1

Tråd: Port forwarding för att se kamera utifrån med Telia 4G

Fick frågan på ett tyskt forum av en som har stuga i Sverige och inte kommer åt att se videokameran. Jag kör port forwarding med videokameror på Telia adsl men har inte testat via Telia 4G. Funkar det? Antar att man behöver abonnemang för att få publik adress. Tidigare sades det att kontantkort inte fick publika adresser.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Port forwarding för att se kamera utifrån med Telia 4G

Alla Telias "vanliga" abb. har publika adresser per automatik om abb. är tecknat för "inte allt för länge sedan" (vet inte explicit vad detta betyder) och "äldre" abb. kan få det gratis på begäran. Kontantkortsabb. har enligt färsk supportinfo inte detta och kan inte heller få det.

Se även förväntat svar från Svenix på min fråga idag (4/9) 18.40 i tråden Modem/Huawei

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

3

Sv: Port forwarding för att se kamera utifrån med Telia 4G

Jag har Telias kontantkort och det enda som fungerar är att man tar kontakt inifrån och sätter igång en tvåvägs tunnel. Jag kör autossh och det fungerar bra ifall jag kommer ihåg att starta den :-).

4

Sv: Port forwarding för att se kamera utifrån med Telia 4G

Verkar inte vara en optimal lösning för VoIp........

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

5

Sv: Port forwarding för att se kamera utifrån med Telia 4G

VoIP fungerar inte alls med Telia. Jag måste ha Tre för VoIP:en.

6

Sv: Port forwarding för att se kamera utifrån med Telia 4G

Förra veckan kollade jag igen in VoIP över Telias anslutning och Hast du mir gesehen ? - nu fungerade det. Det börjar vara litet irriterande att det är så osäkert vad som fungerar och när. Måste man ha fyra modem och fyra kort och pröva en massa olika operatörer varje gång man skall koppla upp IP-telefonen ?

Fast visst är jag nöjd att Telia fungerar för de har det billigaste halvårskortet. Om det nu bara fungerar i längden ...