1 Senaste redigerad av jonasolof (2016-12-02 17:33:27)

Tråd: VoIP med flera svarsställen

Möjligheten att ha en fast IP-telefon i hemmet och sedan en eller ett par smartphones till vilka det ringer samtidigt som i hemmet är intressant.

Cellip Enkel medger tre svarsställen.

Telia har en app som ska ge samma möjlighet för upp till sex telefoner men det förutsätter att man har Telias Ip telefoni som har höga kostnader inkl öppningsvavgifter. Telefonin är bundlad med Telia internet som tjänst i Öppen fiber.

Comhem har också en app som medger flera svarsställen men då måste man använda deras telefoni och förmodligen även internet.

finns fler voip operatörer som medger 2-3 svarsställen?

Kan man själv ordna den funktionen i det egna nätverket?

Finns något bra svenskt eller internationellt forum för voip? svenska voip-forum verkar dött

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: VoIP med flera svarsställen

Själv planerar jag för att i Cellip parallellt vidarekoppla till tre mobiltelefoner på så sätt att vidarekopplingen först går till en internationell (CosmoVoIP) operatör och sedan in till svensk mobiltelefoni. Hela uppringningssekvensen går att lägga in i vidarekopplingsrutan med paus (P) mellan CosmoVoip:s svenska nummer och mobiltelefonnumret varigenom hela uppkopplingen sker i direkt följd. Förutom kostnaden hos Cellip för samtalet till CosmoVoIP:s svenska nummer tillkommer en låg startavgift och endast 10 öre + moms/minut för kopplingen till svensk mobiltelefon. Tror att CosmoVoip är billigast på samtal till svenska mobiltelefoner

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

3

Sv: VoIP med flera svarsställen

jag använder SIPdiscount i Iphone appen MobileVoIP och ringer med min Iphone över internet till mobiler och fasta telefoner i Europa för 0,5 eurocent i minuten. Ingen öppningsavgift. Tittar jag i history så kostade 15 minuter till svensk mobil 0,075 euro. funkar lika bra från Afrika. Dock är appen ingen lösning för det vi vill ha, nämligen att inkommande samtal på min voip-linje ska kopplas till min mobil. De appar som Telia och Comhem har kräver förmodligen wifi, 3G eller 4G med hygglig bandbredd för att funka och det begränsar användbarheten till stadsmiljö.  Den lösning du antyder förefaller ha den stora fördelen att telefonerna kan nås även över GSM. 12,5 öre per minut är bra. 

Hur vidarekopplar du parallellt i Cell IP?

Jag har dock inget CellIP abb än. Är det CellIP Enkel du använder med 3 svarsställen eller ?
Jag antar att problemet med att Cell Ip inte är kompatibelt med AVM6840 inte är löst än. Jag har också en 6820 uppgraderad till fw 06.51 om det är något jag kan testa.

Jag söker lösningar för eget bruk där jag får fiber i Sverige, har VDSL i Belgien och använder 4G på resa och då gärna med 6820 om jag uppehåller mig på en plats. Kommer att vara 2 månader i Kigali, Rwanda i vinter och då vore det även  bra att ha en lösning för att slippa dyra roamingavgifter när folk ringer mig från Europa. då gäller det att finna en lösning motsvarande din med cosmoVoIP som funkar i Afrika. Redan en som funkar för att nå mig i Belgien vore bra.

Söker också lösningar som inte är för komplexa för att tipsa andra som får fiber nu på Öland vilka möjligheter som finns med oberopende voip operatörer. Vi kommer inte att erbjudas Telia telefoni eller internet i IP only's öppna fiber eftersom Telia vägrar av konkurrensskäl. Då är det framför allt enkla lösningar på flera svarsställen som behövs och som inte bygger på Comhem. finns bara Cellp?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: VoIP med flera svarsställen

Några länktips om VOIP.

Sammanställning över svenska operatörer: https://www.flashback.org/t2752703
Uppgifterna om Phonzo är inaktuella – har övertagits av Cellip.
Jag använder själv f.d Cash abonnemanget – har dock inte sett att det kan nytecknas.

Forum:
http://www.ip-phone-forum.de/cmps_index.php?page=home
http://forums.whirlpool.net.au/forum/107

5

Sv: VoIP med flera svarsställen

Liksom sannolikt MarkIII tillhör jag den (hittills..) lyckliga skara Phonzoabonnenter som flyttades över till Cellip och får utnyttja deras väsentligt större utbud av teknik än Phonzo till Phonzos gamla priser. Cellips rika möjligheter till avancerade vidarekopplingar ser Du här:

https://www.cellip.com/sv/documents/man … nemang.pdf

Självklart skulle Du från Cellip kunna vidarekoppla, via CosmoVoiP, till det land Du befinner Dig i; kolla CosmoVoIP:s prislista. Jag har för mig att Cellip Enkel inte omfattar alla tekniska faciliteter men med hänsyn till möjligheterna skulle jag nog i så fall överväga ett  mer avancerad företagsabb. med något högre kostnader.

Nej, FritzBox´s obenägenhet att hålla VoIP-kontakterna gäller tydligen även Cellip vilket är förvånande eftersom de uppenbarligen har betydligt bättre både hård- och mjukvara i sina system än Phonzo hade. Jag överväger dock att så småningom åter ta upp dialogen med AVM för att få göra avancerade mätningar på problemorsaken till även Cellip. De här mätvärdena tar en hel del tid att samla in och kommunicera så jag kanske inväntar en ny Fw först

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

6 Senaste redigerad av svenix (2016-12-03 12:57:16)

Sv: VoIP med flera svarsställen

Mark III skrev:

Jag använder själv f.d Cash abonnemanget – har dock inte sett att det kan nytecknas.

Jag har också två f.d. Phonzo Cash ab. som numera är överflyttade till Cellip. Jag ställde frågan uttryckligen till Cellip om det går att nyteckna ett ab. motsvarande Phonzo Cash och fick svaret att det går inte.

Så vi som har f.d. Phonzo Cash ab. får skatta oss lyckliga för lika billigt ab. går inte att nyteckna längre. smile

Det närmaste jag har hittat är Teletek IP-telefoni som kostar 30:-/mån men då ingår å andra sidan samtal till fasta nätet utan minutavgift.
http://www.teletek.se/privat/index.htm

7

Sv: VoIP med flera svarsställen

Men visst är det märkligt att t.ex CosmoVoIP debiterar en minutavgift på 12 öre till svenska mobiler när mig veterligt alla(?) andra operatörer som lägst ligger kring 60 öre/min !

Många har klankat på Phonzo men så dåliga var de absolut inte; vilken operatör kunde leverera 400 minuter till fasta nätet, utan startavgift, med sekunddebitering och gratis ATA-box för 29 kr/månaden ! Själv hade/har jag 7 sådana abb. och en gång under tre år hade de serverhaveri under två hela dagar i övrigt var det aldrig några problem. Bad man att få tala med driftteknikern så fick man faktiskt det utan större protester. Ibland är småskalighet inte dumt...

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

8 Senaste redigerad av jonasolof (2016-12-04 04:52:39)

Sv: VoIP med flera svarsställen

CosmoVoip debiterar enligt prislistan 0,001 eurocent minuten till svensk fast telefon och mobil vilket med moms väl blir tiondelen av 12 öre. Dock så tar de 0,039 cent i öppningsavgift. SIPdiscount tar 0,005 cent i minuten men ingen öppningsavgift. I smartphone kan man använda båda med samma app MobileVoip. Båda har samma utskällda företag i Luxemburg i bakgrunden.

Massor med  bra uppslag men jag är fortfarande inte på det klara hur jag ska få flera svarsställen med t ex cellip. Fråga till Vox Medievalis m.fl: Jag använder en Iphone 6+ för internet och en liten Alcatel dual sim android-telefon för GSM samtal. Det vore fint om inkommande samtal på t ex cell ip eller teletek gör att det ringer i ip-telefonen samtidigt som samtalet kopplas till en SIP app i iphonen och går över GSM till androiden. Då bör risken vara minimal att man missar samtal. Ut ringer jag t ex med cosmovoip. Problemet är caller ID, jag vill inte att folk ringer upp t ex min svenska min mobil så att jag får roamingavgifter när jag är utomlands, vilket jag oftast är. Caller ID veriefieras med SMS till det GSM nummer man anger. Men det funkar väl inte att uppge ett IP-telefoni nummer som mottagare av SMS? Inte om jag har ett Skype in nummer heller antar jag. Så det är en riktig knäckfråga: Hur får jag in ett IP-telefoni nummer som caller id i en mobilevoip app? Annars måste jag gå omvägen att mobilen vidarekopplar till ip-telefoni.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9 Senaste redigerad av jonasolof (2016-12-04 04:48:46)

Sv: VoIP med flera svarsställen

SIP appen Acrobit Softphone rekommenderas för inkommande voip-samtal och klarar push notifications för det vilket sparar batteri i jämförelse med en app som ska ligga och lyssna hela tiden.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: VoIP med flera svarsställen

Har inte kollat men tror att Cellip tillåter att mer än en telefon är inloggade på samma konto. Då kommer det ringa i bägge telefonerna. Det är inte farligt att prova.
Om du med IP-nummer menar ett fast nummer via Cellip, så går det bra att registrera som utgående nummer via de flesta VOIP-operatörer. För Betamax där CosmoViop ingår, ringer en automatisk röst upp dej och anger en fyrsiffrig kod som du sedan anger i deras dator-app eller direkt på knappsatsen. Om jag inte minns fel är även deras Caller-ID vid uppringningen samma som den koden rösten anger. Att välja röstuppringning istället för SMS kan man göra via t.ex. deras PC-app, med reservation att det var länge sedan jag kollade på detta. Möjligt att man kan göra det direkt på hemsidan också.

För att få full flexibilitet mellan ett antal olika VOIP-operatörer och flera telefoner behöver man en telefonväxel, PBX.
Egen telefonväxel, låter nördigt och komplicerat, men det är rätt enkelt när man väl kommit igång.
I dag är växeln oumbärlig för mej då den ger så mycket mer än vad enbart ett VOIP-abb ger.
Att det dessutom är relativt billigt för alla extra-tjänster är plus i kanten.

Har Phonzo, numera Cellip, för inkommande Sverige-samtal, ringer aldrig ut på dessa varken via mobiler eller fasta telefoner. Har även ett halvdussin Betamax/Dellmonts olika VOIP-bolag där bl.a CosmoVoip/SmartVoip m.fl. ingår. De olika Betamax-bolagen är uppräknade här: http://www.backsla.sh/betamax
GoogleTalk är inkopplat till växeln över http://www.callcentric.com/ för att ge mej gratis samtal mellan USA-Sverige, kostnaden för någon form av WiFi oräknat. Har en liknande tjänst för Danmark och Tyskland. Skype är också inkopplat till växeln.
http://www.callwithus.com/ ligger också inkopplad i växeln men denna används även via www.iptel.org  som reserv om min egna server rasar. Då kostar det lite mer att ringa. Sverige-samtal fast och mobil ligger på  $0.01 per minut utan uppkopplingsavgift.

Totalt rör det sej om 10-talet olika  tjänster. En del används enbart för inkommande eller utgående  samtal och andra är mixat.
Givetvis alla med rätt utgående nummerpresentation, beroende från vilken telefon jag ringer.
På telefonsidan på insidan av växeln har jag hem-telefoner skilda från arbetstelefon, sommarstuga, familjens fyra mobiltelefoner samt två fasta telefoner i USA (släktingar).
Även min fasta dator har eget telefon-nummer därför att det kan vara praktiskt vid t.ex. telefon-möten att ha ett riktigt headset och få händerna fria att skriva anteckningar.
Har även satt upp en telefon på en egen webbsida. Kan både ringa och ta emot samtal denna vägen om man inte skulle ha egen telefon med sej men väl kan komma åt webben via någon annans dator. Givetvis säkrad med kod om man vill ringa annat än kortnummer innanför växeln.
Dessa olika enheter kan nå varandra med kortnummer utan att gå via någon yttre VOIP-tjänst, så de flesta samtalen blir helt interna utan någon form av avgift.
När man ringer externt, väljer växeln billigaste alternativ beroende på hur vart man vill ringa, Sverige, utomlands,mobil eller fast tel.
Finns ingen hemma eller i sommarstugan, kopplas dessa samtal till någon av mobil-telefonerna.
För att koppla ihop allt detta kör jag en automatisk telefonväxel i min hemserver, programvaran är en gammal 3CX med lite egna hack såsom att slå upp namn på alla inkommande telenummer och bifoga dessa till respektive telefon.
Har även en svartlista med flera alternativ, där t.ex. försäljare skickas till en automatisk telesvarare.
Anledning att inte bara spärra säljare är att de ofta då bara fortsätter försöka ringa upp.
Grupp-anrop kö-anrop och egen telekonferans ligger på snabb-nummer. Vill jag t.ex. ringa samtliga interna mobiler samtidigt finns det förkonfigurerat.

Genom mitt arbete har jag mycket utländska telefonsamtal och när jag besöker kunder utomlands så är min fasta arbetstelefon vidarekopplad till mobilen. Finns internet så kostar vidarekopplingen inget.

Ofta när jag åker utomlands har jag med mej två telefoner. En vanlig Samsung samt en gammal Nokia E51.
Nokian har jag bara för VOIP. Går minst tre veckor på en laddning, så jag har sällan laddare med mej. Behändig då den ryms i skjort eller byx-fickan utan att synas. Man stoppar in ett lokalt SIM-kort för kontant-surf sedan kan man VOIP-ringa hur mycket man vill och den loggar automatiskt in på hem-servern så att den kan ta emot samtal oavsett vilket SIM-kort som används. Den telefonen har jag alltid med mej i fickan medan Samsungen allt som oftast måste lämnas på hotel-rummet för laddning. I Nokian är det Nokias egen SIP-stack som används och i Samsungen kör jag numera med Zoiper. Efter ett dygn i enbart vilo-läge visar batteriet att Zoiper svarar för 4% av total batteri-förbrukningen så den är inte så kostsam ur batterisynpunkt. Stödjer givetvis push, men för att det ska fungera måste även servern stödja det. #CX gör det, övrigt servrar eller operatörer vet jag inget om då allt till telefonen går via min egen 3CX-server.
Vill man inte installera extern app finns SIP-stacken redan i de flesta Androider. Det går då aktivera VOIP-delen under inställningar av telefon-delen.

En del av de tjänster jag använder kräver en första insättning av pengar.
Kostnaden är i år att jag satte in en 100-lapp till CellIP för att få behålla ett nummer som bara används för inkommande samtal och som hade 0 kr i potten. Kostnaden för att driva servern tillkommer, men servern är ändå igång som HTPC, ftp dit bl.a. webbkamerorna i sommarstugan skickar bilder om något händer, allmänt filarkiv, http och funktioner för att tända och släcka lite lysen hemma och i stugan samt mycket mer. Otroligt vad man kan få en liten Atom-PC driven över nätadapter att orka med.

För att enkelt och under egen kontroll kunna dirigera in och utgående samtal till rätt telefon och VOIP-tjänst behövs alltså en telefonväxel, PBX. Det finns mycket olika typer av växlar att välja på.
För privatbruk i egen server finns i huvud-alternativen 3CX i Win eller om man vill ha något billigare/strömsnålare kan en RaspberryPI och t.ex. en telefonväxel från http://incrediblepbx.com/ vara ett alternativ.
Även 3CX finns numera för Linux och Raspi.
Händigt folk har lagt in programvaran för telefonväxel direkt i routern. Då slipper man helt externa burkar som drar ström.
Det finns även färdiga telefonväxlar att köpa, med eller utan GSM-backup.
För 300 kr får denna rätt kompletta telefonväxel. Har inte synat den, så vet inte något om kvalitet men här får man även ingång för vanlig kopparledning om vill det, routerfunktion och WiFi så det är i mitt tycke billigt för en massa funktioner.

Alternativt kan man hyra in sej på en förinstallerad telefonväxeln via yttre server-tjänst, det finns gott om sådana tjänster. Man slipper underhålla hårdvara och fundera över ström-backup. De flesta sådana tjänster riktar sej dock mot företag och är rätt dyra. Är det bara ett fåtal telefoner som man vill ska ringa samtidigt och bara från ett fåtal olika VOIP-tjänter så kan http://www.iptel.org/ vara ett möjligt gratis-alternativ.
Det man gör är att man i iptel's virtuella telefonväxel lägger in inloggningsuppgifterna från t.ex. CellIP och sedan skapar det antal  utgående linjer som man har behov av. Varje telefon får unik inloggning till www.iptel som fungerar som mellanlänk till Cellip, eller CosmoVoip eller vad man nu vill och de egna  telefonerna. Alla anslutna telefoner kan ringa ut, men här måste man lägga in regler för vilka operatörer som ska användas för utgående samtal. Det ger möjlighet till flera samtidiga samtal via samma operatör. Har inte kontrollerat hur det ligger till med Cellip, om man tillåter flera samtal samtidigt på samma konto, men för Dellmont/Betamax tillåter man tre samtidiga samtal. Även detta konfigureras i telefonväxeln så att man blir automatiskt kopplad över lämplig utgående tjänst. Då min växel servar rätt många olika telefoner så är det inte helt ovanligt med att 3-4 samtal är igång samtidigt och inte sällan ringer det då även någon på inkommande linje.

Om man nu samlar på sej ett antal olika VOIP-alternativ, försök sprida dessa över olika världdelar och skilda operatörer. Om en av Betamax operatörer har server-strul eller dålig kapacitet så är det troligen samma för de 50 andra Betamax-operatörerna som ligger under samma server. Samma för de operatörer som ligger under Dellmont.

I USA kan man idag särskilt begära att få ett VOIP-nummer knutet till en viss geografisk adress även om numret kommer någon helt annan stans ifrån via någon server. Detta accepteras då som adress vid 911-utryckning.
I Sverige har vi ingen sådan tjänst för 112, vad jag vet. Det gör att larmtjänsten inte nödvändigtvis vet varifrån ett VOIP-nummer är knutet geografiskt. Problemet är iofs liknande även för vanlig mobil-nummer, där larmoperatören inte heller direkt får upp varifrån man ringer.

En sak som ska nämnas med egen telefonväxel typ SIP-server är att den lockar till sej hackare som försöker lista ut hur dom ska vidarekoppla till dyra betal-nummer, som då växel-ägaren får betala. Säkra lösenord på kontona ska normalt räcka tillsamans med brandvägg på routern. För lite extra säkerhet har jag lagt in in på routern en spärr-lista med kända hacker-ip från www.blocklist.de. Listan uppdateras automatiskt varje vecka. I routern ligger även ett fast filter som döljer SIP-servern för hackers, vilket gör att de snabbt ger upp.

Glöm inte backup även för telefonväxeln! Det gäller för all data man sparar på sej, att den ligger lagrad på hårddisk som rasar när det var som längst tid sedan senaste backupen. Telefonväxeln med 20-30 olika konton och lösenord, som man trodde sej ha sparade på annat håll, visar sej ofta vara fel eller med gamla utgångna lösenord.
För att säkra innehållet så kör jag backup på hela telefonväxeln inklusive operativ och filarkiv, som varje vecka kopieras till annan hårddisk. Med lite tur rasar inte bägge diskarna samtidigt och man kan vara snabbt igång igen om något händer.

11

Sv: VoIP med flera svarsställen

Tack till E Kafeman för ett mycket bra och utförligt inlägg! smile

Jag kan bara komplettera med att hos Cellip kan man knyta sitt VoIP-nummer till ett visst län och en viss kommun så att samtal till 112, 11414 (Polisen) och 1177 (sjukvårdsupplysningen) hamnar rätt. Detta kan man göra om man loggar in på sitt Cellip-konto och väljer rubriken Nödsamtal.

12

Sv: VoIP med flera svarsställen

Knappast mer att tillägga efter Kafemans föredömliga genomgång av alternativa möjligheter. Dock, de många och delvis ganska avancerade, vidarekopplingsmöjligheterna (rak, parallell, serie- etc.) vid programmerbara tidpunkter (schemafil) liksom detaljinställningar av tidsintervaller före/efter vidarekoppling mm. mm. som Cellip erbjuder framgår tydligt av den beskrivning jag bifogade i länk i inlägg 5 tidigare i denna tråd.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

13

Sv: VoIP med flera svarsställen

E Kafeman - Vielen Dank für die kurze Einführung... Det är möjligen att lägga IP-telefoni på en något för hög komplexitetsnivå för mina enkla behov av att ha fast IP-telefon i ett par länder i Europa och dessutom få inkommande samtal överförda till mobiltelefon så billigt som möjligt oavsett om jag är i Europa eller Afrika. Dessutom är det en fördel om mitt upplägg kan kopieras av andra utan att de behöver ha alltför mycket hjälp. Jag ber att få återkomma allt eftersom jag plockar ihop mitt eget system.

Vox Medievalis: Vad rekommenderar du för LTE-router om nu inte AVM lirar med inkommande samtal på Cellip? 

Här finns fyra utförliga artiklar om IP telefoni i Sverige. Författaren är ytterst avog mot företaget bakom Cosmovoip m.fl pga kvalitetsproblem. Sådana har jag haft ibland inom Europa men från Rwanda har Sipdiscount från samma bolag funkat utmärkt. Fem öre i minuten till fast telefon och mobil utan uppkopplingsavgift kan man stå ut med.

https://svenskteknik.wordpress.com/2016 … oni-del-1/

Bara att byta ut siffran 1 mot 2,3 eller 4 för de andra artiklarna.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14

Sv: VoIP med flera svarsställen

Eftersom jag, i oviss väntan på att AVM någon gång skall kunna fungera med Cellip, har jag valt den enkla vägen och kör separata Cisco ATA-boxar till routrarna inkl. FritzBox. Stabiliteten är utmärkt och inställningsmöjligheterna i boxarna oändliga. Det här går bra stationärt och i bilen men blir  bökigt om man skall resa. Jag har inte testat någon annan router med integrerad VoIP än FritzBoxen och kan följaktligen inte rekommendera någon.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

15

Sv: VoIP med flera svarsställen

Eftersom jag, i oviss väntan på att AVM någon gång skall kunna fungera med Cellip, har jag valt den enkla vägen och kör separata Cisco ATA-boxar till routrarna inkl. FritzBox. Stabiliteten är utmärkt och inställningsmöjligheterna i boxarna oändliga. Det här går bra stationärt och i bilen men blir  bökigt om man skall resa. Jag har inte testat någon annan router med integrerad VoIP än FritzBoxen och kan följaktligen inte rekommendera någon.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

16

Sv: VoIP med flera svarsställen

Cellip slutade med tjänsten att ha flera svarsställen för ungefär ett halvår sedan enligt deras kundtjänst. Så fler tips önskas på IP-telefoni-operatörer som medger 2-3 svarsställen.

A IP-telefon ansluten till router

B SIP klient i smartphone

C Vidarekoppling till GSM vid ej svar i A eller B

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

17

Sv: VoIP med flera svarsställen

Jag tror att Voicetech har haft ab. med flera svarsställen åtminstone tidigare. Du kan kolla med dem http://www.voicetech.nu/
Det är inget jag provat själv men har för mig att jag läst om det.

18 Senaste redigerad av jonasolof (2016-12-05 15:26:16)

Sv: VoIP med flera svarsställen

Tack Svenix

Voicetech.nu erbjuder flera svarsställen utan krångel. Vid inkommande samtal så ringer det samtidigt på så många ställen man vill. Två svarsställen ingår i priset (billigaste abb kostar 30 kr/månad). Varje tillkommande svarsställe kostar 10 kr per månad, ingen praktisk begränsning på antal så vitt framkom vid samtal. Om jag inte svarar på någon SIP-telefon kan samtalet kopplas vidare till mobil.  Voicetech kan inte erbjuda utländska nummer. Här är Vox medievalis lösning med CosmoVoip intressant. Bäst vore om jag (i linje med Vox medievalis förslag) kan vidarekoppla från Voicetech IP-telefoni till lågpris mobile voip operatör (stil CosmoVoip eller SipDiscount) som terminerar inom Belgien och ringer till mitt belgiska mobilnummer för 5 öre i minuten - när jag är i Belgien. Får kolla att jag inte missförstått vidarekopplingen. @Vox M: Erbjuder Cosmovoip nummer för inkommande samtal? 

Jag kontaktade också Teletek.se men de erbjuder inte flera svarsställen. Inte Cellip heller.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19

Sv: VoIP med flera svarsställen

@jonasolof; bland felsökningsfrågorna på CosmoVoip:s hemsida talas det på flera ställen om "incoming VoIP-calls". Vid etablering skall man (förstås) registrera det aktuella egna numret men exakt vilken roll detta spelar vid ingående samtal vet jag ännu inte. Räknar med att kunna göra de första testerna med CosmoVoip under andra halvan av nästan vecka, först då vet jag säkert.

I mitt fall gäller kopplingen en servicetelefonfunktion för en förening. Jag har skaffat ett vanligt nummer hos Phonzo/Cellip för föreningen. Ingående samtal  skall mellan vissa tider måndag och tisdag vidarekopplas från Cellips nummer till tre styrelseledamöter med parallell (samtidig) uppringning där den som först svarar får samtalet. Onsdag och torsdag samma tider vidarekopplas samtalen till tre andra styrelseledamöter osv. För de styrelseledamöter som har anmält mobiltelefon som svarsställe går samtalen via CosmoVoip medan övriga samtal kopplas vidare direkt. Hela schemat blir rullande och automatiskt och läggs in i en programfil. Andra scheman för andra tider och/eller personer kan också läggas in en programfil varför det blir väldigt enkelt att växla vidarekopplingsschema vid behov.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

20

Sv: VoIP med flera svarsställen

Tack. Jag avvaktar dina resultat för att se om det fungerar med inkommande samtal.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

21

Sv: VoIP med flera svarsställen

Om man vill ringa till någons CosmVoip-konto är numret: användarnamn@cosmovoip.com eller möjligen användarnamn@sip.cosmovoip.com. Det är "nummer" som ser ut som epost-adresser.
Ringer även uppringaren med CosmoVoip så räcker det att ange användarnamnet utan biten efter @.
Då jag  kör min egen sip-server så har jag satt upp det så att man kan man ringa till mej på samma som min email-adress.
Fast det fungerar oftast dåligt att knappa in bokstäver som telefonnummer om det inte är en VOIP-telefon.
Därför behöver man ett numeriskt telefonnummer att koppla till kontot. Inkommande nummer kallas DID och det numeriska formatet kallas e.164 till skillnad från "namn@domän"  som är en URI-adress. Det kan vara bra att känna till dessa förkortningar om man ska googla efter något särskilt.
Man kan beroende på tekniken antingen välja att i sin VOIP-telefon eller VOIP-dosa ha två konton. Ett utgående via t.ex. CosmoVoip och ett inkommande, typ Phonzo som gav ut gratis DID om man tecknade konto.
Det är fullt normalt och en av anledningarna till att VOIP-apparater alltid accepterar flera konton och att dessa kan sättas som enbart in eller utgående.
Det inkommande numret är sedan det man bifogar när man ringer ut, även om det är en annan operatör.
Alternativt använder man pbx eller någon tjänst typ iptel såsom jag tidigare beskrivit.
Att sätta upp egen PBX i t.ex. en RPi, kräver inga kunskaper mer än att följa skrivna utförliga instruktioner och ger sedan närmast obergänsade möjlighet till att koppla och vidarekoppla efter behov.


Att hyra ett enskilt e.164 är relativt dyrt, åtminstone om man jämför med samtalstaxor, 10-50 kr månaden. Ett exempel
Många operatörer erbjuder gratis DID i samband med abonnemang, men gratis utdelning av svenska nummer är lite sällsyntare sedan  Phonzo upphört. Är det ok med USA-nummer finns flera alternativ såsom GoogleTalk, Callcentric. Sök "Free DID"

Tror detta är gratis holländskt nummer som kan kopplas till t.ex. CosmoVoip: https://www.freenumber.nl/ vilket kanske intresserar jonasolof.
Orkar inte läsa det finstilta, om det finns några hakar, och mina språkkunskaper räcker inte riktigt även om man kan förstå det mesta om man läser det som en kollision mellan Ty/Eng/Sv. Att man ska uttala texten som svenska, fast via en svårt skadad VOIP-lina med lite fräs och hack, det vet jag sedan innan.

En gång i tiden erbjöd Finarea gratis DID med VOIP-kontot. När saldot blev 0 tappade man tilldelat DID, vilket det blev ett väldigt liv om i konsumenträtts-kretsar. Det gick så långt så att Finarea för att skydda sej la ner sin VOIP-verksamhet mot privatpersoner. Fast det var nu inte helt sant, vad man gjorde var att man skapade ett nytt bolag som tog över VOIP-verksamheten, fast utan gratis DID. Det bolaget fick namnet Betamax.
Betamax och Delmont delar samma affärside. De erbjuder andra att bli VOIP-operatörer mot en avgift. Ungefär som att sätta upp en egen MacDonald. Stil och utbud erhålls via moderbolaget, mot en avgift.
Som operatör i deras nät får du en färdig webb-plats. Därför har nästan alla deras operatörer samma stil på hemsidorna.
Förtjänsten är mängden trafik som förmedlas. För att underlätta så behöver man inte ens sköta att ta betalt som läggs ut på andra agenter som då typiskt får hyvla av några procent av inkommande pengarna som sedan förmedlas till VOIP-kontot såsom kredit. Det råder f.ö. rätt stor tveksamhet till den skatt man lägger på, vart den hamnar.
Servrar och allt annat i bakgrunden står Betamax/Delmont för.

För 8-10 år sedan var det nytt blåsväder kring dessa företag. Dels så var linorna ofta outhärdligt hackiga och tekniken med fri-dagar fungerade inte alltid och somliga av de underlydande Voip-operatörer roade sej med att med jämna mellanrum drastiskt ändra priser eller vilka länder fri-dagarna gällde, för att förbättra egna inkomsten.
Det värsta var dock att ett antal av de som sålde krediter över nätet anklagades för att vara kreativa med de kreditkorts-nummer man kom över. I vart fall var det dessa som fick skulden, när konto-innehavaren fick konstiga konto-utdrag
Internet i allmänhet fungerar betydligt bättre idag, så linorna håller i allmänhet tillräckligt god standard för att VOIP ska fungera och betalningar över säkra/krypterade sidor där det ska vara svårt att missbruka konto-nummer är idag rätt etablerad teknik. När det handlar om dålig VOIP-kvalitet på fasta linor idag, är det oftast användaren som har mindre optimala inställningar i apparat och router och olämpligt val av codec. Mobila 2G,3G-nätet kan dock vara lite skakigt och handover mellan celler fungerar inte alltid helt smärtfritt. Här skiljer det även en hel del mellan olika VOIP-appar och teknik såsom om man använder stun-servrar. Att mobil-operatörer blockerar VOIP är nog sällsynt och det finns i så fall enkla sätt att kringgå detta.
Som exempel på kringgående, Förenade Arabemiraten har förbjudet VOIP då det försvårar censurens arbete och har därför blockat sådan trafik.
Av samma censur-anledning använder många VOIP just för att att kunna prata fritt. Det finns särskilda VOIP-appar  som maskerar trafiken ssom något annat och för ändamålet särskilda VPN-tjänster. l[url=http://www.vpn4sip.com/]Exempel
[/url].

När det handlar om betalning via internet, så använder jag tillfälliga kortnummer och Paypal-konton med begränsade summor tillgängliga, oavsett hur tillförlitlig hanteringen av kortnummer anses vara. Det mesta kan hackas/missbrukas om bara resurserna finns. BankID skulle ju t.ex. vara säkrare än allt annat... Är fortfarande hyffsat säkert, men maskhål finns.

22 Senaste redigerad av jonasolof (2016-12-06 03:37:14)

Sv: VoIP med flera svarsställen

Tack igen för all info. Freenumber.nl tittade jag på och kan läsa kraxet utan problem. De återsålde en tjänst. Numret var gratis men samtalstaxan för att ringa till numret 35 cent minuten. Vitsen var att inkommande samtal kopplades vidare till eget nummer som på så vis blev anonymt. Inget för mina aktiviteter. Tjänsten upphörde 2011 av något formellt skäl men man kan nu få liknande mot avgift. Tror att de enbart kopplar till holländska mobilnummer. Det finns nog många verksamheter i Nederländerna som drar nytta av att det egentliga mottagande numret förblir okänt.

Vpn4sip är en intressant tjänst för de länder eller operatörer som blockerar voip. Ingen info på siten är dock färskare än 2010. Man köper en färdigkonfigurerad router med LAN och wifi frånn dem. Varje kund får fast ip-adress.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

23 Senaste redigerad av jonasolof (2016-12-09 18:58:32)

Sv: VoIP med flera svarsställen

Lägga in nytt nummer som caller ID i Mobilevoip appen via sipdiscount: Det gör man genom att gå in på sipdiscount.com i browser, enable access to sip server, lägga in valfritt nummer och sedan välja om verifikationskoden ska sändas som SMS eller läsas upp av en automatisk röst. Jag lade in mitt fasta hem nr och det funkade fint med att ta emot röstmeddelandet i mobilen som är medflyttad från fasta numret. Numret finns direkt i smartphonens MobileVoip app som ytterligare ett valbart caller ID.

Därmed kan jag ange mitt inkommande IP-telefoni nummer som caller ID då jag ringer ut via Mobilevoip appen.

Det återstår att lösa problemet med vidarekoppling från smartphonens voip app om jag inte svarar på ett voip call pga dåligt internettäckning. Jag kan programmera in vidarekoppling efter valbart intervall på mina sidor hos Voicetech. Helst skulle då vidarekopplingen ske via en voip operatör som till låg kostnad ringer upp min telefon på GSM och att samtalet går via gateway i det landet för att undvika roamingkostnader förutsatt att jag använder ett SIM-kort för det landet.

Ett annat Dellmontföretag som heter Voipdiscount erbjuder call forwarding som kan ställas in på PC-applikationen under tools options. Men inget sägs om vad som är inkommande nummer som ska ringas till för att call forwarding ska ske.

Se http://Voipdiscount.com/callforwarding

Piserna för samtalen är väsentligt högre än hos kollegan Sipdisount som, visar det sig, också erbjuder call forwarding fast de inte talar om det på hemsidan https://www.sipdiscount.com/call_forwarding

Även cosmovoip har en sida: http://www.cosmovoip.com/call_forwarding/

I PC-applikationens Help sektion finns följande:

Unfortunately we do not offer DID's (inbound Voip/VoipIn numbers). You can however use a readily registered DID/VoipIn number, by verifying it in your account. If you would like to use this number with our sip-services, simply use your DID/VoipIn number in the settings. To start using a DDI/DID/VoipIn number, please look for a DID Number provider.

Detta skulle då innebära att applikationen är en fullvärdig sip-klient i stil med softphone och bria så att man kan ta emot inkommande voip-samtal. Men det finns ingen plats för inloggningsuppgifter för det där DID/VoipIn numret jag vill använda.

PS: Acrobits softphone har kritiserats för att den inte medger call transfer. Det har dock inkluderads i Acrobits business app som heter Groundwire och kostar 10 euro i app store. Inte helt uppenbart när man kollar igenom allt som finns i appen, men förhoppningsvis går det att lägga in funktionen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

24 Senaste redigerad av E Kafeman (2016-12-09 19:58:58)

Sv: VoIP med flera svarsställen

"Det återstår att lösa problemet med vidarekoppling från smartphonens voip app "
Men är det det du vill, koppla från mobilen och vidare? Det fungerar inte om mobilen ändå saknar täckning, är urladdad eller dyl.
Det vanliga är att man vill få ett inkommande VOIP abonnemang att ringa i en eller flera telefoner, fast eller mobilt, parallellt eller seriellt och  omkopplingsbart efter behov. På detta sättet?
Kan göras via egen simpel PBX, alternativt via iptel eller enligt betaltjänsten i klippet ovan.
Det kräver att du tar bort inställningarna för voicetech eller cellip i mobilen. Ska fullständigt väck.
Inkommande samtal via dessa tjänster ska enbart skickas till den funktion som förgrenar inkommande samtal.
I mobilens voip-app ska istället läggas in inställningarna som krävs för att få förbindelse med förgrenings-tjänsten, inget annat för mottagande samtal.
För att ta emot samtal på fasta telefoner är det enklast att förse även dessa med en VOIP-app, på samma sätt som för mobilen, men i form av en dosa, som är en förenklad PBX.

Jag rekommenderar en något mer kompetent dosan med sammanbyggd med DECT-enhet. Exempel.
Dosan i Gigasets utförande kan ta emot samtal via kopparlinje samt upp till 6 VOIP-tjänster, vilka man sedan kan styra om de ska vara enbart för inkommande eller utgående samtal enligt egna regler. Använder själv ett par sådana enheter. Lite dyra, men man kan koppla in flera av Siemens lågpris DECT-telefoner till enheten och man kan köra flera samtidiga samtal.

Att vidareskicka VOIP-samtal till kopparlina går utmärkt via egen PBX men är inget jag skulle rekommendera mer än som tillfällig lösning på plats där du inte kan sätta upp en VOIP-dosa.
Dosan kan du om du vill flytta med dej mellan Sverige och Holland och ansluta till det lokala nätverket. Tar dosan emot dit Svenska eller Holländska "fasta nummer" gör den det på oavsett i vilket land du kopplar in den. Inga ändringar av inställningar ska behövas. De som ringer till dej märker ingen skillnad i vilket land som du svarar. Fungerar även att koppla dosan till mobil router. Min "hemma-router" är kopplad till fast fiber, men skulle fibern gå ner så sitter det en gammal 3G USB-sticka i routern som fail over, och det fungerar bra dom gånger fibern gått ner, vilket tyvärr hänt rätt ofta.

Ett möjligt mellan-alternatv kan vara: https://www2.pbxes.com/iptel_virtual-pbx.html
Har själv aldrig använt www.pbxes.com men gratis är inte farligt att prova.

25 Senaste redigerad av E Kafeman (2016-12-09 20:42:40)

Sv: VoIP med flera svarsställen

"Ett annat Dellmontföretag som heter Voipdiscount erbjuder call forwarding som kan ställas in på PC-applikationen under tools options. Men inget sägs om vad som är inkommande nummer som ska ringas till för att call forwarding ska ske. "

Det går göra samma vidarekoppling för alla Delmonts företag, även CosmoVoip. De använder alla samma PC-app.
Call forwarding är till ett utgående nummer som du skriver in i appen. Om du skriver in dit lands-lokala fast eller mobil-nummer så kostar det inte mycket att ta emot samtal på det viset. Är det till mobil utomlands kostar det roaming-taxa som hamnar på dit ordinarie mobil-abb.

Vad som är inkommande nummer har ingen betydelse för Cosmovoip, där kan inget anges.
Du kan rikta trafik via t.ex. Iptel, som då sätts upp som mottagare  av trafik från Voicetech eller annan operatör.
I Iptel anges vilket konto som den ska bevaka, vilket då är Voicetech. Det användarnamn och lösenord du har för denna tjänsten som skrivs in på Iptel.
Vidare fylls i vart iptel ska skicka samtalet, vilket i detta fallet blir användarnamn@cosmovoip.com.

Således om någon ringer till ditt telenummer knutet till Voicetech-abbonemanget liggger Iptel och bevakar och kopplar inkommande samtal vidare till cosmovoip som i sin tur ringer upp din mobil-app. Är appen inte nåbar ringer cosmovoip upp det alternativa telefonnummret du angivit i Cosmovoip's app.

Som jag skrev tidigare så är det viktigt att du inte har kvar inloggningen till Voicetech på mer än ett ställe. Ta bort det i din mobila VOIP-app om du använder det på Iptel.