1

Tråd: 4g överbelastat i Stockholmsområdet ?

Hej

Är det fler som märkt att 3G funger bättre än 4 G ( iaf i stockholmsområdet) ?
Bättre täckning och högre hastigheter  under dagtid både under veckorna och helgerna.
Gjorde en mätning nyss och fick under 10 Mbit/s ner med 4G men 20-24 Mbit/s med 3G påslaget.
Kör bil mkt så jag gör lite sporadiska mätningar och bilden är entydig. 3g har oftas högre bandbredd än 4G. Undantag  mitt  i natten eller tidiga helgmorgnar.
Har 3 kapacitetsproblem på 4G nätet ?
Någon som uppmärksammat samma sak som mig ?

2

Sv: 4g överbelastat i Stockholmsområdet ?

skulle tro det är fler kunder på 4G som drar ner kapaciteten , så  därför har du bättre på 3G , för dom som spelar så är 4G bättre då ping tider har minskats ner ytterligare med 4G

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

3

Sv: 4g överbelastat i Stockholmsområdet ?

Finns inget generellt problem med överbelastning av 4G. Vad använder du för hårdvara när du testar? Det jag tänker på är om den kanske fördrar LTE 800 istället för LTE 2600, vilket gör att cellen du ansluter till tar hand om fler kunder vilket sänker hastigheten.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

4

Sv: 4g överbelastat i Stockholmsområdet ?

Har inte märkt något, hemma fungerar det dock alltid dåligt.
Skulle inte säga att det är överbelastning om det är lite till och från när man förflyttar sig så har mobilnätet alltid varit och kommer nog vara tyvärr.