1

Tråd: Net1 for Dummies

Hej kära vänner! smile

( Tyvärr kunde jag inte lägga upp bilder, eller länkar till bilder med img-taggen, även fast det stod jag kan göra det. Men får felmeddelande att jag har: too many links in message. sad
Men här är länkarna till bilderna, men ni får skriva -w-w -w före länken i en webläsare för att kunna se. )

[img].lindsjael.se/bilder/Soul4Gstatus.png[/img]
[img].lindsjael.se/bilder/Soul4Gstatus2.png[/img]

Jag behöver en förklaring på dessa värden, jag antar jag har ganska dåligt.

Åt vilket håll ska värdena för att de ska bli bättre?
Exempelvis RSRP som är -101 dBm
Är -101 sämre än -90 ?

Vad betyder SINR? som är på 6dB?
Är 10dB bättre än 6dB?
Ibland kan jag ha ett negativt värde -2dB ( det känns oroväckande )

Vad betyder de andra värdena: RSRQ, RSSI och Tx Power. Vad mäter de?

[img].lindsjael.se/bilder/CStimeout.png[/img]
Så här kan det se ut för mig ifall jag pingar   google se -t
Detta är tex. när jag startat CounterStrike och data skall skickas ut på nätet. Jag kan få liknande symtom när jag kör bredbandskollen och när de mäter skicka-filer så får jag timeouts när jag pingar google.

Då och då, typ närsomhelst kan jag få en timeout när jag pingar säg under en 20 minuter utan att det är annan datortrafik över nätet. Alltså min dator får enbart stå och pinga google. Ibland kan jag få en ping på 3000ms. Ibland kan jag få ( Målvärddatorn kan inte nås )
Det har hänt ibland, oftast på natten, att min ping kan vara nere på 35-50ms och ett medelvärde på ca 60-80ms efter 1 timmes pingande. Och bara några få timeouts, kanske 10st.

Vad har jag då för utrustning?
Jag har 4G routern och extern antenn. Jag har riktat den mot Östra Frölundas sändare som är ca 1 - 1.5 mil bort fågelvägen. ( 1.4 mil tror jag )
Mitt hus ligger i en sänka och jag har en kulle mitt framför riktningen mot sändaren. Jag har antennen högst uppe på en stång på skorstenen på mitt  2våningshus plus stor vind.
Jag har växlande mellan 2-3 pluppar på signalmätaren.

Min granne som bor max 300 meter bort - dock högre upp på en höjd. Har exakt samma utrustning som jag men har 4 pluppar och mycket bättre mätvärden än jag. Han kan exempelvis få 12mbit datatrafik upp och 3.45 ned på bredbandskollen.

Vad kan jag göra?
Jag vill framför allt slippa alla timeouts och att jag ibland blir helt utan internet. Jag nöjer mig med att jag kan ha en 2-3mbit datatrafik upp och 1-1.5 mbit datatrafik ned. Stabilt så, utan timeouts eller nedkopplingar.
Är alla dessa timeouts ( när jag pingar ) mitt fel? ;-) alltså är det på min sida, eller kan det ha att göra med saker i sändaren i Östra Frölunda? Kan jag få lägre prioritet när alla är ute på nätet säg vid kl 18. på kvällen?

Jag kan nämna att jag hade exakt samma problem, med ping och nedkopplat internet under 3G tiden, före 4G uppgraderingen.

Hjälper det mig att försöka få upp antennen ännu högre? Just nu sitter den högst upp på en 2 meter hög stång från min skorsten?
Kan jag vrida antennen från att vara vertikalt till horisontellt? Alltså om antennen nu står vertikalt som ett uppånedvänt T... Kan jag prova vrida antennen så den blir ett liggande T?

Idag var vi uppe på taket och försökte rikta in anntennen ännu bättre - men mina mätvärden ändrades nästan inte alls? Imorgon ska vi prova om vi kan få upp antennen ännu högre. Hmmm smile typ en 4 meter hög stång, undrar hur svajjigt det blir??

Jag vill liksom bara SLIPPA bli nedkopplad från internet hela tiden hmm
Det känns som någon slumpmässigt klickar på en strömbrytare ON/OFF just nu. smile

Är oerhört tacksam för svar & KRAM!
Mvh.
///Nicklas!

Soundartist: www.lindsjael.se

2

Sv: Net1 for Dummies

Innebörden av värden kan du googla på, inklusive SINR. Högt positivt värde på SINR är bra, noll och minus är mycket dåligt.

Avbrotten beror förmodligen på kraftiga variationer i signalstyrkan pga fading, googla där med.

Det är naturligt att testa först med två bra riktantenner, gärna monterade 1-2 meter ifrån varandra och testat både horisontellt/vertikalt alternativt +-45 grader. Problemet med din plats kan dock vara att det är dåligt med direkta signaler eftersomsändaren är skymd. Då kan du bara ta enot reflekterade signaler som kommer från alla möjliga håll. Skaffa en bra rundstrålande antenn utöver riktantennen och testa att växla mellan antennuttagen.

Om du inte kan använda riktantenner blir routern störd av signaler från andra Net1 master vilket sänker SINR.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Net1 for Dummies

Jag fick upp antennen 2 meter högre idag och fick mycket "bättre" värden. Men för tillfället är det ännu instabilare och jag får mycket mer timeouts.
Jag kom upp till -98 RSRP enstaka gånger. Men typ stabilt från -99 till -100
och en SINR på 10dB ibland. Men typ håller sig mellan 5 till 10.

Jag börjar undra om jag överhuvudtaget får direkta signaler från sändaren nu? Minsta lilla data som ska ut på nätet, så får jag timeouts.
Men då och då kan jag få 6Mbs på ta emot och 2Mbs på skicka - på bredbandskollen.
Men jag kan också få 0.5 Mbs på ta emot och 0.04 Mbs på skicka.

Jag frågade grannen precis. Som har 4 pluppar och som alltid brukar ha stabilt hos sig. Han får också timeouts ikväll, och oregelbundna ping-tider.
Då börjar jag undra om det är något väderfenomen, eller att de arbetar med något vid sändaren. Att i alla fall felet inte ligger hos oss.

Min granne har ca -89 dBm på sin RSRP
och 14 dB på SINR

Som ju är stor skillnad gentemot mig. Han bor 300 meter bort - om inte närmare. smile

4G routern - det går väl inte koppla in dubbla antenner den eller?
För tillfället måste jag arbeta med det jag har och har inte möjlighet införskaffa något ytterligare.

Jag ska se tills imorgon hur det utvecklar sig.

Soundartist: www.lindsjael.se

4

Sv: Net1 for Dummies

Vilken router har du? Om du inte har två antennkontakter har du fått en alltför nedskalad förenklad konsumentrouter som bara funkar under idealiska förhållanden - och i marknadsförarnas förljugna fantasier.

För att få grepp om signalens variationer skulle man behöva se kontinuerliga grafer över RSRP och SINR för vardera antennen och helst även vardera av de fyra kombinationerna av sändar- och mottagarantenner. Det finns nog inte publikt för de 4G 450 routrar som kommit.

I tidigare Net1 routrar för CDMA kunde man i vissa se grannmasternas signalstyrkor utöver den anslutna cellens om man använde tilläggsprogram. Det är särskilt viktigt på 4G för att välja bort störande celler - men funktionen finns inte med i vanliga routrar.

SiNR är det viktiga värdet på bra signalkvalitet utan störningar och det bör helst vara bättre än 20 dB. Men med fading kan signalen släckas ut av reflexer som varierar över tiden och därför kan det bli avbrott i alla fall. I något fall som var uppe på 4G 800 nyligen kunde avbrotten bemästras genom att antennernas polarisationsplan ändrades till +-45 grader samtidigt som antennerna skildes åt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Net1 for Dummies

Jag har vanliga konsumentabb och har fått hem routern ATEL U270V som har dubbla TNC-anslutningar för antenn precis som R90 och D35. Just nu befinner jag mig i Västerbotten där LTE inte är aktivt ännu, men kommer ner till västkusten senare i veckan och då skall vi testa lite, bl a i båten innan den skall upp.

Visst blir det stabilare med dubbla yttre antenner, men under CDMA-tiden har jag sett största skillnaden när man själv är mobil med viss hastighet, dvs i bil. Då märks stor skillnad med dubbla antenner på taket. Vid fasta installationer har jag sett lite bättre förbindelser, men inte avgörande. Detta stämmer också väl överens med radioteorin bakom diversitet, rayleigh-fädning mm.

Skall bli intressant at se om LTE i praktiken uppför sig annorlunda.

/M

6

Sv: Net1 for Dummies

Att dubbla yttre antenner för mobilt bruk gjorde CDMA-förbindelsen väsentligt mycket bättre  har även jag noterat och tidigare redovisat på Forumet. Men även vid fast installation med dubbla yagis och takmontage kunde jag netto fördubbla både upp- och nedlänkens hastighet.
Eftersom Net1 ännu inte lyckats uppfylla sitt löfte att leverera en H820 450 LTE-router som ersättare för min tidigare egna för CDMA utan alltjämt bara pratar kan jag fortfarande inte testa LTE men väntar givetvis spänt fast utan överdrivna förväntningar.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

7

Sv: Net1 for Dummies

Är det möjligt för SINR signalen att gå från 7-11 ned till 1-3 dB  ..På bara ett ögonblick?
Det var likadant för min granne (300 meter bort) - att nätet totalförsvann? Dock har han lite högre SINR än mig.
Vädret är oförändrat, och är klart väder , typ månklart och vindstilla.

Är det här ett tillfälle då Net1 är inne i sin mast och kalibrerar/grejjar med saker och de sänkte deras signalstyrka osv?

För någon timme sedan, funkade det perfekt - jag kunde till och med spela CS med 49-55 ms i ping. Internet har funkat bra hela dagen, bättre än normalt, efter jag höjt upp min antenn 2 meter, men så plötsligt tryckte någon på OFF-knappen?

Är det så nu att - detta är en sådan störning Net1 pratade om skulle kunna inträffa under en månads tid, efter uppgraderingsdatumet? Mitt datum var ca 1a September. Det är svårt att veta tycker jag, eftersom man inte får någon status uppdatering från Net1 om vad som pågår.

Min Router heter ingenting - det är standard som alla kunder fått hemskickat i de områden där de uppgraderat från 3G till 4G. Men det står Device Model: ALR-U270 när jag loggar in på routern.
Visst har den två antennuttag, men det är ju bara den ena som är dedikerad till extern antenn, den andra är (väl) till WIFIt? eller? Hur ska den annars kunna puttra WIFI menar jag?
För övrigt är WIFIt mycket sämre, med sämre signal på den här routern än den förra som var D-90 tror jag, när vi körde CDMA som det verkar heta.
Jag tror att 99% av alla net1 kunder kör på den hårdvaran net1 har skickat dem. Det måste ju vara ganska ovanligt att någon har dubbla antenner.

I så fall, var får man tag på en sådan router, de finns inte på ICA direkt smile Och det är väl rätt speciellt, eller ovanligt med routrar/mottagare för NMT? Jag tittade på mina gamla TV-antenner, de ser rätt lika ut i konstruktionen som net1 antennen? Är det möjligt att modifiera en sådan tro?
Vilken del av antennen är det som skickar information respektive tar emot? Den bakre änden ser ju annorlunda ut än den främre delen.

Just nu känns det som att man skall ha förmågan att manövrera en rymdstation för att kunna få ett enkelt internet och att manualen är på ryska. Vad kräver de av dödliga människor egentligen? smile

Soundartist: www.lindsjael.se

8

Sv: Net1 for Dummies

Om det är två antennuttag så är båda för 4G. Notera att bara ett av uttagen används för sändning också- Båda används för mottagning. Wifiantennerna är vanligen interna så du ser dem inte.

Du får googla på yagiantenner för att först¨å hur de funkar. Det finns ett sändande element. Resten är så kallade parasitära element som hjälper till att fokusera signalen åt en viss riktning.

Det är möjligt att det är Net1 som trasslar, fr a eftersom den andre användaren  i närheten upplever samma sak. Men det akn också förekomma mycket kraftiga svängningar i RSRP och SINR om man har oturen att fadingsmönstret är sådant. Och det är då man bör testa varierande polarisation. I värsta fall finns en kraftig reflex som ibland släcker ut signalen. Det kan hända även på 4G trots det stora frekvensomfånget  (här 5 MHz) och att 4G ska hantera spridda och reflekterade signaler vilka till och med hjälper till med mimo-mottagning.

ALR u270 klarar även andra LTE band. Det står i presentationen att den har två LTE antenner.

Om manualen är på ryska kan jag läsa den. Men jag har inte sett någon manual.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Net1 for Dummies

Soulmachine skrev:

Visst har den två antennuttag, men det är ju bara den ena som är dedikerad till extern antenn, den andra är (väl) till WIFIt? eller?

NEJ!

Det står ju tydligt RX0/TX0 och RX1  på antennanslutningarna, dvs diversitetsmottagning.

Tyvärr verkar ju nollorna på Net1s kundtjänst själva hävda detta misförstånd, att en anslutning skulle vara för WiFi, på R90 tex, men så är det alltså INTE!

D35, R90 och A270 har alla diversitet och vinner på att anslutas till 2 externa antenner.

/M

10

Sv: Net1 for Dummies

routern anger väl diversity, open loop eller closed loop i webinterfacet?

Jag har ingen Net1 4G router så jag kan inte kolla

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Net1 for Dummies

Tack för all hjälp och så.
Jag försöker förstå så gott jag kan. smile

Men jag tänkte.. eftersom uttrafiken enbart går på den där jag kopplat in externa antennen, så måste ju det vara väldigt känsligt. Och då undrar jag, min existerande antenn, som sitter på routern ( som då enbart tar emot data ) ..kan dessa två störa varandra på något sätt, och vilket är bästa möjliga setup när jag försöker få dessa samverka?

Jag tänkte också, är det idé att skruva ur den mottagande antennen ur routern, när jag försöker rikta in den externa antennen, för att då försöka hitta så bra värden som möjligt, utan att så säga den mottagande antennen stör?

Jag måste hitta på något, tills jag har möjlighet köpa ytterligare en extern antenn.

Hursom, jag tror mitt största problem är min uttrafik, som när den krånglar, det är då mitt internet blir riktigt illa och till och med ibland kopplas ned helt. Så.. .. i teorin borde en andra antenn inte göra så mycket skillnad mer än att min mottagar-trafik blir bättre, eftersom det antennuttaget ju bara är mottagning?  eller?

Jag tittade på net1 antennen:
Längd: 80 cm
Förstärkning: 10,5 dBi

..och kostar Pris: 695 kr

Har ni något bra förslag på en annan riktantenn, jag kan köpa någonstans, så att min uttrafik blir lite bättre? Men inte någon superdyr antenn helst. 1000kr är typ smärtgränsen. Men alla förslag är välkomna. Någon med riktigt bra POWER.

Till sist tänkte jag.
när jag då är i läge att rikta in min antenn så bra jag bara kan. Vilka värden skall jag mest titta på, är det något av värdena som är mer avgörande?

Soundartist: www.lindsjael.se

12

Sv: Net1 for Dummies

Snigelpost som väckarklocka
under snart tre veckor utan utbytt modem - men levererat SIM-kort (!) och därmed kontaktlöshet mot Net1 har jag skrivit tre mail och ringt ett samtal till supporten/brandväggen och dess gatekeepers. Mailen kom det aldrig några svar på - det brukar det heller aldrig göra - och telefonsamtalet gjorde bara en förvirrad supportmedarbetare än mer förvirrad medan vederbörande uppgivet högläste från ärendestacken på skärmen. Självklart hände sedan ingenting mer - fortsatt kontaktlöshet även på dettta plan således. Notera att det gällde ett företagsabonnemang.

Igår tog jag till ett tyngre och formellare artilleri och skrev ett uppriktigt snigelpostbrev till namngiven chef på företaget. Och - för att citera äldre krönikörer - "si den kulan visste vad den tog" ! Ett par timmar efter det vederbörande chef bör ha fått mitt kärleksbrev på sitt skrivbord ringde idag Net1:s samarbetspartner för hårdvara för företagsabonnemang och undrade vänligt om jag kunde skicka upp routern (H820) så skulle de direkt byta ut dess radiomodul från CDMA till LTE !

Bottom line: vanliga pappersbrev med namngiven (ansvarig !) mottagare kan ofta vara en brandväggsbrytande projektil

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

13

Sv: Net1 for Dummies

haha ja ibland verkar det gamla hederliga postverket den enda vägen samt enda sättet att kommunicera, då dom sållar bort en via email  =/

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

14

Sv: Net1 for Dummies

Net1 erbjuder en yagi med fyra direktorer, sägs ge 10,5 dBi. Här är en med fem direktorer, sägs ge 12 dBi:

http://www.networkexpertise.com/antenner/ant12-450

Har dock lite svårt att tro på de värdena. Men 400 kronor är ett bra pris (sänkt).



zdacomm.com  är seriösa antennleverantörer, de behöver 7 direktorer för att komma upp i 13 dBi. Den antennen är 1160mm lång.

http://www.zdacomm.com/images/PDF/ZDADJ800YG.pdf

Gå till net1s antennsida och lägg in  postnumret eller adressen så ger de kompassriktningen till lämpligaste mast.
Om man ändå vill rikta på signal så är det RSRP som gäller om SINR inte visas. Det kan möjligen vara idé att koppla ur den lilla antennen som då bör sitta i Rx1 uttaget (enbart mottagning).

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: Net1 for Dummies

Tack för hjälpen guys! Med er hjälp kan jag forma en plan. smile

Hursom, jag riktade om min antenn mot Finnvedens mast istället ( tidigare hade jag Östra Frölunda ) och fick mycket högre SINR och RSRP - och ( so far, so good ) det verkar som jag har tillräcklig signal nu för att nätet skall hålla sig, och inte tappa signalen helt och koppla ned sig. Jag har provat ett par dagar nu, och det känns ganska bra. smile
Den här gången når nog direkta signaler mig då jag tror det är friare signalväg utan berg emellan.

De där antennerna ser intressanta ut, kanske framöver kommer jag titta på den där kraftigare varianten på 13dBi, men för tillfället får det hålla sig såhär. I en aning längre framtid kommer det fiber hit, så mitt Net1 behövs enbart över en begränsad tid.

Jag hade en tanke... Jag har placerat routern, så att säga, närmast åt den riktningen Finnveden-masten är. Detta för jag tänkte att den lilla mottagar-antennen på routern kanske skulle ha lättare att fatta vilken mast den ska ta in.
Riktningen åt de båda masterna skiljer sig nästan 180 grader och är liksom på motsatt sida på huset. Alltså vid den ena kortsidan på huset är åt Östra Frölunda och andra sidan riktar sig mot Finnvedens. Samt att centralt i mitt hus är 2st feta murade skorstenar.

Så nu alltså, är routern placerad på den sidan som vetter åt Finnvedens, och borde inte mina feta skorstenar skärma av litet av eventuella "störande" signaler som kan komma från Östra Frölundas mast?

Soundartist: www.lindsjael.se

16

Sv: Net1 for Dummies

Jo avskärmning är en bra teknik och viktig för att minska interferens från andra celler. Märks genast på SINR.

Men signaler kan studsa på hus eller bergknallar och spöka ändå så man måste se sig omkring och tänka lite radiovågat.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

17

Sv: Net1 for Dummies

Hej,

Jag har nu fått mitt nya 4G modem och har provat runt lite. Jag kan erhålla signal
från 3 master och den bästa signal jag får där ligger hastigheten kring 10-12 Mbit/s
down och uplink ca 5 Mbit/s. Klart ok.

Jag betalar för en fast IP-adress men jag kan EJ komma åt den utifrån, inte ens går
det att "pinga", en klar besvikelse eftersom jag har en del planer för att placera modemet
ute i skogen för fjärrstyrning av radio.

Någon som vet hur jag kan gå vidare och få en lösning på detta ?
Ringt kundcenter men det är ju bara en "sluss" och att få prata direkt
med teknikfolk går icke, "vi arbetar på detta sätt " säger dom !!!
och någon hjälp verkar vara svårt att erhålla.

Vad säger ni där ute i verkligheten ???


Anders

18 Senaste redigerad av svenix (2015-09-30 16:45:30)

Sv: Net1 for Dummies

Om du surfar ut från förbindelsen till en sida som t.ex. https://www.whatismyip.com/ stämmer den IP-adressen du ser där med den fasta IP-adress du ska ha?

Det är inte självklart att modem eller router alltid svarar på ping utifrån. Ofta finns en inställning i routerns mjukvara för att reglera detta.

19

Sv: Net1 for Dummies

Någon som vet något om det erbjudande Net1 har om obegränsad datamängd med prioriterad anslutning? Låter för bra för att vara sant, har inte så bra erfarenheter av Net1 sedan tidigare.

20

Sv: Net1 for Dummies

Alltsedan starten 2007 har IceNet/Net1 haft olika prioriteringsklasser för företagsabonnemang. Nytt är - förutom en bättre strukturerad hemsida - att man gör en dygd av nödvändigheten och lanserar ett abb. (det enda ??) för privatkunder där man påstår att man kommer att begränsa antalet kunder per mast. Den fria surfen här låter trots allt inte alltför häftig eftersom man rimligen vill ha ett antal kunder per basstation och om då "alla" anslutna "privatister" får fri surf lär det nog bli trångt ändå och kanske också lite slött...  Till detta kommer ett flertal olika företagsabonnemang med olika prioriteringskriterier som också, i förekommande fall, skall samsas om samma mast. Konkret är därmed risken att den så kallade fria surfen i sig blir helt fri - men går det tillräckligt långsamt (X anslutna per mast) så kan det ändå bli tämligen trögt.  Var i prioriteringskarusellen hamnar sedan alla olika "gamla" abonnemang ?
Men visst - fri surf är ett smart försäljningsargument - frågan är bara om det blir någon större skillnad i praktiken.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

21

Sv: Net1 for Dummies

läste lite om villkoren och fri surf och det är bara vissa ställen där dom kan ge ut den så inte alla kan få fri surf,

här finns att läsa om hur detta system ska funka att använda: http://www.net1.se/Villkor/

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

22

Sv: Net1 for Dummies

Den springande bestämmelsen (som f.ö ofta också finns i andra operatörers föreskrifter) finns  under "Begränsningar /avbrott i tjänsten" (§2:1) nämligen: "Någon bandbredd kommer inte att kunna garanteras Dig." Med andra ord - om man skall hårddra bestämmelserna - så kan den fria surfen bli så långsam ("eftersom någon bandbredd inte kan garanteras !") att denna i praktiken inte fungerar......    Juridik är spännande !

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

23

Sv: Net1 for Dummies

jo precis men det är juh inte alla master som kommer ha denna form av abbonnemang , men kan bli jobbigt om man far nånstans och dom börjar krama ur all bandbredd som finns tillgänglig i masten bara för att dom kan det ,

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

24

Sv: Net1 for Dummies

bmk asså frågan e vel om du har ett abbånnemäng som låter dej komma genom routern, det e vel juh de fössta du ska fråga om. NATadade addresser är natta even om de e fasta.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

25

Sv: Net1 for Dummies

även om den är natad så kan du fortfarande se stream såsom youtube osv , tv4 play osv , samt netflix och ska du se serier eller en massa film så går det hårt åt bandbredden ändå, för den ska hinna buffra så det inte börjar hackar i uppspelningen , jag syftade inte rent att tanka ner filer , för det stod det att dom har en prio på och med det menas att det går inte alls om man har otur och tänkte dom skulle försöka förstöra för andra på det viset ,

jag läste också om att telefoni skulle vara också prio på och tror dom kommer hålla den högst så den tjänsten alltid ska kunna gå använda och det andra kommer försvinna i prio listan dom gjort , via en packet logic burk som sköter prion på trafiken.och tilldela så rättvist som möjligt på bandbredden beroende hur som är uppkopplade på masten vid tillfället.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi