1

Tråd: AVM 6890 med tele2

Är det någon som använder en AVM 6890 med Tele2:s mobila bredband i Sverige? Och hur fungerar det i så fall?

//Johan

2

Sv: AVM 6890 med tele2

Funkar perfekt på Telia i Sverige och Proximus i Belgien. Finns inget skäl att den inte skulle funka med N4Ms master. Den har alla finesser som AVMs topproutrar har med undantag för att den inte tar in GSM/GPRS (2G) vilket 6820 gör.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: AVM 6890 med tele2

Merparten av de riktigt ingående recensionerna är på tyska och min skoltyska är inte i bästa skick, vilka funktioner/egenskaper gillar du bäst med den?

4 Senaste redigerad av jonasolof (2019-03-14 22:54:25)

Sv: AVM 6890 med tele2

Firmware i  6890 är i princip samma som i andra AVM routrar så det är väldigt lätt att lära sig en ny router. Tidigare var det 6840 som var topproutern för LTE/4G men den kom redan 2011. Sedan kom 6820 som är snabbare och har fler band. Men det är ändå en nedbantad router eftersom den saknar uttag för yttre antenn - vilket dock var lätt fixat med en ombyggnadssats eller egna inköp. Vidare saknar 6820 dect basstation och analog ingång för voip vilket redan 6840 hade. Sedan tog AVM ett litet märkligt kliv när de slog till med en helmaxad router som klarar både vad toppmodellen för ADSL/VDSL (dvs 7590) klarar och vad en avancerad 3/4 G router ska klara. (Även 7590 har separat WAN-ingång så den funkar bra med fiber). 6890 har rubbet: kategori 6 för 4G vilket i sig är snabbt och därmed även carrier aggregation. Liksom 7590 mycket bra wifi. Inbyggt dect bas och analog ingång för voip. Kan användas för wifi-mesh med andra AVM enheter. Man kunde tänkt sig att AVM skulle satsat på en ny toppmodell för 4G enbart som en efterföljare till 6840 - och som en pendang till 7590 som är en toppmodell för WAN/VDSL/ADSL. Men det gjorde man inte utan inkluderade 7590's egenskaper i 6890. Skälet till det är att fiberutbyggnad i Tyskland gått långsamt. Tyskt ADSL är inte snabbt. Det fanns redan kombiroutrar från andra tillverkare som kunde kombinera ADSL/VDSL med 4G för högre fart, så kallade hybridroutrar. När 6890 kom var det ett stort missnöje bland tyska användare att det inte var en hybridrouter utan bara kunde använda LTE eller WAN/ADSL/VDSL som failover. Men det har nu ändrat sig och den ska fungera som hybridrouter. Det har jag dock inget större intresse av eftersom jag har 250/100 fiber. Därför är mitt intresse för LTE i sammanhanget enbart som fail over om fibern går ned. Fail over fungerar blixtsnabbt både från WAN till LTE och tillbaka, avbrottet är mestadels mindre än en sekund och strömmande media avbryts inte.

Jag har hållit kontakt med AVM under årens lopp och fick en 6890 i somras för test men köpte även en egen innan den givna kom. Den ena är "tysk" och den andra internationell. Det är dock exakt samma firmware även om den har lite olika namn. Den tyska har en extra analog ingång för något slags antik tysk ISDN telefonanslutning men den kan lätt kompletteras till RJ11.  Även den tyska kan ställas in med bl a engelska som språk.

Jag fick som sagt en för test och använde mycket tid för tester som jag inte sett någon göra på tyska forum eller australiensiska whirlpoolforum där många diskuterar AVM på engelska. Det jag fann var att 6890 visserligen klarar fail over för surf mycket bra men att det trasslar när det gäller  VOIP anslutning efter fail over och framför allt att få tillgång till port forwarding att funka efter fail over. Jag rapporterade detta till support som inte verkade varit varse problemet med fail over från WAN  eftersom fail over från ADSL/VDSL tydligen fungerar bra inklusive tillgång till port forwarding. (För WAN används arp-request som diagnosmetod för att upptäcka linjeavbrott och på adsl/VDSL används bortfall av synksignal). Support har bekräftat mina iakttagelser och problemen ska åtgärdas  med en kommande uppgradering. Nu visar det sig i praktiken att det inte spelar någon roll. VPN till routern fungerar mycket bra och därmed har man tillgång till interna portar utifrån. Jag har dessutom båda 6890 igång samtidigt, den ena konstant med fiber över WAN och den andra på 4G - så fail over behövs inte. De är hopkopplade på LAN-sidan och jag kan gå in på endera via VPN så även om fibern går ned så når jag LAN och båda routrarna utifrån (nödvändigt eftersom routrarna är på Öland och jag själv är utomlands en stor del av året). De brister jag uppdagat har ingen annan klagat på så det är få användare som berörs och problemet kommer som sagt att åtgärdas. 6890 är extremt stabil - liksom för övrigt övriga AVM-routrar. Mina tidigare har gått år i sträck utan omstart. De har heller inte hängt sig vid korta strömavbrott.  Min WAN-6890 startade jag om på plats den 28 januari och den är uppe sedan dess. IP-adressen är mac-låst av Bahnhof.  Slutligen ska nämnas att 6890 har hela det unikt avancerade batteriet av diagnostik för 4G (inklusive nätöversikt och stöd för antennoptimering) men även diagnostik för ADSL/VDSL. Routen är dyr men det är ju egentligen två routrar i en. Ska man bara ha en bra surfrouter för 4G/3G och inte behöver voip i routern eller inbyggd dect kan man lika gärna ta 6820 och komplettera med yttre antennkontakter.  Wifi är dock betydligt vassare i 6890 som också har inbyggd 4 port gigabit switch medan 6820 bara har en port (gigabit).

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: AVM 6890 med tele2

Den vore egentligen alldeles utmärkt för mina behov då jag av olika orsaker inte kommer att kunna säga upp mitt mobila bredband inom överskådlig tid samtidigt som jag har fått fiber indraget (kommer att vara körklart inom ett par månader) så jag skulle få en utmärkt 4G-router och den dagen jag väljer att teckna fiber-abonnemanget kan jag då nyttja både fail-over och kombinationen av 4G och fiber.

Tyvärr har Tele2 inga planer på att uppgradera min mast med stöd för carrier aggregation. Sedan har också B5186s stöd för carrier aggregation och även fail-over om jag inte missminner mig. Så det är väl egentligen lyxigt att lägga 3500:- på den men jag ska ändå allvarligt överväga det. Den inbyggda styrningen av Fritz-uttagen är också en funktion som jag tycker är intressant. Att slippa ha en separat brygga för det. Optimalt hade varit om de lägger till stöd för till exempel Philips hue.

Hur ser säkerhetspaketet ut, kör routern, som Asus routrar, något antivirusskydd?

Stabiliteten är det som kanske lockar mest. Det känns också tryggare med en tysk tillverkare av just routern.

6 Senaste redigerad av jonasolof (2019-03-17 07:25:00)

Sv: AVM 6890 med tele2

Det finns inget inbyggt virusskydd.

Det vore intressant att veta hur Huaweis fail over är utfört. Ping av några adresser? Hur snabb återgång till fiber när linan är uppe igen? Kan den gå i hybridläge?

Jag gillar att kunna ha analog telefon ansluten. Inbyggda voip funkar mycket bra.

Vore trevligt att höra dina intryck om du köper den. I Tyskland är den tänkt som en konsumentrouter men med tanke på priset och teknisk overkill ser jag den mer som en router för småföretagare, konsulter och andra som har mycket stort behov av avbrottsfritt internet. Jag har använt AVM routrar sedan 2011 för 4G och ADSL/VDSL och nu för fiber i flera hus.  Ingen har någonsin gått sönder men då ska tilläggas att jag har Phoenix överspänningsskydd. De är särskilt bra om de ska gå på platser där man vistas kontinuerligt eftersom de är så stabila. Ibland har de gått i åratal utan att behöva bootas om. Enstaka strömavbrott har skött den saken. För att vara riktigt säker så kan jag använda SMS styrd reboot genom att bryta strömmen via en fristående SMS larmgrej.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: AVM 6890 med tele2

B5186 verkar inte fungera som en hybridrouter; hur väl failover fungerar vet jag tyvärr inte.

Du ska absolut få mina intryck om det blir att köpa den. Såg precis att den nu låg som billigast på 3800:- i Sverige.

Jag tilltalas alltmer av kvalitet, att en router kan hålla i tio år är lockande, särskilt som AVM verkar erbjuda livstids uppdateringar av mjukvaran. Och inte bara säkerhetsrelaterade uppdateringar utan även nya funktioner tillkommer i flera år, och det innebär ju en billigare router på sikt.

Sedan kan ett behov av IP-telefoni uppstå och då är det ju ingen nackdel att stöd finns.

5186 har fungerat okej men det som stör mig är dippar i wifi: Jag tvingas ibland stänga wi-fi i telefonen och trots att jag har en mil till masten och med mycket skog emellan så går det snabbare via det mobila nätverket - tio minuter senare fungerar wifi åter som det ska. Hur upplever du räckvidden och framför allt stabiliteten av just wi-fi på 6890?

8 Senaste redigerad av jonasolof (2019-03-17 19:27:22)

Sv: AVM 6890 med tele2

Jag har alltid köpt mina AVM routrar direkt från amazon.de eftersom de priserna är mer konkurrensutsatta. Leverans har aldrig krånglat (jag är AVM nörd och har ett dussin AVM routrar, några har jag fått, de flesta har jag köpt, ibland från butik i Tyskland eller Belgien). Du kan köpa på engelska från amazon.de. Bättre handla i euro än över svensk butik. Svenskar är så insnöade på Huaweiroutrar att marknaden för AVM är liten i landet. Inportörerna tycker att de är för tekniskt avancerade för gemene man. Det är korkat för tekniken hjälper till när man måste pröva sig fram för att optimera en 4G förbindelse.

Hybridmode innebär att LTE och DSL alt fiber  samverkar synergiskt så att högre fart nås.

Wifi är mycket stabilt och lätt att ställa in. AVM mesh testar jag inte eftersom jag kommer att köra med sex trådade Unifi accesspunkter på gården i Sverige för att uppnå smidig övergång vid förflyttning. När jag provkört Unifi AP AC Pro hemma i Belgien så har signalstyrkan kollad med Wifi Analyzer i androidlur varit lika för 6890 och AC Pro några rum bort.

Eftersom du får fiber så är avsaknaden av 5G i routern inget stort aber. Den bör kunna vara i tjänst som router minst 4-5 år innan du börjat fundera på nyare och roligare grejor. Sedan kan den funka i mesh.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: AVM 6890 med tele2

Där jag bor bor lär vi inte få 5G inom överskådlig tid, jag får vara glad om Tele2 uppgraderar masten så att jag kan använda carrier aggregation. Men förr eller senare kommer jag ändå att börja använda fibern.

Är du helt säker på att jag inte går miste om något och att allt fungerar precis som med den internationella även i Sverige och med Tele2 ifall jag köper den tyska versionen?

Jag ska passa på att tacka för tipset om den Antennenwerk panelantenn som jag köpte efter din rekommendation för kanske fem år sedan. Jag får ut i närheten av maximala 60 Mbit trots 1 mil till masten och en del skog i vägen.

10

Sv: AVM 6890 med tele2

Jag köpte en tysk och fick en internationell. Sedan råkade jag förväxla firmware i en betaversion. Sedan dess har jag uppgraderat båda till ny standardfirmware. Båda versionerna har exakt samma innehåll i datafilerna enligt tyska forum så det spelar ingen roll. Jag köpte den tyska för att jag trodde att uppgraderingarna skulle komma snabbare men så är det inte me 6890. Både tysk och internationell version säljs på amazon.de. Man väljer språk när man tar routern i bruk. Jag valde engelska i den tyska versionen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11 Senaste redigerad av Job (2019-03-18 11:04:47)

Sv: AVM 6890 med tele2

Och det är ingen skillnad i hårdvaran, annat än den där ålderdomliga porten som fanns på den tyska? Inga band, eller något annat, som saknas på den tyska?

Är det inte lite märkligt att de har två varianter om de är identiska (sånär som på den porten)?

12 Senaste redigerad av jonasolof (2019-03-18 22:58:18)

Sv: AVM 6890 med tele2

Det är bara porten på sidan och med den tyska följer en RJ11 adapter som gör att den porten kan användas som andra analoga ingång för vanlig fast telefon. Du ser den slitsartade ISDN-porten i det gråa på höger sida här: https://en.avm.de/products/fritzbox/fritzbox-6890-lte/

Adaptern består av en kontakt sol går in i slitsen och en kort sladdstump med en RJ11 kontakt (hona). Den behöver inte användas eftersom det finns ett annat RJ11 uttag på baksidan.

Exakt samma EU band på båda inkl för 3G. 700-bandet är inte med.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: AVM 6890 med tele2

Utmärkt, tack!

En fråga till: Jag tänker passa på att köpa några uttag som kan styras från routern, bland annat ett sådant här - https://www.amazon.de/AVM-FRITZ-DECT-20 … 3J1WT406KV - och jag upptäckte att även det finns i en tysk respektive internationell version. Kan du se något problem med att jag köper den tyska versionen av även den här?

14 Senaste redigerad av jonasolof (2019-03-20 07:11:53)

Sv: AVM 6890 med tele2

Köper du den tyska är tydligen all info på tyska.  Fysiskt tror jag inte att det är någon skillnad. Svenska elutrag följer tysk standard. Den styrs bl a via AVMs app.

Dect 200 kan göra mycket men är ändå begränsad till räckvidden av dect-basstationen i routern såvida du inte trasslar med dect-repeater. Jag fick en dect 200 och den funkar då jag provat den men jag använderWLANstyrda uttag eftersom det funkar även längre bort med wifi-accessounkter. De funkar även utifrån utan port forwarding. Dock är där ett frågetecken för hackersäkerhet med de WLANstyrda. Jag vet inte om dect 200 funkar utifrån nätverket. De jag använder kommer från Neo och har sålts bl a av Biltema. Finns kanske bättre nu. Även Neo enheter har jag köpt från amazon.de eftersom de finns där med flera olika fysiska uttag för kontakten och jag behöver både svensk (=tysk) standard och belgisk (=fransk) standad för jord.

Det finns ingen orsak för dig att köpa tysk version av router eller styrbart uttag om du kan köpa internationell version på samma handelsställe.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: AVM 6890 med tele2

Det var bara att den internationella versionen av routern + uttaget var 600:- dyrare på amazon.de. Och den enda svenska onlinebutiken som är i närheten av Amazons priser är Conrad men från dem går det inte att få besked om vilken version det är de säljer men eftersom de på sin tyska sida ligger på  samma pris som Amazons tyska version är det förmodligen den de säljer även i Sverige.

Hur som helst så är det nog vettigare att köpa den internationella. Tack för hjälpen. Jag återkommer med intryck om det blir köp.

16 Senaste redigerad av jonasolof (2019-03-20 21:07:23)

Sv: AVM 6890 med tele2

JAg var inte medveten om prisskillnaden. På Amazon.de kan jag köpa för ca 305 euro, på en bra belgisk site 349 euro. Det kan kanske bero på vilken moms de tar ut. Strunt samma, köp den tyska då. Routern ställer du in på engelska och dectswitchen hittar du manual för hos AVM på engelska.

PS på amazon.com kostar routern 436 USD!

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

17

Sv: AVM 6890 med tele2

Jag ska fundera ett tag och se ifall det sker någon prissänkning. Jag tänker köpa den internationella versionen och i stället avstå från uttaget (det kommer säkerligen att gå ner i pris), om jag ändå skall betala en bra bit över tre tusen kan jag lägga ytterligare tre hundra för piece of mind, tänker jag.

Jag skall bevaka routern ett tag och också försöka sälja den ena av de två E5186s som jag har.

18

Sv: AVM 6890 med tele2

Jonasolof, har du någon erfarenhet av smarta brandvarnare tillsammans med AVM 6890?