1 Senaste redigerad av Jess (2016-05-07 14:47:47)

Tråd: Router + modem vs router med inbyggt modem

Jag ser att detta ämne delvis har behandlats tidigare men tycker det förtjänar en egen tråd.

Jag har kört med  Dovado PRO + Huawei E3276 mot Tre i ett antal år och det har fungerat bra förutom att modemet kopplar ner sig relativt ofta. Enligt Dovadon låg signalstyrkan på 58% så jag bestämde mig för att skaffa en yttre antenn. Köpte en begagnad Poynting Xpol Mimo på Blocket och fick då med en Huawei B593 router/modem på köpet. Utan att än så länge ha kopplat in antennen så kan jag konstatera att B593:an ger både snabbare och framförallt stabilare uppkoppling än Dovado + E3276. (B593:ans signalstyrkeindikator visar 2-3 lampor vilket jag tolkar som 40-60%.)
Vore intressant att höra andras erfarenheter - ger routrar med inbyggt modem i allmänhet stabilare uppkoppling?

2

Sv: Router + modem vs router med inbyggt modem

Det är flera faktorer som påverkar prestandan och stabiliteten på kombinationen router med separat modem. Generellt sett borde en router med integrerad radiomodul vara bättre än en med "löst" modem eftersom hela den interna transmissionskedjan, inklusive all firmware, kan optimeras för just det speciella radiokortet/modemet. I halvprofessionella och professionella routrar förekommer aldrig annat än integrerade radiokort/modem och hos flera sådana moduluppbyggda routrar är det också möjligt att senare (t. ex. hos importören) enkelt byta radiokort eftersom samma grundkoncept levereras inte bara till Europa utan till många andra större marknader och då man hos tillverkaren från början bara sätter i "rätt kort" för den aktuella marknaden. Flera av radiokorten täcker ofta ett flertal olika frekvenser. Eftersom jag själv har höga krav på både prestanda och stabilitet (inkl. flera VoIP-linjer på varje router) skulle jag aldrig drömma om att köpa annat än en router med integrerat radiokort - även om dessa routrar kan vara något dyrare.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

3

Sv: Router + modem vs router med inbyggt modem

Jag har inte så mycket att jämföra med. Jag har en fristående router TP-link 3G/4G med yttre modem Huawei E392. Den står i ett fönster som vetter mot en telia sändarmast ca. 3 km bort. Masten är osynlig med skog emellan. Inga yttre antenner. Inre uppkoppling är trådlöst som lan. Får 15-20 Mbit/sec såväl ned som upp.
Uppkopplingen har varit bergsäker. Jag har aldrig upplevt att routern har kopplar ned av sig själv. Däremot fungerar routern sämre eller inte alls med modemet E3276.

4

Sv: Router + modem vs router med inbyggt modem

Har kört Dovado tiny + E392 i runt 3-4år och det har fungerat rätt så bra med untantag för när det strular eller om man ska ändra minsta lilla inställning i dovadon då den måste startas om vilket är väldigt tidskrävande om man ska testa olika nät tex.

Skaffade nyligen en huawei e5186 (router-modem i ett) och saknar inte dovadon för fem öre. Kopplar upp blixtsnabbt (kanske 5-10sek vs dovadons 3-5min) och de flesta inställningarna kräver inte omstart och de få som gör det är heller inga större bekymmer då omstart går väldigt fort det med. Saknar dock bryggläge men det går att göra en portforward till huvudroutern för ev externa tjänster man kan tänkas behöva.
Man kan även se mer relevanta signalvärden än vad dovado tiny gör (vet inte om man kan se mer på deras andra modeller dock)

I huawein kan du se CELL_ID, RSRQ, RSRP, RSSI, SINR samt PLMN vilket ytterligare hjälper en på traven i placeringen av routern eller vilken riktning/mast som är lämpligast vid nyttjande av ex utomhus antenner

5

Sv: Router + modem vs router med inbyggt modem

Tack för intressanta synpunkter som väl i stort sett bekräftar mina misstankar.  Den enda nackdel jag hittills märkt med min Huawei är att den har lite svagare wifi än Dovadon vilket väl är naturligt då den dessvärre externa wifi-antenner.