1 Senaste redigerad av TrådlöstVärre (2020-06-07 18:08:57)

Tråd: Telia "Framtidens" bredband, hjälp att tolka värden

Bor ca 3 km från en mast, och har fått en riktbar antenn som med hjälp av Telias tekniker riktades rakt mot (som en pil) masten på teknikerns inrådan.

Modem: B525s-23a
Antennmodell: okänd

Mätvärden enligt Huawei B525-23a:
RSRQ-12.0dB
RSRP-83dBm
RSSI-53dBm
SINR15dB
PLMN24001
Band3

Kör i nuläget med antenna satt till mix, har dock enbart en antenn. Min fråga är, bör jag få ännu bättre värden om jag kör med två antenner? Upplever att hastigheten kan vara väldigt olika, men det jag har problem med är tappad uppkoppling ibland. Då jag arbetar mycket hemifrån så vill jag gärna stabilisera förbindelsen i den mån det är möjligt. Har haft funderingar på att byta ut routern mot en Ubiquiti Dreambox eller liknande, skulle kunna tänka mig att även byta modemet vid behov.

Har för mig jag kunde bestämma vilket band jag körde på förut, men det verkar borta efter en automatisk uppdatering från Huawei.

2

Sv: Telia "Framtidens" bredband, hjälp att tolka värden

du får bättre hastighet med två antenner då den kopplar upp i mimo som ger bättre fart , men sedan är det olika på hur många som sitter vid vilken tidpunkt , är det många som sitter på exakt samma mast samtidigt så blir hastigheten låg , och du kan få diverse frånkoppling som problem då masten blir för full med folk som sitter

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi