1

Tråd: STABIL 4G-router med ok WiFi för <1500 kr?

Jag har idag ett ZTE MF28G på Tres nät, vilket betyder att jag blev just av med 4G-möjligheten. Det har tidigare fungerat grymt bra m.a.p. hastighet, sådär m.a.p. stabilitet. Sedan jag gick över till endast 3G så är tappar den uppkopplingen ofta och jag vill byta ut routern så jag kommer tillbaka på 4G. De egenskaper jag efterfrågar är:

  • En stabil router som inte tappar 4G-kopplingen och hyffsad WiFi täckning då MF28G inte orkade riktigt täcka hela huset.


  • Bra hantering vid fel. Möjligheten till att den själv detekterar och startar om vore ju trevligt.

  • Jag har nära till masten så extern antenn bryr jag mig inte om och om den är bäst på marknaden i hastighet är inte heller viktigast.

  • Enkelhet är bra. Att jag kan öppna port till PS4:an enkelt och smidigt är ju bra, i övrigt är jag ingen användare som rotar runt så mycket.

  • Inom ett år eller så, kommer jag att beställa fiber, så det vore ju bra om det gick att använda routern även för RJ45-baserad uppkoppling.

  • minst 4 LAN-portar

  • Budget: siktar på 1500, men kan lägga mer om det verkligen motiverar det. Kan jag lösa problemet billigare kan jag väl leva med det med. wink

Min Setup:
Bra 4G teckning på tre med deras "fri surf" (100Gb) abonnemang.
Enheter i nätverket: Smart TV, PS4, PS3, iPad, dator, Boxee.
Använder Netflix ("medium" upplösning), spelar online på PS4:an, övriga streamingsajter, torrent etc.

Letar efter ett prisvärt alternativ som gör det MF28G gjorde tidigare i stort sett.

Har tittat lite på Asus 4G-N12, Dovado Pro men det är svårt att veta vilka som är stabila. (En omstart av routern löser alltid problemet kan tillägas. Och innan 4G kom till mitt område så var tre inkopplade med deras "avancerade" supportavdelning och lyckades aldrig lösa problemet. fick olika routrar, men det enda stabila alternativet var ett USB-modem. Det funkade bättre av någon anledning. Så börja inte jiddra om problemställningen, utan fokusera på routertipsen tack. Problemen finns ev beskrivna i en annan tråd av mig här om jag inte minns fel.) smile

2

Sv: STABIL 4G-router med ok WiFi för <1500 kr?

Har du provat att koppla upp din MF28G på 4G?

För mig fungerar den fortfarande på 4G fast de sänkt prestandan........


/Östen

3's 4G

3

Sv: STABIL 4G-router med ok WiFi för <1500 kr?

Tele2s 5186 s22  är olåsta. Tror du får dem för ca 1500
Dom går även att flasha om.

Fiber 1000/100  Router Netgear R7000 med Merlin XWRT for the R7000

4

Sv: STABIL 4G-router med ok WiFi för <1500 kr?

Hej,

DOVADO PRO, TINY AC och TINY kan starta om ditt USB modem (elektriskt) per automatik ifall den slutar svara. Här får du inställningarna på hur man konfigurerar den parametern: https://www.dropbox.com/s/wd3v96k8en2hb … iew=CT.png

Cheers,

Sam / Team DOVADO

5

Sv: STABIL 4G-router med ok WiFi för <1500 kr?

östengurka skrev:

Har du provat att koppla upp din MF28G på 4G?

För mig fungerar den fortfarande på 4G fast de sänkt prestandan........


/Östen

Mitt slutade helt att fungera. JAg hade det låst på 4G innan och när förändringen gjordes av tre så vägrade den koppla upp. Slog över till automatik eller endast 3g (minns itne riktigt vilket av de två), då fungerar det igen men till sämre hastighet. typiskt 20 Mbit istället för 60. Men problemet är som sagt inte hastigheten utan att jag kan inte titta på en timme långt Netflixklipp utan att det avbryts och jag får vänta ett par minuter så går det igen. Tidigare hade jag startat om routern, men det fungerar faktiskt att bara vänta ibland. Men när felet uppträder så är "internet" dött på övriga enheter också.

6

Sv: STABIL 4G-router med ok WiFi för <1500 kr?

Sam skrev:

Hej,

DOVADO PRO, TINY AC och TINY kan starta om ditt USB modem (elektriskt) per automatik ifall den slutar svara. Här får du inställningarna på hur man konfigurerar den parametern: https://www.dropbox.com/s/wd3v96k8en2hb … iew=CT.png

Cheers,

Sam / Team DOVADO

Ja, det ser väldigt trevligt ut, men mitt USB-modem klarar endast 3G så då måste jag byta modem också. Men det kan vara ett alternativ.