1

Tråd: Turbo 3G i 3-4 k/sek...

Jag har den första varianten av Mobilt Bredband från Tele2. Det är egentligen inte Turbo 3G, men när jag uppdaterade mjukvaran i min stationära XP på arbetet stod det i rutan att modemet kopplade upp sig med 7,2 MBit.

Min Fru har Vista och när man laddar filer i hennes dator går det med 3-4 k/sekunden hela tiden...

Jag har letat men problem uppstår. Jag vet inte vad jag ska leta efter!?

Vi bor på landet (i en liten stad) och här finns inte något Turbo 3G och det är inte det jag vill ha heller. Men bara aningen snabbare än 3-4 k/sek , hur får man det??

2

Sv: Turbo 3G i 3-4 k/sek...

Lyser modemet cyan eller blått?
Blå = 3g
Cyan = turbo.

Rutan är lite vilseledande då den visar vad modemet klarar av.
Vad har du för mottagning?

Vad får du på bredbandskollen.se ?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Turbo 3G i 3-4 k/sek...

Du har Tele2 som jag. 3-4K gånger 8bits= 24-32kbps, som i sin tur är lik GPRS, och inte 3G.

Kan det vara nån liknande problem som jag hade?

http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=710

Vad får du på uppströmshastigheten? Använder du "mobileinternet.tele2.se" som APN?

Har du provat bredbandksollen idag, med tanke att det är månadskifte?

4 Senaste redigerad av Eclipse (2008-12-01 11:44:15)

Sv: Turbo 3G i 3-4 k/sek...

Lampan lyser blå och jag förväntar mig inte Turbo, bara 3G.

Jag ska se om man kan ändra APN...

Jag har provat bredbandskollen, dock inte i december. Dessutom, det var så långsamt att jag inte orkade vänta...

*****
*Kollar in din länk*

Du menar att det är en begränsning på 1 GB datatrafik?

Det var så, att jag köpte mitt modem FÖRE denna begränsning infördes. Det är möjligt att dom har infört den i efterhand på just mitt konto. Jag har dock testat tidigare och det har gått skapligt fort även i slutet av månaden... men inget varar för evigt!

Kanske dom har bytt även för mig, fast retroaktivt!? Det vore i så fall rätt så fult eftersom den fria MB var en anledning till att jag öht köpte bredbandet... Eller ska vi säga smalbandet!?

5

Sv: Turbo 3G i 3-4 k/sek...

Prova med gamla TP Test. Den visar lite exaktare siffror.

http://www.bredbandskollen.se/download/tp312swe.exe

6

Sv: Turbo 3G i 3-4 k/sek...

Har du ett gammalt abonnemang där du bara har tillgång till 3G så har du med största sannolikhet 5GB datamängdsgräns. Tele2 har inga abonnemang utan begränsning, eller det är inte helt sant då det finns ett där man betalar per MB när man kommer över 1GB.

7

Sv: Turbo 3G i 3-4 k/sek...

Man får alltid HSDPA om det finns. Har man ett gammalt abb får man däremot inte mer hastighet än vanlig 3G maximalt kan ge d.v.s. 384 Kbit/s