1 Senaste redigerad av Come_clarity (2015-10-11 16:34:13)

Tråd: Dovado 4gr + Zte MF823 + telenor 4g 40gb

Hejsan.
har ett litet problem med min dovado 4gr då jag har uppgraderat från 3g fri surf till 4g 40gb
routern hittar modemet på 4g men kan inte koppla upp :S testade o sätta stickan i datan direkt o då funkar de.

Är det routern som behöver bytas ut eller är det jag som gör fel?

edit. Glömde säga att modemet är köpt på kjell o co olåst

2

Sv: Dovado 4gr + Zte MF823 + telenor 4g 40gb

Dovado 4gr + Huawei E398 + Telenor 4g 40gb fungerar klockrent utan problem.

Efter program version: 6.1.4 borde ditt modem ZTE MF823 fungera på Dovado 4GR
Sista tillgängliga Final Firmware: 6.2.7

Om du du ställt in rätt APN: internet.telenor.se och PIN-kod så borde det fungera.

3

Sv: Dovado 4gr + Zte MF823 + telenor 4g 40gb

QRP skrev:

Dovado 4gr + Huawei E398 + Telenor 4g 40gb fungerar klockrent utan problem.

Efter program version: 6.1.4 borde ditt modem ZTE MF823 fungera på Dovado 4GR
Sista tillgängliga Final Firmware: 6.2.7

Om du du ställt in rätt APN: internet.telenor.se och PIN-kod så borde det fungera.


Apn är rätt o pinkoden är med rätt.

4

Sv: Dovado 4gr + Zte MF823 + telenor 4g 40gb

Hej!

ZTE MF823 (Telia) kom i 7.1.4, och ej i 4GR pga att den sista releasen var 6.2.7.

Sam / Team DOVADO

5 Senaste redigerad av Come_clarity (2015-10-11 16:35:04)

Sv: Dovado 4gr + Zte MF823 + telenor 4g 40gb

Sam skrev:

Hej!

ZTE MF823 (Telia) kom i 7.1.4, och ej i 4GR pga att den sista releasen var 6.2.7.

Sam / Team DOVADO

Så med andra ord blir det en ny router?

edit. Glömde säga att modemet är köpt olåst på kjell o co

6

Sv: Dovado 4gr + Zte MF823 + telenor 4g 40gb

Hej,

Ja. Version 6.2.7 gjordes över 2 år sedan medans dem flesta 4G modem kom därefter.

I dagsläget finns det PRO, TINY och den nya TINY AC (802.11ac), som är lite bättre prissatt sedan några dagar sedan. TINY AC kan dessutom koppla upp sig till andra WiFi nät som Internetkälla (inklusive Internetdelade mobiler). Lösningen heter SpotBoost: www.dovado.se/en/features/spotboost

Sam / Team DOVADO

7

Sv: Dovado 4gr + Zte MF823 + telenor 4g 40gb

Hej,

Ja. Version 6.2.7 gjordes över 2 år sedan medans dem flesta 4G modem kom därefter.

I dagsläget finns det PRO, TINY och den nya TINY AC (802.11ac), som är lite bättre prissatt sedan några dagar sedan. TINY AC kan dessutom koppla upp sig till andra WiFi nät som Internetkälla (inklusive Internetdelade mobiler). Lösningen heter SpotBoost: www.dovado.se/en/features/spotboost

Sam / Team DOVADO

8

Sv: Dovado 4gr + Zte MF823 + telenor 4g 40gb

Sam skrev:

Hej,

Ja. Version 6.2.7 gjordes över 2 år sedan medans dem flesta 4G modem kom därefter.

I dagsläget finns det PRO, TINY och den nya TINY AC (802.11ac), som är lite bättre prissatt sedan några dagar sedan. TINY AC kan dessutom koppla upp sig till andra WiFi nät som Internetkälla (inklusive Internetdelade mobiler).

Sam / Team DOVADO

okej. Jo jag vart inne o läste lite om tiny ac för några minuter sen o tyckte den verkade lovande pga lite högre hastighet (ac).

Tackar för svaret sam. Du har hjälpt mig många gånger här på forumet när man har läst andra trådar

9

Sv: Dovado 4gr + Zte MF823 + telenor 4g 40gb

Det var så lite så! :-)

10

Sv: Dovado 4gr + Zte MF823 + telenor 4g 40gb

Sam skrev:

Det var så lite så! :-)

Så då vart en tiny ac beställd smile

Återkommer om de blir mer strul

11

Sv: Dovado 4gr + Zte MF823 + telenor 4g 40gb

Tack o välkommen!

12

Sv: Dovado 4gr + Zte MF823 + telenor 4g 40gb

Come_clarity skrev:

Så då vart en tiny ac beställd smile

Återkommer om de blir mer strul


Vill du spara 550 kr kan du istället köpa tex en TP-Link TL-MR3020 för ca 350kr eller en TL-MR3420 också den för ca 350 kr.
Dessa klarar också av MF823 med original-FW och har den stora fördelen att du som alternativ kan köra OpenWRT på den, vilket inte går med Dovado's produkter.

Du har ju liksom jag och många andra redan blivit "dumpad" sad en gång av Dovado, genom att de slutat uppdatera FW på 4GR-modellen.
Varför riskera detta en gång till?

/Östen

3's 4G

13

Sv: Dovado 4gr + Zte MF823 + telenor 4g 40gb

östengurka skrev:
Come_clarity skrev:

Så då vart en tiny ac beställd smile

Återkommer om de blir mer strul


Vill du spara 550 kr kan du istället köpa tex en TP-Link TL-MR3020 för ca 350kr eller en TL-MR3420 också den för ca 350 kr.
Dessa klarar också av MF823 med original-FW och har den stora fördelen att du som alternativ kan köra OpenWRT på den, vilket inte går med Dovado's produkter.

Du har ju liksom jag och många andra redan blivit "dumpad" sad en gång av Dovado, genom att de slutat uppdatera FW på 4GR-modellen.
Varför riskera detta en gång till?

/Östen


jag förstår inte varför du säger "du liksom jag har redan blivit "dumpad" en gång av dovado" , av vad jag ser är det endast du som känner så , är det för det kommit en ny modell och dom inte uppdaterat firmware till en utgående produkt , så att du ska kunna sitta och använda den i minst 10 år är det så du känner du fått valuta för dina pengar??  säg östengurka uppdaterar du telefon eller sitter du på en gammal nokia 3310 och dylikt ???

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

14

Sv: Dovado 4gr + Zte MF823 + telenor 4g 40gb

pedrosso skrev:
östengurka skrev:
Come_clarity skrev:

Så då vart en tiny ac beställd smile

Återkommer om de blir mer strul


Vill du spara 550 kr kan du istället köpa tex en TP-Link TL-MR3020 för ca 350kr eller en TL-MR3420 också den för ca 350 kr.
Dessa klarar också av MF823 med original-FW och har den stora fördelen att du som alternativ kan köra OpenWRT på den, vilket inte går med Dovado's produkter.

Du har ju liksom jag och många andra redan blivit "dumpad" sad en gång av Dovado, genom att de slutat uppdatera FW på 4GR-modellen.
Varför riskera detta en gång till?

/Östen


jag förstår inte varför du säger "du liksom jag har redan blivit "dumpad" en gång av dovado" , av vad jag ser är det endast du som känner så , är det för det kommit en ny modell och dom inte uppdaterat firmware till en utgående produkt , så att du ska kunna sitta och använda den i minst 10 år är det så du känner du fått valuta för dina pengar??  säg östengurka uppdaterar du telefon eller sitter du på en gammal nokia 3310 och dylikt ???


Man kan väl inte påstå att man har blivit dumpad. är otroligt nöjd med min dovado 4gr och finns inte fw idag så får man väl snällt ta i hand o skaffa en ny router och jag tro inte tiny ac kommer att svika mig denna gången heller.. kommer ju hela tiden nya roliga grejer så som routers och annat smått och gott.. de är väl bara plånboken som säger nej wink

15

Sv: Dovado 4gr + Zte MF823 + telenor 4g 40gb

Come_clarity skrev:

.... är otroligt nöjd med min dovado 4gr och finns inte fw idag så får man väl snällt ta i hand o skaffa en ny router.....

Var inte anledningen till att du startade denna tråd att din Dovado 4GR inte fungerade med ditt nya modem?
Hur kan du då vara "...otroligt nöjd..." med din 4GR?


Det jag menar med "dumpad av Dovado" är att de för att få oss att kasta våra gamla (tekniskt) fungerande (Dovado) routers, slutar att uppdatera firmware på dessa så att vi skall vara tvungna köpa ny hårdvara.
När detta inträffade i mitt fall valde jag INTE att åter igen köpa Dovado's överprissatta produkt utan sparade en dryg 500-lapp (dvs betalade bara dryga 35%) genom att istället köpa en TP-Link router.

Ett vanligt argument för att få folk (lura dem) att köpa ny hårdvara är att "minnet inte räcker till" för nya FW-versioner i de befintliga modellerna.
Här kan jag bara konstatera att "bin"-filen för sista 4GR FW är dryga 5,1MB stor medan senaste Open WRT-versionen (FunnelWeb) från ofmodemsandmen.com för TP-Link MR3420 är 3,8MB stor och den stödjer naturligtvis ditt nya modem.
TP-Links original FW för MR3420 som också stödjer ditt nya modem är 3.45MB stor....


Om företaget TP-Link kan fortsätta att GRATIS "knö in" stöd för nya modem i  sin FW så varför kan inte ett företag som Dovado göra det i sina nästan 3 gånger så dyra produkter?
Dessutom så finns amatörutvecklaren i Australien (ofmodemsandmen.com) som också GRATIS i en open-source FW på 3,8MB fortsätter att lägga in nya funktioner och stöd för bl.a. ditt nya moden.


Valet är naturligtvis fritt, men åtminstone jag nöjer mig med att bli "dumpad" (lurad) en gång av ett företag, nästa gång väljer jag ett annat....

Nu kommer Sam/Dovado (som äger detta forum) förmodligen att radera mitt inlägg så skynda er att läsa....


/Östen

3's 4G

16

Sv: Dovado 4gr + Zte MF823 + telenor 4g 40gb

östengurka skrev:
Come_clarity skrev:

.... är otroligt nöjd med min dovado 4gr och finns inte fw idag så får man väl snällt ta i hand o skaffa en ny router.....

Nu kommer Sam/Dovado (som äger detta forum) förmodligen att radera mitt inlägg så skynda er att läsa....


/Östen

ouch you hurt my feelings.

Sen ang life cycle på en produkt är det kanske inte myckt man kan bråka om "lättanvända konsumentprodukter". Är man geek av något slag så kommer man nog alltid försöka hitta en annan väg och testa sig fram  big_smile

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

17

Sv: Dovado 4gr + Zte MF823 + telenor 4g 40gb

östengurka skrev:

Nu kommer Sam/Dovado (som äger detta forum) förmodligen att radera mitt inlägg så skynda er att läsa....

Ehhmmm...nope!

18

Sv: Dovado 4gr + Zte MF823 + telenor 4g 40gb

Forumet mår bäst av att alla alternativ får diskuteras.
Om Sam/Samir numera accepterar det så tycker jag det är ett stort framsteg!

Det fanns en tid när Sam/Samir försökte tysta ner alla diskussioner om konkurrerande router-fabrikat. Skönt ifall vi nu har kommit ur den sandlådan. smile

19

Sv: Dovado 4gr + Zte MF823 + telenor 4g 40gb

östengurka dina argument är väldigt svaga för att folk ska välja tplink vi har haft en sådan här diskussion i en annan tråd om varför denna router var billigare men dock inte var den bästa köpet då jag haft flera av TP-Link MR3420 och dess kvalitet speglade sej på priset = ren skär dynga som höll i 3 månader köpte en dlink dwr-116 för 365 kr den var på rea men den har hållt i över ett år igång dygnet runt ,

mycket av tplinks grejer är billiga av en anledning kvaliten är väldigt dålig , och man får byta ut den ofta , tycker det är väldigt meningslöst att även om det är billigt 350 kr för router, men om jag ska behöva byta den var 3 månad så känns det som en dålig affär även om jag får en ny router varje tills garantin löpt ut efter 12 månader. då känner jag det som en bättre affär at köpa en dyrare router som tex en dovado för min dovado go , har då funkar klanderfritt , och jag tycker om den håller 1 år så är jag nöjd , och håller den 2 år jamen det är ännu bättre , men jag räknar med att produkter jag har hemma ,har en end of life på sin tillverkning och får då kanske nästa gång kolla på en annan produkt även om jag velat ha kvar den jag hade.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

20

Sv: Dovado 4gr + Zte MF823 + telenor 4g 40gb

östengurka skrev:
Come_clarity skrev:

.... är otroligt nöjd med min dovado 4gr och finns inte fw idag så får man väl snällt ta i hand o skaffa en ny router.....

Var inte anledningen till att du startade denna tråd att din Dovado 4GR inte fungerade med ditt nya modem?
Hur kan du då vara "...otroligt nöjd..." med din 4GR?


Det jag menar med "dumpad av Dovado" är att de för att få oss att kasta våra gamla (tekniskt) fungerande (Dovado) routers, slutar att uppdatera firmware på dessa så att vi skall vara tvungna köpa ny hårdvara.
När detta inträffade i mitt fall valde jag INTE att åter igen köpa Dovado's överprissatta produkt utan sparade en dryg 500-lapp (dvs betalade bara dryga 35%) genom att istället köpa en TP-Link router.

Ett vanligt argument för att få folk (lura dem) att köpa ny hårdvara är att "minnet inte räcker till" för nya FW-versioner i de befintliga modellerna.
Här kan jag bara konstatera att "bin"-filen för sista 4GR FW är dryga 5,1MB stor medan senaste Open WRT-versionen (FunnelWeb) från ofmodemsandmen.com för TP-Link MR3420 är 3,8MB stor och den stödjer naturligtvis ditt nya modem.
TP-Links original FW för MR3420 som också stödjer ditt nya modem är 3.45MB stor....


Om företaget TP-Link kan fortsätta att GRATIS "knö in" stöd för nya modem i  sin FW så varför kan inte ett företag som Dovado göra det i sina nästan 3 gånger så dyra produkter?
Dessutom så finns amatörutvecklaren i Australien (ofmodemsandmen.com) som också GRATIS i en open-source FW på 3,8MB fortsätter att lägga in nya funktioner och stöd för bl.a. ditt nya moden.


Valet är naturligtvis fritt, men åtminstone jag nöjer mig med att bli "dumpad" (lurad) en gång av ett företag, nästa gång väljer jag ett annat....

Nu kommer Sam/Dovado (som äger detta forum) förmodligen att radera mitt inlägg så skynda er att läsa....


/Östen

Vill bara påpeka att jag vart otroligt nöjd med min 4gr o håller än men inte stöjder mitt nya modem. Nästan 5år gammal router. Kan inte klaga på kvalitén då jag aldrig har haft strul med den.

21 Senaste redigerad av svenix (2015-10-13 16:48:56)

Sv: Dovado 4gr + Zte MF823 + telenor 4g 40gb

Och jag har två TP-link burkar som rullat klanderfritt i flera år så för mig stämmer det inte att TP-link bara håller tre månader som @pedrosso skriver.

Senast köpte jag en TP-link Archer C7 och den upplever jag som en riktig kvalitetsburk. Den får också mycket goda omdömen på Smallnetbuilder http://www.smallnetbuilder.com/wireless … 2-reviewed

Man ska veta att i botten är Dovado inget annat än en rebrandad dussinrouter från en kinesisk tillverkare.

22

Sv: Dovado 4gr + Zte MF823 + telenor 4g 40gb

svenix skrev:

Och jag har två TP-link burkar som rullat klanderfritt i flera år så för mig stämmer det inte att TP-link bara håller tre månader som @pedrosso skriver.

Senast köpte jag en TP-link Archer C7 och den upplever jag som en riktig kvalitetsburk. Den får också mycket goda omdömen på Smallnetbuilder http://www.smallnetbuilder.com/wireless … 2-reviewed

Man ska veta att i botten är Dovado inget annat än en rebrandad dussinrouter från en kinesisk tillverkare.

Smaken är som baken.. klöven. Huvudsaken är att det fungerar och passar en. Sen vad andra tycker är en annan sak

23

Sv: Dovado 4gr + Zte MF823 + telenor 4g 40gb

självklart är är smaksak för alla angående märken men jag tycker gott när det gäller tplink då jag fick byta router var tredje månad och få en ny , tills 1 år passerat då fick jag ingen ny på garanti längre , men då hade ja igång ett stort nätverk och det pallade den inte , 2 stationära och 2 bärbara ,

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

24

Sv: Dovado 4gr + Zte MF823 + telenor 4g 40gb

Om ni behöver hjälp så finns vi på http://www.facebook.com/groups/dovado och via vår supportportal: http://www.dovado.com/sv/support/supportformular

Modemlistan på över 250 olika 4G/3G modem + fickroutrar hittar ni också här: http://www.dovado.com/en/support/modems

Tack,

Sam / Team DOVADO

25 Senaste redigerad av östengurka (2015-10-14 01:12:57)

Sv: Dovado 4gr + Zte MF823 + telenor 4g 40gb

Hej!

I statistiska sammanhang brukar man anse att det behövs minst 10(eller 9) "samples"/försök för att med någon säkerhet dra slutsatser.

Jag har själv inte uppnått detta när det gäller den fysiska eller programvarumässiga "hållbarheten" hos vare sig Dovado's eller TP-link's produkter.
Jag har bara underlag från 3 st Dovado-routrar (1 st 4GR och 2 st Tiny) samt 2 st TP-Link (1 st 3420 och 1 st 3020).


Samtliga dessa har rent fysiskt fungerat (fungerar) oklanderligt, dvs. ingen har fysiskt gått sönder.


Programvarumässigt har de tre Dovado-routrarna inte fungerat stabilt trots ihärdiga FW-uppdateringar, dvs. sammantaget har de inte löst den uppgift de var (dyrt) köpta för att lösa.
Dovado 4GR är också som denna tråd behandlar "dödad" av tillverkaren.

De två TP-Link routrarna har fungerat/fungerar stabilt med såväl original-FW som med open-source FW.


Jag vill också påpeka att jag inte är anställd av eller har betalt av TP-Link för att göra reklam för deras produkter!
Det finns många andra bra fabrikat av 4G-routrar som också är prisvärda. Dessa har jag dock ingen erfarenhet av (förutom ZTE) och kan därför inte uttala mig om dem.


För min del så kvarstår grundfrågan -
1. - köpa en fungerande (exempelvis!) TP-Link för 350kr som uppdateras framgent av tillverkaren och också av fristående parter
eller
2. - köpa en Dovado för dryga 900kr som kanske "dumpas" i morgon för att en ny modell skall säljas.


/Östen

3's 4G