1

Tråd: Dovado Pro AC - Universal Access Router

Dovado Pro AC – ny snabb universalrouter med extra allt

http://resources.mynewsdesk.com/image/upload/t_next_gen_article_large_767/aiqxtel0xtczhlvc39wg.jpg

Pro AC är den senaste universalroutern från det svenska utvecklingsbolaget Dovado. Den fungerar fullt ut för alla olika typer av bredband: Fasta nät, mobila nät liksom andra WiFi-nät. Dessutom kan den användas för fjärrstyrning av elprylar (hemautomation) från mobilen eller datorn.

Dovado Pro AC en kompromisslös router, vilket innebär att användaren är oberoende av vilken typ av uppkoppling som finns tillgänglig: Trådbunden (t ex kabel, fiber och ADSL), mobilt (4G/3G-modem och mobila hotspotar) samt med Dovados SpotBoost-teknik även andra WiFi-nät. Det går också att utnyttja en valfri backup-länk av dessa, för att säkerställa enoavbruten uppkoppling.

Som router för trådbundet bredband går det, tack vare stöd för Gigabit Ethernet, att dra full nytta av mycket snabba fiberanslutningar. En automatisk failover-funktion kan koppla över mellan alla olika typer av anslutningar vid en eventuell driftstörning, inklusive till andra WiFi-nät.

På WiFi-sidan har Dovado Pro AC den senaste versionen av (802.11ac) med dubbla radioband på 5 GHz och 2,4 GHz, som kan utnyttjas samtidigt. Det ger en bandbredd och överföringskvalitet i det trådlösa lokala nätverket i klass med en Ethernet trådanslutning. Upp till 64 enheter kan anslutas till Pro AC via WiFi. Det finns även fyra Gigabit Ethernet-portar för direktanslutning av olika enheter.

Som router för mobilt bredband är Dovado Pro AC helt operatörsoberoende och har stöd för över 300 olika USB-modem och mobila 4G-hotspotar. Den klarar därmed de senaste höga mobila överföringshastigheterna på över 300 Mbit/s (inklusive Cat 11 LTE för bandbredd uppemot 600 Mbit/s). SpotBoost-tekniken gör det möjligt att låta routern använda andra WiFi-nätverk i närheten, t ex på ett hotell, en publik hotspot eller en smartphone (med internetdelning påslagen) och därmed surfa säkert via routern med både trådlösa och trådbundna enheter.

Routern har två SmartUSB-portar, som gör att det samtidigt går att ansluta både ett USB-modem för mobilt bredband och antingen en snabb USB 3.0-disk för nätverkslagring eller en styrenhet för hemautomation. SmartUSB-funktionen tillåter routern att bryta strömmen på enheten ifall den skulle tappa kontakt med mobilnätet eller routern. Stöd finns för såväl Z-Wave och Belkin WeMo som Tellstick Classic och Gembird för fjärrstyrning och automatisering av olika elektriska funktioner i hemmet, t ex belysning eller uppvärmning.

Via routerns mobilsida, eller SMS, kan man både styra routern och få driftinformation av olika slag, t ex larm om oväntade händelser eller uppnådd maxgräns av datamängd. De dubbla antennerna är löstagbara och utbytbara vid behov. Routerns firmware uppdateras enkelt och kostnadsfritt över nätet, tack vare den inbyggda Live Update-funktionen.

Video: https://youtu.be/DtBFd6DeBIM

Ca-pris Dovado Pro AC, inkl moms: 1 000 kronor

Säljstart: April 2016

Sam / Team DOVADO

2 Senaste redigerad av kentrj (2016-04-15 07:35:43)

Sv: Dovado Pro AC - Universal Access Router

Blir lite sugen att byta upp mig från min Dovado PRO till denna, men går det att ta min conf.bin configuration-file från min PRO till en PRO AC - för att göra migreringen enkel?

3

Sv: Dovado Pro AC - Universal Access Router

Hej!

JA, det går! :-) Glömde nämna det.

Sam / Team DOVADO

4

Sv: Dovado Pro AC - Universal Access Router

OK, min nya PRO AC är ingång, uppgraderad först till 8.4.1 och importerade sen inställningarna från min PRO  med 8.4.1 (som den skall ersätta)... det enda som inte följde med var SSID, 20/40 för 2.4 GHz och inställningarna för MACid filtret (det saknade jag) 25st MACid , Phu ...

5

Sv: Dovado Pro AC - Universal Access Router

kentrj skrev:

... det enda som inte följde med var SSID, 20/40 för 2.4 GHz och inställningarna för MACid filtret (det saknade jag) 25st MACid , Phu ...

Ja, den är unik för routern. Tips: Byt namn på 5GHz så att den matchar 2.4GHz. Du får mycket bättre växling mellan båda band när du flyttar till/från routern med dina prylar.

Och TACK för att du köpte PRO AC! :-)

Sam / Team DOVADO

6

Sv: Dovado Pro AC - Universal Access Router

Du menar att de skall heta typ "xxxxx" resp "xxxxx.5GHz" ?

7

Sv: Dovado Pro AC - Universal Access Router

Nej, jag menar att dom skall heta exakt samma sak. Samma SSID.