1

Tråd: Huawei P8, dual sim och signal+

Har blivit med en Huawei P8.

http://consumer.huawei.com/ucmf/groups/public/documents/consumer_news/~export/HW_424171~4~GUI_DEV_EN_NEWS~SNIPPET_DC_TEMPLATE/364100-1.jpg

Det är en telefon med dubbla sim slot och ska ha något de kallar signal+ för att hålla stabilare signal.

The Huawei P8 has re-defined the industry benchmark for seamless network connectivity through proprietary Signal+ technology. The compact and powerful dual-antenna design plus rapid switching technology allows the smartphone to instantly switch between antennas, ensuring a continuous strong network connection. Additionally, the devices’ Signal+ enhances the call connection rate, even when users are travelling on a train at a speed of up to 300 kilometers per hour.

Har du några funderingar kring telefonen så kasta ut frågan så försöker jag kolla i nallen vad jag hittar.

#Ska kolla efter servicemenyer etc för att se om de kan visa vettig signaldata.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

2

Sv: Huawei P8, dual sim och signal+

Jag köpte just en Huawei P8 Lite då jag ville ge märket en chans.
Är nöjd med telefonen avsende design känsla osv.
Nackdelen är att skärmens belysning är väldigt mörk på autoläget men det kan jag leva med då det går att ställa in manuellt.

Men
Det finns ingenstans att ställa in volymen för notifications, man kan göra det för ringsignalen men under medelandeinställningar finns bara möjligheten att välja ton inte volym.

Trycker man i volumknappen och genvägen till volyminställningar så ges det möjlighten att ställa in.

Ringsignal, media, alarm, samtal.
Ingenstans finns en slidebar för att justera ljudet för medelanden vilket resulterar i att det är ganska högt när det kommer sms och mail, otroligt störande för omgivningen.

Har kontaktat huawei och de hittar inte heller inställningen utan  kom till slutsats att det inte finns, enda sättet att dämpa ljudet i en diskret miljö är att sätta telefonen på ljudlös eller vibration.
Detta är en standarfunktion 2016 och helt oacepptabelt att den fattas.

Kan tillägga att justera volym för notifications finns i alla tredjepartsappar tyvärr har den ingen effekt på telefonen.
Telefonen kör Android 5.0.1

Går det att justera volymen  för sms / mail  på Huawei P8?


Synd på en annars utmärkt telefon som hade gett mycket för pengarna.

3

Sv: Huawei P8, dual sim och signal+

Ang signalen på SMS/mess hittar jag inte heller något ställe att sätta styrka.
Men du kan välja individuell signal för mess och då kan du välja en som är lägre ton i ljudfilen, visst du måste skapa en ljudfil som du normaliserar till 30% av de 100% normala men det är nog ett av de få "work-a-rounds" jag kan komma på.

Jag kör Beta firware B313 just nu vilket är 6.0 Marshmallow

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4

Sv: Huawei P8, dual sim och signal+

Detta är inte acceptabelt speciellt på P8 som kostar över 3000kr

Funkar det med appen audio profiles för dig, där kan lyfta ut volymen för notifications om telefonen stödjer det, tyvärr fungerade det inte på min, jag funderar på att roota telefonen för att se om det fungerar efter det.

5

Sv: Huawei P8, dual sim och signal+

Notification sounds  blir allt viktigare att kunna ställa in individuellt. Lyckas inte få min Iphone 6 att låta mer än vibrera få det kommer whatsapp call.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Huawei P8, dual sim och signal+

Man borde skapa ett supportcase hos huawei i hopp om att de löser detta med en uppdatering men det brukar vara lönlöst.

7

Sv: Huawei P8, dual sim och signal+

För du någon klarhe i vad det där med signal + betyder?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8 Senaste redigerad av nhu (2016-02-12 07:55:43)

Sv: Huawei P8, dual sim och signal+

Hurudan är batteritiden på P8 så där i verkligheten ? Jag är mest intresserad av hur länge batteriet fungerar vid låg eller ingen användning. Huawei påstår att det skall hålla 450 timmar för 4G och ännu längre för 3G och 2G.

Jag är tvungen arr byta min Samsung Gio som fungerar bra men som har för litet minne så man inte kan installera de nödvändiga apparna. Nu har jag kommit så långt att det blir antingen Huawei P8 Lite eller Moto G 16GB LTE. Tills vidare leder Moto G därför att den tål vatten och man *kan* byta batteriet själv. Visst går det med P8 också (se Youtube) men den måste då skiljas åt fullständigt.

P8 Lite Dual SIM får plus för dubbla SIM-kort (så jag inte behöver byta mellan Sverige och Finland) men då kan man inte använda SD-kort ...

Moto G 16GB tycks vara slut och kommer först efter den 9 mars.

9

Sv: Huawei P8, dual sim och signal+

det finns ett kinesiskt  märke som heter tecno som inte säljs så mycket i Europa för de är helt inriktade på den afrikanska marknaden.  De har en o  4G modell för dubbla simkort (micro) och SD kort. 4G 900 saknas så vitt jag minns. Såg dem hela tiden i Rwanda, säljs bl a genom Tigo.

Jag tror att en luttrad pendlare mellan Sverige och Finland uppskattar synpunkterna i om vad som är en marknadsanpassad telefon här:

http://www.dignited.com/5683/what-to-co … or-africa/

det är också värt att titta på senaste Alcatelmodellerna, finns med 4G och dual sim. Här i Belgien finns det många high end dual sim telefoner, det är Sverige som är avvikande. Det dyker upp nya på Media Markt här hela tiden. Alcatel gör intressanta dual sim telefoner också. stora kruxet är löstagbart batteri, sd kort och dual sim.

En viktig aspekt som jag lärde mig i Rwanda är att telefonen klarar circuit switched fall back när den är inställd på 4g så att det går att ringa och ta emot GSM/3G  samtal. Det klarar Iphone 6.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: Huawei P8, dual sim och signal+

Bra artikel. Mycket gäller inte bara för Afrika utan ganska allmänt. Det verkar som om tillverkarna inte lyssnar på vad folk behöver. Till exempel så är klagomål på usel batteritid ytterst vanliga övarallt. Det gäller mej också. Jag ger blanka fasen i alla möjliga "finheter" men batteritid bör det finnas.

Android 6.0 skall ge betydligt längre batteritid eftersom strömförbrukningen blir mycket låg då telefonen inte används aktivt. Det låter fint men så läste jag hur mycket problem folk hade med 6.0 i sina Moto G. En mängd saker slutade fungera jämfört med 5.1. Så kanske man får vänta litet med att installera 6.0.

11

Sv: Huawei P8, dual sim och signal+

Jag gjorde en sväng på Media Markt utanför Waterloo (Belgien)  för att kolla 4G smartphones med dual sim och sd kort plus info om androidversion. Har foton på alla info-lappar men de säger inte så mycket. Man måste dock kolla särskilt så att det inte är två sim eller sd-kort plus ett sim. Det finns bäggge varianterna. Ibland måste man se telefonen för att få klarhet. Med hundra modeller har säljarna ingen koll på sådant.

Android 4.4 Kitkat
Wiko Ridge Fab 195 €

Android 5.0 Lollipop de går förmodligen att uppgradera till 5.1

ZTE Blade V6 249€
Sony E5533 xperia c5 ultra 349 €
Samsung J5 199 €

Android 5.1 Lollipop

Acer Liquid Z630 (löstagbart batteri 4000 mAh, mediatek chip -listar grannceller) finns även med lollipopp 5.0 199 €
Rainbow Lite 4G  199 €
Archos 50E Helium  119 €
Alcatel One touch pop3 4G 129€
Huawei Y6 Ascend 149 €  (Klarar inte dual sim och samtidigt SD kort).
Wiko Rainbow JAM (?) 4G 129 €
ZTE Blade A452 169 €
Wiko Pulp 4G 149 €
Wiko Fever 4G 199 €
Huawei Ascend shot X W 349 €

det är över dussinet 4G smartphones med dual sim OCH SD-kort. I andra butiker, även Media Markt, kan det finnas andra modeller. Lagren är inte lika.  Det här är ändå den borgerligaste delen av stan, kanske finns mer dual sim i andra stadsdelar. Nåväl, dual sim säljs uppenbarligen inte enbart till subsahara.

Såg inget om Android 6. Jag kan rota mer under veckan vid behov, t ex om löstagbart bakstycke och batteri och eventuell radio. Jag gillar Mediatek chip för Netmonitor och andra appar visar grannceller på GSM/3G/4G inklusive deras signalstyrka.

Jag hade en triple sim Acer 3G telefon men den var lite seg enligt sonen som använde den i Tanzania och krossade skärmen. Skärm kan enbart repareras hos Acer.

Jag skulle bland annat kolla dual sim modeller  hos Huawei. Sedan vet jag att det går att köpa dual sim samsung S6 från Hongkong för bra pris men inget SD kort.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: Huawei P8, dual sim och signal+

Huawei P8 får bra testresultat här

http://www.androidauthority.com/best-4g … g4-612827/

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: Huawei P8, dual sim och signal+

Intressant att det finns så många men Belgien är ju i ett läge där flera SIM-kort kan vara nödvändiga.

Jag har varit försiktig med att köpa mobil utomlands. Man måste kolla mycket noga att alla viktiga band finns med - och försäljarnas påståenden är noll och intet värde. Min Samsung pratar i alla fall tyska med mej men den har inget 4G.

P8 Lite som jag är intresserad av verkar vara ganska bra men det är också Moto G 2015 som Engadget.com utnämner till bästa billiga Android-mobil. Den saknar tyvärr dual SIM.

14

Sv: Huawei P8, dual sim och signal+

Nja, det finns ingen språkgräns för simkort, så illa är det inte än. Alla fungerar i hela landet. Federala regler. Inte ens den tysktalande provinsen i öster har egna operatörer och simkort - till skillnad från Äland.

det är ingen konst att kolla band mm på internet, man behöver inte lyssna på försäljarna. 4G telefoner för europa fungerar i Sverige också. Men alla har inte 4G 900, det behöver man kolla.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: Huawei P8, dual sim och signal+

Dubbla simkort stöds på P8 P8 lite dock får man välja om man vill köra 2 kort och vara utan minneskort då det antingen är simkort eller minneskort i slot 2, lite dåigt tänkte faktiskt.

16

Sv: Huawei P8, dual sim och signal+

Varför välja bort SD kort när det finns telefoner som erbjuder båda? Men jag har gjort en reservation i listan ovan att det inte är bekräftat att man både kan ha två sim och SD kort samtidigt i alla.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

17

Sv: Huawei P8, dual sim och signal+

SD-kort vill jag gärna använda så det diskvalificerar tyvärr P8 på den punkten.

18

Sv: Huawei P8, dual sim och signal+

När det gäller ZTE Blade A452 gäller samma sak - man får välja mellan två olika simkort eller ett sim och ett sd-kort.

19

Sv: Huawei P8, dual sim och signal+

Tror nog att det är den vanligaste konfigurationen.
Om man inte är i behov av 2 simkort så hade jag valt Samsung Galaxy J5 istället, synd att man inte slog till på mellandagsrean när den gick loss på 1295 kr

20

Sv: Huawei P8, dual sim och signal+

Ska kolla igen på media markt men inte idag.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

21

Sv: Huawei P8, dual sim och signal+

Om man bortser från några småsaker som att man inte kan justera sms signal, inga ljudprofiler tex hög, diskret, ljudlös, möte m.m.
Och att viss tex är lite liten så tycker jag P8 Lite är ok för 1800kr den gör jobbet och man får mycket för pengarna.
Dock är samsung bekvämare att hålla i handen pga rundande kanter.

22

Sv: Huawei P8, dual sim och signal+

samsung s6 hade mycket sämre 4G mottagning enligt länkad test ovan. Jag skulle undersöka mer innan jag löpt en samsung s6. samsung har tidigare också haft dåliga antenner i professionella mätningar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

23

Sv: Huawei P8, dual sim och signal+

Ingår det en Screen protector på P8 en del påstår att det ska vara det på P8 Lite men jag tror bara det är en vanlig skyddsplast även om den är skuren som ett displayskydd.

24

Sv: Huawei P8, dual sim och signal+

A-Man skrev:

Ingår det en Screen protector på P8 en del påstår att det ska vara det på P8 Lite men jag tror bara det är en vanlig skyddsplast även om den är skuren som ett displayskydd.

Jag har org skyddet på min vanliga P8 och det är någon form av tempererat glas, dvs inte den mjuka plastfilmen.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

25

Sv: Huawei P8, dual sim och signal+

Nu har jag kollat på Media Markt igen.  Alla telefonerna i listan klarar dual sim och SD kort samtidigt utom Huawei P8, där får man välja mellan att stoppa in ett andra sim eller SD kort.

Lade till Samsung J5 som har alla europeiska LTE band inklusive kommande 700 (band 17 och 28) och medger dual sim plus sd kort samtidigt. Har kollat med bakstycket av att det stämmer, hyggligt batteri 2600 mAh, removable. RAM bara 1,5 G, internminne 8 GB men klarar 128 GB Sd kort. Android 5.1.1 (5.0  i butiken).  FM radio så det är en Afrikatelefon. 199 euro. GSM arena har en bra review med benchmarktests för att jämföra andra telefoner.

Såg bara en testkoaxialkontakt.

Finns anledning att kolla in lite vassare modellen Samsung J7 också. Den har dedicated slot för SD, dual sin är optional. Mer ram, fortfarande radio. väger 171 gram, batteri 3000 mAh.

Vet inte om den kommer i europeisk version. Samsungtelefoner kan trassla om man försöker använda 4G i annan region än den fw versionen är gjord för.

Nyheter kommer vid World GSM i Barcelona i mars-

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.