1

Tråd: Nån som lekt med en Conel UR5iv2?

Nån som lekt med en sån här???
http://www.induowireless.com/p/3g-route … ter-conel/

Undrar framför allt om man kan slå av & på fjärråtkomsten via SMS

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

2

Sv: Nån som lekt med en Conel UR5iv2?

Intressant fråga som väl säljaren kan svara på. Att slå av och på fjärråtkomst med SMS tror jag inte ens Dovado gör.

En AVM router använder ett mycket långt och komplext autogenererat lösenord för fjärråtkomst via Myfritz.net så jag ser inget behov av att slå av och på fjärråtkomsten. Når routern från iphone där lösenordet ingår i webadressen till routern. Webadressen ligger i en ikon på skärmen så lösenordet behöver inte skrivas in av mig. Sedan behövs ytterligare ett lösenord men det har jag på autofill när jag klickar på ikonen. Det tar fem sekunder att komma in i routern.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Nån som lekt med en Conel UR5iv2?

Instämmer. MyFritz.net är en utomordentlig, snabb och säker funktion. Förutom dubbla lösenord måste man visuellt identifiera ett visst bildelement som bara finns i vissa av de fotografier som ingår i den för varje uppkoppling växlande säkerhetsserien (spärr mot robotar). Själv använder jag systemet för driftövervakning och fjärrjustering av en av mina FritzBoxar. 
Av- och påslag för fjärråtkomst har jag inte sett på någon semiprofessionell router; Conelserien är trevlig - och funktionsmässigt ganska lik ProRoutemaskinerna (t.ex. H820) - men är man uppe i den prisklassen skulle jag nog välja en modell med dubbla radiokort för intern failover till valfri operatör och band. Då har man garderat sig för nästan allt vilket kan vara viktigt om uppkopplingen är viktig (t.ex för VoIP) och  man kräver minsta möjliga nedtid.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

4

Sv: Nån som lekt med en Conel UR5iv2?

Man slipper omvägen över bildidentifiering om man använder den långa webadressen direkt. Lägg upp den som en favorit. Sedan behövs bara ett lösenord som kan vara sparat.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.