1

Tråd: Dovado som host i WAN-porten till annan Router?

Hej,
Jag har en Apple airport som jag är nöjd med. Känner dock att jag vill kasta ut Com Hem och köra 3g istället men vill samtidigt behålla min nätinfrastruktur på insidan (802.11n printerserver mm.) Frågan är: Kan jag köra dovadon som ett slavmodem utan eget lokalt nät osv. som gör att dovadon beter sig som ett modem i Aiportens ögon? Jag är medveten om att det kan bli problem att koppla upp sig till Dovadon för administration osv, men är denna lösning möjlig, om inte finns det någon annan produkt som klarar det här?

Tack på förhand!

2

Sv: Dovado som host i WAN-porten till annan Router?

Hej,

Det du vill göra är inte möjligt, problem ligger i att 3G använder sig av en PPP uppkoppling.
Vilket kräver att routern som 3G modemet sitter i, måste vara den burk som routar ut trafiken på nätet.

En sak som du skulle kunna göra är följande.
1. Slå av DHCP servern i UMR:en
2. Koppla ihop UMR+Airport via ethernet kabal LAN-LAN
3. Se till att UMR och Airport sitter på samma IP subnät dock med olika IP addresser
4. I Airporten DHCP infomation så säger du åt den att den ska sätta UMR:en IP adress som Default gateway och DNS server adress, (hoppas det går har inte tittat på hur avancerade inställningar du kan göra i Airport)

Om du gör ovanstående så kommer din Airport sköta ditt lokala nät (IP-adressering osv), Men så fort någon trafik ska gå ut på internet så kommer dina klienterna att skicka trafiken till UMR som sedan routar ut den på Internet. Om du skulle vilja göra portforwards och liknade så är det i UMR som du måste göra det eftersom den är kopplingen till internet.

//Mathias