1

Tråd: H E3276 förbättra signal

Hej, jag är ny här, tack för trevlig läsning så här långt.

Jag har ett E3276 från telia fast upplåst och omflashat för att få det att funka bättre i Linux, Telia abb.
det är kopplat med en raspberry Pi som gateway / router, vilket i sin tur är kopplat med kabel till en accesspunkt så jag ska kunna få wifi.

Jag tycker att jag har rätt bra stabilitet i LTE, men inte så hög fart. nån gång i månaden tappar jag signalen och får nytt IP nummer, Bredbandskollen ger runt 7 Mb/s både upp och ner.

där jag bor tror jag bara det finns 800MHz , med master 3- 7  km bort i flera riktningar.

Jag skulle vilja optimera detta så klart, och har funderat på riktantenn, men jag vet inte vilken basstation den kopplar upp mot, och efter att ha läst lite här vet jag inte ens om koax-uttagen på modemet är inkopplade.

Antar att jag kan få viss förbättring bara stickan är orienterat i rätt riktning, har ni förslag på det ?

finns det något bergsäkert sätt att hitta vilken basstation som håller i uppkopplingen ? har provat någon mobilapp men den pekar i riktningar där jag vet att Telia inte har mast.

2 Senaste redigerad av plun (2016-04-08 18:15:18)

Sv: H E3276 förbättra signal

Tyvärr har du ju flera stora felkällor för att ge ett svar.

Linux/Raspberry, roar jag själv mig med.

För att få säkra signaler, låna en laptop med Windoooze och kolla signalerna,

Plus mycket viktigt ring din operatör och fråga vart egentligen masten är!

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

3

Sv: H E3276 förbättra signal

För att optimera bredbandsförbindelsen behöver du ha koll på en del saker.

Notera cell ID och signalstyrkan från den uppkopplade masten vilket är RSRP. Notera cell ID (global Cell ID och, eller PCI). och RSRP ett antal gånger. Notera även det viktiga värdet SNR (kallas också SINR) om du kan få fram det. Kolla också att det verkligen är 800 MHz varje gång du kopplar upp.

När du väl förvissat dig om att det är en viss mast som ditt modem kopplar upp sig mot kan du försöka få Telia att säga åt vilket håll masten står. Med ledning av de värden på RSRP och även RSRQ du får kan vi sedan försöka rekommendera någon typ av antenn som kan passa.

Att du får nytt IP nummer någon gång i månaden är nog rätt vanligt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4 Senaste redigerad av östengurka (2016-04-09 07:39:09)

Sv: H E3276 förbättra signal

Du kan ju leka lite med en superbillig reflektor/riktantenn som du bygger själv.

Finns massor med exempel på "nätet" på detta om du googlar på tex "wifi antenna reflector parabolic" - ett är http://www.freeantennas.com/projects/template/.

I stället för att placera WiFi-antennen i reflektorns brännpunkt, placerar du ditt E3276 där i stället.
Du behöver dock räkna om dimensionerna på reflektorn om du kör på 800MHz-bandet.

Byggmaterial: papper/kartong, frigolit, chipspåse eller Pringles-burk, metallnät, alu-folie eller annat efter tycke och smak....

Mycket nöje!

/Östen

3's 4G

5

Sv: H E3276 förbättra signal

kan jag av nedanstående lista ut vilken mast det är  och var den står?

+CREG: 2,1,"0048","019F0D20"

6

Sv: H E3276 förbättra signal

Ska AT kommandot + CREG? ge såväl anslutningsstatus som cellens global cell id. Var hittar du en referens på det? Det bör gå att få fram global cell id med AT command men jag vet inte vilket.

019F0D20 skulle kunna vara ett cell ID men 2,1 antyder ansluten till UMTS och det kanske inte stämmer?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: H E3276 förbättra signal

jonasolof skrev:

Ska AT kommandot + CREG? ge såväl anslutningsstatus som cellens global cell id. Var hittar du en referens på det? Det bör gå att få fram global cell id med AT command men jag vet inte vilket.

019F0D20 skulle kunna vara ett cell ID men 2,1 antyder ansluten till UMTS och det kanske inte stämmer?

källa (> HUAWEI ME909u - 521 LTE LGA Module AT Command Interface Specification <)

2 = förlängd svarskod inkopplad
,1 = registrerad i hemmanätverk (råmar inte )
,"0048" = local area code (hex)

,"019F0D20" = 8 character Cell ID (hex)

8

Sv: H E3276 förbättra signal

Bra. Decimalt är då global cell id  27200800. Telia bör kunna utgå från båda. LAC 0048 behöver du inte bry dig om (bara om man har PCI (physical cell identity) för PCI går igen I olika LAC.

Att modemet inte roamar betyder bara att simkortet och nätet har samma operator.

Nästa steg är att ta reda på RSRP och SINR (eller SNR) om möjligt. 

Du får aldrig riktningen på masten från modemet för det går inte av tekniska skäl. Ingen triangulerintgsfunktion finns inbyggd.
AVM gör 4G routrar där man får fram avståndet till uppkopplad cell. Det värdet borde också gå att få fram med AT-commando men jag har aldrig sett det från Huawei.

Antennuttagen på modemet aktiveras när du trycker in rätt kontakter som du kan köpa bl a på Kjelll & Co.

Snabbast och bäst använder man en mimoantenn och vrider den för bästa SNR (SINR). Sådana antenner finns med dubbla koaxialanslutningar,  För en del huaweiroutrar finns LTEwatch (inte modem) och där kan man få en graf over SINR så att man lätt kan ställa in. Bättre satsa på yttre antenn och hygglig kabel. Kolla wimo.de 800 12 dBi panel. Läs också inlägg av Vox medievalis. Han är en hängiven antennoptimerare. 

Överkurs: det finns t o m kommandon för att få fram CQI på vardera antenningången men SNR räcker för att optimera för fart.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.