1

Tråd: Huawei B593 + extern riktantenn, felsökning.

Jag har ett besynnerligt problem.

Jag har en B593 ifrån Tele2 som är upplåst (kör Telenor, 4G)
Den har en riktantenn (osäker på märket tyvärr men det är en lång med piggar, ingen sådan där kompakt)
Häromkvällen när jag kopplade in allt så hittade routern min antenn på autoläget (vänster uttag bak extern antenn, höger tom) vilket framgick på startsidan (Antenn1 status - Yttre, Antenn2 status  - Inre).
Idag när jag skulle sätta upp antennen så satte jag den på samma rör som tv-antennen ovanför nock. Kopplade in den i routern nu detekterar den inte den externa antennen längre (står Antenn1 status - Inre, Antenn2 status - Inre  )
Tog ner den, och provade men den detekterar fortfarande inte.

Provade i mjukvaran att forcera Yttre (blir nu Antenn1 status - Yttre, Antenn2 status - Yttre).
Den kopplat då upp på internet likt tidigare men nu kommer nästa intressanta iakttagelse, de blå prickarna som mäter signalstyrkan förändras beroende på hur jag flyttar routern, vilket får mig att misstänka att den inte alls väljer extern antenn utan fortfarande kör på de interna antennerna. Jag tar då och rycker ut den externa antennen, då klipps internet dock så någon signal borde den ta in.
Om jag kör bredbandstest via bredbandskollen så får jag samma resultat både när jag väjer intern så som extern.
Enda tesen jag har nu är att det är brott på kabeln till den externa antennen, dvs, den "känner" (i forcerat läge) att antennen sitter där, men att "antennen" utgörs av sladden.
Någon som vågar sig på en gissning vad felet kan vara (och gärna ge förslag till hur det kan felsöka)?

2

Sv: Huawei B593 + extern riktantenn, felsökning.

Använd en ohmmeter i ett universalinstrument för att kolla om det är kortslutning eller avbrott i kabeln. Då måste du lossa kabeln vid antennen. Om antennen är kortsluten för likström, vilket den förmodligen är, så kan den användas vid mätningen också. Utan antennen inkopplad ska motståndet vara oändligt, med antennen inkopplad noll. Det kan också vara fel vid inkopplingen till antennen om det är en billig kinesantenn. Då måste man öppna och titta efter. Det kan i värsta fall vara kortslutning i kopplingsdosan och avbrott mot antennen.

Sedan är inte routern o gjord för att endast köra med en yttre antenn. Hur den hanterar detta vet jag ej. Vilken variant av B593 är det och vilken operatör har sålt den?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.