1

Tråd: Chromecast förbrukar data i viloläge

Tänkte det kan vara värt att uppmärksamma alla som lever på begränsad datamängd på något som jag själv nyligen lärt mig den hårda vägen. En Google Chromecast som är inpluggad i vägguttag - och alltså inte stängs av när teven stängs av - konsumerar en icke försumbar mängd data även när den inte används. Jag provade att koppla ifrån alla nätverksansluta prylar i hushållet utom våra två Chromecast. Under två timmar konsumerade de enligt routern 45 MB mobildata. Det innebär om man extrapolerar ca 8 GB per månad per cast-enhet.

2

Sv: Chromecast förbrukar data i viloläge

Det står i wikipediaartikeln om Chromecast att den laddar ned och installerar uppdateringar utan notifiering. Du kan kolla översiktligt hur trafiken ser ut med trial versionen av DU-meter.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Chromecast förbrukar data i viloläge

Så mycket nedladdning kan inte behövas för uppdateringar

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Chromecast förbrukar data i viloläge

Kolla ifall du har på skärmsläckare för dom burkar ladda ned massa bilder konstant.

5

Sv: Chromecast förbrukar data i viloläge

Det är sant. Chromecasten laddar ner en massa  tjusiga bakgrundsbilder i hög upplösning så det drar nog en del data.

6

Sv: Chromecast förbrukar data i viloläge

Telias kundtjänst påstår att chromecast  drar mycket mer än så. Som jag ser det är Telias mobila bredband (som vi kör i sommarstugan) och chromecast inte är kompatibla. Telia har gått på mute i den här frågan.