1

Tråd: MIMO-antenn / TP-link Archer MR400

Vi anslöt oss efter "mördande" reklam till 3 mobilt bredband. Tyvärr upplevs inte några superhastigheter! Vid olika tester mot olika sidor får vi i snitt 9,5 Mbit/s upp och 2,7 Mbit/s ner, rätt taskigt resultat. Det går förstås betydligt snabbare med mobildata igång från samma leverantör och på iPhone/Samsung.

Det funkade dock bra första veckan med det medföljande Huawei-modemet, sen tappade modemet länken och zappa mellan frekvensbanden. Hade kontakt med supporten som guidade mig genom frekvensbandlåsning - fungerade inte alls.

Så vi beslöt att skaffa en TP-link Archer dual band-router för 4G. Det blev bättre till en början men sen började även detta modem/router tappa tempo.

Nu ska en MIMO-antenn monteras på utsidan - har använt pejl-appen OpenSignal som påvisar en stark cell cirka 500 m från huset. Tyvärr finns högre hus mellan oss och cellen. Enligt TP-link supporten går det inte att låsa mot en särskild frekvens med detta modem, men "kanske" kommer det i framtiden...vad ska man tro om det?

Jag tror att 3 meter maströr räcker för att hitta en starkare signal (utomhus, ovanför taksprånget). I admingränssnittet står att vi har 75% signal (men modemet har bara två av fyra pinnar).

Jag har koll på att väggar inomhus blockerar och att fönstren kan innehålla skärmande metaller.

Är det någon här som har upplevt samma och har några bra tips?