1

Tråd: Samsung SGH-ZV40 som 3G modem (olåst) med 3 kontant

Hej!

Har just låst upp morsans Samsung SGH-ZV40 mobil för att kunna stoppa i ett 3 Mobilt Bredband kontant ibland när behövs och använda den som 3G modem.

Dock verkar det medföljande programmet som jag fick på CD, förutom att vara SJUKT ouppdaterad (iofs. är CD:n ett par år) också låst till Vodafone (numera Telenor).

Alltså programmet "Samsung PC Studio 3" när jag väljer "Sverige" i deras "connection manager" så finns bara Vodafone och inga andra leverantörer (ex. 3 som jag behöver).

Kan de vara så att iom. att telefonen var (och är) så himla "brandad" dvs. menyer, logotyp på telefonen etc. att Vodafone fick Samsung att göra en specialskiva/version av programmet med bara Vodafone som tjänsteleverantör?

Mobilen är olåst men kan något ligga kvar låst till Vodafone ang. datortrafik etc. eller att använda telefonen som modem?

Jag håller just nu på att installera Samsung PC Studio 3 från nätet istället för skiva men vet ni något tredjepartsverktyg för att ansluta till mobilt bredband?

Edit:
Nedladdat men ser fortf. bara "Vodafone". Väljer jag "andra" land och kan då manuellt skriva in APN etc. så funkar allt tills den kommer till att registera datorn på nätverket. Då får jag ett felmeddelande att fjärranslutningen inte kunde upprättas på grund av att fjärrdatorn inte svarat inom rimlig tid.

Tror något var integrerat i Ubuntu 8.10 eller 8.04 t.om. vad hette det och finns det till Windows XP/Vista? Gärna rekomendationer som är "open source".

Tacksam för svar - TheSwede86

Jag har sett denna tråd:
http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=431
men inget direkt svar framkommer där.

Hur kan man isf. få bort de inställingarna som ligger och stör?
Låst upp den för 300kr och trodde det räckte, kostar det ex. 150kr att "unbranda" den kostar det 450kr MEN då blir det snart oekonomiskt och bättre att köpa ett modem snart......

2

Sv: Samsung SGH-ZV40 som 3G modem (olåst) med 3 kontant

Finns inte samsungs egna mjukvara för datorn? Så du slipper använda vodafones gammla pc mjukvara?

Då troligen endast är vodafones APN som står som skullebehövas bytas till tre's för kontantkort.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Samsung SGH-ZV40 som 3G modem (olåst) med 3 kontant

Andreas skrev:

Finns inte samsungs egna mjukvara för datorn? Så du slipper använda vodafones gammla pc mjukvara?

Då troligen endast är vodafones APN som står som skullebehövas bytas till tre's för kontantkort.

Har installerat Samsungs egna mjukvara direkt från hemsidan, det var också Samsungs egna mjukvara på CD:n men tror att inställningarna ligger låsta på mobilen någonstans.

4

Sv: Samsung SGH-ZV40 som 3G modem (olåst) med 3 kontant

Borde gå att ladda ned andra. Testa att gå in på Tres hemsida och ladda ned inställningar.

5

Sv: Samsung SGH-ZV40 som 3G modem (olåst) med 3 kontant

Jag har fått veta att informationen som Samsungs PC Studio 3 hämtar är från mobilen, inte från simkortet eller internet etc.

Så måste flasha om mobilen / "unbranda" den.

Kommer köpa ett modem ist. på Blocket och låsa upp det, blir oekonomiskt att lägga ut 290kr som jag redan gjort för upplåsning och 150kr för unbranding = 450kr