1

Tråd: Snabb hjälp med dovado PRO

Någon som vet hur man nedgraderar denna router. Kör just nu 8.3.0 och fungerar sämre än s-it. Körde 8.2.2 innan och då funkar det inte bra heller men f-n så mycket bättre än den firmwaren som är i nu. Men hur nedgraderar jag och kan jag göra det hemifrån?

2

Sv: Snabb hjälp med dovado PRO

Laddaner firmware filen från dovados webbsida, och flasha påden från LAN endast.
Alla inställningar ryker, så spara dessa först !

3

Sv: Snabb hjälp med dovado PRO

Endast från LAN suck! Jag är inte hemma, men resten av hushållet är. Då får dom allt hålla sig till tåls några dagar till. Om inte routern flugit ut innan.

4

Sv: Snabb hjälp med dovado PRO

Vad är det för problem med routern?

5

Sv: Snabb hjälp med dovado PRO

Kopplar ner och kopplar upp, kopplar ner och kopplar upp.... Ett par gånger varje kväll har det varit innan. Nu efter senaste uppdateringen 8.3.0 så har jag internet ca 5min på 1tim.

Har lagt ett ärende till dovado för ca ett halvårsen. Skickat memdumpar till  teknikern. Men ingen verkar fatta nåt. Försök kom på nåt med utrustningen som jag inte gjort. Ingen skulle bli gladare än jag.

6

Sv: Snabb hjälp med dovado PRO

Hej,

Vad har du för USB modem?
Används Connection Tracker? Ifall så, vilka IP addresser pingar den?
Har du provat factory reset (8 sekunders knapptryckning) någon gång?
Har du provat 4G-ONLY eller 3G-ONLY läge?

Tack,

Sam / Team DOVADO

7

Sv: Snabb hjälp med dovado PRO

Här kan du läsa hela diskussionen.


Hej Andreas,

Konstigt, för det ser inte riktigt ut som ett hårdvarufel i memdumpen. Det verkar som om du har ett minneskort i modemet i den memdump du skickade tidigare? Har du även det i E3531? Test i så fall att plocka ur det. Kan du skicka en till memdump enligt samma instruktioner med E3531 (utan eventuellt minneskort)?


Best Regards
Markus



11/23/2015 22:20 - Andreas wrote:
Tjena!

Nu har jag testat som du skrev, med modemet direkt i routern, i bägge portarna, och med usb sladden som följde med emellan router och modem. Dessvärre utan någon förbättring. Jag har även köpt en ny dongel från telenor för att se om det blev någon skillnad. Jag köpte en E3531 (huaewi, tror jag). Det är exakt samma problem med denna dongel.

Nu verkar det inte vara mer att göra. Har även provat att testa dom olika kanalerna utan succé.

Har du fler tips?

Mvh Andreas


Skickat: den 7 oktober 2015 16:51
Till: Andreas 0000093] Kopplar ner och internet försvinner 10- 60 sek flera gånger varje dag. - Hur man tar ut en memdump u [...]

Hej,

Har nu testat men kan inte återskapa problemet. Har du någon kabel mellan modemet och routern? Testa i så fall utan den och pröva även om det är samma sak i båda USB-portarna.


Best Regards
Markus Långström
DOVADO Support Team




10/02/2015 16:06 - Dovado wrote:
Hej Andreas,

Ursäkta att svaret har dröjt, kunde inte återskapa problemet men ska flasha på samma firmware som finns på ditt modem på måndag och återkommer då.


Best Regards
Markus Långström



10/02/2015 07:50 - Andreas wrote:
Tjena!

Här kommer en fil till, fast du har kanske fått så det räcker.

Efter den senaste uppdateringen som du skickade till mig (8.2.2) så har det blivit mycket stabilare. Det kopplar fortfarande ner, men inte lika ofta.




Mvh Andreas

Skickat från min commodore 64


-------- Originalmeddelande --------
Från: "Dovado (Support)"
Kopplar ner och internet försvinner 10- 60 sek flera gånger varje dag. - Hur man tar ut en memdump u [...]
Hej Andreas,

Okej, om du lägger in senaste firmware 8.2.2 från länken nedan och sedan tar du ut en memdump enligt instruktionerna längst ner så ska jag försöka se exakt vad som händer.



MEMDUMP-INSTRUKTIONER:

1)      Försäkra dig om att USB-modemet sitter i. Stäng av routern och starta upp den igen (dra ur strömmen och sätt in den igen, inte restart via SMS/remote/konfigurations-sidan).

2)      Använd routern som vanligt tills att problemet uppstår

3)      Logga in på webbgränssnittet i din webbläsare.
   

4)      När du loggat in, skriv in följande i adressfältet i din webbläsare:

Spara den erhållna filen och bifoga den i ett svarsmail på detta mail.



Best Regards
Markus Långström
DOVADO Support



08/28/2015 14:50 - Andreas wrote:
Hej!

1.       Inte riktigt säker på vad du menar med gränssnittet, men när jag loggar in på 192.168.0.1 när internet kopplar ner så står det typ ”routern kan inte koppla upp till internet”och ”no ip”. Signalen brukar ligga mellan 65% – 80%

2.       Modemet kopplar aldrig ner när det sitter direkt i datorn. Jag har testat att ha datorn på samma ställe där routern står. Jag har även flyttat runt på router´n och provat på olika ställen, t.o.m utomhus. Men det kopplar ändå ner.

3.       Känns inte som det har med trafiken genom modemet att göra. Ibland är det bara en pryl uppkopplad tex en mobil eller platta och då försvinner sändningen helt. Väldigt sällan det är mer än tre prylar uppkopplade samtidigt.

4.       Modellbetäckningen är E367u-1


//Andreas

Från: Dovado
Skickat: den 28 augusti 2015 14:13
Till: Andreas0000093] Kopplar ner och internet försvinner 10- 60 sek flera gånger varje dag.

Hej Andreas,

Förlörar du även kontakten med routerns gränssnitt på 192.168.0.1 när detta händer? Har du testat att modemet är stabilt direkt i en dator på samma plats som det står i routern? Verkar problemet hänga ihop med hur mycket trafik som går genom modemet? Vad är den fullständiga modellbeteckning på modemet, den borde stå under SIM-kortet om du plockar ur det?


Best Regards
Markus Långström
DOVADO Support Team



08/28/2015 08:30 - ää wrote:
Full Name: Andreas untry: Sverige
Operating System: Windows 8

Dovado Router Model: PRO
Router Firmware Version:
Router Serial Number: 8.1.0
Router Production Week: hittar ej
Where did you buy your router: Återförsäljare

Connection Type: USB-modem
Mobile Broadband Operator: telenor
Operator APN: internet.telenor.se
USB Modem Manufacturer: Huawei
USB Modem Model: e367
USB Modem Firmware: 11.810.09.33.00

User Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.3; WOW64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/44.0.2403.157 Safari/537.36
Headline: Kopplar ner och internet försvinner 10- 60 sek flera gånger varje dag.

Message:
Som rubrik lyder. Har haft detta problem sen routern köptes, ca ett och ett halvt år. Jag har provat massvis med inställningar men klarar inte att få det att flyta. Därför behöver jag er hjälp.

//Andreas

8 Senaste redigerad av genes161 (2016-01-13 11:08:01)

Sv: Snabb hjälp med dovado PRO

Idag pingar jag.

192.36.171.154
109.105.111.14
192.36.125.18

9

Sv: Snabb hjälp med dovado PRO

Och ja, jag har provat återställning...

10

Sv: Snabb hjälp med dovado PRO

Inte här heller blev det så många svar från dovados team. Verkar vara en svår nöt att knäcka.

11

Sv: Snabb hjälp med dovado PRO

Hej,

Är det med det senaste modem firmwaren från Telenors hemsida?

http://www.telenor.se/privat/kundservic … uawei.html

Tack,

Sam / Team DOVADO

12

Sv: Snabb hjälp med dovado PRO

Ja senaste från telenor!

Har nu stoppat simkortet i en sony xperia Z1. Kör delning på den. Där flyter det hur bra som helst. Fick ett nytt simkort i veckan av telenor.

13

Sv: Snabb hjälp med dovado PRO

Får du samma problem med andra USB porten?

14

Sv: Snabb hjälp med dovado PRO

Ja, tyvärr ännu sämre. Provade senast idag!

15

Sv: Snabb hjälp med dovado PRO

Har 2 nya memdumpar....

16

Sv: Snabb hjälp med dovado PRO

Körde total återställning även i veckan.

17

Sv: Snabb hjälp med dovado PRO

Jag har inget "konstigt" inlagt i routern. Den är helt ren. Det enda jag lagt till nu är connection tracker med adresserna som finns ovan!

18

Sv: Snabb hjälp med dovado PRO

OK. Jag ber dig återkoppla med Markus (hos oss) så diskuterar jag vidare med honom.

Alt 2: Ett nyare 3G modem. Denna är olåst även om den är från Tre:
http://www.kjell.com/se/sortiment/dator … n-3-p94800

19

Sv: Snabb hjälp med dovado PRO

Som går att läsa har jag även testat ett nyare modem (huaewi e3531) med kontantkort (telenor), samma problem. Testat en sticka från telia med telia abbonemang (har det framför mig men hittar inte vad det heter), samma problem.

Till detta hör att jag även har annan utrustning här hemma som jag bytt ut, tv apparater, box till tvn bla....

Så nä, jag kommer inte att lägga en krona till på att köpa ännu en sticka! eller någon annan utrustning.

Kan ju även säga att jag har ju haft detta problemet sen jag köpte routern. Har kontaktat Dovado även då, fast det ärendet rann ut i sanden.

Jag har skickat dumpar till Markus (senast för ca 2 veckor sedan) än har jag inte hört nåt om dom. Har två nya dumpar som skickas inom loppet av 10 min från nu.

Så även Markus är välkommen att höra av sig igen.

20

Sv: Snabb hjälp med dovado PRO

OK, kan du testa att köra en FIRMWARE RESCUE med Windows/Mac verktyget?

Tack

21

Sv: Snabb hjälp med dovado PRO

Har även gjort det förra veckan!

22

Sv: Snabb hjälp med dovado PRO

OK, då vet jag. Körs du mycket Internet-trafik under uppkopplingen? Det kan vara möjligt att ICMP-paketerna tappas och därmed Connection Tracker tror att det är något fel. Bara undrar eftersom du använder 3G och där har man inte lika mycket bandbredd som på 4G.

Så, egentligen du kanske skall stänga av Connection Tracker och testa utan.

23

Sv: Snabb hjälp med dovado PRO

Nä kör inte speciellt mycket datatrafik. Nånstans mellan 10-20 gb  i månaden.

Har testat utan connection tracker. Satte på den för två dagar sedan för att se om det kunde hjälpa.... Vilket det inte gjorde.

24

Sv: Snabb hjälp med dovado PRO

Känns som ett klassikt hårdvarufel.

25

Sv: Snabb hjälp med dovado PRO

Kan väl bara hålla med A-Man.

Jag skulle vilja testa en annan router, men hur får man fatt i det? Alla jag känner har bara låsta routrar.