1

Tråd: Långsam laddning av sidor trots hög fart på bredbandstest

Jag har en Dovado Pro AC med Huawei E3372s-153. Routern är satt i bridge mode eftersom jag har kopplat en Apple AirPort Time Capsule som sköter NAT/DHCP. Detta har visat sig vara en relativt stabil lösning som i princip alltid fungerar. Strømförsyningen till alla enheter är kopplad till en timer som bryter strömmen 1ggr per dygn för att få en kontrollerad omstart.

Problemet är att jag tycker att det går ganska trögt att ladda websidor så jag checkade bitraten med bredbandskollen och Speedtest som båda visar på skapliga 15/15Mbps och 20ms ping. När jag stoppar modemet rakt i datorn så laddas sidorna ögonblickligen och samma om jag kör från Dovado routern utan Time Capsule. Det verkar som att hastigheten på signalerna sjunker när de går genom Time Capsule. Jag trodde att i bridge mode så är signal ut från Dovado = Ethernet signal. Ut från Dovado är snabbt. I ett annat hus så har jag en Time Capsule nr2 som jag kopplar Ethernet kabeln från ett kabeltv-modem rätt in i Time Capsule och där går det undan med surfningen trots att jag bara har 10/10Mbps från modemet. Vad är skillnaden? Jag trodde att surfhastigheten berodde 100% på nedladdningsresultaten i data som avgjorde hur snabbt sidor laddas. Kan man mäta eller se hur snabbt sidorna laddas så att jag kan få ett nummer att jämföra de två olika systemen? I princip så är båda system kopplade på samma sätt bara att från det ena så får jag ethernet signal från Huawei + Dovado router och det andra ur ett kabeltv-modem. Är det någon inställning som jag har missat i Dovado eller Time Capsule? Kan det göra skillnad att byta DNS-server? Jag har tänkt att prova Googles DNS 8.8.8.8.

Tacksam för svar som löser detta.
/Martin

2

Sv: Långsam laddning av sidor trots hög fart på bredbandstest

Hmmm, läser vidare i trådarna är och ser en intressant tråd om Huawei e3372s-153 samma som jag har där man diskuterar avstängningh av Hilink samt om min operatör NATar... Jag har inte angett mitt IMEI-nr till Telenor vad jag vet. Kan det vara något av detta som spökar för mig? Kan detta tröga ner nedladdning av webbsidor?

Jag känner inte till vad varken Hilink eller dubbel Nat gör för skillnad. Kan någon förklara på ett enkelt sätt så att jag förstår?

/Martin

3

Sv: Långsam laddning av sidor trots hög fart på bredbandstest

Prova att byta dns om du går mot en långsam dnsserver så märks det tydligt på namnuppslag.