1 Senaste redigerad av jonasolof (2008-11-28 12:31:56)

Tråd: Kostnadstäckning på telia och varför inte låsta datorer?

Telia erbjuder mobilt bredband à 99 kr/månad för dem som har adsl med bolaget. Det finns ingen anledning att tro att Telia inte har kostnadstäckning vid den nivån. Har ett sådant 3G kort.

Har ett annat 3G kort som jag använder i prattelefonen. Laddar jag ned data med pratkortet kostar det 20 kr per MB - i Sverige.

Skulle jag ladda ned 5GB via pratmobilen skulle jag således få en faktura på 100 000 kronor, varav drygt 99 900 är vinst för telia. Snacka om ocker.  Och då talar vi inte ens om internationell roaming. 5GB skulle kosta en halv miljon kronor med vanligt förekommande roamingkostnader. Dvs femtusen gånger mer än en kostnad vid vilket en stor operatör redan har kostnadstäckning. Helt vitt och fint som snus. Låter som kokain.

Dessutom har telias roamingpartner landets sämsta 3G nät där jag befinner mig

Applle försöker lansera iPhone som businesstelefon bl a i konkurrens med RIMs Blackberry. Telia säljer iPhone 3G operatörslåst. Som många andra använder jag mobil telekommunikation i flera länder. Har pga operatörslåsningen varit tvungen att köpa ytterligare en iPhone i det andra land jag vistas mest i. Hur i glödheta h-e kan Apple tro att en sådan telefon ska kunna användas i professionella sammanhang av folk som reser? Visst man kan använda fake sim - och få allt strulet i samband med uppgradering av OS i telefonen.

Det är uppenbarligen betydligt mer ekonomiskt att köpa en iPhone för varje land som man vistas mer än ett par dagar i än att betala roaming om man inte kan använda lokala kort. Men är det praktiskt? Ska en affärsman resa med fem iPhones? Hur för han över uppgifter mellan telefonerna...

Affärsidén är ju strålande, Sony hade för övrigt infört den på den Vaiodator med inbyggt 3G modem jag köpte. Den visade sig vara operatörslåst till irländsk T-Mobile. Fram för länderlåsta laptops, måste höja aktiekursen för datorsäljarna.

EU borde angripa hela konstruktionen med operatörslåst datatrafik eftersom det i hög grad hindrar kommunikationerna i unionen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Kostnadstäckning på telia och varför inte låsta datorer?

Mot sommar kommer det lätta en aning alla fall i EU.
Snittpriset kanske blir 20kr/mb, vilket är rätt likt vad det är på hemmaplan.

Jobbigt exempel med iphonen, och i vissa länder går det inte att köpa iphone om man inte "är" ifrån landet.
Den iphonen jag har är ifrån UK och är låst till operatören O2, vilket ger en del huvudvärk ibland.
Mecka vid installation av ny firmware, ha fake sim grej på simkortet för att lura telefonen osv.
Dvs ingen direkt smidig lösning.

Vissa operatörar börjar inse att de inte kan lura alla längre med 15kr/mb så det har börjat införa "max taxa" per dygn.

Såg idag när jag logga på en sida hos tele2 detta.

Maxpris 8 kr/dag
Nu behöver du inte vara orolig för höga kostnader när du surfar med mobilen. Det kostar max 8 kr/dag! Kolla så mycket du vill på YouTube, sök på Google, läs nyheter på Aftonbladet "“ när du vill. Nu inför vi ett maxpris på 8 kr om dagen när du surfar inom Sverige. För dig som surfar varje dag rekommenderas surfpaket från 29 kr i månaden. Surfa på! Kampanjen gäller till och med den 1/4 2009.

Tänkte efter lite där, och det kan vara förmånligare att köra på en sådan deal istället för t.ex. 199kr/månaden.

Om låt oss säga att man använder det "mobila bredbandet" 10 dagar i månaden så blir kostnaden istället 80kr.
Men antar att man blir limiterat till "internet.tele2.se" 0,3mbit.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Kostnadstäckning på telia och varför inte låsta datorer?

Har just köpt en belgisk iPhone, de lär ska vara upplåsta (återstår att se). Billigaste abonnemangsform är 20 minuter tal och 200 MB data per månad för 25 euro. Operatören Proximus hoppade över Edge och gick direkt på 3G. Det är självklart att telefonen inte klarar 3G täckning kontinuerligt under färd och då har den inget edge att gå ned till. Snordyrt abbonnemang och fläckvis täckning fär data och streaming.

250 spänn för 200 MB. Lysande. Det innebär att de flesta här bara använder iPhonen för data där det finns wifi.

Sen finns det "fina" affärstelefoner som Blackberry Storm som inte fick ha wifi för teleoperatörerna. 

Undrar om det finns teoretiskt underlag med kurvor för tillgång och efterfrågan för prissättningen av mobilt bredband när det kan skilja så mycket mellan två likartade länder (Belgien är dock mindre men har mer folk).

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.