1

Tråd: E398, extern riktantenn ger hög nedladdning, men låg uppladdning.

Jag har kört länge utan en extern antenn hemma i skogen, jag har nöjt mig med ungefär 4-5 Mbit/s nedladdning och 4-5 Mbit/s uppladdning.

Men nu bestämde jag mig för att köpa en riktantenn från Kjell & Company, Art nr: 30151:

kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/mobilt-bredband/antenn/riktad-4g-antenn-18-dbi-p30151


Jag monterade den på ett maströr som är 5 meter högre än skorstenen, och säkert 8 meter högre än där jag tidigare hade modemet bredvid fönstret.

Det blev en stor skillnad i nedladdningen, kanske 10 Mbit/s, men uppladdningen blev tvärtom bara 0,2 Mbit/s vilket gör det i princip oanvändbart trots den höga nedladdningen.

Så jag tänkte att det kanske har med MIMO att göra, och att man måste ha två antenner (stämmer det?) som är monterade vertikalt och horisontellt, kanske där den ena antennen laddar ner och den andra laddar upp(stämmer det?). Sagt och gjort, jag köpte en till, men det blev bara lite bättre, 12 Mbit/s nedladdning och 0,7 Mbit/s uppladdning.

Nu går det i alla fall att använda internet, men det är väldigt underligt att om jag kopplar till en extern riktad antenn så sjunker uppladdningen, medan nedladdningen blir som man förväntar sig.

Är det någon som har en ide om vad det kan vara?

Jag har Googlat och sökt om problemet, men inte hittat något vettigt, och jag har testat med att ominstallera firmware, version 11.335.31.00.000

Jag har testat en antenn i taget om någon är trasig eller sämre, och det verkar som den ena antennen inte är lika bra. Men ingen av dom ger ens 1 Mbit/s uppladdning, som högst har jag kommit 0,75 Mbit/s och som lägst 0,07 Mbit/s. Utan extern antenn blir det som sagt 4-5 Mbit/s.

Och en sak till, om jag skiftar antennkablarna så att dom vertikala och horisontella antennerna byter plats i modemets ingång, så blir det bättre i ena fallet och sämre i det andra fallet. Har det någon betydelse i vilken ingång man sätter vertikal respektive horisontell antenn?

2

Sv: E398, extern riktantenn ger hög nedladdning, men låg uppladdning.

Vilket band används?

Så antennen ska funka med 18dBi från 1700 till 2600 dBi.? Det är osannolikt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: E398, extern riktantenn ger hög nedladdning, men låg uppladdning.

jonasolof skrev:

Vilket band används?

Jag vet inte, hur tar man reda på det?

jonasolof skrev:

Så antennem ska funka med 18dBi från 1700 till 2600 dBi.? Det är osannolikt.

Ingen aning.

4

Sv: E398, extern riktantenn ger hög nedladdning, men låg uppladdning.

Om du använder de köpta antennerna trots att det använda bandet är 800 MHz eller 900 MHz så kan man inte förvänta sig att det ska fungera.

Vlken operatör?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: E398, extern riktantenn ger hög nedladdning, men låg uppladdning.

jonasolof skrev:

Om du använder de köpta antennerna trots att det använda bandet är 800 MHz eller 900 MHz så kan man inte förvänta sig att det ska fungera.

Det sade dom inget om hos Kjell & Co, och det stod inget om på deras hemsida. Hur ska man kunna veta vilket band som används? Man antar ju att det är en antenn för mobilt 4G, precis på samma sätt som 4G modemet.

Menar du att den obefintliga uppladdningen beror på detta? Borde inte även nedladdningen påverkas då?

jonasolof skrev:

Vlken operatör?

Telenor.

6

Sv: E398, extern riktantenn ger hög nedladdning, men låg uppladdning.

Om du bor i skogen som du skriver i första inlägget så är det mest troligt att du tar emot Telenor 4G på 900MHz. Då är denna antenn meningslös eftersom den är optimerad för 1800 och 2600MHz.

De högre frekvenserna används främst i tätorter. I glesbygd används främst 800 eller 900MHz. Telenor har störst 4G-täckning på 900MHz.

7

Sv: E398, extern riktantenn ger hög nedladdning, men låg uppladdning.

svenix skrev:

Om du bor i skogen som du skriver i första inlägget så är det mest troligt att du tar emot Telenor 4G på 900MHz. Då är denna antenn meningslös eftersom den är optimerad för 1800 och 2600MHz.

De högre frekvenserna används främst i tätorter. I glesbygd används främst 800 eller 900MHz. Telenor har störst 4G-täckning på 900MHz.

Jag har förstått det nu. Detta nämnde dom inte ens hos Kjell &Co när jag köpte den, och jag har inte hittat denna information på deras hemsida när jag nu har tittat, det är dåligt.

Men hur ska man kunna veta exakt vilken som används? Ska man ringa Telenor eller går det att få reda på något annat sätt?

Och det är underligt att nedladdningen blir större men inte uppladdningen, kan man tekniskt förklara detta på något sätt?

8

Sv: E398, extern riktantenn ger hög nedladdning, men låg uppladdning.

Man kan ringa Telenor, de borde kunna ge besked. Å andra sidan är den tekniska kompetensen hos kundtjänster ofta så låg att de kan svara lite vad som helst. Går inte att lita på alltså, om man inte får prata med någon riktigt insatt person.

Det finns utrustningar som kan tala om vilket band man är uppkopplad på. Vissa mobiler har en service meny där man kan få fram informationen. Jag tror också att det går med vissa routrar. jonasolof har skrivit mycket om sådant här, prova att läsa hans inlägg. Själv sysslar jag så lite med detta att jag inte har några procedurer i huvudet.

Varför nedladdningen blir bättre men inte uppladdningen är svårt att svara på. Radiovågor är oberäkneliga och om du pekar fel med din riktantenn dämpar du signalen istället för att förstärka den. Dessutom tillkommer ev. reflexer samt påverkan av ev. mimo. Det är alltså mycket komplext att försöka analysera det givna resultatet. Med tanke på att din riktantenn inte var avsedd för de frekvenser som används är det fullt möjligt att själva kabeln utgjorde en bättre antenn än antennen själv på den frekvensen. Så resultatet bli oberäkneligt.

Läs jonasolofs olika inlägg i forumet. Vägen framåt är att vara systematisk. Ta reda på vilka basstationer och vilka frekvenser som finns i området. Gör en bedömning av vilken basstation som är lämpligast att använda. Skaffa lämpliga antenner för att framhäva signalen från den basstationen och undertrycka ev. signaler från andra basstationer.

Alternativt kan du prova att utgå från antagandet att det troligen handlar om 900MHz bandet från Telenor. Låna eller köp på öppet köp en antenn för 900MHz. Montera den på masten, vrid runt och prova i olika riktningar och se var du får bäst resultat. Har du tur får du ett tillräckligt bra resultat och kan behålla antennen.

9 Senaste redigerad av mbps (2015-09-29 16:46:58)

Sv: E398, extern riktantenn ger hög nedladdning, men låg uppladdning.

Tack för svaret svenix.

Jag ringde Telenor kundtjänst och dom kopplade vidare till teknisk support. Dom verkade vara kunniga och hjälpsamma och kollade frekvens och vilken mast som var närmast. Det var 900 Mhz som ni misstänkte, så jag åkte till Kjell & Co med klumpen i halsen beredd på att jag fick betala kalaset eftersom den första jag köpte var flera månader sedan.

Men dom var väldigt tillmötesgående och tog tillbaka båda antennerna och bytte till den här:

kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/mobilt-bredband/antenn/macab-4g-antenn-med-mimo-7-dbi-p30144

Jag fick t.o.m. tillbaka 41 kr smile

Jag får se om jag hinner installera den idag innan det blir för mörkt, och sedan rapporterar jag hur det har gått.

10

Sv: E398, extern riktantenn ger hög nedladdning, men låg uppladdning.

Roligt att höra! smile
Det är också min erfarenhet att Kjell&Co brukar vara väldigt justa med byten och det känns som att de vill göra kunden nöjd.

Den antennen du har nu verkar bättre med avseende på 900MHz. Det är en universalantenn som täcker samtliga 4G-frekvenser. Det har både fördelar och nackdelar. Fördelen är att du kan använda den till alla 4G-band, nackdelen är att universalantenner är kompromisser och ger inte lika stor förstärkning av signalen som en antenn som är optimerad för en viss frekvens.

Men med tanke på att du fick så pass bra resultat utan yttre antenn så borde denna antenn ge dig skaplig mottagning förhoppningsvis. Tänk på att inte använda för långa kablar till antennen. Jag såg att det följde med 2m kablar och använder du dem så är det nog inget problem. Men skarvar du på längre kablar så kan dämpningen i kablarna börja äta upp antennvinsten.

En annan sak som kan förstöra mottagningen även om man har bra signal är om det finns andra basstationer i närheten som stör den signal man vill ta emot. Jag vet inte om supporten talade om vilka andra basstationer som finns i närheten? Får man sådana lägen där men bor mitt emellan 3-4 starka signaler kan man behöva extrema riktantenner för att dämpa oönskade signaler.

Men har du inga sådana problem borde det förhoppningsvis fungera fint med den antennen du har nu.

11

Sv: E398, extern riktantenn ger hög nedladdning, men låg uppladdning.

Instämmer i vad Svenix skrivit. förhoppningsvis fungerar Macab antennen OK på 900. Det finns bättre men detta kanske räcker. För den antenn TS först köpte hos Kjelle finns tydligt angivet att den bara är avsedd för frekvenser 1800 och uppåt.
enklaste sättet att kolla vilket band som används är med en samsung telefon och servicemenyn. Se android-delen i forumet. slå *#0011# på luren (om jag minns rätt).

Med modemet i en dator och Telenors eller tele2s uppkopplingsprogramvara bör man också kunna se vilket band som används. 900 MHz är band 8. Men Telenor sänder också 800 MHz, band 20. Ibland också på 1800, band 3.   I och med supports tydliga svar bör frågan vara utredd.

Upload bör fungera bäst om mimoantennerna är polariserade horisontellt/vertikalt istället för +-45 grader. Det kan löna sig att vrida antennen 45 grader för att se om det blir någon skillnad.

det finns inga bra mimopaneler enkom för 900MHz. Antingen kan man ta poyning eller smarteq logperiodiska som ger ca 11 dBi antennvinst eller satsa på yagis för 900 från carant.hu. Sök ACY 15. den kan vara lite svår att få tag i. För mimo behövs två stycken. googla på "acy 15 antenn" Den ger 15 dBi antennvinst.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: E398, extern riktantenn ger hög nedladdning, men låg uppladdning.

Så, nu fick jag tid att sätta upp antennen, men har inte finjusterat den. Nu är det 10,552 Mbit/s ner och 2,491 Mbit/s upp.

Det kan jag vara nöjd med, men jag ska kolla om det går att få det bättre. Jag riktade den åt ungefär samma håll som förra antennen, NV, men det är en mast som är mycket längre bort än en mast som ligger åt SV.  Men jag tyckte det blev bättre mottagning NV med den förra antennen. Det är några träd på min tomt som skymmer SV-masten, jag kanske kapar ner dom senare.

Det är tyvärr långa kablar, 10 meter + 2 meter eftersom jag måste upp över en ås som ligger åt dom hållen som masterna ligger, så det blir en minskning i hastighet. Jag testade med och utan 10 meters kablarna vid fönstret och det skiljde sig några Mbit/s, jag kommer inte ihåg siffrorna nu.

Basstationerna, det är väl samma sak som masterna? Dom ligger långt ifrån varandra, dom som jag vet är SV, NV och N-NÖ.

Men tråkigt nog finns fenomenet fortfarande kvar, med bara modemet får jag ungefär 4 Mbit/s upp och ner, men nu är det som sagt 10 Mbit/s ned och 2,5 Mbit/s upp (via WLAN Dovado Tiny). Upphastigheten sjunker alltså från 4 Mbit/s till 2,5 Mbit/s när jag använder den externa antennen 8 meter högre upp, medan nedhastigheten blir betydligt bättre.

Och om jag byter antennernas plats på modemet så blir det 8,70 Mbit/s ned och 0,5 Mbit/s upp (jag startar om Dovado Tiny routern varje gång givetvis och jag har testat detta flera gånger).

Och om jag använder modemet direkt i en bärbar dator så blir siffrorna 9,09 ned 0,63 upp, sedan stänger jag Mobile Partner, tar ut modemet, skiftar antennerna, sätter i modemet igen och testar, då får jag 9,37 ned 4,16 upp, stänger Mobile Partner, tar ut modemet, skiftar antennerna igen, då får jag 7,54 ned 0,60 upp, stänger Mobile Partner, tar ut modemet, skiftar antennerna igen, 9,29 ned 4,16 upp.

Det ska väl inte vara någon skillnad mellan portarna i Huawei E398 ? Eller kan det vara så att ena porten vill ha en vertikal antenn och den andra horisontell antenn? Och det kan inte var någon slags justering som ska till i modemet?

Jag ska kolla igen senare om det kan vara ena T9 adaptern som är dålig, men det känns inte logiskt att det skulle vara så.

Och hur funkar MIMO egentligen, används ena antennen för nedladdning och den andra för uppladdning, eller kör båda antennerna både ned och uppladdning? Det skulle hjälpa mig i felsökningen.

13

Sv: E398, extern riktantenn ger hög nedladdning, men låg uppladdning.

Båda modemportarna används för mimomottagning. De ska kunna växlas hur som helst. Kruxet ligger i att endast en av dem används för sändning, alltid samma.

Eftersom bara en antenn sänder måste basstationen/cellen/masten ta emor med diversity. Optimalt för sändning blir då att sändarantennen är vertikalt eller horisontellt polariserad.  För mottagning är dock +-45 grader optimslt eftersom cellens antenner är polariserade så.

Det är svårt att analysera varför farten upp blir så dålig med extern antenn. Det kan vara något fel i den TS9 kontakt i modrmet som står för sändning. Jag skulle testa med ett annat och hra modem.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14 Senaste redigerad av E Kafeman (2015-10-05 00:07:22)

Sv: E398, extern riktantenn ger hög nedladdning, men låg uppladdning.

Antenner är besvärligt, det finns så många användningsområden och varje specifik antennplacering har sina problem.
Ingen har nog ännu klagat på att man fått en för bra antenn.
Vill man förbättra antenn-mottagning på egen hand så kan det krävas att man som konsument tar reda på en hel del om var när hur antennen ska användas. I krångligare fall kan det krävas expertkunskap och noggranna uppmätningar, men man kan komma rätt långt på egen hand när det gäller att ta reda på vad man behöver för att uppnå en viss funktion, typ störningsfri TV-bild eller data-trafik som flyter på i tillräcklig fart.

Men det är inte Kjell&Co uppgift att veta vad du ska använda vilken antenn du behöver. Visst kan Kjell&Co fråga om du verkligen valt rätt antenn men då hade du ändå inte haft svaret då du inte tagit reda på det. Hade du vetat svaret hade du förmodligen inte köpt fel antenn-frekvens oavsett om Kjell&Co frågat eller ej.
Nästa fråga som de möjligen kunnat ställa om de varit sakkunniga är hur högt gain du behöver. Om du inte kan svara på den frågan, ska Kjell&Co då låta dej köpa antenn?
I verkligheten är det inte alls säkert att säljaren ens vet vad gain innebär eller om det är den siffran som står på lådan antennen är förpackad i.

Det är lite som med glödlampor och batterier. De säljer sådant som tillbehör till något du köpt på annat håll. Att du får rätt storlek på batteriet så det passar ficklampan du har hemma måste du själv ta reda på. Visst kan de varna att de säljer flera modeller, men att det finns flera modeller vet du nog redan, för batterierna såväl som för antennerna de säljer.
Det är tekniskt krävande av dej som kund att kunna då batterier finns i många storlekar och kan ha knepiga beteckningar, och många andra egenskaper, som (o)laddbara, olika funktionsområden och långlivsegenskaper för att nämna några.

Så är det med antenner också, fast mycket värre. För att veta vad man behöver med avseende på antenn-förstärkning och frekvens får man  läsa Telenors täckningskartor och läsa vilka nivåer och frekvenser som det egna modemet rapporterar.
Alternativt anlitar man någon som kan detta. Lokala omständigheter där just du bor kan också spela stor roll.
Bor du lågt, mycket hinder i tänkta antennriktningen, lokala störningar så spelar det stor roll.
Här kan man få lite tips på vad man ska tänka på om man sätter upp antenn på egen hand.
Som komplement till Telenors täckningskarta finns t.ex. OpenSignal där man kan se täckningen och var basstationerna finns. Det är inte säkert att alla master finns utprickade, men har masten funnits ett tag finns den förmodligen med.
När du väl vet vad som behövs och väljer ut en antenn i Kjell&Co's sortiment så kan det vara bra ide att ta reda på om uppgiven data stämmer för den aktuella antennen, och se om det gjorts några tester eller om andra i grannskapet har erfarenheter med just denna antennen.
Tyvärr är ofta folk mer noggranna med att välja kvällstidning än antenn och då blir resultatet därefter.

Gainet på din senaste antenn ser ut så här enligt tillverkaren:
http://i59.tinypic.com/17d276.png
Vid 900 MHz är gainet ca 4dBi. För att få reda på detta måste man gå till tillverkarens hemsida och leta reda på aktuell antenn.
Tillverkaren kan skarva med denna data men det verkar rimligt med avseende på antenn-storleken.
Visst är det krångligt att behöva leta information, men valet är ju att blint köpa sej igenom alla de antenner som finns på marknaden och först i efterhand upptäcka att det man köpt inte fungerade som tänkt.

Räknar man bort lite kabelförluster på den aktuella antennen så blir det inte så mycket gain kvar.
Men det är säkert gott nog med tanke på hur det fungerar med modemets inbyggda antenner så bör en yttre välplacerad antenn ge rejäl förbättring, men din faktiska förbättring är måttlig, så måttlig att man kan anta att något gått lite fel. Oftast går det ta reda på vad som brister, men kräver lite jobb.
Kan vara tekniskt krävande, men alternativet är att du inte gör något alls, eller anlitar en fackman.
Folk anlitar fackmän för att installera TV-antenn, och de problem som kan uppstå är oftast 10 gånger krångligare när det gäller 3-4G.

Kan man installera en TV-antenn, så kan man börja på samma sätt med modem-antenn.
På alla TV-mottagare kan signalstyrka avläsas och det ger bra ledtråd när man ska utföra monteringen. En liten förflyttning av antennen i såväl sidled som riktning kan påverka en hel del.

Även på data-modem kan man läsa signal-styrka, ofta i flera olika format, så det är en god hjälp vid antenn-installationen.
Att justera antennen för bästa funktion gör man enklast på samma sätt som för en TV-antennen, man riktar och avläser någon form av signal-nivå tills bästa riktning/signal hittas.
När man påbörjar installationen kan det vara bra att ha i huvudet som referens vilken signal som avläses när modemet använder inbyggda antennerna.
Blir det inte avsevärt bättre får man felsöka. Dåliga långa kablar är ett vanligt problem.
Det kan man få reda på genom att läsa signalstyrkan med och utan extra kablarna, men först efter att man verifierat att man har påtagligt fungerande riktverkan och fått antennerna i rätt riktning.
Känner inte till din typ av modem och routers inställningar och funktioner men gissar att signaldata kan läsas i din lokala dator på webadressen 192.168.0.1 eller läs vad vad som står i modemets bruksanvisning. Signalstyrkan finns att läsa i flera former typ RSSI och RSRP. Det är negativa siffror där -50 är bättre än -100. Räkneskalan är i dB, liksom för antennens gain och kabelns förluster.
Prova de basstationer som finns att välja på i de som finns att välja på i modemets lista och avläs signalnivå för respektive stationerna och evt kan man göra aktiva val vilken station som ska väljas.
Det är inte helt givet att modemet automatiskt byter basstation till den som man tror sej rikta mot, speciellt om det finns någon form av hinder emellan eller att signalstyrkorna fladdrar samtidigt som man rycker i antenn och kablar.

Ju högre förstärkning det är på antennen, ju lättare blir antennen felriktad.
Nu är det inte så mycket riktverkan på just denna antennen men man ska definitivt ha en riktning, ca 80 grader där basstationen dör bort helt. Sök dessa bägge ändlägen så ska max signal finnas mittemellan.
Reagerar riktantennen dåligt, typ att det inte går att få en basstation till att dö bort när man vrider antennen, är det något allvarligt fel på antennen, kabel/kontakter eller antennkopplingen i modemet.

När man fått stabil signal kan man sedan börja testa med att byta antenn-ingångar och rotera antennen för optimal hastighet på ned och uppladdning.  Innan är det rätt meningslöst annat än som felsökning efter kabelbrott och liknande.

15

Sv: E398, extern riktantenn ger hög nedladdning, men låg uppladdning.

När jag testade idag, utan att ha rört något, så får jag bättre resultat, 10,28 Mbit/s nedladdning och 4,25 Mbit/s uppladdning.
Det är jag i princip nöjd med, men jag ska finjustera och testa andra masten.

jonasolof skrev:

Båda modemportarna används för mimomottagning. De ska kunna växlas hur som helst. Kruxet ligger i att endast en av dem används för sändning, alltid samma.

Eftersom bara en antenn sänder måste basstationen/cellen/masten ta emor med diversity. Optimalt för sändning blir då att sändarantennen är vertikalt eller horisontellt polariserad.

Ok, det är bra att veta att bara ena porten sänder, jag antar att den andra porten bara tar emot?

jonasolof skrev:

  För mottagning är dock +-45 grader optimslt eftersom cellens antenner är polariserade så.

Jaha, Kjell & Co säger 90 grader som jag förstår det: "ena antennen ska monteras vertikalt och den andra horisontalt"

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … ner-p30155

jonasolof skrev:

Det är svårt att analysera varför farten upp blir så dålig med extern antenn. Det kan vara något fel i den TS9 kontakt i modrmet som står för sändning. Jag skulle testa med ett annat och hra modem.

Ja, det låter mer som det är problem med ena porten i modemet, jag får ta det senare när jag får råd, nu är den tillfredsställande.

Tack E Kafeman för det långa svaret, nu har man lärt sig ett och annat smile

16

Sv: E398, extern riktantenn ger hög nedladdning, men låg uppladdning.

Nu riktade jag mig in på den närmaste masten SV med kompass, och det vart bättre, 13,35 Mbit/s ned och 4,62 Mbit/s upp, detta trots att stammen på det största trädet på tomten var precis i den riktningen.

Det känns lite jobbigt att hugga ner den, men det kanske jag gör så småningom.

17

Sv: E398, extern riktantenn ger hög nedladdning, men låg uppladdning.

Kjell o Co's rekommendation är schablonmässig. De beaktar inte effekterna av olika polarisering. Chansen till mimomottagning ökar med den sneda polariseringen. Alla fyrkantiga antennkapslar innehåller inte lika dant polariserade antenner. 

Den ena porten tar bara emot, ja.

Ett träd kan minska kraftigt. I USA säger man att ett enda cederträ tar bort en wifi länk. Själv har jag sett att ett hasselbuskage på en strand i vägen för en 3G signal kan göra 10 dB i signalstyrka. Flyttade jag mig så att hasselbusken inte var i vägen ökade signalstyrkan 10 dBm. Det var bara vatten i övrigt mellan stranden och masten som syns 6 km bort på andra sidan Kalmarsund.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18

Sv: E398, extern riktantenn ger hög nedladdning, men låg uppladdning.

jonasolof skrev:

Kjell o Co's rekommendation är schablonmässig. De beaktar inte effekterna av olika polarisering. Chansen till mimomottagning ökar med den sneda polariseringen. Alla fyrkantiga antennkapslar innehåller inte lika dant polariserade antenner. 

Den ena porten tar bara emot, ja.

Ett träd kan minska kraftigt. I USA säger man att ett enda cederträ tar bort en wifi länk. Själv har jag sett att ett hasselbuskage på en strand i vägen för en 3G signal kan göra 10 dB i signalstyrka. Flyttade jag mig så att hasselbusken inte var i vägen ökade signalstyrkan 10 dBm. Det var bara vatten i övrigt mellan stranden och masten som syns 6 km bort på andra sidan Kalmarsund.

Ok, ja då blir det nog ved av trädet smile

Just nu har jag 51% -81 dBm (4G) och har testat som högst 13,26 Mbit/s ned och 5,37 Mbit/s upp.

19

Sv: E398, extern riktantenn ger hög nedladdning, men låg uppladdning.

Det verkar ha "stabiliserat sig". Just nu på 10,77 Mbit/s ned och 12,09 Mbit/s upp (54 % -80 dBm (4G)), alltså ungefär lika mycket upp som ner, jag har fått andra siffror tidigare, men upphastigheten har successivt blivit bättre.

Väldigt underligt, jag har inte rört antennen under dessa dagar. Jag ger dessa data för kanske jonasolof och andra som kanske kan ha nytta av det i arbetet och felsökning?

Jag är i alla fall nöjd med resultatet jämfört med 4 Mbit/s upp och ner.

20

Sv: E398, extern riktantenn ger hög nedladdning, men låg uppladdning.

Det verkar alltså som att nedladdningen sjunker medan uppladdningen ökar med tiden. Är det förväntat? Jag är bara nyfiken.

21

Sv: E398, extern riktantenn ger hög nedladdning, men låg uppladdning.

Nej det är inte förväntat och finns ingen uppenbar förklaring på, om det inte är så att löven faller

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

22

Sv: E398, extern riktantenn ger hög nedladdning, men låg uppladdning.

Hej igen, jag har varit lycklig nu i 8 månader med 8-12 Mbit/s nedladdning med den nya riktantennen.

Men nu i söndags sjönk det plötsligt till 0,5-2 Mbit/s och har varit det nu i 3 dagar, jag ringde till Telenor idag, men dom såg inget som var fel, och dom startade om mitt abonnemang, men det hjälpte inte.

Dom menar att jag har dålig täckning i området och en massa andra bortförklaringar känns det som. Ja jag har dålig täckning, det var därför köpte jag en riktantenn och det har fungerat fint i 8 månader, något måste ha hänt helt plötsligt.

I alla fall, jag kollade på signalen, den är på 48 % -83 dBm (4G), nästan exakt samma som när jag hade som högst 13,26 Mbit/s ned, se inlägg 18.

Hur kan detta vara möjligt?

Är det inte alltid så att ju mindre dBm siffra, desto bättre täckning, och därmed bättre hastighet? Och samma dBm borde väl ge ungefär samma hastighet, inte en skillnad på 10 Mbit/s ?

Jag har provat med bärbar dator och kopplat in modemet direkt i den, och försökt med annat, men ingen skillnad.

Finns det en tabell på hur mycket t.ex. -83 dBm i 4G borde ge i hastighet?

23 Senaste redigerad av mbps (2016-05-31 11:37:58)

Sv: E398, extern riktantenn ger hög nedladdning, men låg uppladdning.

Jag har mobilt bredband "Telenor fri surf" abonnemang, det kan väl inte vara så att dom försöker med något fult knep?

24

Sv: E398, extern riktantenn ger hög nedladdning, men låg uppladdning.

Kan mycket väl vara så att Telenor (N4M) har minskat tilldelningen till din basstation. Radiolänken mellan dig och masten är oförändrad, men det finns mindre att dela på.....Tyvärr gör N4M så, de nedprioriterar i första hand basstationer med låg belastning då de behöver mera kräm på annat håll.

Jag har en N4M mast nära mig med mycket bra signalstyrka och kvalitet (SINR 30), vilket borde maxa ut ca 55-66Mbit/s (10MHz bandbredd). Men hastigheten ligger på max 25Mbit/s och ned till 4Mbit/s vid tidpunkter då trafiken är hög på basstationen.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

25

Sv: E398, extern riktantenn ger hög nedladdning, men låg uppladdning.

danne skrev:

Kan mycket väl vara så att Telenor (N4M) har minskat tilldelningen till din basstation. Radiolänken mellan dig och masten är oförändrad, men det finns mindre att dela på.....Tyvärr gör N4M så, de nedprioriterar i första hand basstationer med låg belastning då de behöver mera kräm på annat håll.

Jag har en N4M mast nära mig med mycket bra signalstyrka och kvalitet (SINR 30), vilket borde maxa ut ca 55-66Mbit/s (10MHz bandbredd). Men hastigheten ligger på max 25Mbit/s och ned till 4Mbit/s vid tidpunkter då trafiken är hög på basstationen.

/danne

Får dom göra så?

Dom verkar inte ens vilja/kunna berätta vad det handlar om. Dom kunde inte se om det var många användare som belastade masten, dom kunde inte ge besked om vad det var för något, utan skyllde på att det är dålig mottagning i mitt område, att jag ska gå ner till 3G, att jag ska rikta antennen bättre. Detta var alltså teknisk support, inte kundtjänst som sade det.

Jag antar att du inte talar om "strypning för extrem dataförbrukning"? Strypning har inte hänt för mig på många år då jag ringde och skällde ut dom för att det i så fall inte var "fri surf". Då handlade om att man ströp från ungefär klockan 15.00 till 24.00, men nu är det högst 2 Mbit/s hela morgonen, kvällen och 1-2 på natten, alla tre dagarna.

Jag ska åka nu till staden och se om det blir bättre där.