1

Tråd: 4G router som backup till fiber, samma gateway ip?

Går det att växla mellan två routrar i ett nätdär båda har samma ip men inte är inkopplade samtidigt? Vilka är förutsättningarna?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: 4G router som backup till fiber, samma gateway ip?

Det borde funka rätt av efter någon minuts fördröjning. Fördröjningen uppstår p.g.a. entryn i arp cachen ska tajma ut och bli ogiltiga. Efter timeout som typiskt handlar om 15-45 sekunder gör datorerna ny arp förfrågan och kommer då att få svar från den nya routern.

3

Sv: 4G router som backup till fiber, samma gateway ip?

Tack Svenix,

LAN hänger sig när jag byter och jag vet inte var det uppstår. Brukar starta om alla switchar och inaktivera/aktivera nätverkskort.

Det hänger sig när jag kör samma gatewayadress och statiska adresser på anslutna enheter. 

Ett alternativ vore att ha datorer och kameror inställda på DHCP och låta router A ha spannet 10-100 och router B 101-200. I vardera routern  låses kamerors och datorers IP  adresser med respektive enhets mac-adress. Port forwarding görs på respektive router enligt ip-adresslåsningarna. När jag gör port forwarding utifrån får jag då pröva med båda alternativen. Växlingen mellan routrarna för fiber och 4G kan jag sköta med sms-styrning utifrån när jag inte får kontakt med endera routern. Varje router kopplas till den gemensamma Edgerouter-switchen (layer 3 vad det nu betyder) via varsin liten switch där jag klipper respektive sätter på strömförsörjningen relästyrt över en SMS styrd GSM enhet (som jag redan har god erfarenhet av).

Vad du nämnde om arp cachen bör i och för sig gälla även då, dvs snabbare än en minut kan inte växlingen gå såvida det inte är samma router som tar in både fiber och 4G. Det finns dock inga WAN/4G routrar som hanterar telefoni som jag vill som klarar det. Annars kan Asus -routrar använda USB-modem för failover med pingkontroll (separat SIP-box är en lösning).

Jag ska även testa med nya AVM 6890 som har WAN-ingång och 4G. Det är också en ADSL/VDSL router. Den håller koll på sync-signal vid ADSL/VDSL. Om den försvinner så går routern över på 4G. Kruxet är att det inte finns något motsvarande sätt att hålla koll på en fiberlina plus att frånvaro av sync inte räcker för att verifiera bortfall. AVM har antytt att de arbetar på en generell failover-lösning men inget konkret ännu.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: 4G router som backup till fiber, samma gateway ip?

Om du pratar om access utifrån så finns det fler saker som kan krångla till det. När du kopplar upp dig utifrån gör du det mot IP-adress eller ett DynDNS namn? Är DynDNS i så fall uppdaterad efter växlingen?

Om du upplever att det lokala LAN:et hänger sig så kan det vara så att båda routrarna använt samma IP-adress samtidigt. Det brukar låsa upp LAN:et ordentligt. Mitt svar byggde på den förutsättningen du gav att de inte skulle vara inkopplade samtidigt. Jag vet inte riktigt hur länge anslutna datorer "svartlistar" IP-adressen om de upplever att två enheter kör med samma IP-adress.

Layer 3 är nätverkslagret, d.v.s allt som har med IP-adresser och routing att göra ligger på Layer 3. Under finns Layer 2 som är länknivån, d.v.s kommunikation lokalt på LAN:et m.h.a. MAC-adresser.

5

Sv: 4G router som backup till fiber, samma gateway ip?

Jag talar bara om access inom LAN så här i början. Routrarna har inte varit igång samtidigt men det är möjligt att någon enhet i nätet inte tömmer cachen och krånglar till det. Det är därför jag funderar på den andra varianten med DHCP och macadressbundna IP adresser för då kan det inte ske någon sammanblandning. Köper en Edgerouter X också och får se om jag kan få till det med växling av router i den.

Sedan undrar jag om static routing kan användas för att leda om trafiken från router A till router B om A saknar internetaccess

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: 4G router som backup till fiber, samma gateway ip?

Det du försöker göra är inte enkelt. Professionellt använder man routingprotokoll till sådana saker men det finns ingen ISP som vill prata routingprotokoll med privatkunder.

Så man får hitta på andra lösningar. Jag har inget färdigt koncept men jag tyckte ditt första förslag verkade bra. Jag förstår inte riktigt varför det inte ville sig. Jag hade nog lagt mer krut på att försöka luska ut var problemet uppstår med den lösningen.

Om du överväger DHCP-lösningen får du ha i minne att lease-tiden för IP-adresser default är ganska lång, oftast nånstans mellan en timme till ett dygn. Du måste alltså konfigurera routrarna med mycket kortare lease-tider typ en minut för att den lösningen ska fungera.

Med min bakgrund och mina kunskaper hade jag nog gjort en router av en liten linux-dator och snickrat ihop några script som testade båda vägarna och ändrade routingtabellen vid behov. Men det är bara en av många möjliga lösningar.

Edgerouter X är ett intressant litet djur med närmast oändliga möjligheter men därmed också ingen barnlek att konfigurera. Jag har två st. jag labbat lite med men känner mig inte hemtam med dem ännu. Om man riktigt grottar ner sig går det nog att åstadkomma det du vill med en sådan, men jag tror vägen dit är lång och mödosam. Om man nu inte lyckas hitta något exempel på nätet av någon som redan gjort samma sak.

Static routing är egentligen motsatsen till vad du vill ha. Som namnet antyder är det statiska routes som inte är tänkta att förändras. Ska du använda static routes för att anpassa till en förändring måste du ha några script som känner av förändringen i nätet och sedan uppdaterar routingtabellen.

Kommer tyvärr inte på någon smart lösning som är hyfsat enkel att implementera för en hemanvändare. Hittar du en lösning på ditt problem är det klart intressant om du berättar vad lösningen blev.

7

Sv: 4G router som backup till fiber, samma gateway ip?

OK om att Edgeroutern är en utmaning. pfsense är nog värre. Edgeroutern är bara ett alternativ, fanns bara enstaka ex hos Kjelle och den är inte dyr så jag köpte en för att ha till hands vid behov.

Fråga om DHCP leasen: Den rör väl enbart routern som delar ut IP-adressen. En ansluten enhet känner väl inte lease-tiden? Så när routern kopplas bort så dunstar adressen när arp-cachen töms och efter det intervallet kan en ny adress tas emot från router B.

Vidare är väl en mac-adressbunden ip adress en slags evig lease. Om nu router A och B båda ger macadress bundna lika IP adresser så borde, då routern byts, de anslutna enheterna glömma vilken router/macadress som gav dem leasen så snart arp-cachen tömts.

Finns det något kommando som jag kan efterfråga arp-cachens längd med hos enhet med viss IP/macadress?

Ska jag gå mitt första upplägg med statiska adresser och router A och B får jag nog börja med ett nät med minimalt med anslutna enheter så att inte någon gammal  burk trasslar till det.

PS jag tror mig ha läst för flera år sedan om ipads på Princeton university som fortsatte att använda tidigare tilldelade ipadresser trots att leasen löpt ut. Men det var en bug i iOS. Tror jag ska testa mitt upplägg med enbart fasta adresser och DHCP avslaget i routrarna.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8 Senaste redigerad av östengurka (2018-06-13 05:22:40)

Sv: 4G router som backup till fiber, samma gateway ip?

Hej!

Jag har en längre tid testat med TRE olika 4G-routrar med SAMMA IP-adress (192.168.1.xxx) med mitt nätverk.
Dessa byter jag manuellt mellan genom att flytta nätverkssladden.
Routrarna är kopplade med LAN-porten till WAN-porten på en enkel D-Link router som är DHCP-server i mitt nätverk (192.168.0.xxx).
4G-routrarna har DHCP-server påkopplad och delar ut en IP-adress till D-Link routern i subnätet 192.168.1.xxx.

Detta ger en dubbel-nat lösning (tror jag...) som fungerar utan problem när jag flyttar sladden mellan D-Link routern och någon av de tre 4G-routrarna.
Jag behöver inte starta om något eller vänta, utan det fungerar efter någon sekund så fort D-Link routern fått IP-adress på sin WAN-port!

/Östen

3's 4G

9

Sv: 4G router som backup till fiber, samma gateway ip?

Tack för input. Jag behöver nå mitt nät utifrån för kameror bl a. Hur löser du port forwarding och tillgång utifrån med ett sådant dubbed NAT upplägg? Det kanske går om 4G routrarna tillåter DMZ vilket inte AVM gör. Men det kanske funkar om enbart den sekundära routern har DMZ.

Är det någon vits med att 4G routrarna delar Ipadress till den sekundära routern med DHCP? Skulle den inte kunna ha en statisk WAN-adress lika gärna?

Hur kommer ditt upplägg förbi arp-cache tiden, någon minut innan anslutning till växlad macadress medges?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: 4G router som backup till fiber, samma gateway ip?

DHCP funkar så att en dator på nätet skickar ut en broadcast och begär en adress. Finns det en dhcp-server på nätet så svarar den och tilldelar en IP-adress. I beskedet om tilldelning ingår en lease-tid, d.v.s. hur länge datorn får använda denna adress. Det är alltså på servern man ställer in hur lång lease-tiden ska vara. Klienten (datorn) har ingen möjlighet att påverka detta utan kan bara acceptera vad den får.

Efter halva lease-tiden kommer klienten att skicka en begäran att få fortsätta använda samma adress. Det är upp till servern att bevilja detta. Klienten kommer inte att byta IP-adress för att dhcp-servern ev. faller bort. Utan klienten kommer att köra på med samma IP-adress till lease-tiden utgår.

Så om din plan att byta dhcp-server ska fungera måste du ha korta lease-tider så att klienten växlar IP-adress relativt snabbt. Jag ser att i min TP-Link router är default lease-tid två timmar. Och det är nog vanligt att default ligger på timmar upp till ett dygn.

11

Sv: 4G router som backup till fiber, samma gateway ip?

Som östengurka skriver borde det inte vara något problem att byta router om de använder samma IP-adress. I det fallet är det bara arp-cachen som behöver tajma ut och den är default under minuten.

Jag skulle jobbat vidare på den lösningen och rett ut varför den krånglar i ditt fall.

12

Sv: 4G router som backup till fiber, samma gateway ip?

Hej!

Lösningen bygger på att man FYSISKT kopplar loss och flyttar TP-kabeln.
Detta detekteras av ( i mitt fall D-Link ) routern och när kabeln sedan KOPPLAS IN på den nya 4G-routern så detektera detta också och D-Link routern skickar en broadcast-begäran om ny IP-adress.
På detta sätt rensas cashen (tror jag) omedelbart vid dessa ur- och inkopplingar.

Jag har inte provat utifrån- och in-förbindelse då jag inte har detta behov...

/Östen

3's 4G

13

Sv: 4G router som backup till fiber, samma gateway ip?

Tack, det ger vägledning för fortsatta försök. Återkommer men det tar några dagar innan jag kan ägna tid åt saken. Östengurka, har du provat vad som händer om du använder en fast ipadress på D-linkens WAN-sida? Då kanske inte cachen går bort så snabbt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14

Sv: 4G router som backup till fiber, samma gateway ip?

Hej!

Har nu testat med fast IP på WAN-sidan i D-Link routern istf. dynamisk IP och det fungerar lika bra!
Flyttar jag kabeln (som går till WAN-porten på D-link'en) från Lan-porten på den ena 4G-routern till den andra 4G-routern så rullar det på utan avbrott när jag tex. går till en annan webbsida.

/Östen

3's 4G

15

Sv: 4G router som backup till fiber, samma gateway ip?

Fint, tack för testet. Finns skäl att testa snarast för hos mig har fibern grävts av igår för hundra kunder. Hur mycket finns det i ditt LAN. Switchar, flera datorer, kameror?

Har du någon switch du kunde sätta mellan en 4G router och den sekundära routern bara för att se om switchen sabbar det snabba skiftet? Annars vore på/av strömförsörjning till switchar ett snabbt sätt att växla utan att fysiskt plugga ur kablar (allt i syfte att medge fjärrstyrning).

I din konfiguration borde det inte spela någon roll om IP-adresserna är statiska i LAN under den sekundära routern eftersom de är skilda från WAN-sidan genom NAT.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16

Sv: 4G router som backup till fiber, samma gateway ip?

Jag löper linan ut med det upplägg som Östengurka beskrivit. Men istället för att manuellt skifta nätverkskablarna mellan WAN-routrarna skulle jag vilja ha elektronisk styrning så att det går att fjärrstyra, t ex om WAN-lampan slocknar på mediakonvertern för fiber.

Min ursprungliga tanke var att låta nätverksförbindelsen till de två WAN-routrarna gå via var sin liten switch. Dessa skulle då kunna strömförsörjas alternerande. Att styra via strömförsörjningen till routrarna faller på för lång uppstartstid - flera minuter. Men switchar kan hänga sig och behöva startas om.  Så frågan är hur man klipper en nätverksförbindelse utan att man introducerar nya arp-cacher och diverse hängningsmöjligheter. En variant vore optisk länk med övergång från RJ45 till fiber via FSP. Den mediakonvertern ska då enbart vara en gigabitlänk. Sådana finns, bl a TP link MC210CS. En sådan bör kunna komma igång snabbt och klippa snabbt när man tar bort strömmen. Jag har dock ingen erfarenhet av SFP och mediakonvertrar så det vore fint med synpunkter på hur de kan tänkas uppföra sig mellan routrarna.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

17

Sv: 4G router som backup till fiber, samma gateway ip?

När min router känner att mediakonvertern går ned skiftar den automatiskt till USB-modemet. För utrustning på insidan betyder det i stort inget. Det tar däremot 10 minuter för routern att uppdatera DNS-servrar med nya IP-nummret till domänadressen för de webtjänster som ska vara åtkomliga utifrån. såsom hemsidor men även inkommande IP-telefoni drabbas. Utgående IP-trafik fungerar utan problem., det är bara extern trafik som inte hittar fram de 10 minuterna efter varje skifta av ip-adress.
Routern är en ASUS AC68U.

18

Sv: 4G router som backup till fiber, samma gateway ip?

Jag vet att asus med usb-modem är ett alternativ men jag gillar AVM- routrar. De kan också använda usb- modem men har inte pingkontrollen av internetkontakt. Däremot kan de skicka mail med en ny IP adress direkt efter byte om man nu skulle behöva. Jag använder dyndns.org. Vet inte hur lång tid det tar med dem att få igenom en adressändring.

Försöker få AVM att införa länkkontroll i deras nya 6890 som är 4G router och WAN/VDSL router i ett. Än så länge byter den bara till 4 G om adsl-synk går ned. För fiber kunde man lika gärna låta WAN-lampan på mediakonvertern styra. Det är OK för mig om jag kan skifta internetförbindelse utifrån med SMS.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19 Senaste redigerad av svenix (2018-06-15 07:53:15)

Sv: 4G router som backup till fiber, samma gateway ip?

jonasolof skrev:

För fiber kunde man lika gärna låta WAN-lampan på mediakonvertern styra.

Det är inte alla fel i fibernätet som kan detekteras med WAN-lampan. WAN-lampan indikerar bara att du har kontakt med din närmaste nod. Är det fel högre upp i nätet kan du drabbas av avbrott fast WAN-lampan lyser.
Det har hänt mig ett par gånger att avgrävningar på andra håll i Sverige gjort att mitt fiberabonnemang legat nere.

Den enda säkra kontrollen av att en viss väg fungerar är att göra ping-test eller köra en traceroute.

20

Sv: 4G router som backup till fiber, samma gateway ip?

Jag är medveten om att fel bortom noden inte släcker lampan. Samma sak med AVMs koll av sybc signal o adsl. Det kan inte indikera avbrott bortom telestationen.

En liten pingande raspberry pi vore bra om den sedan kunde styra en reläutgång.

Man kan ju också kontrollera sitt nät utifrån. Jag har tre nät igång på olika platser varav bara ett är kritiskt.

WAN-lampan är bra för att indikeringen är momentan. Så WAN-lampa plus ping vore nåt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

21 Senaste redigerad av E Kafeman (2018-06-17 17:25:17)

Sv: 4G router som backup till fiber, samma gateway ip?

AVM kör en Linux-version och den erbjuder att användaren lägger till egna script.
Detta kan vara en start på vad du vill göra: https://github.com/dotcs/fritzbox-reconnect
Istället för att starta om kan man skifta mellan t.ex. ADSL/fiber och USB-4G-anslutning.
Förmodligen vill man även lägga till något så att man alltid återvänder till fiber/adsl om det är tillgängligt.
Det känns lite bakvänt att använda en raspi för något som lätt borde kunna skötas i mjukvaran.

Jag kör en variant på detta för en 4G USB-plugg som har buggen att den hänger sej om bastationenen är borta för länge.
Trots att basstationen återkommer så slutar dongeln göra nya anslutningsförsök efter en tid. I min variant så rebootar jag routern och därmed även USB-pluggen var 5:e minut så länge port 443 inte är öppen på google.com.
Det är lite säkrare än att pinga Google.

Även om det inte är några direkta problem så brukar jag lägga in ett cron-script så att routern ska boota om en gång i veckan då minnesläckor och annat annars kan göra routern seg.  Är det en router som man inte har fysisk åtkomst till under kanske flera veckor är det värdefullt.

Exakt hur passande script ska se ut för din routern borde finnas typ 99% färdigt på något Fritz-forum eller Github.

22

Sv: 4G router som backup till fiber, samma gateway ip?

Tack för uppföljning. Att göra script är för svårt för mig, jag har noll kunskap i linux och resten som behövs. Den naturliga utgångspunkten är AVM 6890 som redan kombinerar WAN-router att ansluta till mediakonverter för fiber och ett avancerat 4G modem. Det är en ganska udda skapelse och den har nog inte fått så stor spridning än varken i Tyskland eller utomlands. Får se om jag kan finna några som är intresserade av frågan. Det är nästan bara tyskar som håller på med tillägg till firmware kallat Freetz.

Mina AVM routrar har varit extremt stabila. Den på Öland funkar oövervakad utan reboot ett år i sträck. Jag brukar boota om ändå någon gång om året.

Idén att kolla en öppen port istället för att pinga låter tilltalande. Jag kan tänka mig att AVM vore lockade av en sådan lösning. Men eftersom bara 2,1 procent av fasta uppkopplingar i Tyskland är till fibernät enligt artikel i DN idag  så tycker kanske AVM att failover för ADSL/VDSL är huvudsaken och där har de fastnat för övervakning av synksignalen i xDSL.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

23

Sv: 4G router som backup till fiber, samma gateway ip?

Varför föredrar du koll av port 443 hellre än ping?

Step 1
Type "cmd" (no quotation marks) and press "Enter."

Step 2
Type "telnet servername.domain.com 443" (replace "servername.domain.com" with any web server address using HTTPS. For example, Microsoft.com. If you get a blank screen with a flashing cursor, port 443 is open there. If the port is closed, you will receive a "Could not open a connection to host on port 443 : Connect failed" error message.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

24 Senaste redigerad av E Kafeman (2018-06-19 00:21:20)

Sv: 4G router som backup till fiber, samma gateway ip?

Ping är något som kräver en etablerad tvåvägs kommunikation.
Tar mer resurser och kan av olika skäl ge falska resultat, åt båda håll. I synnerhet om det finns en cache på vägen.
När man pingar något flera ggr, kan det i extremfall hända att pingtiden anges till 0 mS. Då har pinget inte ens lämnat egna nätverket.
För att ge ett tummått, kortaste tiden är 100mS för en signal att gå ett halvt varv runt jorden. Lägg därtill till tiden för att motpartens maskin ska hinna svara på ditt anrop.
För vanlig ICMP, kommandoprotokollet under "vanliga Internet" samt vanliga internetsidor cachas därför mycket av trafiken.
Ansluter vi till Facebook i Kalifornien så är vi kanske istället kopplade till deras datacenter i Norrland för att det hela inte ska bli för trögt, men det är rätt vanligt att även en mindre lokal nätoperatör cachar återkommande trafik och DNS-uppslagningar.

Alternativ till att upprätta en möjligt cachad tvåvägskommunikation kan vara att endast scanna efter om en port är öppen.
Att scanna efter öppna portar kräver ingen upprättad kommunikation med motparten. Dess brandvägg kan till och med ha porten stängd.
Finns flera alternativ beroende på vilka mjukvaror som redan är installerat i routern, men antagligen finns nmap.
Kommandot är då:
nmap -p 443 google.com

Möjliga svaren:
1. Google port 443 är öppen
2. Alla andra svar betyder att Google inte är nåbar, att det är något tjall på förbindelsen.

Se även www.nmap.org

25

Sv: 4G router som backup till fiber, samma gateway ip?

Elegant. Varför används då ping i de flesta routrar med inbyggd kontroll av att man har kontakt med internet? Gäller t ex Asus och Edgerouter X. Finns det kommersiella routrar som använderportkontroll? Sedan är frågan om användandet av nmap kan bedömas som försök till hacking. Det bör dock bero på hur det görs.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.