1

Tråd: Koppla switch till Tele2-modem

Hej,

Jag har problem med den trådlösa WiFi-täckningen med min hemmarouter från Tele2. Jag har fått tips om att köpa en bra trådlös switch och använda den tillsammans med Tele2-routern.

För att det ska funka ska jag stänga av WiFi i Tele2-routern och koppla in den nya switchen i en av LAN-portarna på Tele2-routern. Men till vilken port ska kabeln kopplas på den nya switchen - WAL eller en av LAN-portarna?

Behöver jag göra någon form av ändring av MAC-adresserna i någon av routrarna så att de inte krockar? Är det något mer jag behöver göra?

2

Sv: Koppla switch till Tele2-modem

Du ska koppla in wifi accesspunkten på LAN porten för att få den att dela ut de interna adresserna som tele2 routern ger.
WLAN porten används vanligtvis för att stoppa in en annan anslutning som kan vara fast som adsl eller liknande.

Du kan låta wifit vara på i tele2 routern och dra en kabel till din nya wifi accessounkt där du vill utöka täckningen, dvs de behöver inte vara placerade bredvid varandra utan kan vara på två sidor av hemmet/gården/villan eller olika våningar. Men du får som sagt dra en kabel mellan dem. Du kan förlänga wifi över wifi också istället för att använda kabel men om det är svajigt redan så lär de inte vara bättre att hänga på fler saker på trådlösa.
Eller så stänger du av wifin i tele2 routern och ställer din nya wifi accesspunkt bredvid med en kort rj45 kabel.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Koppla switch till Tele2-modem

OK, det var som jag trodde med LAN-portarna.

Jag kommer nog att stänga av WiFi i Tele2-routern (om det går) för att de inte ska riskera att störa varandra. Med en bra radiodel i nya routern bör täckningen inte vara något problem.

Hur är det med MAC-adresserna? Behöver jag ändra något i någon av routrarna för att det inte ska krocka? Eller?

4

Sv: Koppla switch till Tele2-modem

Det går säker att stänga av wifi i tele2routern men de stör inte varandra om de ligger på olika radiokanaler.

Vad rekommenderas för bra övergång mellan två accesspunkter? Samma SSID, password och kanal eller olika? Jag har sju accesspunkter igång på min gårdoch blir inte klar över vad som är optimalt för avbrottsfri övergång när man rör sig mellan byggnader. Bra signal finns verifierat med android app wifi analyzer.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Koppla switch till Tele2-modem

Lennart Degerblom skrev:

OK, det var som jag trodde med LAN-portarna.

Jag kommer nog att stänga av WiFi i Tele2-routern (om det går) för att de inte ska riskera att störa varandra. Med en bra radiodel i nya routern bör täckningen inte vara något problem.

Hur är det med MAC-adresserna? Behöver jag ändra något i någon av routrarna för att det inte ska krocka? Eller?

Om du använder en router som accesspunkt, vilket det låter som att du tänker göra, så är det några saker att tänka på.

1. Sätt manuellt en IP-adress på routern som ska bli accesspunkt. Det behövs för att du ska kunna nå den och göra inställningar m.m. Välj en ledig IP-adress på samma nät som din första router delar ut, dock inte en adress som faller inom det intervall som första routern delar ut via DHCP.

2. Stäng av DHCP-server i den router som ska bli accesspunkt.

3. Kabeln från den första routern ska anslutas till en LAN-port på den router som ska bli accesspunkt.

Ovanstående gäller för att alla enheter ska finnas på samma nät och undvika problem med dubbel-NAT m.m.
Du behöver inte tänka på att ändra något med MAC-adresser.

Alternativet är att ansluta kabeln från den första routern till WAN-porten på den andra. Det kommer vid första påseendet att fungera utan att du gör något av ovanstående MEN dina enheter kommer att hamna på olika nät och får problem att nå varandra. Du får också dubbel-NAT på de enheter som hamnar bakom den andra routern vilket är onödigt och ställer till probelm om du vill öppna porter m.m.

6

Sv: Koppla switch till Tele2-modem

jonasolof skrev:

Det går säker att stänga av wifi i tele2routern men de stör inte varandra om de ligger på olika radiokanaler.

Vad rekommenderas för bra övergång mellan två accesspunkter? Samma SSID, password och kanal eller olika? Jag har sju accesspunkter igång på min gårdoch blir inte klar över vad som är optimalt för avbrottsfri övergång när man rör sig mellan byggnader. Bra signal finns verifierat med android app wifi analyzer.

Man bör använda samma SSID och password. Kanalerna däremot bör väljas olika så att accesspunkterna inte stör varandra radiomässigt.

7

Sv: Koppla switch till Tele2-modem

Tack Svenix ska testa det.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.