1

Tråd: Kurs/litteratur

Hej,

nån som vet om det finns nån bra kurs/utbildning (gärna distans) eller litteratur som pedagogiskt förklarar nätverk?
Vi pratar inte om att gå på djupet, men ändå så att man förstår alla sammanhang.

Mitt syfte är att försöka skapa ett eget sektionerat moln som är åtkomligt både hem- & ut-ifrån

  • val av router

  • brandvägg (på router eller vad)

  • hur man sätter upp distansåtkomst till en eller flera egna datorer

  • att skapa ett eget moln (NAS/FTP/webservrar/mailserver/?) med åtkomst både inifrån & utifrån

  • att sektionera detta moln i public, privat och jätteprivat del

  • gärna OTP till de privatare delarna

Jag är av den där sorten som helst tar hand om mina egna saker & inte lägger dem i knät på div. leverantörer som jag inte vet nåt om.

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

2

Sv: Kurs/litteratur

Jag testar som bäst Synology som lokalt "moln". De små modellerna har för litet processorkraft och är för långsamma men fungerar annars bra.

Brandvägg/router är ett måste om man skall komma åt den utifrån. Den som vill ha allt helt i sin hand väljer Ubiquitis routrar men de är litet besvärliga att programmera. Å andra sidan kan man göra nästan vad som helst med dem om man kan Linux/Vyatta på nätsidan. Mycket snabba och mycket flexibla.

Det finns mycket information på nätet om man orkar söka. Jag tror knappast det finns bättre distanskurser. På engelska förstås.

För den jätteprivata delen skulle jag använda en skild NAS (en liten Synology t.ex.) som skyddas av en skild router. Numera finns det väldigt mycket avancerade skurkar på nätet som ständigt försöker bryta sej in i allting.

3

Sv: Kurs/litteratur

Ang kurser så finns faktiskt coursera som erbjuder gratis från "riktiga skolor".
https://www.coursera.org/courses?query= … inOneMonth

Går väll alltid att försöka häva ur sig lite kryptiskt vad du skulle kunna göra på varje punkt.

  • Router/fw smaksak, simpel netgear/asus/tplink med tomato/dd-wrt/openwrt

  • eller bygga egen firewall/router med med eget skrot och slänga in pfsense/m0n0wall eller liknande

  • distans = vpn eller kanske bara simplare rdp till en dator direkt på hemmanätet

  • moln är luddigt delux, resurser på internet kanske man kan säga

  • DMZ där man ställer saker som inte har hög sekretess, kanske webbserver

  • Intranät, saker du bara når internet, också kanske via internet om du kör vpn in.

  • OTP finns t.ex. googles variant nu som man kan jacka in sig i

Kör ingen OTP hemma själv men på jobbet används de flitigt för att öppna radius/vpn tunnlar. Moln grejen så kör jag en vmware esxi server som virtualiseringsmotor och har ett antal vmár snurrandes på den för olika syften. Du kan självklart använda någon typ av hemma NAS som fildump, de brukar ha extra mjukvaror som plugin för att utöka funktionaliteten också.

Men de låter som du vill till störs del segmentera ditt nätverk, detta brukar också göras med VLAN.
Tyvärr så blir de väll inga vettiga svar smile

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4 Senaste redigerad av plun (2015-12-17 19:35:25)

Sv: Kurs/litteratur

En snubbe har publicerat den här "Nätverksskolan" hos Swec.

Går igenom mycket för den vetgirige.

http://www.fixanatet.se/

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

5

Sv: Kurs/litteratur

Jag hade nog satsat på en router med inbyggd brandvägg och vpn det kostar en del men förenklar det hela.
Man slipper ha flera burkar och det sparar lite ström.

6

Sv: Kurs/litteratur

Tackar plun, ska läsa igenom den!

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2