1

Tråd: Blir urkopplad vid nerladdning

Hej hej!

Har 3.6 Mbit mobilt bredband från 3 och när jag ska tanka små semesterfilmer (150-200 Mb) med utorrent så blir jag titt som tätt nerkopplad från internet.
Startar om "mobile connect" och fortsätter, lagom jobbigt.

Har fått för mig att det är 3 som släcker min kära anslutning, men jag tankar bara i max 350 kB/s och det borde väl gå bra? Flersom har samma problem?

2

Sv: Blir urkopplad vid nerladdning

Du måste begränsa anslutningarna.
För många anslutningar gör att modemet får spunk och slutar svara.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3 Senaste redigerad av benganiolo (2007-09-23 22:36:25)

Sv: Blir urkopplad vid nerladdning

Menar du i utorrent då?
I så fall har jag just nu dessa inställningar:

total maxgräns för antal anslutningar: 250 st
antal anslutna klienter per torrent: 90 st
antal anslutningsslottar per torrent: 4 st

4

Sv: Blir urkopplad vid nerladdning

Jag skulle ta nått i stil med

total maxgräns för antal anslutningar: 40 st
antal anslutna klienter per torrent: 30 st
antal anslutningsslottar per torrent: 4 st

du behöver inte ha specielt många anslutningar för att maxa din hastighet.
Dvs om du laddar semesterfilmer från någon vettigt ställe.

Men spelar ju inte så stor roll vad jag säger, det är bättre om du testar dig fram och ställer in ett lägre antal och ser om de funkar.
Men det är alla fall anslutningarna som är ditt problem.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Sv: Blir urkopplad vid nerladdning

Tack för hjälpen!
Sen undrar jag varför man får två olika usb-sladdar till MODEMET?

6

Sv: Blir urkopplad vid nerladdning

Du menar den med dubbla tåtar?
Det är för att vissa datorer inte orkar leverera krämen som modemet behöver så kan man då koppla så att den får kräm från två usb portar.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

7

Sv: Blir urkopplad vid nerladdning

Nu är det problem i stugan igen!
Har bara 15 klienter som maxgräns i utorrent, men ändå dör mitt internet efter ~10 min när jag laddar ner semesterfilmer sad
Är min mast överbelastad, någon annan inställning man kan konfigurera? Eller kan det vara så att TRE stryper mig medvetet?

8

Sv: Blir urkopplad vid nerladdning

Nja, kan vara så atti stugan har du bara UMTS och de kanske är simplare att överbelasta en HSPA.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

9

Sv: Blir urkopplad vid nerladdning

Personligen, det jag gör är att låta en annan dator (typ en statisk server) köra utorrent på BBB eller nåt och sen använda FTP för att överföra till min 3G/HSPA bärbar annanstans. I allmänt, det är mycket snabbare, säkrare och effektivare. Det är inte så himla effektivt att köra P2P över trådlöst eftersom man skickar och tar emot för mycket trafik. Snabbare om hela trafiken är enkelsriktad eftersom man borde inte ta upp hela upplänken om man förväntar en snabb nedladdning (TCP traffic jam). My two cents.

10

Sv: Blir urkopplad vid nerladdning

Som unclesam säger så kan man ha en dator hemma eller liknade som man laddar ner sakerna till först och sedan hämtar de från den för att inte skapa massa extra sessioner.
Men inte alltid att man har bra bandbred hemma heller som kan skicka så pass snabbt.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

11

Sv: Blir urkopplad vid nerladdning

Jag får samma problem, så jag testade att minska antalet anslutna, provade ner till 20 men de vill ändå koppla ner efter ett tag fast det blev mycket bättre än innan. Finns det här fenomenet på andra modem typ pc / roter eller är det bara på usb modemen?

12

Sv: Blir urkopplad vid nerladdning

Nytt problem!

Verkar som om Tre har dragit åt snaran på mitt utorrent. Laddar bara ner i 30 kB/s men när jag kör tptest och testar på bredbandskollen visar resultaten där 1.8-2.1 Mbit/s.
Tankade även ett program från en hemsida och då kom jag upp i ~150 kB/s.

Det roliga är att för cirka en månad sedan var det samma problem, men sen under en vecka tankade jag i ~250 kB/s... precis som det var de första veckorna jag införskaffade bredbandet. Trodde det skulle vara fri surf...

Kan någon förklara/hjälpa?

13

Sv: Blir urkopplad vid nerladdning

Tror inte de drar åt snaran för fildelning.
Om de har gjort det så kan du aktivera kryptering i utorrent så skall de inte spela någon roll.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

14

Sv: Blir urkopplad vid nerladdning

Jag har SAMMA problem!

Det har funkat fint att använda uTorrent hela hösten. För ca en vecka sen ströps trafiken. Jag kan max ladda upp/ned i 10 kB/s. Innan kom jag ofta upp i 150-200 kB/s.
När jag kollar på Bredbandskollen.se så har jag samma hastighet som tidigare!

(Jag har tidigare i höst uppgraderat till 7,2 Mbit/sek - men det har funkat fint).

Det känns lite som att 3 försöker strypa trafiken till uTorrent - kan de göra det - och hur kommer man runt det?

Tacksam för svar!

15

Sv: Blir urkopplad vid nerladdning

Testa aktivera kryptering i utorrent för då kan det inte strypa på samma vis.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

16

Sv: Blir urkopplad vid nerladdning

Andreas skrev:

Testa aktivera kryptering i utorrent för då kan det inte strypa på samma vis.

Wow - jag är skyldig dig ett stort tack. Jag aktiverade kryptering, och ändrade till följande inställningar som du föreslog tidigare i tråden:

"total maxgräns för antal anslutningar: 40 st
antal anslutna klienter per torrent: 30 st
antal anslutningsslottar per torrent: 4 st"

Direkt så fick jag 70kB/s ner, och 40 kB/s upp....

Hoppas detta håller i sig. Stort, stort tack för hjälpen!

17

Sv: Blir urkopplad vid nerladdning

fick precis samma problem nyligen, fick gå ända ner till 10 globala anslutingar för att anslutningen skulle hålla.

till det märkliga, jag drog ur sladden ur modemet för att starta om det från scratch (det hade varit anslutet och haft ström cirka en vecka). efter att jag gjort detta funkade torrents perfekt igen, utan att behöva strypa antal anslutningar.

hoppas detta hjälper någon.

18

Sv: Blir urkopplad vid nerladdning

jag blir nerkopplad när jag är ute o surfar sad

.... Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker ...

19

Sv: Blir urkopplad vid nerladdning

Bara när du är ute och tittar på t.ex. aftonbladet?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

20

Sv: Blir urkopplad vid nerladdning

Jag körde Azurz förut då bröt det hela tiden och programmet sa att portarna var fel, men laddade ändå. Andvänder Utorrent nu och tycker det funkar bättre..dock kopplar mitt internet ner 2 gånger i timmen, och inte bara när jag surfar. mitt mobile connect hänger sig titt som tätt och jag håller på att bli tokig, Kan det ha och göra med att jag har vista på datorn?

21

Sv: Blir urkopplad vid nerladdning

Och du har ställt in rätt så den inte använder massa portar?
Om det är så, så kanske du skall testa någon annan operatörs firmware för att testa.
Du behöver inte dra in deras dashboard utan bara firmwaren.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

22

Sv: Blir urkopplad vid nerladdning

ok grabbar jag har löst det lila problemet med varför modemen strejkar när man surfar.
gör detta. ta kabeln med 2 usb anslutningar o använd den. så kommer inte modemet att stängas av.
Modemet stängdes av utav den överbelastning som sker vid kraftfula nerladdningar.

jag tok tanka o testade med att tanka ner Crysis (demot självklart) och tankar nu typ 3 gig tv serier om dagen från min server och allt funkar så som det ska.

.... Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker ...

23

Sv: Blir urkopplad vid nerladdning

Funkar ju lika illa med båda sladdarna.. Kopplar ner efter en stund iaf hmm

Så kan man ju fan inte ha det...

24

Sv: Blir urkopplad vid nerladdning

Jag har samma problem jag, har provat olika datorer, olika modem.. samma skit, modemet hänger sig när man ladda hem saker och ting.
Jag ska ringa till tre och skälla på dom!

Chuck Norris doesn't get wet. Water gets Chuck Norris.

25

Sv: Blir urkopplad vid nerladdning

Ofta när folk har problem med det så är det nästan alltid att de använder t.ex. torrent mjukvara och den skapar för många anslutningar.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!