26

Sv: Dovado 4gr + Zte MF823 + telenor 4g 40gb

Det går dock att acceptera att vissa äldre produkter inte längre har de prestanda som gör det meningsfull att uppgradera dem.

Jag har flera scanners från Canon, inköpta de senaste åren. Efter att jag har uppgraderat datorer till Windos  10 fungerar inte dessa scanners längre. Canon skriver att de inte kommer att uppdatera tidigare modellers drivrutiner så att de fungerar med windows 10 utan välkomnar kunderna att köpa nya produkter (och göra sig av med scanners som fungerar utmärkt med windows 7 och 8). De har inte ens någon tidsgräns bakåt för aktuella kontra tidigare modeller. Om inte scannern var kompatibel med windows 10 vid inköpet så sorry. Där kan man tala om att visa fingret åt kunderna.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

27 Senaste redigerad av G-Man (2015-10-16 13:56:10)

Sv: Dovado 4gr + Zte MF823 + telenor 4g 40gb

Sam skrev:
östengurka skrev:

Nu kommer Sam/Dovado (som äger detta forum) förmodligen att radera mitt inlägg så skynda er att läsa....

Ehhmmm...nope!

Vrider mig av as garv
wink



För att addera lite i tråden, som blivit lite ot,
Skulle vara "kul" om dovado öppnade de eol routrarna för tex wrt mfl i sista uppdateringen.
Tyvärr är minnet i dessa så lågt att någon bättre funktion inte kan uppnås utöver ev modem stöd efter borttagna andra funktioner.

Men vore kul, då dovado har varigt stabila i övrigt för tex fordons montering osv.

28

Sv: Dovado 4gr + Zte MF823 + telenor 4g 40gb

Har också flera scanners, varav en semiprofessionell för film, liksom den stora InDesignsviten vilken idag närmar sig 20 tkr i nyköpskostnad och som inte fungerar med nya OS. Själv kommer jag därför att stänga av två datorer från nätet och renodlat fortsätta att köra ett väl fungerande XP på dessa. Varför ständigt byta ut sådan hård- och mjukvara som fungerar utmärkt för behoven om det inte behövs ???

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

29

Sv: Dovado 4gr + Zte MF823 + telenor 4g 40gb

Behåller min Sony Vaio laptop med win7 pro för scanners även om den går att uppgradera till win10. Det luriga var att man inte blev varnad.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

30

Sv: Dovado 4gr + Zte MF823 + telenor 4g 40gb

Min medium dyra Epson-scanner fick aldrig stöd för Win7.
Tyckte det var märkligt beteende av Epson, för allt jag behövde göra för att få igång scannern igen var att ladda hem en nyare scanner-programvara för annan scanner och innan iinstallationen hacka inf-filen till att även omfatta min scanner-model.
Antagligen vill man inte supporta scannern för att hålla uppe nyförsäljningen, trots att den sedan inköpet var mindre än årsgammal, för mej.
En nackdel med Epsons nya scanner-mjukvaran var att den glömde inställningar typ dpi och färgrymd mellan scanningar och att man inte kunde få upp ett fullskärms fönster vid förscanningen. Man lovade komma med programuppdatering som fixade detta, men det verkar ligga på långtidsplan.
Troligen vill man inte lägga ens någon timme på uppdatering av någon scanner-modell, som inte längre nysäljs.

Kör därför nu istället med alternativ driver från Vuescan, som stödjer många olika scanners. Stödjer mer scannerfunktioner och fler upplösningar för min scanner än vad Epson själva gjorde.
Fungerar utmärkt och är bekvämt att ha samma programvara till totalt tre scanners då jag även har en enklare Agfa och en scanner inbyggd i multiskrivaren. Den senare är bra då den har automatisk arkmatare men Agfan står mest som reserv.
Kanske Vuescan har något som passar din Cannon? Man har sedan en tid uppdaterat programvaran för Win10.
http://www.hamrick.com/vuescan/canon.html

31

Sv: Dovado 4gr + Zte MF823 + telenor 4g 40gb

Tack för tipset. Ska kolla Vuescan så snart jag får tid.

det finns bra OCR program i mjukvaran för cannon scannrarna som förmodligen inte fungerar under win10 heller

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

32

Sv: Dovado 4gr + Zte MF823 + telenor 4g 40gb

Eller kolla tyska SilverFast som dock brukar skräddarsy sina programvaror till varje specifik scannermodell. Förutom program för stora trumscannrar typ Heidelberg (100 tkr och däröver !) gör de också superba program för flera av marknadens bättre konsumentscannrar. Gamla Minolta Dimage filmscanner och Epson 4870 flatbädsscanner finns i den exklusiva skara som fått mjukvaror utvecklade för sig men det finns flera.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

33

Sv: Dovado 4gr + Zte MF823 + telenor 4g 40gb

E Kaafeman, tack för tipset ovan om Vuescan som funkar fint med Canoscan 9950F och dator uppgraderad till win10. Köpte fullversionen eftersom free trial funkat så bra.Vuescan är lättare att använda än canons egen programvara.  Tummen ned för Canon som inte vill erbjuda uppgradering.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

34

Sv: Dovado 4gr + Zte MF823 + telenor 4g 40gb

VueScan är bra men för riktigt  kvalificerad användning av specifika scannrar kan den inte konkurrera med SilverFast. Eftersom jag själv sitter och skall konfigurera en arbetsstation (Precision T3500) med XP för mina många "gamla" program har jag grävt i problematiken en hel del. En lösning som jag hittade på nätet var att byta ut den befintliga .inf-filen för hårdvaror (den som XP använder för att automatiskt ranka/acceptera drivrutiner före installation) mot en modifierad/omkompilerad dito där även vissa kvalificerade scannrar hade lagts in av en (engelsk) datanörd. Flera bekräftade att de på detta sätt hade fått igång sina scannrar med hjälp av befintliga drivrutiner. Enda begränsningen var att scannrarna inte kunde startas inifrån bildbehandlingsprogrammen (typ Photoshop) med gängse twain-plugin utan bara som stand-alone. Denna ringa begränsning är i så fall ett billigt pris för att åter kunna köra en del kvalificerade och väl fungerande scannrar. Jag har sparat all information om den här lösningen (inkl. den omkompilerade .inf-filen) och återkommer så småningom om resultatet.

I steg ett gäller dock nu att få igång den här 20-kilosbesten (ingen plast här inte - rejält stålplåtschassi och 3+1 fläktar), som levereras med Win7 Pro, med XP (som den faktiskt också är certifierad för) men det innebär förstås att åtskilliga "nya" drivrutiner för XP (grafikkort, ljudkort mm. mm.) först måste hämtas hem fr. resp. tillverkare. Lite intressant är det faktisk med en maskin som klarar att hantera 4 hårddiskar och upp till 6 skärmar. Julen innebär m.a.o ingen arbetsbrist.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

35

Sv: Dovado 4gr + Zte MF823 + telenor 4g 40gb

Förlåt !! Såg inte att E Kafemann redan hade fixat det här. Då verkar lösningen kunna fungera.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

36

Sv: Dovado 4gr + Zte MF823 + telenor 4g 40gb

Finns uppenbarligen skäl att testa silverfast också, den ska vara win10 kompatibel.  Får bli på scannern i Sverige. frågan är vilken som är bäst för färgbildsnegativ. Vuescan eller Silverfast.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

37

Sv: Dovado 4gr + Zte MF823 + telenor 4g 40gb

Silverfast är odiskutabelt top of the line. Inom proffsvärlden är företaget något av en standard för mjukvara till stora proffsscannrar. Själv kör jag Studioversioner både för flatbäds- och filmscanner vilka båda har ohyggligt många inställbara parametrar - men man behöver naturligtvis inte använda alla. Kruxet är att programmen är "handgjorda" bara för vissa mer kvalificerade semiprofessionella enheter och går därmed inte att köra till andra maskiner. Du kan kolla på deras hemsida (silverfast.de) där det finns listor på de maskiner programversionerna finns till. Förutom  -naturligtvis - inbyggda kalibreringsmöjligheter med hjälp av färgkontrollerade testbilder integrerar varje scanning med en liten integrerad filsnutt i varje bildfil vilken kodifierar den aktuella scannerns färgavvikelser i förhållande till t.ex AdobeRGB eller Adobe sRGB-färgrymdsmodeller. Denna kod används sedan vidare i t.ex Photoshop som - om man har kalibrerat/mätt in skärmens färgavvikelser och lagt in detta i datorn går vidare med vid en utskrift. Har man då också mätt in/kalibrerat skrivarens färgavv ikelser (där man kan ställa in papperets ytkvalitet (!) får Du en absolut exakt utskrift som helt överensstämmer med originalet. Systemet heter CMS (Color Management System) och är numera standard inom all trycksaksproduktion. Att i förväg veta att man får en färgmässigt exakt likadan bild som det scannade originalet är en fantastisk upplevelse om man under åratal  svurit över skillnader mellan original - skärmbild och kopia. Har man sedan en någorlunda avan cerad systemkamera kan man ganska enkelt få med den i systemet. Personligen uppskattar jag fr.a tekniken vid filmscanning som annars kan vara något av ett lotteri. 

Silverfast arbetar också - tillsammans med de scannrar som klarar det - med en multiexponeringsteknik som betyder att varje scanning av en filmbild sker två gånger där LED-ljuskällan har olika intensitet vid scanningen. Resultatet blir att den sammanvägda bildfilen har ett väsentligt högre dynamikomfång samtidigt som bottenbruset minskar.

Sammanfattningsvis förklarar allt det här - lite off topic - min möda att kunna fortsätta köra XP med den anpassade både hård- och mjukvara jag har. Men självklart finns de flesta silverfastprogram också för moderna Windowsversioner.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

38

Sv: Dovado 4gr + Zte MF823 + telenor 4g 40gb

Vill bara lägga till att Vuescan inte kräver specifika drivers när jag byter från canoscan 9950F till Lide 100. Vuescan hittar scannern och det funkar rakt av i Vuescan (Pro) och ger pdf vilket canons egen programvara inte levererade med denna gamla enkla scanner. Mkt snygga färgscan även man kan anmärka på exakt färgåtergivning. Spelar rätt liten roll på den barnteckning jag testade med-

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

39

Sv: Dovado 4gr + Zte MF823 + telenor 4g 40gb

Jag har 3 skanners, 2 är av CanonScan, en är CanoScan 9950F, när jag köpte en ny bärbar dator en EasyNote ENTG71BM, installerad med Windows 10, då fungerade inte skannern, även fast systemet känner av skannern, men toolbox 4,9 kände inte av skannern.
Jag fick tips från Canon, från Microsoft, men det hjälpte inte.
Men så tänkte jag att man kan ju testa, så jag gick över till felsäkert läge, installerade originalskivan och toolbox 4,9 startade om datorn och skannern fungerade alldeles utmärkt.
Så som tips, har man maskiner som skanner som är "äldre" och där drivrutinen inte fungerar med Windows 10, så gå över till felsäkert läge, ominstallera med originalskivan så kan det fungera.

40

Sv: Dovado 4gr + Zte MF823 + telenor 4g 40gb

Tack för bra tips. Får leta skivor...

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.