1

Tråd: Slopa fasta uppkopplingen?

Kommer att flytta till Lund inom snar framtid. Ska studera och kommer därför att röra mig rätt mycket. Tror ni det är realistiskt att ha enbart mobil uppkoppling mot internet? Har sett på PTS sändarkarta att 3 och Telenor har egna nät i staden varför man ju kommer att få ta del av alla uppgraderingar av nätet som 3 genomför. Kan väl tilläggas att jag inte har några enorma krav. Fildelar väldigt lite(även om det händer) och laddar sällan ned stora filer.

2

Sv: Slopa fasta uppkopplingen?

Om du inte drar ner tunga filer så funkar det utan större problem.
Oftast skönare också om man har någon form av knutpunkt för 3g kopplingen, finns ett par routrar som du pluggar in ditt 3g modem i.
Så 3g funkar till vardagligt surfande och ibland om man laddar ner, bara kolla så man vet vad man har för GB/mån gräns.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Slopa fasta uppkopplingen?

Tanken i så fall är att skaffa något smidigt PC-kort till min laptop som kan sitta i hela tiden och koppla upp automatiskt så fort man startar upp datorn. Jag har inga behov av att dela uppkopplingen då jag kommer att bo själv(iaf till en början) med endast en dator. Har runt 6-7 timmar batteritid på min dator så det vore väldigt smidigt med mobil uppkoppling också.

Vad ska man välja för operatör i så fall? Telia och Tele2 är ju uteslutna med sin stränga volymgräns. Hur har Telenor det med HSDPA i sitt eget nät numer? Tidigare åkte de ju bara snålskjuts på Tres vilja att uppgradera 3GIS-nätet. Inbillar mig att Tres eget nät är överlägset bäst där det har täckning (vilket det har i Lund). Har det kommit några besked om hur volymgränsen kommer att se ut?

4

Sv: Slopa fasta uppkopplingen?

Vilken dator modell har du, då vissa har möjlighet för inbyggnad av 3g kort.
Ang operatör så har Tre blivit strängare och har proppsat på gränsen mer nu, men vad jag sett folk skriva här så säger Telenor att de inte har någon gräns, försökte hitta något om gränsen i avtalet men hittar inget om de.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Sv: Slopa fasta uppkopplingen?

Jag har en Fujitsu Siemens Lifebook T4220. Det finns versioner som har inbyggt 3G faktiskt, men tror att det är väldigt krångligt att eftermontera.

Hur är Telenors egna 3G-nät? Har dom fått till HSDPA och så eller?