26

Sv: VoIP med flera svarsställen

Att lägga in en paus ("växelprefix") i en uppringningssträng på t.ex Gigasets telefoner är enkelt; här finns inställningsmöjligheter för olika paustidsalternativ mellan 1 - 6 sekunder. Men hur gör man detta i en uppringningssträng som man lägger in som textbaserad vidarekopplingssträng via t.ex Cellips hemsida ? För att automatisera en vidarekoppling från Cellip till CosmoVoip behöver jag lägga in en paus på 6 sekunder för att uppkopplingen skall flyta direkt.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

27

Sv: VoIP med flera svarsställen

En bit på väg. Har nu abonnemang med flera svarsställen hos voicetech.nu (lika med voicetech.se). Testar iphone apparna Zoiper, Bria, acrobit Softphone och deras businessvariant Groundwire.

Voicetech låter mig ställa in medflyttning och vidarekoppling vid ej svar och upptaget. Tidsluckan för vidareflyttning vid ej svar kan ställas in. Det finns inte förval av nummer att medflytta till. Ändringarna av parmetrarna görs på kundsida efter inloggning men medflyttning kan man göra direkt i någon av apparna.

Antar att nästa steg är iptel enligt E Kafemansbeskrivning för att nå att t ex cosmoip ringer upp mobilen.  Då är dock frågan om man kan övertyga iptel-funktionen att vänta lite innan den ringer GSM telefonen via Cosmovoip. Annars kanske man måste lägga in ännu ett led.

Voicetech ip telefonnummer 11 tar emot samtal. Jag svara inte med smartphonens app. efter 20 sekunder (inställbart) kopplas samtalet till nästa voicetech nummer 22 som bevakas av iptel. Vid inkommande samtal kopplar iptel vidare till Cosmovoip som ringer upp GSM telefonen på billig taxa.  Finns det enklare sätt?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

28 Senaste redigerad av jonasolof (2016-12-19 21:51:55)

Sv: VoIP med flera svarsställen

En bit på väg. Har nu abonnemang med flera svarsställen hos voicetech.nu (lika med voicetech.se). Testar iphone apparna Zoiper, Bria, acrobit Softphone och deras businessvariant Groundwire.

Voicetech låter mig ställa in medflyttning och vidarekoppling vid ej svar och upptaget. Tidsluckan för vidareflyttning vid ej svar kan ställas in. Det finns inte förval av nummer att medflytta till. Ändringarna av parmetrarna görs på kundsida efter inloggning men medflyttning kan man göra direkt i någon av apparna med modifierat 21-kommando. Om jag trycker decline vid inkommande samtal kopplas det vidare direkt till GSM.

Antar att nästa steg är iptel enligt E Kafemansbeskrivning för att nå att t ex cosmoip ringer upp mobilen.  Då är dock frågan om man kan övertyga iptel-funktionen att vänta lite innan den ringer GSM telefonen via Cosmovoip. Annars kanske man måste lägga in ännu ett led:

Voicetech ip telefonnummer 11 tar emot samtal. Jag svarar inte med smartphonens app. Efter 20 sekunder (inställbart) kopplas samtalet till nästa voicetech nummer 22 som bevakas av iptel. Vid inkommande samtal kopplar iptel direkt vidare till Cosmovoip som ringer upp GSM telefonen på billig taxa var den än är i Europa och lite andra länder.  Finns det enklare sätt?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.