1 Senaste redigerad av antonbj (2015-10-07 10:56:41)

Tråd: Vilken antenn ska jag satsa på?

Jag står just nu och velar inför vilken antenn-uppsättning jag ska kolla på. Jag vill komma undan så billigt som möjligt, utan att för det nå ett undermåligt resultat.

Hade tänkt posta en elevation-map, men som nyregistrerad har man tydligen inte de befogenheterna.

Det är 10km till masten. Den sitter på ett berg på andra sidan sjön, 76m över höjd vid stugan inkluderad maststång. Masten är på 191m höjd räknat med en masthöjd på 25m.

Det är lite träd i vägen den första biten innan sjön.  att lyckas montera antennerna över trädtopparna är inte möjligt då dem är rätt höga. Träden som är närmast stugan kommer eventuellt kunna glesas ut på vårkanten. Uppskattningsvis rör det sig i nuläget om 25-30m skog som behöver penetreras

Har varit i kontakt med ett företag från UK som säljer en log-antenn med samma specifikationer som Macab5000. Enligt den tekniska säljaren ska det inte vara några problem över det avståndet med denna antenn.
Ett citat från Danne i tråden om Macab5000 säger dock annorlunda

danne skrev:

Ska kanske skriva att Macab antennen är inte helt kass efter test. Angiven förstärkning stämmer inte, men jag anser att den är prisvärd om man köper från de billigaste säljarna (under 500kr).

Den klarar sig bra upp till 7-8km även i eländig terräng, vid bara lite längre avstånd är det som all förstärkning dör rakt av. Ganska riktningskänslig och verkar "skärma" av ganska bra om man titta på RSRQ och SINR.

/danne

Det citatat gjorde att jag började se om efter andra alternativ. Närmare bestämt Yagi's i olika längder. Har hittat en 80cm 900MHZ Yagi med 13Db från en kinesisk tillverkare, samt en 130cm variant med 17Db.

Tanken är att köra två sådana i Mimo med vertikal respektive horisontell polarisering. För att kunna åstadkomma det behöver jag dock en bracket från Poynting som kostar lika mycket som de två antennerna kombinerat. Så har ni några ideer på ghetto-lösningar är de varmt välkomna.

2

Sv: Vilken antenn ska jag satsa på?

Vilken operatör?

Ved du att det är 900 MHz som gäller?

Varför logperiodiska antenner?

Tro inte på säljare. De tar inget ansvar för sina uppgifter.

Posta gärna länkar till de två kinesiska yagiantennerna med uppgivna 13 respektive 17 dBi antennvinst.

Här är en till

http://lsg.se/riktantenn-yagi-acy15-900 … ement.html

en annan är carant acy15:

http://avalanwireless.com/marketing_res … 15-900.pdf

Den har 15 element inklusive dipol och reflektor. Längden från främsta direktorn till reflektorn är 80 cm (mätt själv på antenn jag har). Jag tvivlar på att antennen har 15 dBi gain, snarare en eller ett par dBi lägre.

Ska man vara säker på att få högt gain och bra riktverkan på 900 mHz måste man satsa på enbandsantenner och på  900 innebär det yagiantenner.

problemet är alltid att uppgifterna är osäkra, till och med om det finns polardiagram över riktning och förstärkning.

En yagiantenn med viss förstärkning måste ha en given längd. Man kan ha amerikanska zdacomm som referens:

http://www.zdacomm.com/images/PDF/ZDAYG.pdf

En 14 dBi antenn är 900 mm lång. ska man öka 3 dB till 17 så  innebär det en fördubbling av längden, här 1840 mm. En antenn med 17 dBi gain kan inte vara 130 cm kort. Den kan fortfarande vara bra och prisvärd även om gain är 14-15 dBi vilket är dubbelt så bra gain som bästa logperiodiska ger.

Instruktiv sida:

https://www.telcoantennas.com.au/site/w … -antennas.

Ofta är montering +-45 grader bäst för Mimo. Fäster kan man fixa själv. Finns inget skäl att köpa dyra gjutna aluminiumdetaljer från Poynting.

edit: här är en 184 cm lång yagi som anges ha 17 dBi gain.

http://www.magnumelectronics.com/900MHz … 8-17yg.htm

Samma antenn?

http://www.kpperformance.ca/17-5-dbi-900mhz-yagi



Problemet är att antenner med högt gain blir smalbandiga. E Kafeman  kan förklara mer om detta.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3 Senaste redigerad av antonbj (2015-10-07 21:21:42)

Sv: Vilken antenn ska jag satsa på?

Tele2. Och det är 900mhz-bandet som gäller.

Här är antennen, inget som jag hittat hos återförsäljare utan har förhandlat mig till "samples" hos en kinesisk tillverkare.

minfil.org / mbU0j0b3b6 / FYX-8090-18 . pdf (forumets spamfilter tillåter inte länkar. lägg till h t t p och ta bort mellanrummen)

Jag läste din tråd ang Yagi's och falska Db-värden, med 130cm i längd bör man landa nånstans mellan 15-16Db förstärkning.

Har du några ideer hur man skulle kunna tillverka/köpa fästen för +-45 grader för yagi's av denna typ?

Funderar även på kablage, detta engelska företag erbjuder även crimpning av kablar, var lite sugen på att lära mig det själv, men det är nog bättre att jag överlåter det till proffs. 14kr/m för HDF400 är priset iaf. Är det overkill? Skillnaden är ändå 2Db mindre förlust med kabellängden 7m.

4

Sv: Vilken antenn ska jag satsa på?

http://minfil.org/mbU0j0b3b6/FYX-8090-18.pdf

Kan funka, men beror på kvaliteten i övrigt och det brister ofta i kinesiska antenner.

Som alternativ skulle jag satsa på LSG antennen i mitt inlägg.

Att crimpa själv lär man sig snart men bra verktyg är dyra (finns på Elfa bl a) så det kan vara lika bra att köpa. Behövs 7 meter ska man ha bra kablar.

När du väl fått antennerna uppfinner du snabbt ett fäste. Kanske behöver du hjälp med svetsning eller att bocka plåt men det brukar gå att ordna.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Vilken antenn ska jag satsa på?

Många antenner som säljs under "eget märke" är inköpta i Kina.
Inget fel i det men ibland tycker jag påslaget från mellanhänderna är lite stort.

Är fullt kapabel att bygga min egna antenn och hade planer på att göra så för några år sedan för 810-820 MHz.
Problemet var att lokal järnhandlaren inte hade material på lager och hembeställning av några meter aluminium-rör skulle bli lika dyrt som att köpa nya antenner.
Köpte därför billigaste Yagi-antenn jag hittade på Ebay. Tänkte att det får vara skit men det ger mej lite billigt grundmaterial till att bygga egna antenner.
Två 9-element Yagi-antenner inkl frakt gick på ca 250 kr.
Antennkabeln hade antagligen högre förluster än ringklocks-ledning och kontakteringen av densamma hade utförts mha av gasbrännare. Ingen kontakt alls av centerledaren i kontaktdonet, vilket kompenserades av att den var kortsluten vid infästningen i antennen. Ingen fuktsäkring eller ens dränering i kopplingsdosan.
Hade ändå tänkt byta till bättre kabel, så kable fanns hemma. 2*3 m med rätt kontakter för modemet utan extra övergångar.
Kabellängden var för att få USB-modemet innanför takpannorna.

Intressant nog, om man synar en del av de Yagi-antenner som säljs så kan man känna igen dessa som Kina-produkter som säljs av många återförsäljare.
Enklast kan man se det på hur dipolen och dess kopplingsdosa är utförd.
Antennen från magnumelectronics t.ex. har samma dipol och kopplingsdosa som på den antennen jag köpte, fast min var lite kortare (9-element).
Kinesiska antennpriserna har stigit en del, men en likadan antenn kan köpas från Ali Express för $15, ca 130 kr.
Letar man så kan man hitta både billigare eller antenner med fler element.
Bytte kabel i mina antenner och satte upp dessa. Funktionen var helt ok och farten är 40/20 på ungefär liknande omständigheter som dina, 2-300 meter skog och därefter 12 km över sjö.
Ju närmare träden står framför antennen, ju mer dämpas signalen. I svåra fall kan vågutbredningen göra att det inte finns någon bra direktvåg och reflexer är starkare än direktvågen. Riktantenn ger då inte förväntat gain, men det problemet är mest vanligt för fasta hinder, typ hus och markhöjder mellan bas och din antenn.

Mina antenner har kina-kvalitet så till vida att antennfästet nog inte pallar en riktig höst-storm, rätt tunn aluminium, men annars inget löst skrammel och pinnarnas infästning tål solsken utan att trilla av. Mastklämmorna byttes då de knappt ens var gängade. De byttes mot avgasrörklämmor från Biltema.
Är man beredd på att se över kvaliteten så går det få två hyggliga Yagi-antenner för ett par hundralappar.
Direktlänkt till tillverkarens sida med olika 900MHz Yagis.
Fördelen att köpa lokalt är att det är något lättare att reklamera, men för ett par hundralappar var jag beredd att ta chansen och var förberedd att se över produkten innan den hängdes upp i mast.
Samma antenner, med samma kvalitetsproblem säljs även via mer lokala återförsäljare, ibland om-märkta eller i nya plasthöljen med tjusig företagslogga. Räkna med att betala ett par hundringar för att få den företagsloggan på antennen.

Ytterligare erfarenhet av Kina-antenner, med bra bilder, kan man läsa här.

Genom uppgivet fysiskt format kan man påstå att uppgiven gain på Macab 5000 är väl spetsad för de högre frekvenserna och för 698-960 MHz är det ren fantasi, i synnerhet i kombination med den frikostigt uppgivna bandbredden.
Storleken sätter fysiska gränser för hur högt gain en liten antenn kan ha som bäst, även om en stor storlek inte nödvändigtvis är garanti för motsatsen, men uppfinnaren av Macab-antennen är självklar Nobel-pristagare om uppgivet gain skulle stämma. Gissningsvis är det en ommärkt Kina-antenn med slumpvis utvalt datablad bifogat.
Att det sedan inte finns några som helst diagram att hämta från Macab och den tunna info som ges verkar i varje detalj felaktig gör nog att man kan anta att Macab aldrig någonsin tillverkat en antenn eller kan något om antenner, de är bara mellanhand i säljkedjan.

Precis som jonasolof säjer, ju mer bandspecifik en antenn är, ju större möjlighet att få bra gain. Beroende på frekvensområde kan det vara lite olika antenntyper som passar om man vill ha högt gain. Parabol-antenn är en klassiskt antenn som kan ge högt gain, men för att den ska ge det vid 900 MHz så blir den opraktiskt stor och dyr. Yag-antennen är en bra kompromiss, måttligt stor och relativt billig.
Ett rimligt komplicerat alternativ som kan mäta sej är stackade dipoler (eller stackade Yagi). Bi-quad är exempel på stackade dipoler, trots att man inte matar elementen mer än på ett ställe.
Logperiodisk antenn kan mäta sej med en kortare Yagi vad gäller gain, men behöver man inte logperiodiska antennens frekvensomfång är det på flera sätt bortkastat och rent av en nackdel. En smalbandig antenn, har fördelen att undertrycka oönskade signaler som ligger utanför frekvensområdet, som annars kan ställa till problem i den egna mottagaren.
Det kan vara allt från egna WiFi-nätet och näraliggande FM och TV-sändare som kan störa trots att de inte ligger på samma frekvensband. Problemet är särskilt påtagligt  för kompakta USB-modem byggda för att klara många frekvens-band.
Man kan inte ha bra intern filtrering för varje frekvensband då för många filter kräver större plats i USB-stickan.
Väljer man en Yagi med dubbelviken dipol, vilket ovan nämnda Yagi har, så är den DC-mässigt kortsluten.
Det är en inte oväsentlig fördel vid åskväder, då stora statiska spänningar inte kan leta sej in till modemet.
Det är den vanligaste typen av åskskada. Mesta energin i blixtnedslag ligger på frekvenser under 30 MHz, vilket blir kraftigt undertryckt i kortsluten antenn. Monopol och patch-antenner ger oftast en direkt väg in till modemet, oavsett frekvens.

Ett problem med stora strukturer och högt gain är att riktverkan blir så stor att minsta svaj i vinden, och all signal är borta.
Samma med inriktningen av antennen. En antenn med lågt gain kan grovriktas om man vet vilket vädersträck basstationen finns och det finns obetydligt att hämta på att finrikta, medan en antenn med högt gain, som missar riktning med några grader, kan ge sämre resultat än snabbriktade antennen med lågt gain.

6

Sv: Vilken antenn ska jag satsa på?

Tack för utförligt svar.

Fick ni svar från den kinesiska tillverkaren och han ville ha 140dollar i frakt för två 1.3m Yagi's vilket motverkar hela syftet med att försöka spara in på antennen.

Om det är som du säger att jag faktiskt inte behöver mer än en 30cm Yagi i min situation så kanske det är onödigt att beställa större.
Hittade dock denna på 80cm:

http://aliexpress.com/item/13dbi-850-90 … 28089.html

Är det skräp?

7

Sv: Vilken antenn ska jag satsa på?

(Länken ovan fixad)

Kanske balunen behöver förbättras och sedan gäller det att få kapslingen tät. E Kafeman är proffs på antenner och ser och kan rätta till vad som brister på billiga antenner (men förmodligen inte enbart från en bild).

I den här sitsen skulle jag gått på LSG's antenn. De säljer kvalificerade repeatrar och bör ha koll på antennerna så att de inte har elementära brister.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Vilken antenn ska jag satsa på?

Antennen verkar ha punktsvetsade direktorer (passiva element) mot bommen vilket knappast blir någon långlivad infästning i tunn aluminium....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

9

Sv: Vilken antenn ska jag satsa på?

Eller bara crimpade

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: Vilken antenn ska jag satsa på?

När man köper av mellanhand på AliExpress, räkna inte med att bilden till 100% överensstämmer med vad man faktiskt får.
När säljaren får ordern, springer denne ut på marknaden i Shenzhen (där de flesta AliExpress-säljare finns), och köper något som överensstämmer någotsånär med ordern.
Antenn-fabrikat, kabel och mekanik kan variera från gång till annan. Några av de vanligaste tillverkarna som säljer nästan identiska 900MHz Yagi via bl.a. Ebay och Ali Express är Ameison Com, Huahong Antenna, Jinchang Electron, Gisantone, Signalwell och NH Microwave. Vem som kopierar vem är svårt att utreda.
I webbutiker säljs de alltid ombrandade, ofta till importörens namn.
Det finns ytterligare minst 10 tillverkare av denna närmast identiska Yagi-antenn-typen, som är mindre intresserade av export och bara säljer i Kina, som är en nog så stor marknad. Finns även mellanting typ Gisantone som agerar utlandsexportör för såväl egna som konkurrenternas antenner.

Vad man får som köpare på Ali Express, är ett lotteri för ett par hundralappar. Vill man på förhand veta vilket fabrikat man köper, får man handla via www.alibaba.com där produkternas ursprung särskilt upplyses om de är spårbara.

De tillverkande antenn-företagen i Kina är rätt kortlivade och ersätts ständigt med nya företag. Skulle gissa snittåldern är 10-15 år, så det är en mycket rörlig marknad.

Om någon tillverkare är bättre än den andra är svårt att säja något om. Min erfarenhet är att det kan skifta från dag till dag och som exempel NH Micrw. säljer samma antenner med olika kvalitet, olika längder och kvalitet på koaxkabel, och kan även erbjuda samma antenner utförda i rostfritt.

Apropå LSG's antenn, deras bild är inte den bästa men den antennen är tillverkad av just NH Microwave. Länk  till tillverkarens antennsida.
LSG köper troligen sina antenner från den polska generalagenten.

Antenn-tekniskt ligger alla nämnda tillverkar-företagen på en låg nivå. Det är i första hand metall-böjar-industrier med minimal satsning på produkt-utveckling.
Alla företagen uppger dock att man har egna mätresurser, dokumenterat med fejkade bilder på hemsidorna på t.ex. antenn-mät-kammare (anechoic chamber) men en kallar det t.ex. för microwave darkroom. Inget man översätter fel då det är ett fackbegrepp. Dessa kammare om de funnits, är de antingen uselt använda, eller skäms man för mätresultatet så att man inte anser att kurvorna tillför antennen mervärde på egna hemsidan. Det är vart fall sällan man hittar vettiga mätningar på deras hemsidor.
En annan tillverkare visar pågående antennmätning på sin hemsida, men har varken koaxkabel eller nätkabel ansluten till mätinstrumentet (en 30 år gammal nätverksanalysator).
Eventuella presenterade mätdata får man ta med en stor nypa salt, och kan förkomma och förväxlas flera gånger innan det når den svenska återförsäljaren.

Det är billiga antenner, som ingen antenntillverkare som satsar på kvalitet och egen R&D kan konkurrera med prismässigt.
Oftast är även kvalitetskontrollen noll hos dessa lågpris-tillverkare, särskilt på den del som exporteras. De vet att det ändå blir få reklamationer på exporterade antenner då grossistpriset per antenn endast rör sej om några dollar, så reklamationer lönar sej inte för någon.
Dessutom så fungerar trots allt de flesta antenner så pass bra att kunden är nöjd.

Det finns kinesiska antenn-tillverkare som håller hög kvalitet, men de syns sällan på ställen som Ali Express/TaoBao/Tmall/Ebay, då priserna för dessa antennerna är betydligt högre, vilket inte säljer på denna typ av saiter.

Nu är inte ens dessa kvalitetsantenner med 10 ggr högre prislapp heller helt tillförlitliga i uppgiven prestanda, då mätdata ofta baseras på en handtunad prototyp med optimalt bra och kort mätkabel, inte på den seriemässigt tillverkade antennen, som i vilket fall tillverkats i Kina på en plats förmodligen helt utan mätmöjligheter.
Vill man ha korrekta mätdata för just den antennen som man köper, ökar prislappen ytterligare 10x.
De antenner operatörerna sätter upp i sina basstationer, är sällan  individuellt mätta men mätadata baseras på den serieproducerade antennen och produktionskontrollen är noggrann. Slutkunden har ofta egna mätresurser och kan själv väl mäta in om antennen fungerar som utlovat. Fusk skulle ge väldigt dåligt rykte i denna branschen.

Till vanlig konsument är det däremot ofarligt att fuska avsevärt.

För en antenn som kostar 10 ggr mer än billig-alternativet, för att den ska vara prisvärd vill jag ha en tydligt spårbar tillverkare, vilket inte är general-agenten, och det ska ingå mätkurvor som visar vad antennen kanske kan prestera som bäst. Det är inga konstigheter, VSWR och gain relativt frekvensen och strålningsdiagram.

Tyvärr så är den normala slutkunden i bästa fall helt nöjd om det finns en hög siffra på gainet, oavsett mätenhet eller om det står en vinkelhake framför, typ som det stod på en av Macab's antenner,  <7dBi, vilket i praktiken betydde 3-4 dBi, minus kabelförluster, för den aktuella kunden, om nu Macab's uppgifter var korrekta. I värsta fall så är verklighetens antenn ännu sämre. Verkliga tillverkaren är sannolikt en kinesisk plåtfirma.

Eftersom jag jobbar med antenn-design har jag förståelse för vad som är rimlig data, men medel-kunden sitter i kläm då man som kund är hänvisad till vad företag typ Macab påstår om de antenner man säljer. Den tunna tekniska "produkt-infon" är dessutom redan den oftast så främmande och teknisk för medel-kunden att man inte har kunskap nog att ifrågasätta när fantasi-siffror deklareras eller kan jämföra två alternativa antenner, utifrån lite olika uppställd data.

Ser det lite som deklarationen på kött i mataffären, där kunderna vill ha korrekt info om ursprung och innehåll.
Om kunderna satte större krav på att få veta vad antennen egentligen presterade och dess ursprung, på ett begripligt sätt, skulle om inte annat fack-press följa upp det intresset och betala SP i Borås att göra jämförande ärliga tester på antenner inköpta från butik.
Det skulle kunna bli lite VW över dessa resultat.

11

Sv: Vilken antenn ska jag satsa på?

Jag har nu varit i kontakt med Ameison och beställt Yagi's i 110cm utförande. Stod och valde mellan den och en 80cm version och tänkte att så mycket svårare kan det inte vara att ställa in dem korrekt. När dem väl anländer så kommer jag ta lite bilder och lägga upp här så kanske du Kafeman kan bedöma om lödningen behöver förbättras?

Företaget erbjöd även att förborra hål för montering i horisontell polarisering. Det är ju smidigt, men hur mycket är det egentligen man förlorar på att köra +-90 mot +-45 ?

12

Sv: Vilken antenn ska jag satsa på?

3 dB vid mottagning.

Eftersom sändning bara sker över en antennutgång blir övervägande andra där. Visserligen förloras 3 dB pga 45 graders fel polarisering. Å andra sidan ligger den sändande routerantennens polarisationsplan mitt mellan basstationen (vanligtvis) 45-graders lutande polarisering så underlättas diversitetsmottaning vid basstationen och då kan vinsten av diversitet överväga förlusten av 3 dB pga polariseringsskillnaden. Diversitet används för att motverka fading. Där kan signaltappet bli mer än 3 dB, ofta 6 dB, så vertikal eller horisontell polarisering är en försäkring mot tappad signal som kostar 3 dB. 

Ett lästips bland många:

http://www.astronwireless.com/topic-arc … zation.asp

har man radioreflektiva ytor framför antennerna så kan det löna sig att testa CQI och SINR vid olika rotation för vardera antennen -oberoende av RSRP.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: Vilken antenn ska jag satsa på?

Det verkar som jag i min hast har beställt antenner för frekvensomfånget 890-960. Nu när jag kollar upp LTE-frekvenserna igen så ser jag att Tele2 har sin uplink på 885-891mhz. Har detta en praktisk betydelse?

Har skickat ett mail till Ameison om att dem ska avvakta tills jag fått detta utrett. förhoppningsvis har inte ordern gått iväg ännu.

14

Sv: Vilken antenn ska jag satsa på?

Förmodligen är antennvinsten några dB lägre under den angivna gränsen. Det kommer att funka men inte helt optimalt. Eftersom det rör sig om en lång yagi så torde antennen i sig vara rätt smalbandig.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.