1

Tråd: Hastighet

Hej om man har Net1 med deras obeg AB som är kopplat mot en mast med dedikerad plats i stationen
Vad för hastighet kan man få. Duger det till streama Netflix och nån annan spelar spel typ fortnite.

2

Sv: Hastighet

Det har nog mest att göra med hur belastad just den mast du går mot är. Jag hade precis det abonnemanget och fyra mil till masten. Jag fick som bäst, tidiga söndagsmorgnar, 13 Mbit ner. På kvällar/helger låg det på 0,5-5 Mbit (oftast runt 1,5). Att titta på en hockeymatch gick bara i undantagsfall, och då med dålig kvalitet. Svarshastigheterna är också väldigt höga och gör det olämpligt för spel.

Finns någon annan möjlig lösning skulle jag satsa på den.

3

Sv: Hastighet

Men om man tar deras obeg så står det att man får dedikerad utrymme i stationen alltså en viss bandbredd så det bör inte spela nån roll på belastningen. Dock lär man inte få max hastighet heller.
Där jag tänkte använda det nätet har ingen fast lösning. Det är mobilt som gäller och net1 låter som en bra lösning beroende på bandbredden man får.
Men tack för tankar och lite fingervisning vad du får. Har du eller nån annan nån åsikt får man gärna berätta.

4 Senaste redigerad av Job (2020-12-29 13:03:51)

Sv: Hastighet

Jag hade precis samma dedikerade plats i masten men det hjälpte som sagt inget alls på kvällar och helger.

Har du täckning för vanligt mobilt bredband så är det bättre, oavsett operatör.

5

Sv: Hastighet

Och om du har täckning för flera operatörer kan du köpa ett kontantkort av vardera och testa och se vilken som ger bäst täckning och högsta hastighet.

6

Sv: Hastighet

Ok tackar för svaren