1 Senaste redigerad av jonaslorander (2016-09-22 18:22:24)

Tråd: [LÖST] Stänga av HiLink på e367

Hej,

Jag har en USB-sticka, Huawei e367, som jag skulle vilja stänga av HiLink på för att kunna använda det som ett vanligt modem och kunna öppna portar i min router för att komma åt några datorer i mitt privata nätverk. Men jag lyckas inte hitta någon information om hur man gör detta. Det vanliga med Huawei modem verkar vara att surfa till h**p://192.168.1.1/html/switchProjectMode.html för att ändra detta. Men jag kan inte surfa in på den sidan.

IP-adressen jag får från USB-modemet ligger i området 172.16.0.0 - 172.31.255.255. Och Gateway-adressen är samma IP som jag har, minus ett i sista oktetten. Men jag lyckas in surfa dit heller till switchProjectMode.html...

Någon som vet hur jag ska göra? Måste jag flasha om enheten? Var hittar jag filer för att göra detta i så fall?

Tack på förhand!

Hälsningar
Jonas Lorander

2

Sv: [LÖST] Stänga av HiLink på e367

En lite uppdatering:
Det verkar som att modemet visar COM-portar som standard i Windows. Jag kan ansluta till den ena av de och få svar OK när jag skickar AT. Men, när jag försöker skriva AT^U2DIAG=0 så får jag bara COMMAND NOT SUPPORT. Hittade jag lite AT-kommandon för olika Huawei-modem, men det är rätt skralt till just e367...

Jag verkar kunna ändra lite hur modemet ska visa sig genom AT^SETPORT.

Och skriver jag sedan AT^GETPORTMODE så kan jag få lite info om vilket läge modemet befinner sig i, där finns något som förkortas MDM vilket jag antar är modem, men även en massa annat, CDROM kan jag få att försvinna och komma tillbaka... Någon som vet vad jag ska sätta för mode???

AT^GETPORTMODE
^getportmode:type:WCDMA:Qualcomm,MDM:0,NDIS:1,DIAG:2,PCUI:3,CDROM:4

3

Sv: [LÖST] Stänga av HiLink på e367

Är du säker på att din E367 verkligen är HiLink?
Vad jag minns så kom E367 innan man hittat på HiLink. Jag har två st. E367 som inte är HiLink.

4

Sv: [LÖST] Stänga av HiLink på e367

Helt söker är jag inte, men det beter sig som om drt vore HiLink. En router eller nåt verkar det bara i alla fall får jah får inte den externa IPn till varken datorn eller routern...

5

Sv: [LÖST] Stänga av HiLink på e367

Det är väldigt vanligt att operatörerna NAT:ar de IP-adresser de delar ut. Du skriver inte vilken operatör det gäller men är du helt säker på att din operatör delar ut en "skarp" IP-adress? Det börjar som sagt bli ganska ovanligt.
172.16.x.x adressen skulle ju kunna komma ifrån din operatör.

6

Sv: [LÖST] Stänga av HiLink på e367

Det var det jag tyckte från början också, men efter att Telia aktiverat publik IP så börjar jag fundera. Å andra sidan har jag läst flera där Telia inte verkat förstå vad publik IP är. Surfar jag in på whatsmyipaddress.com så får jag en publik IP. Telia verkade väldigt förstående med varför jag behövde en publik IP-adress, jag satt att jag behöver kunna fjärrstyra datorn som modemet sitter i. Varje gång jag kopplar upp och ner får jag olika privata adresser, och även olika publika adresser.

7 Senaste redigerad av svenix (2016-09-22 08:49:17)

Sv: [LÖST] Stänga av HiLink på e367

Jag kan inte säga nåt alldeles säkert men jag tror inte att E367 har HiLink och jag tror att det är Telia som delar ut 172.16.x.x. IP-adresser till dig. Att kundtjänst inte förstår vad en skarp IP-adress är eller klarar av att ställa in ditt ab. så att du får skarp IP-adress är tyvärr ganska normalt.
Du skulle kunna prova att sätta SIM-kortet i en mobil och se vilken IP-adress du får från Telia.

8

Sv: [LÖST] Stänga av HiLink på e367

Ja, jag har kommit fram till ungefär samma sak. Jag får kolla när jag kommer hem. Återkommer när jag vet mer.

Tack så länge!

9

Sv: [LÖST] Stänga av HiLink på e367

Nu har jag fått det att fungera som jag vill! svenix ledde mig in på rätt bana, jag testade i telefonen och där fick jag en publik IP. Vilket fick mig att tro att jag hade HiLink på modemet, men jag satte ett annat Telia SIM telefonen och fick en IP rusktigt lik den jag hade i modemet. Vilket torde vara Telias NATade adresser. När jag satte tillbaka SIM-kortet i modemet så fungerade det som det skulle, jag fick en publik IP direkt in i routern! Så, jag antar att det var något cacherelaterat i basstationen som gjorde att den tilldelade en NATad IP till IMEI-numret till modemet, och att det nollställdes när jag satte SIMet i mobilen. Hur som haver så fungerar det nu i alla fall.

Och det verkar INTE vara HiLink i Huawei e367.

10

Sv: [LÖST] Stänga av HiLink på e367

Kul att höra att du fick igång det! Och vad jag vet så finns det inga E367 med HiLink (men jag kan ev. ha fel). smile

11

Sv: [LÖST] Stänga av HiLink på e367

Visste inte att det finns natade adresser hos telia om man har abonnemang. Jag har en AVM6840 igång på ett café. Teliabb, låst på 1800. Igång sedan 30 augusti då kontakten sattes i, dvs 24 dagar i sträck nu. Samma ipadress hela tiden, alltid nåbar utifrån.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.