1 Senaste redigerad av Alexander (2008-11-21 18:16:15)

Tråd: Telia öppnar 4G-nät redan 2010

Länk:
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.1 … redan-2010
Telia hoppar över HSPA+. Satsar på LTE direkt.

Kan vara smart.
Beror väl på om Qualcom m.fl. utvecklar modemkretsar för HSPA+ eller LTE just nu vad som är smartast.

LTE kanske är dyrt i början och kanske har fler barnsjukdomar för early adopters. Kan ju bli förseningar också.

Tror själv att Ericsson och de flesta andra lägger ner betydligt mer krut på LTE utveckling just nu.
HSPA plus känns mer som en övergångslösning där man inte utvecklar mer än absolut nödvändigt. Alla vet att LTE gäller när det väl kommer.

För LTE krävs nya antenner!
Använder väl en slags MIMO teknik vad jag förstått (från WiFi standarden).

LTE är en slags samanslagning av mobilt WiMax och UMTS där man tagit de bästa delarna av varje som jag ser det.
Kommer väl allt mer nyheter (pålägg) till standarden allt eftersom.

Edit: Man kan inte redigera trådnamnet. Kanske siteansvariga kan ändra TElia til Telia!. OK, raderade tråden och gjorde en ny!

Kommentarerna här är intressanta också. LTE = 3.75G mm. !
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek … 407564.ece

2 Senaste redigerad av jonasolof (2008-11-21 22:41:16)

Sv: Telia öppnar 4G-nät redan 2010

Dt är inte det att det krävs nya slags antenner, det krävs bara fler antenner eftersom det är det bästa sättet att vid en given fältstyrka på signalen öka bandbredden.

Mimo är ett sätt att använda diversitet, dvs att få synergi från signaler som kanske studsat olika vägar och fått polarisationen vriden på vägen. Därför blir det bättre med flera antenner.

Ett inlägg gör en referens till icenets CDMA450. Det är dock inte en fix standard, för närvarande används här EVDO revision A men revision B som innebär väsentligt höjd hastighet (14 Mbit/s) finns redan definierad och kan införas i basstationerna med små förändringar. De flesta CDMA2000 (har inget med frekvenswen att göra) operatörerna har inriktat sig på att LTE sedan ska följa så där ser man tydligen en konvergens mellan standardena, dock att cdma450 behåller fördelen av den lägre frekvensen. Lägre absorbtion av radiovågorna i granskog kan ju vara en fördel (jmf Wimax) i svensk glesbygd...

Enligt uppgift stödjer nu även Qualcomm LTE.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Telia öppnar 4G-nät redan 2010

Tappa inte förtroendet i 3G än.

iHSPA/HSPA+ kommer behövas mer än man tror. Anledningar är enkla:

- samma infrastuktur.
- samma frekvens.
- samma licens.
- är bakompatibel med dagens terminaler (dvs. circuit-switching)
- operatörer runt världen pumpar fortfarande mer pengar i utbyggnaden av deras nät och börjar få ont om kapacitet.

LTE kommer vara nästa WiMAX hype i början, men med större sannolikhet i framgång eftersom många andra leverantörer och operatörer satsar på det. Problemet kommer vara densamma som vi had ett antal år sedan, och det är att skaffa helt nya mobiler och modem eftersom dem måste funka på 2.6Ghz bandet OCH stödja ren IP för all kommunikation, inklusive röstsamtal.

Det som jag är mest bekymrad för är att en sån hög frekvens kommer dränera mobilens batteritid och värma upp den ganska fort, nånting man märker även idag på både mobiler och modem.

Jag tror på LTE jag med, men det finns så mycket annat som måste lösas också först, och det är bättre hantering av elförbrukningen. Det lustiga är att bolag som Ericsson skriver att deras MSC får plats på ett så kallad "blade" som minskar golvplats med hela 85%, samt att den är mycket mer snålare med elkonsumption, men samtidigt, vi hittar oss själva ladda mobilen både hemma och på jobbet under dagen.

Nån borde göra ett jämförelse av hur mycket el förbrukades i ett 1 miljons abbonnenter 2G nät tio år sedan med ett 3G nät som består av typ halv miljon abbonenter.

Synd bara att alla schyssta batteri patenter har blivit uppköpta och begravda av dem stora oljebolag.

Where was I again?

4

Sv: Telia öppnar 4G-nät redan 2010

Öh.

Ja 2.6 GHz har redan auktionerats ut i Norge och Sverige för bl.a. LTE men 2009 blir det väl dags för 790-862 MHz bandet i Sverige också. Riksdagen har väl redan givit klartecken för det?
Sedan ska hela Europa auktionera ut detta band för bl.a. LTE är det tänkt.
I USA är det redan klart!
LTE har väl alltså inte nödvändigtvis något med höga frekvenser att göra. Titta bara på USA. Motorola har redan utvecklat LTE system för "700" MHz bandet har jag läst.

Det är väl därför 3 bara köpt 2*10 MHz i 2.6 GHz.
De spar pengar för att köpa mer bandbredd i 790-862 MHz nästa år.
De vill inte ha mer bandbredd på de högre frekvenserna.

3 vill väl också leverera bredband till skogarna och konkurrera med de andra som har licenser för lägre frekvenser. Ska dessutom ge bättre täckning inomhus enligt vissa. Viktigt för 3 då de inte har GSM 900 eller CDMA 450 system i sitt nät.  Kan i så fall betyda sista dödsrycket för ice.net tyvärr.

Notera att det verkar vara bl.a. Qualcom som är delägare i ice.net som inte vill skjuta till med mer pengar. De har väl insett att det inte ligger någon framtid i ice.net. De har säkert slutat med att vidareutveckla CDMA 450 modemkretsar (min gissning) nu när de i krisen har begränsat med pengar.

ice.net kanske kan räddas genom att använda bandet till LTE eller något liknande så småningom. Någon som vet hur länge de har licens för frekvensen och vad bandbredden är?
Vad jag förstått vill man egentligen helst inte låsa LTE till någon/några speciella frekvenser och bandbredd även om det givetvis mest kommer att utvecklas för vissa "vanligare" band åtminstone till en början.

Det är massproduktion som är intressantast för kretstillverkarna. Det sprider de dyra utvecklingskostnaderna. Därför är nog LTE och kanske HSPA+ just nu intressant för ex. vis Qualcom på bekostnad av annat.

Finns ju viss marknad för HSPA+ som Samir säger. Operatörerna har ju redan plöjt ner pengar i 3G system som relativt billigt och enkelt borde kunna uppgraderas. De måste ju också hinna tjäna lite deg för att ha råd med LTE utrullning senare.
Modemkretsarna klarar väl redan nu 5.6 Mbps upload som operatörerna inte ger oss möjlighet att utnyttja. Då är det väl inte så bråttom att höja hastigheterna kanske?

Tror själv att LTE kommer att vara hyfsat dyrt för de som vill vara tidiga.
Är nog smartare att vänta med LTE till åtminstone 2010.
Varför ha så bråttom nu när krisen satt igång.

Men Telia ska väl bara testa lite kring deras anläggning i Farsta och i innerstaden 2009. Ska väl samtidigt ge 3 på nöten med att de då har det snabbaste nätet (dock ev. med dyra LTE abb. ty LTE modem lär vara dyrare om de inte subventionerar kraftigt).

5

Sv: Telia öppnar 4G-nät redan 2010

Jag tar nog och lyssnar på er istället för att komma med någon eget uttalande om någon som jag inte känner till.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!