1

Tråd: Hur göra "manuell" fabriksåterställning av 4G-router?

Kan inte längre surfa in till min 4G-router. Dess webserver svarar inte.
Net1-supporten hävdar att efter tryck på reset-knappen på baksidan av routern så ska densamma intaga fabriksinställningarna, efter 5-10 minuter. Men se det funkar inte!
Efter lång väntan och omstart så visar den sig ha samma inställningar som tidigare, SSID, IP-adress och så vidare utan att fortfarande svara på port 80 vid surf till dess IP.

Jag ställer därför frågan allmänt här om någon har ett annat förslag?

2

Sv: Hur göra "manuell" fabriksåterställning av 4G-router?

Hur länge håller du inne knappen?
Ofta räcker det inte med ett kort tryck utan det krävs att man håller inne knappen 10-15 sekunder.
Alternativt hålla inne knappen medan man sätter på strömmen och sedan inte släppa knappen förrän efter 30 sekunder.

3

Sv: Hur göra "manuell" fabriksåterställning av 4G-router?

Håller den intryckt tills dess att alla lampor slocknat, kanske fem-tio sekunder...
Sedan lämnar jag den så och väntar på att den ska komma igång igen, allt enligt instruktion jag fått från Net1. Men den kommer aldrig igång igen utan att jag först bryter strömmen och efter det så visar det sig att alla inställningar är kvar, som innan "reset".
Jag har också provat att hålla inne reset-knappen under det att jag ansluter ström-kontakten. Men inte heller det har gett mig fabriksinställningarna tillbaka.

4

Sv: Hur göra "manuell" fabriksåterställning av 4G-router?

Nu känner jag inte till just din router så det är svårt att ge ett exakt svar. Det låter som att det du provat borde vara tillräckligt.
Men som ett sista försök kan du prova en s.k. 30-30-30 reset https://www.google.se/webhp?sourceid=ch … 30%20reset

5

Sv: Hur göra "manuell" fabriksåterställning av 4G-router?

Om anvisningarna som Net1 support ger för återställning av routern inte fungerar, så finns ett självklart alternativ:

1. Är routern inom reklamationstiden, dvs 3 år för sk. "ursprungliga fel" så ring Net1 och be att de skickar en returfraktsedel.
    Skicka in routern till deras service när du fått returfraktsedeln.

2.  Begär återbetalning av månadsavgiften för den tid som routern inte fungerat samt tiden den varit på service.

/Östen

3's 4G

6

Sv: Hur göra "manuell" fabriksåterställning av 4G-router?

Provat en "30-30-30", enligt anvisningen, men inte heller det återställde routern.
Det verkar kört med andra ord och är väl inte annat än att be om att få skicka in den.

Problemet är ju inte att den inte fungerar, för det gör den. Problemet är att jag inte kommer in i den websida den har. Det går inte att surfa till routern, vare sig trådlöst eller via kabel. Den svarar på Ping men webservern svarar inte på port 80 från IE, Firefox eller Chrome.

Jag har aktiverat MAC-adressfilter på den och då får inga nya enheter åtkomst till Internet innan jag beviljat dess adresser. För att kunna göra det så måste jag kunna komma åt websidorna på routern.

Routern är den nya Net1-routern för 4G. Den heter "LTE CPE (ALR-U-series)" enligt manualen.

/Sten

7

Sv: Hur göra "manuell" fabriksåterställning av 4G-router?

Kan problemet ligga i datorn och inte i routern?
Pröva med att ställa tillbaka datorn till en tidpunkt då den bevisligen fungerade tillsammans med routern.

8 Senaste redigerad av östengurka (2016-05-05 12:55:41)

Sv: Hur göra "manuell" fabriksåterställning av 4G-router?

Några funderingar (innan du följer mitt förslag ovan om att returnera routern för lagning...)

1. Enligt Quick start-manualen http://net1.se/globalassets/kudservice/ … ter-sw.pdf skall Reset-knappen hållas intryckt (minst) 5 sekunder för att göra factory reset.
2. Du råkar inte trycka på WPS-knappen i stället som är precis bredvid Reset-knappen?
3. Starta också om datorn när du gör Reset på routern så att datorn med säkerhet får ny IP-adress, nätmask, default gateway mm
4. Har du nyligen installerat någon "Popup stopper" i webläsarna som hindrar att login-fönstret poppar upp?
5. Ladda hem någon nätverksskanner tex. Zenmap (GUI till Nmap) och skanna nätverket så du kan se om routern har port 80 (HTTP) öppen.
6. Har du inte den fullständiga manualen (på engelska) så hittar du den här http://net1.se/globalassets/kudservice/ … manual.pdf

/Östen

3's 4G

9

Sv: Hur göra "manuell" fabriksåterställning av 4G-router?

Nej nog har jag använt rätt knapp ;-)
DHCP:n i routern delar allt ut adresser som den ska. Och datorn jag försöker ansluta med är omstartad ett flertal gånger.
Portskanning ger vid handen att endast port 53 är öppen. Inte port 80 och då lär det ju inte att funka att surfa till den.
Jag avvaktar nu besked från Net1 om jag får skicka in den.
Tack alla så länge för alla förslag. Synd bara att inget hjälpte...

/Sten