1 Senaste redigerad av heltnovis (2017-01-21 19:42:20)

Tråd: Vilken antenn passar bäst till 1.3km / 2.3km?

Hej,
Ska upp med 4g inom en snar framtid, undrar vilken antenn jag bör köpa?
Har två st master inom avstånd, den övre är 4G, den åt höger är 3G, det är Tele2 master.
Där vi bor är markerat rött, är ca 1.3km till 4G masten, och ca 2.3KM till 3G masten, finns träd åt båda håll.
imgur.com/rLQhfyP.png
Router har SMA kontakt.

Har tänkt ansluta mot 4G masten då den borde ge högre hastigheter? men spelar ingen roll iofs så länge jag får någorlunda bra hastighet mot 3G masten också..

Undrar som sagt vilken antenn som bör inskaffas, budget ligger på ca 1500kr.
Har kollat in denna men vet ej om den är något att ha?
kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/mobilt-bredband/antenn/riktad-4g-antenn-9-10-dbi-p30061

2

Sv: Vilken antenn passar bäst till 1.3km / 2.3km?

1,3 KM vilket det är mellan dig och LTE-masten borde inte vara några problem på 900-bandet, jag tror inte du behöver någon extern antenn alls. Båda masterna på din karta sänder 3G, dock lär den signalen vara hyfsat svag p.g.a. 2100 MHz.

Testa utan antenn ett tag och se om det funkar bra!

3 Senaste redigerad av heltnovis (2017-01-22 11:06:09)

Sv: Vilken antenn passar bäst till 1.3km / 2.3km?

Jo jag glömde nämna, när jag har mätt med mobilen så ligger hastigheten på ca 4mbit ner, 2mbit upp vilket inte känns så där jättesnabbt, vill helst ligga på en 15/10 eller så.. men det kanske inte är samma styrka på mobilen iofs?

Ska åka ut lite senare, får koppla i modemet och se om det fungerar bättre, uppdaterar tråden senare, tack så mycket för svar!

4

Sv: Vilken antenn passar bäst till 1.3km / 2.3km?

Att du får låg hastighet kan bero på flera orsaker och måste inte nödvändigtvis ha med signalstyrkan att göra. I min erfarenhet är det snarare vanligare att masten är överbelastad än att signalstyrkan är dålig. Du kan ju testa att, under de timmar du får dålig hastighet hemma, åka närmare masten och göra en ny mätning med telefonen. Får du högre hastighet då så skulle en riktantenn kunna hjälpa.

Jag kör 800 MHz LTE hemma och jag brukar under dagtid få runt 5-10 Mbps trots att jag har masten 200 meter från huset. Under natten får jag oftast runt 60 Mbps.

5

Sv: Vilken antenn passar bäst till 1.3km / 2.3km?

Har varit här under dagen nu, har legat på samma hastighet i princip hela tiden (7mbit upp/ned) på 4G inställningen på routern.
Sätter jag på 3G på routern så hoppar den till 18mbit ned, men enbart 1-2mbit upp.
Båda inställningarna säger 75% signalstyrka (det tar jag med en nypa salt..).
Åkte ut till masterna under dagen, den övre  (på bilden)fick jag en hastighet på 10/10, den högra masten fick en hastighet på 25/20.
Kollade både 13:00 respektive 17:30, så de hastigheterna verkar någorlunda stabila tycker jag,

Hur som helst anser jag att 18 mbit ned är helt OK, dock vill jag gärna få högre uppladdning, iom att uppladdningshastigheten är mycket bättre närmre masten så lär en starkare antenn förbättra hastigheten va? så tror nog jag kör på det om inte någon har invändningar? hehe.

Routern är f.ö en Archer MR200 från TP-LINK.

En sista fråga då ang. antenn, routern har tydligen 2x SMA antenner ikopplade i nuläget, köper jag starkare antenn.. kommer det bli strul då jag lämnar 1 utav uttagen tomma? eller kan jag lämna en utav de som följde med utan problem?

6

Sv: Vilken antenn passar bäst till 1.3km / 2.3km?

Kjell & Co redovisar inga mätdata om de antenner de säljer. Många av antennerna är rent skräp. Den aktuella antennen sägs vara en yagi-antenn. Det är omöjligt att göra en yagiantenn som fungerar väl på alla angivna band. Det skulle kunna varit en  logperiodisk antenn i höljet men den är för kort för att fungera på de lägre banden.

För att 4G ska fungera bra och med hög fart bör man använda diversity och mimo. Till det behövs dubbla antenner. Dessutom är det viktigt att kablarna inte är längre än nödvändigt och att förlusterna är låga. Att skriva att det är lågförlustkabel kostar inget medan sådan kabel är dyr.

Du vet inte vilket band masten sänder på. Det är det försa du behöver ha reda på för att fatta ett välgrundat beslut om vilken antenn du ska köpa.

Kolla in Poyntings flerbandsantenn Xpol A0002 om det ska funka på alla band. Detta är två antenner i ett hölje - för europeiska 4G band. Förstärkningen är drygt 10 dBi, det som Kjelle påstår men intevkan vara sant om det är en yagi.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Vilken antenn passar bäst till 1.3km / 2.3km?

Jag kollade lite på dina karta och såg att det verkar vara bäst med den norra masten; den har inte lika mycket skog i vägen i närheten av ditt hus, inte lika mycket berg som sticker upp samt kortare avstånd. Testa med din router i ett fönster mot norr/nordväst så skymmer du den östra masten också så den inte stör lika mycket. Hade du sedan en router där du kunde låsa på 4G enbart och frekvensband så skulle du nog få stabilare signal t ex med en Fritzbox 6820 LTE som finns hos Conrad.se. (Obs den har inte kontakter för yttre antenner men det går att köpa till om det skulle behövas.)

Jag använde http://www.heywhatsthat.com/profiler.html för att se terrängprofilen mellan ditt hus och de båda masterna.

Hälsningar
Janne

8

Sv: Vilken antenn passar bäst till 1.3km / 2.3km?

Jannen, köper du till yttre antennanslutning för 6820 i Sverige?

6840 är valet om man ska köra voip, annars 6820 som även klarar 3G men saknar 5 GHz wifi.

Kan man låsa på band med Archer MR200?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Vilken antenn passar bäst till 1.3km / 2.3km?

Kontakt-kitet för 6820 köper jag från samma ställe som där du köper i Tyskland. 38 Euro med frakt.

https://www.fts-hennig.de/netztechnik/r … -6820.html

Har inte hittat någon annan. Det blir som du skrev för trångt om man sätter antennspröt direkt på dessa kontakter men antennkablar går ju fint.