1

Tråd: Service mode i FritzBox (AVM6840)

Service mode i FritzBox.
I  alla(?) routrar och överhuvudtaget de flesta lite mer komplexa elektronikenheter finns det olika händelseloggar som registrerar fel och/eller viktiga skeenden. Vissa av de här loggarna är enkelt tillgängliga för användaren i vanligt textformat medan andra har karaktären av ”dolda rum” med nyckel och dessutom särskild mjukvara för läsning och tolkning. I samband med min fortgående e-postkommunikation med AVM i Berlin för felavhjälpning av VoIP-problem har jag blivit ”insläppt” i ett av dessa ”rum” och vill kort berätta om detta.

FritzBoxen (AVM6840) har en löpande händelselogg med underflikar som är både lätt tillgänglig och läsbar för användaren. Men den har också en funktion som speglar (klonar) alla routerns inställningar och som man kan plocka fram och läsa med särskild mjukvara. Slutligen finns en avancerad funktion (på tyska ”Mitschnitt” – ungefär ”medhörning och kloning/inspelning”) som man startar manuellt. Den här funktionen är primärt grupperad i sex olika huvudavdelningar med vardera flera underavdelningar/subprotokoll. Huvudavdelningarna/funktionsområdena är: LTE, Internet, nätverk, WLAN, USB och Dtrace. För t.ex Internet finns det tre olika underavdelningar/subprotokoll, för nätverk tio, för WLAN fyra, för USB två osv. För varje av dessa huvudavdelningars underavdelningar/subprotokoll kan man starta en detaljerad registrering av datapaketsflödet som löpande förs över till en ansluten dators HDD.

Registrering kan ske av en underavdelning och ett subprotokoll eller flera huvudavdelningar med flera subprotokoll samtidigt och parallellt beroende på inom vilka områden man misstänker att man har problem som man vill dokumentera och senare analysera. När registreringen pågått så länge att den tidsmässigt omfattar ett eller flera (provocerat/ade eller spontant/a) fel avslutar man registreringen och gör en ”paketering” av inspelningen. Registreringarna sker i Wiresharkformat vilket möjliggör mycket detaljerad/finmaskig dokumentation för senare analys. Trots formatet kan det bli ganska stora registreringsfiler vilket inte alltid möjliggör att man skickar filerna via mail (trots zippning) till t.ex. supporten.

Motsvarande registrerings- och inspelningssystem antar jag är standard i professionella utrustningar men att en sådan avancerad funktion även ryms i en konsumentprodukt som AVM6840 ställer åter frågan för vilken målgrupp den här lilla provocerat designade plastlådan egentligen är konstruerad för ?   Själv väntar jag nu med spänning på AVM:s pågående detaljanalys av ”mina” registreringar från flera löpande kommunikationsproblem i VoIP mellan FritzBoxen och operatörens IP-server där bl.a hela SIP-protokollet torde finnas med.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

2

Sv: Service mode i FritzBox (AVM6840)

Tack för den fina redogörelsen. Jag blev föreslagen att använda den här fördjupade loggningen för LTE1800 utan att det förelåg något problem men det blev inte av. I saken ligger att det bara är AVM som har verktyg att analysera den djupa loggen.

Min förhoppning är att AVM behåller ambitionsnivån då de släpper Altair-radiokorten i den kommande modellen som ska klara 3G och flera LTE-band.

Undrar om fler än tio - tjugo AVM routrar används i Sverige... I Tyskland har de halva marknaden för 4G routrar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Service mode i FritzBox (AVM6840)

Intressant fråga varför marknaden i detta fall - ser ut som den gör. Kanske prissättning, kanske att tyskar gillar inhemska produkter eller kanske att svensken i gemen inte värdesätter hög kvalitet och tillhörande lite högre pris .....??

Vad gäller verktyg för att analysera denna intressanta detaljdokumentation så borde det gå utan större problem med tillgänglig programvara som är baserad på öppen källkod; se  https://en.wikipedia.org/wiki/Wireshark och https://www.wireshark.org/  till mycket rimligt pris. Sedan måste man förestås kunna förstå och tolka resultaten vilket naturligtvis kräver kunskap - vilket som bekant kan vara både bristvara och dyrbart att skaffa sig.....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

4

Sv: Service mode i FritzBox (AVM6840)

Användarna köper det som marknadsförs effektivt, dvs Huawei. Grossisterna vill inte marknadsföra AVM för varken de eller operatörernas support har ambitionen att förstå sig på vad de routrarna kan. Bristen på 900 och 3G har också varit ett hinder i Sverige men bör inte vara det nu längre. Fallback på 3G är knappast aktuellt numera.

Vad gäller ambitionsnivå så når min inte upp till att analysera wiresharkregistreringar

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Service mode i FritzBox (AVM6840)

AVM:s support är i en klass för sig. Dröjer det mer än två dagar efter det man kontaktat den (i detta fall levererat loggmaterial) mailar vederbörande kundtjänstmedarbetare (som håller i ärendet hela tiden à la personlig bankman) och ber mig ha ytterligare lite tålamod och meddelar att loggmaterialet nu befinner sig på analysavdelningen.

Det här stavas tysk service mot en vanlig privatkund......

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

6

Sv: Service mode i FritzBox (AVM6840)

Håller med om att det är bra service från AVM, de skickade mig en ny router med express när min som ny strulade.

Telia gör iofs. oftast det också när det inte hjälper att dra ut kontakten 5min, men AVM bjöd på avancerad felsökning via telefon då felet var ganska udda. tur att man har tysktalande bekanta…..5års garanti är inte heller fel även om utvecklingen går snabbt framåt.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

7

Sv: Service mode i FritzBox (AVM6840)

Så har jag då äntligen fått klarhet i varför FritzBox inte trivs ihop med Phonzo !

Efter en omfattande mailväxling, test av en betaversion, inspelning ("Mitschnitt") av åtskilliga timmars internettrafik i Wiresharkformat som jag vidaresänt till AVM i Berlin har man där analyserat bl.a enskilda trafikdetaljer i SIP-protokollet mellan mina FritzBoxar och Phonzos SIP-server.

I SIP-protokollet finns möjlighet att lägga in s.k OPTIONS som bl.a innehåller info om öppnade portar hos klienten. För att kunna hålla klienten (bakom en NAT/brandvägg) bunden till servern utväxlas ständigt nödvändiga signaldata - enligt Phonzo ungefär var tionde sekund. Om dessa signaldata vid något tillfälle är felaktiga eller korrupta kan klienten inte "hänga kvar" hos SIP-servern och kontakten bryts. I mitt fall kunde det här uppträda redan efter 7-8 minuter men i gynnsamma fall först efter 9-10 timmar. Enligt AVM levererar Phonzos server ibland ut felaktiga signaldata som därmed bryter den regelbundna ("livsuppehållande") signaleringen över UDP-porten. Själv kunde jag också i den enkla loggfilen notera de följdfel detta resulterade i, nämligen felkoderna 408 (Request timeout) eller 503 (Service unavailable) i SIP-protokollet, hos servern. Den avancerade felanalysen av AVM har därmed bekräftat att felet ligger hos Phonzo. AVM berättade också att de tidigare påträffat samma fel från en annan - jag antar tysk - telefonioperatörs SIP-server och att problemet för närvarande inte är möjligt att lösa från AVM:s sida.
"Hier kommen fehladressierte OPTION Pakete des Anbieters zur FRITZ!Box welche für dieses Verhalten verantwortlich sind. Wir haben ein solches Verhalten auch schon bei einem andren Anbieter gesehen und eruieren ob wir auf dieses fehlerhafte Verhalten seitens FRITZ!Box Einfluss nehmen können. Eine kurzfriste Lösung können wir nicht in Aussicht stellen."

Den ännu obesvarade frågan är därmed varför t.ex Ciscos SPA122-boxar ändå klarar att hålla UDP-kommunikationen öppen ?

Jag har ännu inte informerat Phonzo om felet men antar - tyvärr - att man knappast är intresserad eller beredd att gräva djupare i ett såpass avancerat fel så länge deras gängse lösning med ATA-boxar fungerar.

Som nästa möjliga lösning får jag därmed - så motbjudande det än känns - testa att helt stänga ner telefonifunktionen hos FrizBoxarna, testa med traditionell portöppning och prova att ansluta ATA-boxar till FritzBoxarna.

Men visst är det kul att en hårdvarutillverkare tillsammans med en envis kund kan hitta tekniska fel hos en operatör ! AVM:s service och villighet till avancerad felsökning i absolut toppklass torde härmed ha fått ytterligare en stjärna.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

8

Sv: Service mode i FritzBox (AVM6840)

Imponerande av både dig och AVM. Vad säger AVM om att Cisco klarar det?
Ska bli intressant att se om nya 8620 med annan hådvara klarar VOIP bättre. De borde be dig testa den.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Service mode i FritzBox (AVM6840)

Jag hade ett liknande problem just med Phonzo och en gammal IP-telefon från Siemens.
Siemens-apparaten var lite underdimensionerad i processor-kraft, droppade en del trafik så att den föll ur och sedan inte brydde sej om att återställa förbindelsen.
Nu hände det inte så ofta, kunde gå en vecka. Snabb-fixen blev en dygnstimer så att det blev tvingad omstart.
Den mer permanenta lösningen blev en mini-dator som fick köra telefonväxel med programvara från 3CX.
Siemens-telefonen kopplar upp sej till växeln på det interna nätet, har fast intern IP, så det behövs inget pingande mellan enheterna för att veta var de är och telefonväxeln har aldrig fallerat i förbindelsen till omvärlden.

Datorn sköter då yttre anslutning till Phonzo,Skype,Google-Talk och till någon lågkostnads-tjänst från Dellmount (finns i många versioner, Actionvoip,EasyVoip, Voipbuster,,,). Actionvoip tar fn 8öre/min för mobilsamtal i Sverige.
Det enda jag har Phonzo till är att få billig (gratis) hänvisning av inkommande samtal till mitt faste tele-nummer, som hamnar i televäxeln.
Phonzo används inte till utgående samtal då det är billigare att ringa ut via någon gratis-tjänst typ Google-Talk eller Dellmount.
En ytterligare fördel är att jag kan köra fler samtal samtidigt och har IP-telefon i sommarstugan som ochkså kopplar upp sej via hemma-servern. Samt familjens fyra mobiltelefoner som dels ringer billigt men även helt gratis förutom evt. bredbandskostnad om man ringer mellan telefonerna som finns inkopplade i servern. För dessa telefoner har jag lagt upp kortnummer.
En växel ger många andra fördelar, beroende på inkommande nummer kan jag välja vilka telefoner som ska ringa eller om det är svartlistat säljar-nummer, blir denna kopplad till anpassad telefonsvarar-robot. wink
Ringer mycket, ibland långa samtal typ tele-konferanser, och tele-räkningen ligger på max 10kr/mån smile
Har då inte räknat med kostnaden för den egna utrustningen men det är inget som jag ändå inte skulle haft i drift.

En fördel med egen växel är att mobiltelefonen även fungerar som lokal-telefon, ringer det på hemtelefonen, kan man svara i mobilen, resp välja att ringa via hemnätet, med uppkoppling till servern antingen via WiFi eller mobilens bredband. De flesta Androider har VOIP-funktionen inbyggd utan extra programvara.
Nu har jag ändå mini-datorn i drift, är fil-server och mycket annat, men vill man bara ha telefonväxel-funktionen på smidigt sätt kan en Hallonpaj med Asterix televäxel varas enkelt och strömsnålt alternativ och sedan lägger man in serverns IP i Fritzens VOIP.

10

Sv: Service mode i FritzBox (AVM6840)

Jag kör en Beaglebone Black med Asterisk mot Phonzo, det fungerar klockrent. I dagens läge hade jag kanske valt en Raspberry Pi 2 istället. Men när jag satte upp den här burken så var Beaglebone Black ett kraftfullare alternativ än den Raspberry Pi 1 som fanns då.

Asterisk (med FreePBX) är inte det lättaste att sätta upp men en väldigt kompetent programvara med i princip obegränsade möjligheter. Hårdvarumässigt är både Beaglebone Black och Raspberry Pi 2 i storlek som ett kreditkort så det blir en väldigt liten smidig och strömsnål server med stora möjligheter.

http://www.beaglebone-asterisk.org/
http://www.raspberry-asterisk.org/

11

Sv: Service mode i FritzBox (AVM6840)

jag kör två nummer från phonzo ett hemnummer och ett gammalt 010 nummer , kör linksys spa 112 och en linksys pap2t, har konfat bägge med bägge numren så om jag far hemifrån och stänger av all ström, så kan jag ändå använda phonzo när jag är i stugan med den andra ata boxen inkopplad där, inget annat än säljare som ringer så brukar ha faxmodemet inkopplat , och den svarar efter 1 signal så då skriker det fax i örat på dom smile

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi