1 Senaste redigerad av Devos (2017-10-17 10:06:26)

Tråd: Har Asus asus 4g ac55u, tele2 unlimited, dålig hastighet

Hej!

Jag har precis flyttat till ett litet hus på "landet"

Jag har en mast på 900mhz 2.6 km syd samt en på 2600mhz 7.5km sydöst.

Idag har jag en asus 4g zc55u och har låst den på 800mhz och får ca 10mbit, jag hittar inte 900mhz, men ska kolla när jag kommer hem.

Men min fråga är om det skulle hjälpa att köpa extern antenn som jag sätter upp på taket och riktar mot den på 2600mhz som ligger 7.5km sydöst? âr det för långt bort eller  bör jag kunna få den om jag sätter upp antennerna på taket och riktar ditt, samt om någon vet vilka antenner jag ska köpa, helst inte för dyrt.

har sett det finns antenner med magnetfot

Midimag 4G-antenn 7-8 dBi
Bordsantenn för mobila bredband

Har även kollat på denna König ANT-4G20-KN som finns på netonnet. kanske om man har 2 stk ?

Skulle den hjälpa mig, jag blir nöjd om jag kan få 20-40 istället för 10mbit/s

Tacksam för svar, jag är helt grön i detta området.

2

Sv: Har Asus asus 4g ac55u, tele2 unlimited, dålig hastighet

Köp riktantenner, inget skräp på magnetfot. En fungerande mimo panelantenn för 2600 får du för ca 600kr plus frakt från Tyskland. Dessa panelantenner är redan dubblaoch du slipper köoa två.

För 900 är det svårt att hitta riktantenner för det bandet. I det läget kan det vara bättre att använda logperiodiska flerbandsantenner från Poynting.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Har Asus asus 4g ac55u, tele2 unlimited, dålig hastighet

jonasolof skrev:

Köp riktantenner, inget skräp på magnetfot. En fungerande mimo panelantenn för 2600 får du för ca 600kr plus frakt från Tyskland. Dessa panelantenner är redan dubblaoch du slipper köoa två.

För 900 är det svårt att hitta riktantenner för det bandet. I det läget kan det vara bättre att använda logperiodiska flerbandsantenner från Poynting.


Jonas! tack för svar, vad tycker du om denna då  König ANT-4G20-KN  tror du inte den kommer funka?

Min router kan inte låsa till b8 ( 900mhz)

Är detta normalt? har du koll på en bra router som kan låsa till b8 ( 900) som tele 2 använder, den ligger bara 2.6 km från mig den masten.

Jag har betalat nästan 3000kr på den routern jag har nu, men om inte den kan låsa till b8 då kan jag lika bra skaffa en annan, för vill gärna testa den frekvensen

4 Senaste redigerad av E Kafeman (2017-10-17 18:17:46)

Sv: Har Asus asus 4g ac55u, tele2 unlimited, dålig hastighet

König ANT-4G20-K, det mest positiva med den är att tillverkaren redovisar att man använder en hyggligt bra antenn-kabel.
Själva antennen köper König från Kina. Ingen som är kunnig inom antenner verkar varit inblandade i designen eller dess specifikation.
Databladet anger glatt ett brett frekvensområde och ett gain, 7dB. En gain-siffra hör till en specifik frekvens och mäts vanligen som dBi. Är man uppmärksam så saknas (i) i databladet. Det är ett misstag som ingen som är i närheten av att vara fackkunnig missar. För att ta en jämförelse, så kan en biltillverkare påstå att en bil går i 200km. Om det är hastighet som avses anges den som vanlligen i enheten km/t. Den lilla bokstaven [t] har rätt stor betydelse för vad man avser.
Om det rör sej om uppmätta värdet, och det är dBi man avser, kan man utgå ifrån att det var ett värde som uppmättes vid bästa frekvensen, vilken det nu är.
Antenn som saknar datablad där man kan se hur bra antennen är för den frekvens man tänkt använda den för bör man avstå från.
Typiska data är strålningsdiagram, där man kan se riktverkan, om det finns någon, liksom att det bör gå utläsa antenn-gain dBi och specat om det rör sej med eller utan kabeln. Ett annat värde som minimum ska finnas är VSWR, vilken anger hur väl antennen är anpassad mot modemets impedans som typiskt är på 50 Ohm.
Jag tror inte tillverkaren eller någon annan har mätt om antennen fungerar alls.
Databladet anger ett brett frekvensområde. Fast man anger inte någonstans någon data hur den fungerar på detta frekvensområde. Man hade lika gärna kunnat skriva att frekvensområdet var oändligt (utan att ange att antennen är lika dålig på samtliga frekvenser).
Det är lite som att en biltillverkare säljer bil till dej, men kan inte uppge motoreffekt eller bränsleförbrukning, eller ens vilket bränsle som ska användas, eftersom tillverkaren inte kollat om motorn fungerar alls. Databladet skriver inget om bilens prestanda men anger att dess bilradio täcker hela FM-bandet. Att radion sedan är stendöd på hela bandet glömde man att beskriva.
Skulle du köpa en sådan bil? Fullständigt grisen i säcken?  Kanske inte men antenner handlas på blindbock-vis från både säljare och kund. Givetvis från kundens sida med en okänd förhoppning att det sak fungera bättre än tidgare köp som inte heller fungerat.
Gynna de tillverkare som presterar trovärdiga datablad omfattande frekvensberoende strålningsdiagram med utläsbar gain och VSWR, helst angivna i måttenheter som har med antenner att göra.
Alternativt finns ingen anledning att gå över mellanhänder för att köpa ospecad antenn från Kina för 700 kr då den lika bra kan köpas för en 50-lapp på postorder.
Vill du ha en antenn med högt gain och selektivt riktverkan för ett specifikt frekvensområde, välj åtminstone en antenn som har datablad som redovisar just detta.
Nu kan man ljuga friskt med data-blad. Som köpare måste man kunna läsa lite mellan raderna för att avgöra trovärdigheten och kanske ta reda på om antennen utvecklats av någon som är så fackmässig att man kan mäta och designa prestanda på de egna antennerana.
Det är dessutom lätt att söka på internet på företagsnamn, kolla om de verkar vara importörer av allmänt gods eller om de har egen produktutveckling. Bra antenner av välkända fabrikat är ofta utvärderade på olika forum, vilket också internet kan ge en hint om.
König tillverkar inget alls, man testar inte sina importerade produkter. En snabb koll på denna antenn så importeras den av www.nedis.com som har hel-service och sätter på Königs etiketter på produkten samt skickar den till av König angivna distrubutionslager.
Nedis har faktisk deklarerat att man undersökt antennen, och därvid kommit fram till att antennen har två kontakter och innehåller inga SVHC kemikalier. SVHC är förkotning av "Substances of Very High Concern".
Däremot har med stor sannolikhet ingen mätt om antennen fungerar som antenn. 7db var nog en slumpsiffra, då man på Nedis tyckte att det något skulle stå som specifikation även om man inte hade en aning om vad dB står för.
dB är ett jämförelsetal relativt något annat. Finns inte detta något annat angivet, är det hokuspokus-siffror.