1

Tråd: Hur göra fiberpigtails för fototransistor och lysdiod?

Jag behöver få in ljus i en befintlig fiberslinga och sedan kunna registrera avbrott om fibern går av. Det är vanlig fiber till hus där vi svetsat ihop de två fibrerna i en extra duct så att jag har två vanliga kontaktdon med anslutning för patchcords i en box i huset. Nu är tanken att ansluta en lysdiod till den ena änden och en fototransistor till andra. Jag behöver bara registrera om ljus finns ja/nej.

Det är vanliga SC kontaktdon i ändarna på anslutningarna. Att få in och ut tillräckligt mycket ljus med hemsnickrade lösningar verkar svår så det bästa vore om det går att finna pigtals/patchcords med färdiggjorda anslutningar till ljuskälla och sensor. Tacksam för alla tips.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Hur göra fiberpigtails för fototransistor och lysdiod?

Det finns färdiga anslutningar med passande sändardiod och fotodiod.
Dessa säljer sådant: https://www.lasercomponents.com/de-en/p … onnection/
Men du vill antagligen inte veta priserna.

Det kan vara billigare att hitta en begagnad mediakonverterare, dvs sådan box som normalt fibern ansluts till i hemmen, och sedan plocka den på de delar man vill ha. Möjligen kan man jaga något test-kitt för fiber på Ebay.
Hemsnickrat är inte så svårt då man kan tolerera rätt stora förluster. Röd laser för 5 kr på AliX. Stoppa in den i ett väl passande kopparrör som kanske är 30 mm långt.
Från andra sidan av röret, med kontaktdonen bortklippta, förs fibern in. i passande guide görs av typ en rundpinne i trä där man borrat ett tunt hål för fibern och limmat fast. Har man tillgång till svarv kan man kanske göra något mer gediget i metall.
Vrid runt lite tills max överföring fås i andra änden. Typisk fiber har kärnan en diameter på 0.9 mm så man ska vara rätt noggrann när guiderna byggs. 0,2 -0,3 mm centrering i både x och y-led som minimum.
I andra änden av fibern installeras en foto-diod på samma sätt.
Fiberkärnan kan vara lite pillig att få tag på för att kunna hantera stabilt.
Här visas hur man kan skala fram den (och SC-terminera) med handverktyg: https://www.youtube.com/watch?v=kHJcfrEyvv4

Toslink dioder och kopplingselement kan köpas för några 10:or eller hämtas från skrotad utrustning. De är avsedda för billig plastfiber med max distans på kanske 5-10 meter.
Det borde gå tillverka en fungerande övergång vid överföring till SC men räkna med en hel del optiska förluster. Låda för att bygga in övervakningen inklsuive foto-diod kan köpas här: https://www.ebay.de/itm/Digital-Toslink … Swnhlb98yy
Sänddiod kan man hitta på kasserade dator-moderkort eller ljudkort.

Normalt när man övervakar internet-fiber pågår där trafik. I en mediakonverterare kan man då avläsa signal-nivå likt RSSI för radiosignaler. Ofta finns ett interface att logga in på för att avläsa sådant eller kan man bygga något med arduino eller liknande. som man sen skapar larm i önskat format. Kan kräva att man läser lite datablad men man slipper mekaniskt finlir.

3 Senaste redigerad av jonasolof (2019-12-01 06:37:33)

Sv: Hur göra fiberpigtails för fototransistor och lysdiod?

Tack E Kafeman. Jag såg inte ditt svar förrän idag den 30 november. Jag hittade två lösningar, den ena laserscom.com i Minsk som kan leverera laserdioder med single mode 9/125 pigtails och SC UPC kontakter vilket behövs. Drivkretsar för laserdioden tillhandahålls också liksom fotodiod med kontakterad single mode pigtail för mottagarsidan.

Den andra, billigare, lösningen är en äldre generation av mediakonvertrar för 1310 nm typ 10/100 mbit/s TP link MS111 MC och MS112 MC. De använder inte SFP pluggar utan har single mode SC UPC kontakter för direkt anslutning av patchkabel från min fiberslinga. Jag testar båda mediakonvertrarna och grejorna från Minsk och behåller en som reserv.

Om slingan bryts slocknar en LED på den mottagande mediakonvertern och det bör man kunna utnyttja, kanske  med en fotodiod plus en optotransistor och ett litet lättdrivet relä. Relä eftersom larmsystemet inte får ha annan elektronik integrerad.

Samma sak om fibern från noden bryts. Då slocknar WAN led på nätleverantörens fiberkonverter. Vid avbrott/sabotage i närområdet slocknar båda mediakonvertrarnas LED vilket får utlösa någon form av alarm och meddelande.

PS jag gillade den här instruktionen för kontaktering av single mode fiber med SC kontakt plus skarvning

https://youtu.be/uKDYw0jPskc

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.