1

Tråd: Finns karta som anger gatuadresser till 3G, 4G-antenner?

Det lär ska finnas antenner inte så långt ifrån mig (Kristianstad) men jag skulle vilja se exakt var för att kunna 'rikta in mig'. Existerar någon sådan karta som uppdateras och hålls à jour?

Tack

"There are those who wish for eternal life yet don’t know what to do on a rainy Sunday afternoon."
- Benny Hill

2

Sv: Finns karta som anger gatuadresser till 3G, 4G-antenner?

Nej, det finns ej längre. Om du kollar med din operatör brukar du kunna få riktning till närmsta site. Sällan adresserna lämnas ut dock. Har du Telia kan jag hjälpa dig. Har du Tele2 kan du se siterna på deras täckningskarta, dock ej riktning eller frekvens. Har du Telenor kan du använda Tele2s täckningskarta för att se plats för 2G och 4G-siterna.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

3

Sv: Finns karta som anger gatuadresser till 3G, 4G-antenner?

Det kan du greja genom att abonnera på den billiga tjänsten loci-loci. Dock kommer du bara att hitta GSM och 3G master men det är gott nog eftersom de vanligen är gemensamma. Med Google maps i Loci-loci så ser du exakt var den mast står som telefonen är ansluten till. Det är en fördel med en telefon eller router som kan ställas in på GSM only alternativt 3G only.

För 4G kan man få avstånd till ansluten mast med AVMs 4G routrar men du får pejla dig fram till bäringen.

Se denna tråd där det står mycket om lociloci

http://www.mobilabredband.se/forum/view … 652#p65652

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Finns karta som anger gatuadresser till 3G, 4G-antenner?

Tack careface. Du sa: "Om du kollar med din operatör brukar du kunna få riktning till närmsta site. Sällan adresserna lämnas ut dock."

Kanske det, men jag ringde Tre lite tidigare i eftermiddags (innan ditt svar kommit) och där ville personen jag talade med mycket riktigt först inte lämna ut adresserna. Men det är ju viktigt att veta för att man ska kunna rikta in sig OK.

På min fråga om det var en hemlig organisation hon arbetade för fick hon emellertid medge att det var det ju inte, och kunde vips lämna ut adresserna.

På ett sätt förstår jag obenägenheten att lämna ut exakt adress - vilken Abdullah eller Götapetter som helst kan ju lasta ryggsäcken full med dynamit, klättra upp i masten och 'dra i snöret' för att lära Svenne en läxa.

Men denna gång gick det bra.
http://s14.postimg.org/w56rtb6cd/00_Turri_Funky_60.jpg

"There are those who wish for eternal life yet don’t know what to do on a rainy Sunday afternoon."
- Benny Hill

5 Senaste redigerad av Gorani (2015-12-21 22:41:57)

Sv: Finns karta som anger gatuadresser till 3G, 4G-antenner?

jonasolof skrev:

Det kan du greja genom att abonnera på den billiga tjänsten loci-loci....

Tack för ditt utförliga svar jonasolof, jag ska kolla loci-loci sfsm, men...kanske av akademiskt intresse som du ser av det följande.

Du säger också: "För 4G kan man få avstånd till ansluten mast med AVMs 4G routrar men du får pejla dig fram till bäringen."

Nu lyckades jag ju få fram gatuadresserna till Tre's master som jag beskrev i svaret till careface (son till Scarface?;) och det visar sig att ena masten stod 2-300 m från där jag bor, den andra 7-800 m, och mha adresserna och google maps var det enkelt att ta ut riktningen. Ett av fönstren vetter åt det hållet (masterna är nästan i linje med varandra härifrån sett).

En följdfråga om du gitter: spelar det någon roll om modemet hänger utanför eller innanför aktuellt fönster?

"There are those who wish for eternal life yet don’t know what to do on a rainy Sunday afternoon."
- Benny Hill

6

Sv: Finns karta som anger gatuadresser till 3G, 4G-antenner?

Du måtte ha argumenterat bra eller så bröt den du talade med mot interna regler.

Spelar roll? Dämpningen genom gammalt fönsterglas är bara någon dB. Metalltäckta energiglas kan dämpa 15 dB eller mer. Sedan beror det på vad innanför innebär. På fönsterbrädan bakom en murkant eller en fönsterbåge av metall? Hur långt in i rummet?

Enklaste svaret får man genom att se på signalstyrkeföränrtingen RSRP utanför eller innanför.

Men egentligen är det inte signalstyrkan som avgör förbindelsens kvalitet och den fart du kan få utan styrkeförhållandet mellan signalen från den mast modemet ansluter till och signalerna från övriga master på samma band och från din operatör. Detta ges av parametern SINR om nu modemet tillhandahåller det.

I praktiken kan det vara bättre ur interferenssynpunkt att ha modemet en bit innåt i rummet, ta  den lllla dämpningen av den önskade signalen genom fönsterglas och dra nytta av den kraftigare dämpningen an konkurrerande signaler som måste tränga genom förmodligen mer dämpande vägggar.

Det går att få fram infon också med t ex huaweimodem men istället för att använda många timmar för att läsa in delaspekter av problemställningen och mäta SINR kan man bara testa var det funkar bra.

Det finns varianter av ZTE hotspot MF93D som visar SINR. Med en sådan kan jag enkelt kolla var signalförhållandena är bäst och behöver inte använda datamängder för att kolla fart.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7 Senaste redigerad av Gorani (2015-12-22 07:16:33)

Sv: Finns karta som anger gatuadresser till 3G, 4G-antenner?

"Du måtte ha argumenterat bra eller så bröt den du talade med mot interna regler." Lite av varje. Och jag kan väl förstå att de inte ska lämna ut adresser av anledning som jag antydde i tidigare svar i tråden.

"Metalltäckta energiglas kan dämpa 15 dB eller mer. Sedan beror det på vad innanför innebär. På fönsterbrädan bakom en murkant eller en fönsterbåge av metall? Hur långt in i rummet?" På fönsterbrädan, strax innanför fönstret. Huset är visserligen från 1937, men har dubbelglasfönster sen nåt renovationsryck på 70-80'talet.

Emellertid har jag aldrig kunnat se något metall-blänk på fönstren (man kan ju ibland se det på fönster som har en smula metall i sig genom att titta i akut vinkel mot rutan; utmed ytterväggen, typ).

"Enklaste svaret får man genom att se på signalstyrkeföränrtingen RSRP utanför eller innanför." Vad jag har i den vägen är denna lilla ikon i aktivitetsfältet http://s9.postimg.org/3l93cjndn/signal.jpg och det är väl någon indikation men jag kan föreställa mig att en router, t ex, i sin medföljande programvara har diverse riktiga verktyg för signalstyrkemätning och mer.

Men det där är vad man får med Huawei-modem och programmet Mobile Partner från Tre.

"Detta ges av parametern SINR om nu modemet tillhandahåller det." Keep dreaming;)

"Det går att få fram infon också med t ex huaweimodem men istället för att använda många timmar för att läsa in delaspekter av problemställningen och mäta SINR kan man bara testa var det funkar bra." Ja, det får bli så.

Men Tre-representanten jag alltså talade med igår liksom antydde att det inte nödvändigtvis blir bättre mottagning ju fler och närmare master man har, och utan att ha så mycket radio- och signalutbredningskunskaper att det märks, kan jag intuitivt förstå, (tror jag), att dessa signaler studsar omkring i rummet, delvis kanske rent av släcker ut varandra fläckvis, och att mottagar/modem-placering således blir fråga om ett optimum snarare än maximum?

Men det går ganska bra som det gör, och sedan är det väl också så att kabellängd på USB-förlängningen spelar roll. Jag har, som det nu ser ut, en passiv kabel på tre meter, men skulle vilja ha fem.

Fem meter ska väl USB-porten (ej hub) orka med, eller?

"Det finns varianter av ZTE hotspot MF93D som visar SINR. Med en sådan kan jag enkelt kolla var signalförhållandena är bäst och behöver inte använda datamängder för att kolla fart." Det tror jag gärna, men min sk ekonomi tillåter bara det nödvändigaste.

Tack för synpunkter och råd jonasolof.
/Göran
  http://s28.postimg.org/kluu47j2x/A_guy_walks_into_a_bar_30.jpg
"A guy walks into a bar..."

"There are those who wish for eternal life yet don’t know what to do on a rainy Sunday afternoon."
- Benny Hill

8

Sv: Finns karta som anger gatuadresser till 3G, 4G-antenner?

Dämpning: De enkelglas energiglas från Glavebel som jag satt in som innanfönster för vinterbruk på landet dämpar 15 dB utan att man kan se metall, bara lite gröngråstick.

Mätning: Du kan finna 29 sidor diskussion mest på tyska om ett program som heter LTE-watch huawei version, gjort av "Olox" här.

http://www.lte-anbieter.info/lte-forum/ … =lte-watch

USB: Maxlängden för kabel på fem meter beror på en avsiktlig satt gräns betingad av signalpropagationen i kablarna. Fem meter bör funka. Vill man h längre måste man lägga in kablar med förstärkare, finns från Hama och Belkien. Jag kunde använda Huawei modem och 15 meter kabel med två inline förstärkare och en strömförsörjd hub

Interferens: Alla celler för en viss operatör och frekvens sänder samtidigt och stör således varandra vilken är en inneboende egenhet i 4G och även 3G för den delen. Systemet bygger på att man är närmre en cell än de övriga. För att en enskild cell ska gå att urskilja (avkoda) krävs att signalen är minst lika stark som alla andra signaler sammanlagda. Om man räknar med ringa brus från alla källor så blir signal/interferens förhållandet då 0 dB. Om den önskade signalen är hundra gånger starkare än den sammanlagda interferensen blir Signal/interferens  (noise) ration 20dB. Man kollar SINR vid olika placeringar och väljer bästa. Det innebär med nödvändighet bästa fart eftersom möjlig download hastighet är linjärt avhängigt signal/brusförhållandet (enligt Shannons teorem).

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.