1

Tråd: Ursprunglig eller riktigt gammal firmware till Dovado Tiny

Hej!

Är det någon som råkar sitta på riktigt gammal firmware till denna odåga? Jag ville testa VPN-funktionaliteten så drog in senaste firmwaren på en Tiny som aldrig uppdaterats och förmodligen tillhör en riktigt tidig batch. Efter uppdatering blev den horribel att orientera i, sjukt långsam, plus att restart-tiden ökat med en minut, och nu är nätet mycket långsammare. Jag rullade tillbaks till den äldsta firmwaren (6.1.4) som fanns på dovados hemsida men nätet är fortfarande lika långsamt. Vi använder ett gammal E220-modem och maxade download på 5,5 mbps, nu når det bara 3 mbps. I så här låga hastigheter är det rejäl upplevd skillnad på 3 och 5,5 mbps när man surfar runt. Jag måste komma ihåg det här med att aldrig uppdatera firmware på enheter som fungerar som de ska.

Tack på förhand!

2

Sv: Ursprunglig eller riktigt gammal firmware till Dovado Tiny

Finns ingen anledning att svara en forumdeltagare som använder en så vulgär signatur. Franska är ett fullkomligt gångbart kulturspråk även i Sverige. Han har redan blivit uppmanad att byta.

Till TS. Kan du franska så att du inser vad ditt deltagarnamn innebär och inte bara vad det betyder direktöversatt? Jag bor i Belgien sedan 25 år och kan franska tillräckligt bra för att veta att enbart en ren idiot väljer ett sådant namn, ou un vrai con si tu veux. Du må kalla dig Skit på svenska men undvik engelska, tyska och franska m.fl. andra språk när du inte begriper ordens valör.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Ursprunglig eller riktigt gammal firmware till Dovado Tiny

jonasolof skrev:

Finns ingen anledning att svara en forumdeltagare som använder en så vulgär signatur. Franska är ett fullkomligt gångbart kulturspråk även i Sverige. Han har redan blivit uppmanad att byta.

Till TS. Kan du franska så att du inser vad ditt deltagarnamn innebär och inte bara vad det betyder direktöversatt? Jag bor i Belgien sedan 25 år och kan franska tillräckligt bra för att veta att enbart en ren idiot väljer ett sådant namn, ou un vrai con si tu veux. Du må kalla dig Skit på svenska men undvik engelska, tyska och franska m.fl. andra språk när du inte begriper ordens valör.

Oj det här var verkligen oväntat att mötas av sådan kränkthet. Jag har använt det här aliaset i många år på diverse forum, ibland merdique ibland merde, fullt medveten om dess betydelse. Jag älskar franska och fransk populärkultur och nej jag kan inte kommunicera på franska men jag kan tala enkelt, att jag valt det som användarnamn för många år sen beror på att det är ett av mina favoritord och jag tycker vulgär franska låter fantastiskt. Snacka om att ta lättstötthet till nya nivåer, är helt paff, att man kan ta illa vid över nåt sånt här det trodde jag verkligen inte 2016. Hade någon kallat sig för Skit hade jag inte ens reagerat.

4

Sv: Ursprunglig eller riktigt gammal firmware till Dovado Tiny

Att gilla vulgär franska är naturligtvis vars och ens ensak, så länge man behåller den för sig själv, och att inte reagera över att någon publikt skulle kalla sig för "Skit" - ja, det är väl hela problemet i ett nötskal.... 
Ett någorlunda hyfsat språkbruk (inklusive t.ex frånvaron av svordomar) i publika sammanhang - som ett nätforum - är nog ett minimikrav !

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

5

Sv: Ursprunglig eller riktigt gammal firmware till Dovado Tiny

Hej!

Det var länge sedan vi såg ett case med Huawei E220.

Kan informera dig att man kan skaffa ett olåst 42Mbit/s 3G modem hos
http://www.kjell.com/se/sortiment/dator … n-3-p94800

Jag uppmanar dig dock att försöka lägga på det senaste firmware releasen via FIRMWARE RESCUE metoden för att uppdatera bootloadern ifall routern är så pass gammal. Vad har den för produktionsdatum? Brukar stå ÅÅ/VV på sidan. Vi har levererat TINY i 5 år nu.

http://www.dovado.com/sv/support/mjukvara

Tack så mycket,

Sam / Team DOVADO

6

Sv: Ursprunglig eller riktigt gammal firmware till Dovado Tiny

Jag är helt okränkt. Kul att du älskar fransk populärkultur och uppfattar franskans stora spännvidd från det högtravande till det mest vulgära. Om du hade det minsta hum om fransk kultur skulle du veta att man anpassar språknivån efter den krets man vänder sig till. Annars betraktas man bara som en pretentiös och exhibitionistisk egocentriker och blir nobbad. Att försöka epatera andra med små koketta excesser vittnar bara om egen småborglig inskränkthet som man försöker bryta sig ur. 

Jag deltar på forum om bredband på tyska, ryska och franska och försäkrar dig att folk överallt har en hyggligt respektfull språkbehandling. Kolla t ex lte-anbieter.info forum eller forum.astel.be. Ryssar kan förvisso svära lika bra som eller bättre än fransmän - men de gör det inte i sina forum om teknik. 

Jag föreslår en kompromiss: Kalla dig  Merdieux, monsieur, om du vill. Ingen har haft det efternamnet sedan 1915 och de föregående 20 åren var det bara en person som bar det.  Du blir ensam om det. Undrar varför ingen vill ha det. Kanske Putin som förnamn. Putin Merdieux är rätt kul faktiskt. Om kompositören hette Chopin även på franska, varför får då inte Putin stavas så på franska (dom väljer fegt Poutine)... Fnask Skitson. Det duger väl för att chockera lite lagom.

Kol khara om man älskar arabisk vulgärkultur. Det är också ett rikt språk.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.