har pratat med tres support massor av gånger och försökt få förklarat att jag inte kan ansluta till min kompis PS3. Förklarade att båda har tre. Men jag sa även att det funkar om jag switchar till Telia mobilt bredband. INGEN kunde svara på min fråga.

Nu har man svart på vitt att det inte går alltså. MYCKET synd hade jag vetat detta hade jag aldrig bundit upp mig med tre, synd i övrigt då det går fort och är mycket stablit där jag bor. lätt 8-11mbit ner och 2.5-3 upp.

Är det någon som har lyckats att reklamera/säga upp sitt avtal med tre med hänvisningar till problemet?

Ska ringa imorrn men antar att det slutar med att man bankar huvudet blodigt mot någon vägg..

Skicka mer än gärna epost till mig om du lyckats att säga upp ditt avtal.